zoals wie is de werkelijke downloader en daarvoor is enkel een IP adres onvoldoende.
Ja maar dat is een vicieuze cirkel. Want dat is bijna schier onmogelijk, tenzij ze ook het mac adres kunnen achterhalen, maar zelfs dan heb je alleen het modem, en het kan een studentenhuis zijn.
Ze moeten dus dan het interne ip adres en bijbehorend macadres zien te achterhalen en dat zie je niet op de manier waarop zij onderzoek doen.
Natuurlijk moest DW hun werk beter doen, maar de opgelegde dwangsom in zo'n brief is juist om een rechtsgang te voorkomen als je dat betaald. En zij willen ook een rechtsgang voorkomen juist omdat ze goed genoeg weten dat de bewijsvoering best eens moeilijk kan worden, zeker als er meerdere mensen in een huis aanwezig zijn die van een aansluiting gebruik maken.
Dus succes met het vinden van de daadwerkelijke persoon. Zonder adres geen koppeling en sowieso als ze al het adres krijgen, dan ligt er nu ook nog altijd de uitspraak van de rechter dat het schikkingsbedrag aantoonbaar moet overeenkomen met de daadwerkelijke schade. Iets waar Arnoud Engelfried, de bekende internet jurist, het ook al eens over gehad heeft en als reden had genoemd dat hij niet het idee had dat downloaders snel vervolgt zouden worden.
Dus met die torenhoge boetes die DW wil opleggen is het dan ook gelijk afgelopen. Dit is in mijn optiek dus een behoorlijk verlies geweest voor Dutch Filmworks, juist omdat het niet alleen sloeg op het verkrijgen van de NAW gegevens maar de bijkomende zaken die ook nog eens genoemd werden door de rechter. Die juridisch wel erg belangrijk zijn en moeilijk aantoonbaar.
Een voorwaarde voor thuis kopi?ren is dat consumenten voor eigen gebruik en uit een legale bron op alle daarvoor beschikbare apparaten auteursrechtelijk beschermde werken mogen kopi?ren.
Dat is wat ze er nadien van gemaakt hebben na wijziging van de wetgeving. Met de oprichting van deze stichting was om het downloaden van muziek en films (niet het uploaden en niet van toepassing op software en games) ook toegestaan. Want met dat geld werden rechten betaald. Daarvoor is die stichting juist opgericht. Voor kopi?ren van legale dingen was dat namelijk niet nodig.
Het kopi?ren voor eigen gebruik uit een legale bron, zoals radio en eigen cd's was al lang via de auteurswet legaal. V.w.b. de radio betaalde je daar ook kijk- en luistergeld voor.
Dus die voorwaarde wat je noemt is regelrechte onzin. Uit legale bron heb je immers de rechten al betaald bij aankoop van het betreffende.
Zo mag je ook een back-up maken van je software en je games en dat valt ook volledig buiten welke voorwaarde dan ook van de stichting thuiskopie.
Jij acht de kans van een beroep groot, ik ook. Echter ik acht ook de kans zeer groot dat het hof de uitspraken van deze rechter, dat DW moet voldoen aan duidelijkheid aann de verdachte v.w.b. zijn rechten en plichten EN dat het schadebedrag aantoonbaar moet overeenkomen met de feitelijke schade, ook worden overgenomen.
Dus dan heb je een adres van de Ziggo (of andere provider) abonnementshouder, dan zijn ze er nog steeds niet. Feitelijk schade vaststellen is niet zomaar even een slag in de lucht maken van "wij denken dat".
Als je kunt aantonen dat ik 5 films gedownload heb is de feitelijke schade 5x de aanschafprijs van die films.
Het is niet voor niets dat Brein al jarenlang mogelijkheden heeft maar alleen achter de uploaders aan gaat en de opdrachtgevers van Brein ook alleen de uploaders aangepakt willen hebben. De bron aanpakken levert tenminste resultaat, zie je ook aan torrent sites nu.
Downloads aanpakken is dweilen met de kraan open en het resultaat dus de druppel op een gloeiende plaat. Alleen beseft DW dat nog niet, die denkt dat als ze 1 download pakken dat ze dan iedereen afschrikken. Nou jammer dan. De meesten hebben al een VPN dus succes met het IP achterhalen.
En dan moet het ook nog alleen over films gaan die door DW zijn uitgebracht want over films van andere uitgevers hebben ze geen zeggenschap.
Dus ondanks de grote kans op beroep, zie ik het vooralsnog best zonnig tegemoet, ondanks dat ik geen films meer download, maar dat heeft met een Netflix abo te maken, meer dan genoeg te zien.