en welke is dan volgens jou de beste.
Dat kan ik helaas niet bepalen. Ik gaf de vorige reply alleen maar om duidelijk te maken wat belangrijk is om op te letten.
Met name dus de gebruikerssupport want krijg je een probleem, wil je het ook graag gefixed hebben en liefst zonder teveel kosten (lees: niet terug naar de winkel ermee) en als het kan door zelf hobbyen.
Daar komt bij dat er weinig mensen zijn die met meerdere van de genoemde ontvangers langdurige ervaringen hebben.
Van Dreambox weet je dat er voldoende forums zijn met goede support.
Van DGStation is onze college Denktenk hard aan de weg aan het timmeren.
Voor Reelbox komt er ook steeds meer support op NL forums.
Echter voor Technomate is dat weer minder het geval. Doch die is ook langzaam in opkomst en NL support zal ook zeker nog wel komen. Het is immers een mooie ontvanger die o.a. bij opnames ook gelijk reklames er uit kan filteren en dat is ook een mooie optie.
Wellicht kan de Reelbox dat ook dat is me momenteel niet bekend.
Ik weet niet in hoeverre Engels een probleem is want in het Engels is er wel weer support te vinden.
Maar zoals gezegd kan ik niet aangeven wat de beste is, dat is je eigen keuze. Mijns inziens kun je het beste een aantal gebruikers van de ontvangers die in aanmerking komen, vragen naar de mogelijkheden van hun ontvanger en hun ervaringen ermee.
Dan kun je een eerste schifting maken en daarna nog kijken op een paar plaatsen hoe het met de support gesteld is, het uitkomen van nieuwe firmware, stabiliteit etc.
Met die informatie kun je volgens mij wel een goede keuze maken.
Het enige wat ik niet zou doen is beginnen aan een Dreambox 8000. Tot nu toe heeft -elke- Dream bij het uitkomen wel problemen gekend, waarbij bij sommige modellen eigenlijk de fix pas bij latere versies kwam.
Zo had de 7020 een netwerk probleem die pas in nieuwere modellen gefixed is, de 800 had een warmteprobleem wat nu met de nieuwere modellen grotendeels gefixed is.
De 500 had net als de 7000 een probleem met de voeding bij de oude modellen.
Dat geeft de verwachting dat de 8000 ook met kinderziektes te maken zal hebben.
Het is heel moeilijk zo'n keuze te maken, maar het beste blijft rustig bekijken, veel informatie vragen en ervaringen van anderen en op het gemak een beslissing nemen.