Zelf grote schotel bouwen

eendenteam

Addicted Member
Administrator
Moderator
Waarderingsscore
65
Punten
48
Leeftijd
122
We willen zelf een grote schotel bouwen. We denken een schotel van 4 meter. We hebben dit niet eerder gedaan en willen graag wat tips, info e.d.

Het lijkt ons niet moeilijk om een stuk aluminiuw of polyester zo te maken dat deze een diameter heeft van 4 meter. Waar we mee zitten is de holling van de schotel.

Weet iemand hoe deze moet zijn, hoe dit aan te pakken en wellicht zijn er nog andere tips...

al ff gegoogeld ?? ben er vroeger eens een beetje mee bezig geweest wat ik mij herinneren kon was dat diegene die er een gemaakt had het in secties had gedaan die elkaar overlapen verder ben ik het kwijt .

ik heb er zelf ook al met de gedachte gespeeld, (omdat je toen in griekenland om nl te ontvangen een grote schotel moest hebben) maar er komt toch wel wat voor kijken. had toen die tijd wel een site gevonden waar ze grote schotels verkochten in sigmenten voor een prijs waar je dat zelf echt niet voor kon doen.
had toen ook een boekje gekocht hoe je dat moest uitrekenen, als ik dat terug kan vinden laat ik het wel weten.

gr blokker

trouwens jaap (de sloper) heeft er een liggen op zijn terrein weet alleen niet of die uit sigmenten bestaat.

Bedankt voor de reacties.

@keymaker: ja we hebben al gegoogled, maar blijkt niet eenvoudig.

@blokker: als je nog achter gegevens kunt komen van die persoon uit Griekenland dan houden we ons aanbevolen. Daarnaast zullen we eens contact op nemen met jaap.

eendenteam;176550 zei:
Bedankt voor de reacties.

@keymaker: ja we hebben al gegoogled, maar blijkt niet eenvoudig.hmm ne vond ik ook al niet toen maar zit zelf in de metaal dus zal me er eens weer in verdiepen : word vervolgd.

Leuk onderwerp!

Een jaar of dertig geleden heb ik een hele artikelenreeks gelezen voor de ontvangst van de eerste TV communicatie satelliet ter wereld en dat was ..... niet in de VS, Europa of Japan, maar .... in India! En wij maar denken dat we in het westen met alles voorop lopen. Dit projekt was bedoeld voor schooltelevisie in dat immense land. Het vermogen van de satelliet was vrij laag en ook op India gericht. Toch waren er enkele Nederlanders die toen zelf een schotel hebben gemaakt, ik meen ook iets van 4 meter in diameter en o.a. gemaakt van kippengaas. Er stonden foto's bij van de ontvangen beelden en uiteraard hoe de schotel eruit zag, het doet mij heel erg denken aan deze site:

http://www.msat.nl/index.html?lang=nl&target=d310.html

Ja dit is echt leuk om te doen, hoe je grote schotels moet bouwen Tja het idee van kippe gaas kwam bij mij ook al op.
Wel heb ik jaren geleden een expirement gedaan met een oude straal kachel, dat was zo'n ronde met in het midden een verwarmings element.
Ik had gekeken hoe een lnb naar de schotel keek en heb toen een lnb stang gemaakt van een ronde pijp en daar een LNB aangeknoopt net zolang tot dat ik signaal had.
het was echt een expirement ik had niks uitgerekend, het was gewoon proef ondervindelijk.
Ik kan wel zeggen de ontvangst was beter, als een amstrad schotel zo'n ding van gaas want dat was toen mode.

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan