Zappen tot je een ons weegt, is voorbij

freggel1

Addicted Member
Moderator
Lid sinds
5 jan 2003
Berichten
20.441
Waarderingsscore
736
Punten
113
Leeftijd
59
Locatie
Zundert
EINDHOVEN - In het tijdperk van analoge televisie was het allemaal nog overzichtelijk. Tot het einde van de jaren tachtig konden de meeste huishoudens drie Nederlandse, Duitse en twee Belgische zenders ontvangen. Via de kabel kwamen er al veel commerci?le kanalen bij.


Met de opkomst van digitale televisie is het helemaal raak. Wie er prijs op stelt, kan tegenwoordig honderden televisiezenders op het scherm toveren.

Met al die zenders is het mogelijk geworden om veel programma's te bekijken. Voor iedereen is er wel ??n naar wens te vinden. Nadeel is dat het overzicht ontbreekt. Waar zappen voorheen nog een uitkomst bood, duurt het met een groot zenderaanbod tientallen minuten voordat duidelijk is wat ieder tv-kanaal uitzendt.

Mediabedrijf Stoneroos in Hilversum en dr. Lora Aroyo ontwikkelden hiervoor met Europees subisidiegeld een toepassing. Dat gebeurde in samenwerking met een groep bedrijven, waaronder Philips. Computerspecialist Aroyo is als assistent-professor werkzaam aan de Vrije Universiteit van Amsterdam en Technische Universiteit in Eindhoven.

Aroyo en directeur Annelies Kaptein van Stoneroos bedachten het programma iFanzy, een elektronische, maar vooral persoonlijke programmagids. Aan de hand van een vragenlijst en iemands kijkgedrag bepaalt iFanzy de aanbevelingen voor de tv-kijker. Met andere woorden: uit het aanbod van de vele programma's wordt een selectie aangeboden die de kijker interessant vindt.

Kaptein: "Als iemand van wielrennen houdt, maar iets anders aan het kijken is, kan er in beeld komen dat op Sporza een documentaire over de Tour de France wordt uitgezonden. En als de kijker van kunst houdt, kan bijvoorbeeld een reportage hierover worden aanbevolen. Het is een extra service voor de kijker, die niet meer door honderden kanalen hoeft te zoeken. Ook de televisiegids is met deze toepassing verleden tijd."

Wie geen tijd of trek heeft om het aanbevolen programma te bekijken, kan er ook voor kiezen om iFanzy een opname te laten maken. Hoe zit dat dan als het hele gezin voor de televisie zit? "Ieder gezinslid kan een bepaald profiel invoeren in iFanzy. Wanneer meer mensen voor de televisie zitten, maakt het programma een mix en beveelt uitzendingen aan die voor iedereen interessant zijn", aldus Aroyo.

De ontwikkelaars hebben twee jaar gewerkt aan het product. Kaptein: "We zijn nu klaar om dit product op de markt te brengen." Zo wordt het computerprogramma aan UPC, Tele2, Sky Italia, Telenet en andere nationale en internationale televisiedistributeurs aangeboden.

De directeur van Stoneroos verwacht niet dat consumenten ervoor hoeven te betalen. "Het is een nieuw wapen in de strijd om de televisiekijkende klant. Ook in de Verenigde Staten zijn er op dit gebied al ontwikkelingen, maar wij zijn er het verste mee. Zelfs Google is nog niet in staat om een soortgelijk programma aan te bieden. We voorzien dat iFanzy in het begin van 2008 in de eerste Nederlandse huishoudens zal belanden."
 
Leuk! We wilden er meer van weten en hebben eens op internet gezocht. Oplevering is 20007 volgens de info op internet, maar kan natuurlijk net zo goed einde december 2007 zijn. We hebben dit hier gelezen.
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan