De mediamasters zijn weliswaar nog steeds prima dozen, maar ze zijn naar elektronica maatstaven wel oeroud, al wel 10 jaar.
Dat betekent dus dat ze last van slijtage kunnen krijgen.
Juist geheugen is gevoelig voor slijtage, omdat dat steeds gevuld word met nieuwe informatie.
Het zou dus kunnen zijn dat er een geheugen chippie aan het overlijden is.
Maar wat je verder ook moet weten, is dat er verschillende versies zijn van de 9500.
In NL is namelijk op een gegeven moment de 9200 uitgeleverd als een 9500.
Die zijn herkenbaar aan het feit dat deze dozen de modem missen (en het gat met een plaatje is afgedekt).
Voor de importeur/fabrikant leverde dat een kostenbesparing op, die de klant nooit zou gaan merken.
Want Multichoice (de oer digi-provider in ons kikkerlandje) schreef voor dat de satelliet ontvangers voorzien moesten zijn van een modem, om goedkeur te verkrijgen.
Filmnet beweerde bij hoog en bij laag dat de modems niet bruikbaar waren, en nadat ze canal + waren geworden deden ze daar nog een schepje boven op.
Lullig was alleen wel dat men in Duitsland met dezelfde hardware en DF1/Premiere software (samen Dbox geheten), het spul wel aan de gang heeft gehad.
Die 9200 had naar ik me meen te herinneren ook minder geheugen ingebouwd.
Dat is de reden waarom je tijdens het opstarten kunt zien dat de DVB2000 firmware de hoeveelheid geheugen test.
Wanneer geheugen niet aanwezig is, betekent dat dat het chippie er niet op gesoldeerd is, in sommige gevallen is er dan wel een voetje gemonteerd waar dat geheugen in kan (zonder solderen dus).
Om met DVB2000 te weten te komen of je maximaal geheugen hebt, kun je eens het volgende doen:
Ga met de gele toets naar teletekst.
Zoek nu een pagina die bestaat uit meerdere sub-pagina's, bijvoorbeeld de staatsloterij trekking op RTL4 die uit 12 of 13 pagina's bestaat.
Wanneer je die pagina in beeld hebt, druk je op halve maantje links of rechts.
Nu gaat je ontvanger de subpagina's in het extra geheugen opslaan.
Wanneer dat niet kan omdat dat geheugen er niet is, zie je een mededeling verschijnen aan de bovenkant van de pagina.
Dit werkt dus alleen bij DVB2000 software.
Als ik het me goed herinner, zijn er versies met 1 MB, 1,5 MB, en 2 MB.
Het kan dus zijn dat je geheugen defect is, of dat je het geheugen helemaal niet hebt.
Ik ga er van uit dat je er DVB2000 firmware in hebt, zo niet dan mis je nog wel het een en ander.
Overigens over de kaarten:
Er zijn ook nog blauw/grijze irdeto2 kaarten in omloop, die zouden ook nog moeten werken.
Op de CDS site
staan ze afgebeeld (klik!), het gaat hier om de onderste twee.
De bovenste drie zijn SECA kaarten.