Woonplaats logger op marktplaats.nl?

B

blokr

Ik zat gisteren op marktplaats wat te snuffelen en er viel mij wat op, nl. de rechter kolom na de woonplaats in een advertentie. Hier staat namelijk het aantal kilometers tot je eigen woonplaats. Als je je aanmeldt bij marktplaats hoef je geen persoonlijke gegevens door te geven. Vraag ik me dus af hoe zij kunnen zien wat jou afstand naar een andere woonplaats is. Dan moeten ze jou woonplaats ook weten! Altijd gedacht dat alleen de provider over die informatie beschikte!! Wie heeft hier al iets van gehoord? En zou dit mogen?

om de juiste afstand te kunnen bepalen moet je je postcode invullen, heb je dat 1 keer gedaan dan is het een makkie om dit te onthouden middels een koekje

Da's duidelijk, maar voor zover ik het weet heb ik dat nooit gedaan daar, dus vreemd, vreemd, vreemd!

Heb je wel eens gekeken hoever die schatting er naast zit ?
Jouw IP is namelijk ook aan een plaats verbonden.
Leuk geintje dat ik jaren terug (toen ik nog moest inbellen) eens heb uitgeprobeerd, is dat je dan dus even inbelt op het nummer van je provider, maar dan niet lokaal.
Dus dan even inbellen naar Groningen als je in Utrecht woont.
Dan krijg je dus een "Gronings" IP.

Als je dan ook nog een stukkie van de lokale inbel provider weg zit (en inbelt) dan zit de schatting er ook aardig naast.
Dit gaat natuurlijk niet op bij kabel of adsl toestanden.
Daar zit je gewoon vast aan je IP en dus kun je het afstand schat proggie bij marktplaats niet zomaar voor de gek houden.
Dan zou je eens moeten proberen een goede proxy te gebruiken.
Daarmee zou je het systeempje ook op verkeerde voet kunnen zetten.

Toch heeft the matrix gelijk. Bovenaan in de zoekbalk kan je je postcode ingeven. Kennelijk een nieuwe funktie bij marktplaats die moeders de vrouw al keurig had ingevuld. Ik hou niet zo van die informatie-weggeverij en heb ze maar voor de gek gehouden door de postcode weer te veranderen;)

Maar bedenk wel dat het reuze handig is als je iets in de buurt wilt zoeken.
Trouwens als je een advertentie plaatst ben je ook verplicht je postcode op te geven.Hier kun je uiteraard ook mee sjoemelen.

Ik zie het toch meer als een uitgebreide dienstverlening van marktplaats, het is een soort filter die je kunt invoeren om naar artikelen te zoeken binnen "loopafstand"

Als je dus wat te verkopen hebt, komt de hele wereld je adres te weten.
Kan een vorm van beveiligen zijn voor een marktplaats en dat begrijp ik wel.
Maar dit is dus het soort van zaken die beschermd behoren te worden.
Marktplaats dus beveiligd, maar hoe zit het met jouw beveiliging ?
Want op deze manier geef je meer informatie te kennen aan de (grote boze) wereld dan je ooit bedoeld hebt toen je aan internet begon.
Of niet soms.

Je adres is pas dan bekend als je je huisnummer moet toevoegen.

Zonder huisnummer (marktplaats werkt zonder huisnummer) ook geen adres, alleen een hele wijk.

Hmm.

Ik was al een heel antwoord aan t typen, en ben toen eerst maar es gaan kijken bij marktplaats.
De postcode is dus niet te zien bij advertenties, ik dacht dat dat wel zo zou zijn.
Vandaar mijn vorige antwoord.

Maar je postcode (inclusief de letters) verraden niet alleen je wijk, maar (delen van) de straat.
En dat zou me dan toch te veel informatie zijn, wanneer dit verspreid zou worden.

Dat klopt matrix!
Postcode met huisnummer is je adres.
Postcode zonder huisnummer is altijd je straat.
De twee letters meestal even of oneven huisnummers.
De eerste twee cijfers meestal de stad.
De eerste vier cijfers meestal het dorp.
Maar er zijn variaties op, want het is door ambtenaren bedacht!
Grtz.

Kenonne. Alsof hier mensen rondlopen die nog niet weten wat een postcode is. :zzz:

Die postcode-afstandsberekening is alleen service hoor. Marktplaats is (tegenwoordig) eigendom van E-bay. En bij E-bay houden ze als een extra service vaak ook verkoper-ratings bij. Ook als service, om de betrouwbaarheid van de verkoper in te kunnen laten schatten door kopers.

En het zou me niets verbazen wanneer van de postcode alleen de cijfers gebruikt worden voor de afstandsberekening.

Maar misschien toch een leermoment: Check af er toe eens de cookies, en ruim de ongewenste cookies op.

Gewoon de eerste 4 cijfers invullen, voor een km afstand indicatie , of een nabij gelegen dorp/stad postcode invullen kan ook.

Oliebollen Hosting Fun Oliebollen

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan