LT1930 in dreambox 500S de reden ?

C

cdb

Hallo, ik zocht op LT1930 maar kon geen post vinden. . .

Wat is het probleem: de dreambox heeft geen 13 en 18volt meer om

de lnb aan te sturen.

Schema van de 500S heb ik. Op tespunten gemeten: 5volt Ok

12 volt Ok, lnb_pow: nada niks

De LT1930 heeft op pin 5 5 volt maar op pin 1 nihil

Als iemand raad kan geven: bij voorbaat dank.

Groet

Chris

 
Hoi cdb, welkom op het Satellite FUN Board !

Ik weet niet hoe je skills zijn, dus ga ik even van een niet te hoog kennis nivo uit (ik moet het zelf ook nog bij kunnen houden he).

Ik zie dat die LT1930 op pin 4 een (not)shutdown aansluiting heeft.

Die (not) word daar aangegeven met een minnetje achter de naam van die pin.

En in de datasheet van Linear Technology (zoals gangbaar) met een streep over die benaming.

Het betekent dat die shutdown actief is als ie naar GND getrokken word.

Meestal dient dat als een soort van noodstop of in geval van standby.

Kijk eerst maar eens of die aansluiting niet toevallig aan 0 volt blijft hangen, tijdens bedrijf hoort ie naar +5 volt (hoger dan 2,4 volt) getrokken te worden.

Aan aansluiting 1 kun je niet zo heel veel zien.

Daar schakelt dat ding heel erg snel, namelijk zo'n 1 a 2 miljoen keer per seconde.

Dat houdt je multimeter niet bij.

Je ziet daar dus normalerwijze niet echt iets gebeuren, maar je zou er wel een spanninkje moeten meten.

In dit geval gooit je multimeter overigens waarschijnlijk wel roet in het eten en gaat het ding onbetrouwbaar regelen.

Veel interessanter voor jou, is aansluiting 3, feedback.

Als deze aansluiting 1,255 volt krijgt, is de gewenste spanning bereikt.

Als ie er boven of eronder komt, moet er (zo ongeveer) minder of meer geschakeld worden om uiteindelijk op de juiste spanning uit te komen.

Dus;

Kijk eerst of pin 4 niet een spanning lager dan 2.4 volt heeft.

Als dat wel zo is, moet je in de aansturing van die pin gaan speuren.

Is die spanning OK, dan naar pin 3 gaan kijken, zie of daar iets varieert.

Als je pin 1 wil controleren, moet je er met een goeie oscilloscoop aan gaan.

Ik verdenk eerder de diode MBRS130LT3 .

Als die overlijdt, kan je schakelen wat je wil, maar er zal nooit een hogere spanning ontstaan (de "terugslagklep" in je pomp is dan defect).

Net zo verdacht is de elco van 100µF/25v.

Die kost geen drol en is heel goed aan te komen.

Het kan helemaal geen kwaad die als eerste en op de bonnefooi te vervangen (elco's kun je vaak niet betrouwbaar meten, tenzij je ze demonteert en in een dure specifieke meter stopt).

Kijk gelijk even of je hier een 105 graden versie voor kunt vinden, die houden het wat langer uit dan de standaard 80 graden versies.

Suc7 met de reparatie !

 
Hallo MAS3,

Da's een snelle en gedegen reactie !

Jouw niveau heb ik beslist niet maar ik begrijp je aanbevelingen.

Ik ga het z.s.m. proberen en laat van me horen.

Ik heb nog een oude 10Mhz scoop staan en met jouw info weet ik tenminste

wat waar te zoeken.

Mijn dank is alvast groot.

 
Hallo MAS3,

Vanmiddag m'n oude 10Mhz scope weer eens aangezet en aan de MBRS130LT3 gemeten: Linkerzijde van D71 geeft een brede balk

(10Mhz scope dus ik kan 'm niet meer verfijnen) en rechts nihil, ook

niet op C728. D71 overleden ?

Ga ik in elk geval met C728 vervangen; gelukkig kun je e.e.a. nog bestellen bij HAJÉ. Is in elk geval enorm priegelwerk maar minder dan met de LT1930.

Zal je melden of DM500 dan weer 18 volt heeft voor de LNB.

Groet

Chris

 
Hoi Chris.

Wat dit deel van de schakeling doet, kun je vergelijken met het volgende water/cv circuit:

De LT1930 is, samen met de spoel L711 vergelijkbaar met een (plunjer) pomp.

De diode is een terugslagklep die aan de uitgang van die pomp zit.

De condensator is een compressievat.

Als je terugslagklep defect is, dan loopt het vat weer leeg naar de pomp toe bij een altijd geopende klep.

Die pomp zuigt dan dus weer aan wat er net uitgekomen is, en het resultaat zal nul zijn.

Bij een altijd gesloten klep is het vat altijd leeg, want hij word niet gevuld.

Het compressievat zorgt er voor dat na de terugslagklep, de druk (ofwel spanning) gelijk blijft, ook al staat die plunjer er telkens weer een beetje bij te duwen.

Alleen als er ineens meer of minder verbruik na het vat is, zul je ook wat fluctuatie zien omdat dat dan nog even verwerkt moet worden.

Wanneer je vat openbarst en diens aansluiting word niet afgedicht (kortsluiting in de condensator) werkt je klep mogelijk nog prima, maar na de klep is er een leegte, helemaal niets.

Als je je dit voor de geest kunt halen, weet je ook wat je moet meten met je multimeter of scope.

Namelijk met de scope aan de ene kant van de diode meet je een heel wild gedoe (je plunjer werkt dus gewoon), maar aan de andere kant meet je een mooie gelijkspanning.

Dat kun je met je scope niet altijd zien, ligt eraan hoe je m aansluit en instelt.

Als je m op dc zet, zie je een behoorlijk vlakke lijn die niet aan nul ligt.

Maar dat wilde gedoe is er dan dus uit, precies wat de diode en condensator moeten bewerkstelligen.

Ligt die vlakke lijn wel aan nul, heb je dus sluiting in de condensator of er in de buurt.

 
Hallo MAS3,

Weer voldoende, prima uitleg om verder te meten . . .

De elco kan je alleen aan de onderzijde van de print meten en

dat had ik vanmiddag even vergeten. Zal ik morgen doen want ik ben nu niet thuis.

Dank voor je hulp !

Groet

Chris

 
gelukkig kun je e.e.a. nog bestellen bij HAJÉ
Hajé? Van Berg en Terblijt? Woon je toevallig ook in de omgeving hier in Zuid-Limburg cdb?:)

 
De condensator kun je ook meten aan de kathode ("uitgang") van de diode.

Aangezien die rechtstreeks aan de condensator zit, meet je ook aan die condensator.

In deze schakeling heeft de condensator geen in- en uitgang, dat is het zelfde pootje.

 
Black Tiger, nee ik bestelde via internet en ze zijn echt niet duur.

MAS3, ja maar op kathode uitgang zit dus dacht ik 0 volt maar ik ga nu preciezer meten.

Lang gelden dat ik de scoop nog gebruikte vandaar.

Groet

Chris

 
Hallo MAS3,

Pin 4 heeft 3,36 volt tijdens satscan. Pin 3 varieert tijdens satscan.

knooppunt C728 - D71 heeft 0 volt

Ik meet vanavond verder.

groet,

Chris

----- Added 13/10/2008 at 12:44:29 -----

O ja, en L714 ontbreekt

----- Added 13/10/2008 at 12:56:14 -----

Pootjes 2 en 3 naar tunerblik even onderbroken: maakt niets uit: 0 volt

Weerstandmeting 18 voltlijn naar aarde: geen sluiting voor dc maar elco's kunnen toch ook ''lek'' zijn voor enkel ac ?

 
Laatst bewerkt:
Condensatoren laten per definitie wisselingen door en gelijkspanning niet.

Ze vormen dus een kortsluiting voor "AC".

Ik hoop dat je je metingen uitsluitend op DC hebt verricht.

In dit gedeelte van je box komt geen AC voor.

Wel pulsen, maar die kun je niet correct meten op het AC bereik van je multimeter, want dat is bedoeld voor frequenties zo tussen 40 en 100 Hz, netfrequenties dus.

De pulsen kun je wel vaststellen met je scope.

De 18 / 13 volt moet je met je multimeter aan de elco kunnen meten.

R708/709 en R710/711 zorgen ervoor dat je respectievelijk 18 volt of 13 volt naar je LNB krijgt (als R710 word geactiveerd, krijg je 13 volt).

Zijn dat toevallig de fluctuaties die je vaststelt tijdens de scan ?

Na de elco komt er alleen nog de 13/18 volt stuurschakeling, een filtertje (L712, R712 en C762), en word, wanneer van toepassing, de 22KHz gesuperponeerd ("erop gezet")

Weet je zeker dat L714 ontbreekt, m.a.w. is er een aantal soldeerpunten waar geen component in gemonteerd is ?

Een spoel kan ook bestaan uit uitsluitend een (ogenschijnlijk onnodig lang) printspoor, maar ik denk niet dat dat hier het geval zal zijn.

Dus controleer of er wel (dc doormeten met je multimeter) verbinding is over de diode, zowel links als rechtsom.

Zo niet, komen we bij de queeste naar de verdwenen spoel.

Ehhmmm Chris ?

Je had het over testpunten die je gecontroleerd had.

Op pen 1 meet je niks.

Maar daar moet je altijd iets meten.

Wanneer de LNB voeding geactiveerd word, en das het geval gezien het nivo van pin 4, moet je daar iets gaan meten.

Want de FET Q72 word dan open gezet (via Q70).

Voor Q72 heb je zelfs nog F70, en das een Fuse oftewel een zekering.

Ik ben er de hele tijd van uit gegaan dat je dat gecontroleerd hebt, maar is dat ook zo ?

Heb je aan beide kanten van F70 12 volt, en ook aan het punt Q72/C721/C722 ?

Zo niet, moet je al helemaal niet naar de rest wat er achter zit kijken.

Dus knooppunt L711/D71 losmaken (om te voorkomen dat er meer schade ontstaat) en de 12 volt herstellen.

Zekering F70 gaat onder andere defect als de LT1930 stopt met schakelen èn pin 1 aan GND houdt, want dat resulteert in een kortsluiting.

In dat geval is dus die LT1930 waarschijnlijk toch dood.

 
Hallo MAS3,

Alle dc-metingen.

F70 was en is Ok met 12 volt aan beide zijden

Naast aanduiding L714 echt 2 lege soldeereilandjes.

Q72 (FDN358 sot-23) moet er qua pinlayout zo uitzien volgens

datasheet Fairchild:

G

D

S

Maar pootje dat drain zou moeten zijn is (echtwaar) source

want van daar printspoor naar C721 , C722 etc. dus

G -- printspoor naar F70

S

D -- printspoor naar R705 / R707

Ehh . . . . KRIJG NOU WAT !!!!!!

meet ik weer even op LNB_OW: afwisselend 13 en 18 volt !!!!!!!!!!!!!!!!!

tijdens zenderzoeken.

Ik zal de vlammenwerper er maar bijhalen en alle soldeertjes van een verse

flinke klodder tin voorzien (inclusief lood natuurlijk) want ik moest wel flink

drukken met de meetstiften.

Lag het dus aan het fabrieksmatige, gerobotiseerde frutsoldeerwerk.

Wordt dat even warm verdampt de o zo milieuvriendelijke bisonkit die blijkbaar

gebruiken om componenten met elkaar te verbinden.

Weer een wijze les, alhoewel in moderne electronica (ook in de auto)

zijn het bijna altijd de K.T verbindingen/connectoren.

Maar dank voor de wijze lessen en uitleg in electronica want mijn kennis stopt

vóór mosfets enzo.

Groet

Chris

 
Dan hoop ik dat ie nu gefixt is.

Zo niet, dan die vlammenwerper er maar een kwartiertje op houden.

Dat zal 'm wel leren dan !

 
Hallo MAS#

Zal wel nodig zijn want na poten2 en 3 van de tuner weer aangesloten te hebben dook de spanning meteen ineen.

Dus ergens sluiting in tuner BSBE1-702-A . .

(nee nee niet in coax, relook 400 daarop en no problem)

Groet

Chris

 
Hallo MAS3,

Ik vond ook nog een pdf over de BSBE1-702A met pin-layout enzo.

Mag helaas niet uploaden

groet

Chirs

 
Als je een schema van die tuner zelf hebt, stuur me dan een PM.

Dan kunnen we een en ander uitwisselen.

Enige wat ik tot nog toe ben tegen gekomen zijn schema's waarin deze tuner voorkomt.

Daar staan alleen de pins bij, maar niet wat ze doen.

Daarmee is het wat lastig om een eventuele fout in het ding op te sporen.

 
Die schema's heb ik elders gevonden, wist niet eens dat ze hier ook te vinden zijn.

Maar dat zijn schema's die gemaakt zijn door reverse engineering, en dus niet compleet (is wel veel werk in gestoken).

De tuner zit er niet bij, wel een aparte PDF voor verschillende voedings chips, en voor de netwerk chip.

Na nog wat meer zoeken afgelopen weekend, heb ik wel een ander, eveneens chinees document gevonden waar meer informatie in staat (in het chinees dus onbegrijpelijk voor mij), maar waar ook een pinlayout staat van de tuner.

Maar daar heb ik niet zo heel veel aan, omdat ik dan moet gokken hoe een en ander eventueel zou kunnen werken in dat ding.

 
die gemaakt zijn door reverse engineering
Ze stonden hier al een tijdje. Jammer inderdaad dat de tuner er niet bij zit. Betreffende documenten hebben we van een aardige gebruiker gekregen die ergens 30 euro betaald heeft voor een Vip account om de schema's te kunnen downloaden.

Helaas ben ik ook de chinese taal onmachtig dus kan ook niets vertalen voor je.

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan