110V A/V receiver werkend op 220V

eendenteam

Addicted Member
Administrator
Moderator
Waarderingsscore
65
Punten
48
Leeftijd
122
We hebben in Amerika een Onkyo TX-SR608 A/V receiver gekocht. Deze is echter niet om te zetten naar 220V. Nu hebben we hier een converter gezien die de 220V/50 Hz omzet naar 110V op bepaalde apparaten met een vermogen van max. 2000W.

De receiver die we hebben levert max. 650 Watt.

Onze vragen zijn:

1. Kunnen we zo'n converter continu gebruiken en levert dat geen schade aan de receiver op?
2. We vragen ons af of zo'n converter automatisch de 50Hz omzet naar 60 Hz. Op de doos staat weliwaar:

input 220/220VAC, 200mA/8.3A, 50/60Hz
output 110/120VAC, 400mA/16.7A, 50/60Hz
max. capacity 50/2000W

Indien bovenstaande negatief is, wat kunnen we dan doen om die receiver toch op 220V (langdurend) werkend te krijgen....

Da's een mooi aparaat!

Ik zou hem openschroeven, en eens kijken wat er voor voeding inzit.
Maak er eens een foto van, dan kan ik zien of het een geschakelde voeding, of nog gewoon een voeding met een trafo is.

Afhankelijk daarvan, andere aansluiting op de trafo kiezen, trafo vervangen, geschakelde voeding vervangen.

Ik zou niet gaan knoeien met een omvormer.

Zeker mooi apparaat en voor een mooie prijs: $ 500
Bijgevoegd drie foto's; hopelijk kun je er iets mee en ligt een acceptabele oplossing in het verschiet....

De link naar de convertor laat een dingetje zien die maar 50 watt aankan

Als de voeding van de receiver een geschakelde voeding is dan maakt de convertor niet uit en kun je een standaard transformator 220 naar 110 volt aanschaffen de frequentie is niet interessasnt

Zit er in de receivr een conventionele voeding dan kan het zijn dat als deze te krpa is berekend dat elcoos minder goed afvlakken. Immers de frequentie speelt dan een rol.

De impedantie van Elcoos is 1/(2*pi*f*C) en zou het kunnen dat er iets meer rimpel ontstaat.

Mi maakt dat ook niet zoveel uit omdat Onkyo zeker niet krap ontwerpt.

Dus gewoon een Trafo ritselen van 220 naar 110 volt met voldoende vermogen moet afdoende zijn.

Succes

Arghhhhh Wilde enkele taalfouten repareren en flikkert mijn internet verbinding weg ,
ben ik weer net te laat met die stomme 5 minuten.

Kan dat niet veranderd worden in een langere tijd , bv net zo lang tot er een volgende post geplaatst wordt.

Die 50 of 60 Hz maakt geen bal uit.
De spanning wordt toch omlaag gezet en gelijkgericht.
En het verschil in rimpel tussen 50 en 60 Hz kun je ook vergeten.
Bovendien hebben elco's een erg hoge tolerantie, en zijn ze zeer ruim berekend.
Reken het verschil maar uit.

Grtz.

enig nadeel is dat zo'n trafo wel een prijzig ding is ik schat in de buurt van de 100 euro en dan gaat je voordeel van die superontvanger in damp op. 500$ +trafo

Wat is de laagste prijs hier in NL??

Geen idee van prijzen.

Dan kun je bv eens kijken bij conrad.
Dat is een grote voor electronika, hobby, en aanverwante zaken.
Ik heb er jarenlang veel spul besteld, maar de laatste jaren nauwelijks.
Je hobby zwaartepunt kan wel eens verschuiven.

Grtz.

Dank jullie wel voor de reacties.
Kunnen jullie op de foto's zien of er nu een geschakelde voeding in zit of niet? Wij weten daar nl. niks van.

The Matrix: op die link van die converter kun je onder "Need more help" klikken op "see technical specifications" als je dat doet en dan daarna kiest voor het tabblad "Product summary" zie je dat die 50W is in de lage stand en max. 1600W in de hoge stand. Wij zijn bij die winkel geweest en hebben e.e.a. na gevraagd: het blijkt niet max 1600W te zijn maar max. 2000W en de verkoper daar zei ons dat in de hoge stand (max. 2000W dus) hij ook de A/V receiver aan kon. De receiver die wij hebben is max. 650W. Vraag is dus of er een geschakelde voeding in zit en zo ja of we dan die converter zo zonder meer kunnen gebruiken.

Bij een geschakelde voeding maakt het ook niks uit of het 50 of 60 Hz is.
Er wordt ook gelijkgericht en dan op een hoge frequentie aan/uit geschakelt.
En die schakelfrequentie is heel erg hoog.

Grtz.

Op de foto staat duidelijk een trafo, er zit dus nog een "echte" voeding in.
Ik kan niet lezen wat er op het printje staat dat aan de trafo vastzit, maar zo te zien zit de primaire kant aan de ander kant, dus tegenover dat printje. Aan die kant zit nog een aftakking aan de trafo. De buitenste, de gele en de witte draad zullen nu de 110 volt aansluiting zijn.
Wellicht is die middelste aansluiting de 220 Volt.
Staat er ergens op die trafo nog iets zoals een type of modelnummer misschien?

idd de fotoos had ik nog niet goed bekeken en die knots van een trafo wijst op een conventionele voeding dus geen geschakelde voeding

Een multi volt trafo heeft meestal 2 maal 110 volt wikkelingen aan de primaire kant .
Voor de 110 volt landen wordt dan een wikkeling gebruikt. En voor 220 volt landen worden de serie wikkelingen gebruikt.

Of deze trafo daar ook in is voorzien ?????? (heel vroeger zat er een switch op de achterkant waar je de spanning mee kon kiezen)

Ik weet zeker dat als je per ongeluk 220 op de 110 volt aansluit dat er iets gaat roken.

Misschien Onkyo service bellen

Als je op deze foto kijkt: http://www.dvd.nl/images/hwreviews/000037-12.jpg
lijkt het of de buitenste draad op de middelste aansluiting zit, dit is een Nederlandse site, dus waarschijnlijk is dat de 220 volt aansluiting.

Wat ik nu zou doen, even kijken op welke punten van de trafo de voedingspanning nu is aangesloten.
De trafo demonteren, of in ieder geval helemaal afkoppelen en op de primaire kant (de punten waar de 110 volt op moet) gewoon 220 volt opzetten.
De uitgangsspanningen zijn dan 2 keer te hoog. Als er 12 volt uit moet komen, komt er nu 24 volt uit.
Dit moet je dus even meten.
Vervolgens zou ik primair dat andere punt ( dus een andere wikkeling ) van de trafo aansluiten, en weer meten.
Waarschijnlijk komt dan 12 volt uit de uitgang waar daarstraks 24 volt uitkwam.
Nu je dit weet bouw je de trafo weer terug, zet een andere stekker aan het aansluitsnoer, en sluit primair die zojuist gevonden wikkeling aan.

Aha, dan ga ik gewoon zonder spanning er op het aantal Ohm meten op de huidige aansluiten (gele en witte draad) en daarna die tussen die vrije pin en een van de huidige draden (bijv. geel). Als het aantal Ohm 2x zo hoog is dan is dat de 220V aansluiting.

weerstanden meten heeft niet zo veel zin eea heeft te maken met vermogen

Wat je wel kunt doen is een trafootje nemen die bv secondair 12 volt~ geeft, sluit die spanning eerst op de maagdelijke trafo van de Onkyo en meet dan de spanningen .

Vervolgens prik je die 12 volt op de denkbare 220 en meet je weer de spanningen .
Komen die overeen dan weet je meer.

bedankt feit is dat we moeten gaan meten of misschien die ontvanger meenemen naar een "expert" en die e.e.a. laten uitzoeken.

Wij dachten even dat als we die weerstanden meten dat we konden vaststellen of het een multi-trafo is. Immers als je op 2 pinnen ineens 2x zo veel weerstand meet dan worden 2 wikkelingen gebruikt (220V) in plaats van 1 (110V).

Maar zoals vermeld eerst maar eens gaan meten. Zal wel even duren want we zijn momenteel nog aan de andere kant van de "plas". Wij hoeven dat apparaat niet terug te geven want het kan altijd geschikt gemaakt worden voor 220V; in het uiterste geval met een step-down verhuistrafo. Da's op zich goed nieuws want dan hebben we toch een paar honderd euro uitgespaard.

Dat klopt ook eendenteam!

Bij 220 moet je ongeveer 2 maal zoveel Ohmse weerstand meten.
Maar deze is afhankelijk van het aantal windingen en de koperdraad diameter.
Wel zal hij laag zijn, zo onder de 10 Ohm.
De spanningen en het aantal windingen is evenredig.
Je hebt bij 220V het dubbele aantal windingen dan van 110V.
En wil je de spanning nog lager dan moet je nog minder windingen nemen.
Bij lagere spanningen wordt de Ohmse waarde nog lager.
Want hier is ook nog dikker koperdraad gebruikt vanwege de grotere stroom.

Ik heb het eens nagemeten.
Want ik had toevallig nog een 220/440V-110V trafo liggen.
Dus je kunt het best wel meten.

Grtz.

Meten is weten als je maar weet wat je meet.

Indien het je duidelijk is wat voor een trafo je hebt dan klopt alles als een zwerende vinger.

Maar bij een trafo waar je absoluut niet weet wat de specificatie is kun je je daar niet blind op staren.

En dat weet ik ook matrix, dat ik weet wat ik meet!

Overigens kun je dat daar ook meten.
Als je er 110V opzet moet op het ander punt dan ook 220V staan.
Omdat die wikkelingen op dezelfde trafo liggen.

Overigens staat hier op het net 228V, en wil men 230V ervan maken.

Grtz.

Ik heb deze vraag aan Onkyo Nederland gesteld:

Mijn vraag aan u is of het mogelijk is dat ik bij een Onkyo dealer een transformator kan kopen welke in de Onkyo gebouwd kan worden zodat deze werkt op 220V, 50 Hz?

En ik kreeg daarop deze reactie

De 60 Hz lijkt me geen probleem voor de functies, mogelijk wel dat de FM tuner niet goed kan afstemmen door dat afstemmen met andere stapjes worden genomen dan Europa.
Voor omzetten van spanning dienen 2 transformator en een netsnoer vervangen te worden wat op ongeveer 190 euro zal uitkomen, deze prijs is niet zeker odat de definitieve onderdeelprijzen nog niet bekend zijn.

Op zich duidelijk maar ik snap alleen niet dat ze schrijven dat TWEE (2) transformators vervangen dienen te worden.

Ik heb ze natuurlijk wederom een e-mail gestuurd met de vraag waarom 2 trafo's vervangen en ook de vraag of ik die andere pin niet voor 220V kan gebruiken. Ik heb overigens nog niks gemeten.

Oliebollen Hosting Fun Oliebollen

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan