10 regiozenders vanaf medio-november op Astra

freggel1

Addicted Member
Moderator
Lid sinds
5 jan 2003
Berichten
20.379
Waarderingsscore
675
Punten
113
Leeftijd
59
Locatie
Zundert
Woordvoerder Martijn van Hout van Canal Digitaal heeft de NBS vandaag laten weten dat vanaf ongeveer half november de regionale zenders op de satelliet zullen verschijnen. Het gaat daarbij definitief om 9 omroepen die bij de start beschikbaar komen met hun tv- en radioprogramma op een nieuwe digitale satellietfrequentie:

- Omrop Fryslân

- RTV Drente

- RTV Noord

- RTV Oost

- Omroep Gelderland

- RTV Noord-Holland

- RTV Rijnmond

- Omroep Zeeland

- Omroep Brabant

RTV West, RTV Utrecht en RTV Flevoland hebben (vooralsnog) afgehaakt omdat zij een investering in satellietdistributie niet konden of wilden verantwoorden.

De negen nieuwe regionale zenders zullen op ASTRA 19.2 Oost via transponder 18 (11479.00 MHz, verticaal, 22 Msymb/s) uitzenden (deze is momenteel nog inactief). L1 tv en radio zal op haar huidige frequentie op ASTRA 19.2 Oost blijven uitzenden (tp 108, 12552 Mhz, verticaal, 22 Msymb/s)

Op vragen met betrekking tot het Astra-3 verhaal (een eventuele verhuizing van 19,2 naar 23,5 graden Oost, welke dan met een speciale nieuwe LNB ontvangen zou moeten worden), antwoord CanalDigitaal het volgende:

'Het Astra-3 verhaal is nog lang niet actueel. De Regionale Omroepen hebben een aantal voorwaardes verbonden aan een toekomstige overstap van 19,2 naar 23,5. Die voorwaardes zijn door de Regionale Omroepen organisatie ROOS gesteld. Tot dat aan die voorwaardes is voldaan, blijven de Regionale Omroepen voor iedereen beschikbaar via de 19,2.'

Om welke voorwaarden van ROOS het precies gaat is de NBS niet bekend maar Canal Digitaal berichtte eerder al dat het Astra-3 gebeuren alleen mogelijk is als hier een verantwoorde technische oplossing voor te vinden is.

Let erop dat voor heel veel satelliet-ontvangers geldt dat de genoemde nieuwe transponder handmatig moet worden toegevoegd omdat de ontvanger bij het zoeken naar nieuwe zenders deze frequentie anderers niet zal scannen!

Bron; satnerds

 
In de loop van november 2006 zullen diverse Nederlandse regionale omroepen ook op satelliet ongecodeerd gaan uitzenden.

Hiermee is een overeenkomst gesloten met de Nederlandse regering en de diverse provincies, KPN en met SES Astra.

De volgende Nederlandse regionale TV-zenders komen er ongecodeerd bij:

TV Noord (Groningen),

Omrop Frylân (Friesland),

TV Drenthe (Drenthe),

TV Flevoland (Flevoland),

TV Oost (Overijssel),

TV Gelderland (Gelderland),

TV Noord-Holland (Noord-Holland)

en Omroep Zeeland (Zeeland).

Ook komen er diverse Nederlandse regionale radiozenders ongecodeerd erbij:

Radio Noord (Groningen),

Omrop Fryslân (Friesland),

Radio Drenthe (Drenthe),

Radio Oost (Overijssel),

Radio Flevoland (Flevoland),

Radio M Utrecht (Utrecht),

Radio Rijnmond (Zuid-Holland/Rotterdam),

Radio Noord-Holland (Noord-Holland),

Radio West (Zuid-Holland/Den Haag),

Radio Gelderland (Gelderland),

Omroep Brabant (Noord-Brabant)

en Omroep Zeeland (Zeeland).

Het is de bedoeling dat deze TV- en radiozenders ongecodeerd te ontvangen zullen zijn op

12.545 GHz (H), symbolrate: 22.000 en FEC: 5/6.

Ook zullen de Limburgse TV-zender L 1 en de Limburgse publieke radiozender L 1 Radio ongecodeerd te ontvangen blijven ,

maar dan op 12.552 GHz (V), symbolrate: 22.000 en FEC: 5/6.

 
De officiële details over de komst van de regionale omroepen op satelliet, alsmede ook de perikelen rondom de 23,5 graden oost verhuizing inclusief een reactie van SES Astra topman Bill Wijdeveld kan je satellietnieuws.nl vinden.

http://www.satplaza.com/wordpres/?p=1362

 
Ik heb de mededelingen op satplaza gelezen.

Het hele verhaal is mij zeer teleurstellend.

Het is duidelijk dat dit verhaal gewoon de perscommuniqué van canal digitaal en Bill Wijdeveld / Astra is.

Het teleurstellende is hier dat men gezien heeft dat onze regering inmiddels al bijna 5 jaar lang aan de bevolking aan het vertellen is wat die wil.

Daar is een typisch nederlands woord voor; betutteling.

Dat dit toch al zo'n 5 jaar goed gegaan lijkt te zijn (de regering is gevallen maar toch niet want dat wil de bevolking niet echt...), is dus blijkbaar het signaal dat het hek van de dam moet.

Dus nu staat Bill naast JP te vertellen wat "het volk" wil.

En dat volk wil dat datzelfde volk weer de knip gaat vullen om een nieuwe LNB bij de erkende installateur te gaan halen, ergens in het volgende jaar.

Ja we weten nog niet precies wanneer, maar dat zien we wel weer als het zover is dan he.

Jaja je hebt alleen maar een nieuwe LNB nodig, die het ook doet met je standaard 60 cm schoteltje (vandaar die naam van dat ding).

We zeggen er stiekum niet bij dat er een reëele kans is dat je je schotelje weer opnieuw zal moeten (laten) uitrichten.

Kost meer dan dat LNBtje, gok (en hoop) ik zo.

En als je niet wil wachten, dan ga je toch een mooie toroïdal schotel à la wave frontier, of een draaibare schotel set halen.

Ja dat je dat niet aan de gang gaat krijgen met je officieel gekeurde ontvanger, dat was men even vergeten.

En de prijs van zo'n set, tja jij moest toch zonodig zo snel zo'n set hebben ?

Nou zeur ik natuurlijk want ze (canal digitaal) gaan de goedgekeurde ontvangers van nieuwe software voorzien zodat dat (die LNB die naar hun specificaties gebouwd zal gaan worden) wel werkt.

Alleen ik was die klant dus die niet wou wachten en zijn goedgekeurde ontvanger aan een mooie draaibare of toroïdal set gaat hangen.

Zal ik toch echt moeten wachten tot die software er is, voor mijn goedgekeurde Nokia MediaMaster 9500 ontvanger met irdeto CA CAM.

Ik geloof het pas als ik die nieuwe software daarvoor ga zien.

Want de meest recente software voor dat ding is al minstens 5 jaar oud.

Ja twee ontvangers hebben ze al een rode kaart gegeven deze week; de pace 501 G4 en G2, en de echostar dsb2000 zullen vanaf december niet meer ondersteund worden door canal digitaal, want die ondersteunen geen B-frames (die het mogelijk maken meer zenders in een digitaal kanaal te proppen).

Wel zorgen dat je portomonnee ook echt goed gevuld is zo tegen het eind van dit jaar he, want als je in 1997 tot de pioniers behoorde en toen al gezapig een pace onding ging halen, ben je na een kleine 10 jaar wel weer aan de beurt he.

Dan heb je je € 750,- kostende ontvanger (als je m tegen een vrienden prijsje kon krijgen) allang genoeg gehad en moet er weer geinvesteerd worden.

Bill doet verder nog uit de doeken dat Astra hier enorme bedragen gaat investeren om de "nieuwe nederlandse hotspot op 23,5 graden oost" uit te breiden.

Natuurlijk speciaal voor de Nederlandse consument, die er dus graag aan mee zal doen en zijn duitje dus zonder mokken in het zakje zal doen.

Bill vergeet even uit de doeken te doen dat de positie 19,2 oost overvol zal raken en dat ze helemaal niet anders kunnen dan uitwijken naar satelliet posities die ze redelijk recent hebben overgenomen.

Aangezien de zeer belangrijke Duitse markt absoluut niet te porren bleek voor die positie op 23,5 oost, is nu het land der gezapigen aan de beurt.

De Duitser heeft gewonnen, alweer.

De Nederlander krijgt m voor zn kiezen, graag of niet.

Reken er maar op dat de Nederlandse zenders over een tijdje helemaal van 19,2 zullen verdwijnen.

Astra kan die drie transponders op 19,2 heel goed gebruiken, en straks hebben ze op 23,5 genoeg ruimte voor de andere NL zenders.

Over drie jaar weten we niet beter en is dit gezeur van mij alleen nog te vinden in een stoffige hoek van het satellite FUN board.

 
Mas heeft me weer een nieuw baantje bezorgd.... het schrijven van perscommuniqué's van Canal Digitaal en/of SES Astra :)

Het is naar aanleiding geschreven van een brochure die vanmiddag naar de vakhandel gestuurd is (en die was veel langer dan dit verhaal) en daarop heeft Bill Wijdeveld desgevraagd aan mij een reactie voor een artikel gegeven.

Wat je er inhoudelijk van vind dat is natuurlijk allemaal je eigen mening en iedere mening telt. Wilde alleen bovenstaande even verduidelijken.

Aanvulling op het hele verhaal is dat Canal Digitaal alleen nieuwe software zal vrijgeven voor de tot nu toe nog ondersteunde en goedgekeurde satellietontvangers en dat gewoon met elke andere satellietontvanger natuurlijk hetzelfde te ontvangen is alleen zal men dan zelf de instellingen in het menu moeten aanpassen.

Wat ik daarnaast overigens begrepen heb is dat als de schotel goed staat uitgericht op de Astra 1 (19,2 graden oost) men alleen de LNB hoeft te veranderen en de schotel niet opnieuw hoef worden afgesteld om beide satellieten met de DUO LNB 60 te kunnen ontvangen.

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan