@jacob: ik twijfel, of ik met pakweg 9m2 panelen tegen buitenwand van huis badkamer warm kan houden. Wij wonen in koud klimaat.
Daarbij denk ik aan brandgevaarlijkheid/ veiligheid. In de winter hebben wij wel voldoende zon.
Ik wil de investering doen, om kosten te drukken, en niet bij voorbaat met de bedoeling de aanschaf terug te verdienen
Op ons dak zou ik groter oppervlak kunnen gebruiken, maar dan is dat in de winter met sneeuw bedekt, wat de effectiviteit niet ten goede zal komen. Tevens zou de levensduur van ons dak 20 jaar zijn, ( bitumen) , en daar zijn we al ruim overheen. Als dat dak dan vervangen zou worden, is het makkelijker tegelijkertijd zonnepanelen erop te monteren.
Nog een obstakel is, dat ik gewend ben, werkzaamheden zelf uit te voeren. Dan is het makkelijk, als je bij voorbaat al bij iemand " in de keuken" hebt kunnen kijken. Plaatselijk loodgieter bedrijf heeft wel enkele opstellingen staan, maar kan op vragen geen antwoord geven.
Ander bedrijf, die veel reclame maakte met alternatieve energie, maar schijnbaar iets te goedkoop leverde, is juist failliet gegaan.
Zoals gezegd, ik ben blij met dit soort discussies. Dat geeft enig idee, waar ik, van gebruikers oogpunt, op moet letten. Want advertenties met lovende reclame, ben ik altijd beetje wantrouwig tegen...
In het algemeen gesproken, is mijn twijfel dus van onze persoonlijke omstandigheden afhankelijk.
Vr.gr. George