windows xp start zichzelf

S

speed

elke keer als ik mijn computer savonds uitzet
start hij weer op na een paar uur
uitzichzelf dus
ik draai met windows xp
iemand een oplossing hiervoor?

Ja, als je in de bios durft te kijken wel.

Een pc springt niet uit zichzelf aan, dus er kunnen 2 dingen aan de hand zijn waarvan de eerste is dat je hem niet uit, maar in standby mode zet, maar lijkt me dat je wel het verschil weet tussen uit en standby.

Blijft dus over mogelijkheid 2 en dat is de bios.
In de bios moet je eens gaan kijken bij de powersettings waar je ook de powersave kunt instellen etc.
Naast de opties om bijv. automatisch het beeldscherm en hd's na een bepaalde tijd uit te schakelen, staan daar ook diverse opties aangegeven waarmee je de pc kunt laten opstarten bij bepaalde gebeurtenissen.

Als je pc aan het netwerk hangt, rechtstreeks aan het kabelmodem bijv. en er probeert iemand je pc te scannen, dan "ziet" het moederbord dat er activiteit naar de LAN (netwerk) gaat, en als dan de optie "wake up on lan" of "netwerkkaart" actief is, dan gaat de pc opstarten.
Zo zijn er ook opties om de pc te laten opstarten als hij signalen detecteert op de compoorten of printerpoort etc.

Dus bij die opties moet je het even zoeken, en al die opties waarmee de pc zou mogen opstarten als hij activiteit daarop ontdekt, zou ik op disabled zetten.
Dan zou je probleem over moeten zijn.

Originally posted by speed
elke keer als ik mijn computer savonds uitzet
start hij weer op na een paar uur
uitzichzelf dus
ik draai met windows xp
iemand een oplossing hiervoor?

Wat BT al zei klopt.
Op het moederboard blijft altijd een standby spanning staan als je de pc uitzet.
Hierdoor kunnen allerlei 'wake up' signalen nog naar de pc worden gezonden (netwerk, keyboard toets, muisbeweging etc).
Wil je deze standby spanning opheffen dan zul je de voedingschakelaar achter op de kast op 'o' moeten zetten.
Zit die er niet op, dan de stekker eruit, of een stekkerdoos met schakelaar aansluiten.

Maar ongetwijfeld staat er iets in je bios geactiveerd.

Rolo

Maar het kan ook zijn dat in je bios gewoon staat dat ie om een bepaalde tijd ingeschakeld moet worden.
Die mogelijkheid moet je dus niet inschakelen, maar op off zetten.
Als je dat doet, zie je ook dat je de tijd niet meer in kunt stellen.

Cewl, weer wat nieuws, ze stoppen ook steeds meer onzin in die biossen.:)
Welke bios heeft dit Mas (en welk merk mainboard)? Dan weten we dat ook weer voor het geval het zich weer eens voordoet.

Tis niet echt helemaal nieuw hoor.
Mijn asus tx97 moederbord (jawel een moederbord met TX chipset uit 1997) heeft die optie er al inzitten.
(prima bordje trouwens, draait nog steeds lekker met een AMD K6 II/400 op 450 MHz)
En alle andere moederborden die ik daarna gezien heb met een award bios erop hebben dat.
(zijn er heel wat)
Heb m net ff opnieuw opgestart, en daar heet die functie Automatic Power Up, staat onder power management setup, en wanneer die niet uit staat, staat ie standaard ingesteld op opstarten om 5.00 uur.
Je kunt m dan ook nog alleen op een bepaalde datum en tijd laten starten.

Hmmz... heb hier een van de nieuwere modellen Asus boards maar die heeft die funktie er niet op, had het tot nu toe nog niet gezien, maar is toch weer leuk om te weten.

Thanks voor de info.

Ik heb dit probleem ook eens gehad maar dat had niets met biosinstellingen te maken, dit was in de beginperiode dat ik begon met @home, 'smorgens bleek mijn computer aan te staan, terwijl ik zeker wist dat ik hem 'savonds had uitgezet, later weer eens maar nu zag ik het zelf ik zette hem uit maar liet wel de stroom erop staan er verhip een paar minuten nadien sprong hij weer aan, ik dacht wat is dat nu weer uitgezet en weer sprong hij naar een paar minuten aan!!!!!!!!Ik denken wat is dit nou, het eerste wat ik deed was in de meterkast kijken want daar hangt mijn kabelmodem, vreemd het is net een lichtorgel dan weer 1 lampje en dan weer alles, en ik naar mijn computer kijken, die ik uit had gezet, en wat blijkt hij stond weer aan, dus toen de stekker uit de modem, en ja hoor probleem opgelost, de helpdesk opgebeld, plus wat buren en kennissen of zei ook problemen hadden? En ja hoor een storing bij @home.

Dus sindsdien gaat het rode knopje op mijn stekkerdoos voortaan ook uit.

Een storing bij @home kan in principe jouw pc niet aanzetten, zou leuk worden. Er moet dus in de bios een optie aktief hebben gestaan, misschien de wakup on lan optie?
Blijkt in elk geval weer de ondeskundigheid van de @home helpdesk uit, hetgeen meermaals bewezen is, er zitten daar maar enkelen die echt weten wat ze doen.

Het is niet verstandig om de stroomstekker van je pc ook uit te zetten. Op het moment dat je dat doet, moeten je bios gegevens toch bewaard blijven.
Normaliter (bij moderne pc's althans) blijft je moederbord altijd wat stroom van de voeding krijgen wat het daarvoor gebruikt.

Ga je de stroom afzetten, gaat dus de batterij op het moederbord in werking treden om die bios gegevens te bewaren en zal dus veel sneller leeg zijn.

Indien je nu zo'n klein plat batterijtje hebt wat makkelijk te verwisselen is gaat het nog, maar er zijn er ook nog altijd waarbij je het accutje moet los solderen en dat is niet altijd even prettig.

Het beste is dus gewoon je bios instellingen na te gaan en ALLES wat met powerup te maken heeft op disabled te zetten dan ben je er ook vanaf.

p.s. Mas, als je de over de duivel spreekt, trap je hem op zijn staart he... gisteren even een pc voor iemand in elkaar geknutseld met een nieuw Asus mainboard en ziedaar... de tijdoptie om de pc op een bepaalde tijd te laten opstarten zat in die bios ook er in. Grappig.:)

Oliebollen Hosting Fun Oliebollen

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan