Hoi mama3, welkom op het Satellite FUN Board !
Met je ontvanger en schotel kun je naar verschillende satellieten kijken.
Daar is heel veel mee mogelijk.
Zo te lezen heb je je ontvanger laten zoeken naar kanalen op de Nilesat die hangt op 7 graden ten westen van het zuiden.
Maar je schotel is gericht (of zou gericht moeten zijn) op de Astra 1 satelliet die hangt op 19,2 graden ten oosten van dat zuiden.
De kanalen die je zoekt, zijn ook op de Astra 1 te vinden dus vermoedelijk staat je schotel wel goed.
Maar je moet de ontvanger wel vertellen dat je de kanalen van Astra 1 wil ontvangen, anders gaat ie maar heel weinig vinden.
De verschillende satellieten zenden namelijk op verschillende frequenties uit, en ook met andere verschillen in de signalen.
Daarom heeft de ontvanger per satelliet een lijst met instellingen die 'm vertellen waar ie wat kan verwachten.
En dus moet je om dat goed te laten gaan, het ding vertellen in welke lijst hij moet kijken.
Dan nog kan het zijn dat die lijst niet meer klopt omdat er wel eens zaken veranderen.
Dat heb je gemerkt omdat sinds vorige maand onder andere BVN verhuisd is en dus bij jou niet meer werkt.
Om die reden kun je dan het beste tegen je ontvanger vertellen dat ie het netwerk moet volgen.
Daar zijn verschillende benamingen voor, maar het lijkt wel op wat hierboven staat.
Dan word de ontvanger namelijk vanaf de ene frequentie doorverwezen naar de volgende frequentie en is de kans van slagen groter (maar niet 100 %).
Dus: vertel je ontvanger dat ie moet zoeken op Astra 1 en dan moet het goed gaan.
ga naar menu dan code 4keer oooo dan Astra 1 search all
De meeste van de door jou genoemde programma's zitten op zowel Astra 1 als op Hotbird.
Wanneer je ook een aantal RAI (Italiaanse) zenders had, dan kijkt je schotel niet naar Astra 1, maar naar Horbird (13 graden oost).
Verder geldt dan hetzelfde.
Zojuist ben ik even op de site van BVN gaan kijken (terwijl ik dit zat te typen).
Daar heb ik ingevuld dat ik in Rabat zou zitten.
De site geeft dan niet meer de mogelijkheid dat BVN via Astra 1 daar te ontvangen is, maar wel via Hotbird.
Maar als ik dan op de site van Astra ga kijken, dan moet je de zender van BVN daar ook kunnen ontvangen met een 60 centimeter schoteltje.
Om die reden, en omdat je aangeeft dat je de genoemde zenders ook via Astra ontvangt, acht ik de kans dat je schotel naar Astra 1 kijkt het grootst.
Succes hiermee !