xp installeren

G

gogo

Als je laptop niet op start via de cdrom hoe krijg je dan xp erop?
Ik heb wel eens gelezen dat als je eerst win98 erop zet je daarna iets kunt dowloaden waardoor je wel xp erover kunt gooien of er naast kunt laten draaien

thx gogo

Om via CD te kunnen opstarten moet men aan de computer wijsmaken dat hij eerst moet zoeken naar een bootable CD.
Om dit mogelijk te maken moet je een wijziging instellen in de BIOS.

Ga nu naar Advanced Bios Features. Daar zal je ergens Boot Device 1,2 en 3 zien staan.
Of gewoon Boot Sequence = A,C,CDROM. Verander deze instelling zodanig dat CD-Rom op kop staat.

Dat is het probleem ik kom niet in de bios de laptop is van een vriend van mij en het lukt niet om hem via de bios te benaderen.
Ik wil nu gewoon xp over een net geinstalleerde win98 se zetten ik heb ooit eens gelezen dat het mogelijk is.

gogo

Originally posted by gogo
Dat is het probleem ik kom niet in de bios de laptop is van een vriend van mij en het lukt niet om hem via de bios te benaderen.
gogo

Waarom niet, vraagt hij om een password ?

Heb je allemaal niet nodig gogo.

Als hij niet vanaf CD wenst te starten, dan installeer je hem gewoon zoals je vroeger windows 98 installeerde. Dat spaart je het werk om eerst win98 er compleet op te knallen.
Vermits die laptop tenminste wel een diskette drive heeft.

Doe het volgende:
1.) Neem een originele opstartdiskette van windows 98se die dus ook cd-rom drivers start. Heb je die niet, download hem dan even van www.bootdisk.com
2.) Start de laptop vanaf de diskette drive, als het goed is moet dat wel lukken, zorg dat je XP cd-rom al in je cd-rom drive zit.
3.) Bij het opstarten van die diskette drive kies je er voor dat hij de cd-rom moet ondersteunen. Als dat betekent dat ie ook setup gaat starten dan laat maar gaan, komt vanzelf wel een foutmelding maar dan heb je de cd-rom drivers in elk geval geladen.
4.) Je staat nu op a:> en dus moet je even naar de driveletter die de cdrom gekregen heeft, waarschijnlijk d:. Ga op D: naar de directory \i386 en type dan gewoon WINNT en druk op enter (NIET winnt32 gebruiken want die start niet onder dos).
5.) De setup van XP start, je kunt nu alles doen wat je wilt, inclusief partitie weghalen van de hd, nieuwe maken en volledig XP installeren.

Nogmaals de benodigdheden:
1.) diskette drive en cd-rom drive in je laptop
2.) bootdiskette met cd-rom ondersteuning liefst 98se of me
3.) een XP versie die full install toelaat, dus geen upgrade versie.

Suc6.

bt dat was precies wat ik zocht ik wist dat er een trukje was alleen niet meer welke.

thx gogo

Wat BT zegt klopt

Mijn ervaring is dat je voordat je Xp op deze manier gaat installeren je er verstandig aan doet Smartdrv eerst te installeren

Je moet wel eerst dit progje op de kop tikken <smartdrv.exe> dit is een onderdeel van de oude win9* versie.

Voordeel is dat de installatie vele malen sneller gaat

Succes

ach ach waarom maak je hem niet even open en kijk je even naar de jumpers in de buurt van de bat moet een jumper zitten met 3 pins wisel even deze juper van pin 1 en 2 naar 2 en 3 en start je de lapie even op wissel dan weer van 2/3 naar 1/2 dan is de bios leeg en zo ook je pas word weg stel alles weer in en je probleem is op gelost kijk onder ide welke de erste boot is stel daar voor 1 cdrom 2 flopy 3 hdd

maar xp werkt niet op alle laptops en zeker niet de ouden min p3
met 300 mhz anders word het zoooooooooo langggggggg zaam
en pomp je ram op 256 mb met 128 mb kan je het wel vergeten

groetjes jmvw

Klopt Twilight, als je smartdrv.exe erbij kan zetten op de bootdisk (want vaak staat ie er niet bij) en deze kunt starten doet hij in elk geval het lezen van de cd-rom gecached en gaat het copie?erproces een behoorlijk stuk sneller.

SSSHHHTTT...Een beetje whiskey cream kan nooit kwaad.:)

Oliebollen Hosting Fun Oliebollen

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan