Wireless LAN, hoe verhoog ik de reikwijdte?

L

Lagos

Ik heb twee PCMCIA wireless modulen geprobeerd maar ik kom niet door mijn dikke Spaanse vloer(en) heen.
Ik hoor dat er repeaters zijn die dat kunnen oplossen of extra antennes.
De repeaters schijnen lastig te convergeren te zijn?

Kortom tips welkom.

Gr. Lagos

Wat is convergeren?
Wist trouwens niet dat hout ook al tegenhield, was me wel bekend van beton bijv. Of zijn je dikke Spaanse vloeren van beton?

Repeaters is een mogelijkheid ja, maar eigenlijk moeten die dingen toch genoeg reikwijdte hebben, ook door beton heen om 2 verdiepingen huis en een stuk tuin te kunnen beslaan.

Ik weet niet waar je hem nu hebt staan (de wireless lan) maar zet hem anders eens wat meer voor een raam, weg bij Dect en andere draadloze toestellen, niet te kort in de buurt van stroomdraden en andere zaken die straling af kunnen geven.

Ja ik weet het, het zijn niet je-van-het tips, maar alle kleine beetjes kunnen je misschien net die hoeveelheid geven die je nodig hebt en niet geschoten is altijd mis.:)

en anders toch twee buiten antene,s kopen die schijnen te werken

Repeater is niet aan te raden, daar je zendvermogen/snelheid met ongeveer 50% verminderd.

Grtz Mike

Tja, Black Tiger bedankt voor de tips maar wat men al niet denkt van de bouw in Spanje, ik heb tussen mijn verdiepingen 30 cm beton met veel betonijzer, vloerverwarming met anti warmte verlies folie en dan nog zo?n 5 cm cement en dan marmer.

Het is nu s?nacht buiten zo?n 12 graden dus wil Lagos het niet koud hebben, dat is ie niet meer gewend (ja, en dan heb ik ook nog dubbel glas en hete lucht verwarming)

Convergeren: Volgen wat ik mij nog kan herinneren uit het Nederland van voor ik definitief deserteerde in 1993 is dat het instellen van benodigde instellingen maar misschien haal ik nu wel Spaans door mijn Nederland heen "Configurar"

Mike, dat las ik ook maar ik kom nog geen eens door een vloer heen dus dan maar wat langzamer

En misschien een buitenantenne bij mij router

Ik las ook dat er van Sitecom een 100Mb versie is.

Gr. Lagos

Ik denk dat je een andere freq. moet proberen ,die dingen draaien tussen 2.2 en 2.4Ghz en andere apparaten ook zoals je magnetron (en daar hoeft maar een lekje in te zitten en je ontvangst en zend vermogen is pleite).Veel niet goedgekeurde telefoons werken ook op 2.4Ghz en die storen als de ziekte.
Nu is er ook WiFi apparatuur die werkt op 5Ghz en een vermogen van 100Miliwatt en ik denk dat dat het beste voor je is en uiteraard een paar steunantennes(minimaal 8.5dB)Maar WiFi apparatuur werkt perfect in een straal van 500 meter.(zo zou het moeten zijn in ieder geval).

Cya ...

Ik zou een wireless accesspoint/bridge neerzetten per etage en toch 1 kabel doortrekken om de routers onderling te verbinden.
Ze hebben autosensing poorten dus je kunt de onderste configureren voor je isp en de andere gewoon als bridge.
2 gaatjes boren en bij 3 verdiepingen 2 x 75 euro meer plus 2 utp kabels van etage 1 naar 2 en van 2 naar 3.

Dan heb je over de volle breedte weer bereik!

Rolo

Lagos, vertel eens wat voor apparatuur je bezit.

Er zijn namelijk zgn. powerhacks (firmware) die de reikwijdte aanzienlijk vergroten.

Grtz Mike

Als ik dit had geweten dan had in tijdens de bouw gewoon een LAN netwerk met kabels laten maken maar nu is dat bijna niet meer te doen, ik heb drie verdiepingen en alleen op de beneden verd. horizontaal een netwerk met draden laten maken maar ik wil mijn Laptop ook op de twee verdiepingen gaan gebruiken.
Ik ging uit van deze 300 meter waar men het altijd over heeft maar in de praktijk is 5 meter verticaal dus al bijna niet meer te doen.

Ik heb een Router (merk ZyXel) van Telefonica met 4 LAN aansluitingen en een PCMCIA slot voor een WLAN kaart, ik had twee PCMCIA kaarten van Telefonica (11Mb) maar die heb ik ze terug gestuurd.
Daarom wil ik graag jullie mening en ervaring gebruiken met WIFI apparatuur om wat dan ook eventueel te kopen, mits die hier te vinden is.

Gr. en vast bedankt, Lagos

@Lagos

Ik zou me laten informeren over 5Ghz apparatuur om dat er op 2.2 en 2.4Ghz te veel andere dingen zijn zoals, Bluetooth ,draadloze(Niet goedgekeurde china/korea telefoons ,magnetrons en je kent het verhaal(Lekken...en dat is echt waar(Microwaves)) die afstandbediening zenders weetje wel eentje beneden en eentje boven en dan zappen boven op je stb beneden dat soort dingen dus en dat stoort als het lazarus.
Bovendien zou ik me laten informeren over verschillende antenne's het minimum vereiste is 8.5dB (NoiseRatio)beter nog is langwerpige met een N/R van 14dB verder kan je ze draaien de antenne's dus ik bedoel je kan de polarisatie om draaien van horizontaal naar verticaal (Nu heb ik het over eventuele steunantenne's die je nodig hebt)....Kijk zo'n setje is hardstikke leuk natuurlijk maar dan alleen horizontaal, dan zou je theoretisch met 100mw een straal van 500meter kunnen bestrijken wil je nou 3 verdiepingen hoog verander de polarisatie naar verticaal en ik denk dat het gewoon lukt dan.
Vraag daar maar eens naar bij de plaatselijke WiFi boer en laat je goed voorlichten door die gasten....

Cya ...

Ga ik doen !

Ik heb buiten op 10 meter van mijn huis ook nog een huisje met rieten dak als ik nu eens daar een repeater met een goede antenne in het strooi wegwerk kan die misschien toch enigszins horizontaal door de gewone niet gewapende buiten muren heen komen.

Verder gebruik een Dect installatie van Siemens met op elke verdieping een telefoon met de basis in de middelste verdieping en dat werkt net aan
Het schijnt dat Siemens ook een data systeem heeft

bedankt voor de tips en ik ga opzoek.

Gr. Lagos

De "tuinhuisje" constructie lijkt me voorlopig de beste oplossing, van boven door het raam naar het tuinhuis en vanaf het tuinhuis weer retour door het raam beneden, zou moeten lukken.

Voor wat betreft de 5 ghz heb ik zo mijn twijfels.
Van wat me nog bijgebleven is van in m'n GSM helpdesk tijd herinner ik me iets over kooiconstructies (zo noemen ze dat) en dat is dus precies waar jij last van heb als ik zou je omschrijving van je huis lees.

GSM zit op 900mHz en 1800mHz. Maar 2/2.4 gHz blijkt dus ook niet echt te werken, de vraag is dan of het bij 5 giga wel lukt.
Ik zeg niet dat het niet kan, ik weet het gewoonweg niet, maar de voornoemde ervaring met andere frequenties maakt het wel belangrijk om voor aanschaf van 5 gHz apparatuur eerst informatie te gaan zoeken over kooicontructies en penetratiemogelijkheden op frequentieniveau.

Verticale kooiconstructie dus.

Ik gebruik zoals ik al omschreef Dect telefoons van Siemens en die hebben ook een model dat data ondersteunt in combinatie met de telefoons.
Er is ook een repeater die de telefoon reikwijdte schijnt te verdubbelen maar men spreekt er niet of die ook voor de data geschikt is, ik heb ze gemaild dus maar ff afwachten

Leuk spul:
http://www.my-siemens.com/

Gigaset SX550 en SE505

Gr. Lagos

Als je boven en aan de zijmuren ook gewapend beton hebt word het toch meer een vierkante kooiconstructie, maar het principe bijft gelijk, een traliewerk met dik beton wat frequenties tegenhoudt.

Leuk setje trouwens die Siemens.:)

Heb de posting even naar een meer geschikt forum geplaatst.

Oliebollen Hosting Fun Oliebollen

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan