Zonnepanelen

als je de zonne-urenkaart erbij pakt hebben wij ietsje meer zon als Almelo

http://www.ecktiv.nl/handdoek-op-de-veerboot-voor-de-zonnigste-plek-nederland/

Bij mij werkt dat nog niet.
Ik heb een Fronius met WiFi en Chint zonder WiFi.
Als ik met de Fronius ook alles wil uit lezen kost me dat een aantal euris.
Dus dat doe ik nog even niet.
En met de Chint via pvoutput.org.
Dat laatste werkt bij mij nog niet goed.
Hier voor had ik een Goodwe en dat was gratis.
De Goodwe hangt nu bij mijn zoon met 8 panelen 1960 WP.http://www.goodwe-power.com/PowerStationPlatform/PowerStationReport/Index?ID=02de65a5-ab8c-4eea-9a9c-847ed730d60b

Ik heb mijn target 4000Kwh van het dak af gehaald , nog 3 weken te gaan, dus ik zal er over heen gaan.

Dan moet je wel 3 weken op vakantie gaan. Komende tijd tering weer. Mocht je meer leveren dan verbruiken dan nog krijg je een fikse rekening.  Het teveel terug geleverde je ca 7ct per kWh maar de meter huur en de leveringskosten daar krijg je niks van terug..

Op dit moment heb ik last van een paar tering bomen die door de laagstaande zon de panelen in de schaduw zetten en alleen tussen 12 en 15u de volle zon zien
Dus opbrengst nu is ca 50% lager dan gedacht. Opbrengst vanaf april is nu 2750 Kwh

Moet ook naar de 4000 maar of ik dat haal?  Is afwachten

Vandaag net als gisteren heel wat liters water bespaard met de zonnepanelen. ??

En alweer is mijn inverter defect een van de twee stringen doet niks meer, dat is al de 2e in 7 maanden.

Omnik 4k,  tering inverter. Slechte Chinese kwaliteit en dan durven ze nog 10 jaar garantie daar op te geven.

1ste jaar met zonnepanelen afgesloten.
Vorig jaar 6 november in bedrijf genomen en nu 5 november staat de teller op 4150 kwh opbrengst. :cool:

Maar dat is wat er berekend wordt aan de dc zijde. 
Wat het rendement van de omvormer is reduceert het genoten vermogen. De omvormer verbruikt ook energie.  Want dat ding wordt warm  en dat gaat ten koste van de opbrengst.
Daarbij wordt de dc waarde ook nog eens gemiddeld omdat de sample frequentie 5 minuten bedraagt.  Ook hier verlies je ten opzichte van de werkelijkheid en paar%.
En dan nog de verliezen in de lengte van de kabel naar de meterkast ook enkele% verlies.  En als laatste de meter die achteruit zich net iets slechter gedraagt dan vooruit. 

Maar al bij al zeer netjes Ten minste als je wp van de panelen in de buurt komt van je opbrengst.

Nou netjes het kan beter maar ik denk dat je overkill hebt in het aantal panelen. :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes:

De efficiency laat te wensen over

Die zit bij jou op 2,5 en zou in de buurt moeten zitten van de 4,41

de efficiciency wordt berekend:

yearly energy kwH / aantal dagen in gebruik / systeem size

voorbeeld in jouw geval
Yearly energy : 4150 kwH
aantal dagen in gebruik:365
System size 4,41 kW

Efficiency = 4150/365/4.41= 2.57
In dit geval is de efficiency 58% van het systeem op je dak

M.a.w je hebt een paar platen teveel ;-) of de zon is minder effici?nt geweest (het laatste natuurlijk)

Ik zit op dit moment op een efficiency van 3,3 tov van de haalbare 3,875

Het zijn maar getalletjes maar ik geloof ook niet dat je de 939 euro werkelijk bespaart hebt op je rekening

Jij maakt het onnodig ingewikkeld, elke zonneboer rekent jou het heel simpel voor.
90 % van je vermogen in kwp zou de gemiddelde opbrengst moeten zijn in Kwh. (dat is gewoon praktijk)
Daar zit ik dus een paar honderd Kwh boven dus heeft het lekker gedraaid afgelopen jaar :cool:
Bovendien heb ik nul investering dus alles wat van het dak af komt is winst :tong:
Jij hebt de komende maanden nog ongeveer 700kwh te gaan wil je die 90% halen, zal er om spannen want de komende maanden zijn niet de sterkste maanden qua opbrengst.

Ja hoor ik had toch gezegd dat je resultaat prima is.

Maar het rendement kan nog beter maar dan moet de natuur (zon ?) wel meewerken.

Ik haal die 700 niet meer omdat mijn omnik inverter maar voor de helft werkt  een tak is uitgevallen.
Dit is al de 2e inverter met dezelfde kwaal.  Eerst in hoog zomer juli en nu. En het duurt ruim 3 weken voordat die vervangen wordt.

dat is balen.
Het kan inderdaad nog beter als je kijkt wat voor een zomer we nu hebben gehad.

Ik heb beide laatste posts als "leuk" aangevinkt.
Omdat ik deze discussie in het geheel met interesse volg.
Ik wil hier ook panelen plaatsen, maar kom er steeds niet toe, gerichte info te zoeken.
Dus dank aan alle deelnemers aan deze topic, gr. George

Hallo luitjes,
Hoelang heb je de onkosten van de zonnepanelen eruit?
mvg
:klappen:

Ca 7 jaar indien je de aanschaf en installatie btw terug krijgt. En de energie prijs niet daalt. Stijgt deze dan eerder daalt deze dan later.

Maar ook belangrijk is dat je een steentje bijdraagt aan vermindering van uitstoot Co2 , en bomen kap.

uhh ben je tegen bomenkap LOL
Dacht dat je er wel graag eentje wou kappen?

Hosting Fun

Terug
Bovenaan Onderaan