Advies router

satshow

Sr. Member
Special Friend
Waarderingsscore
25
Punten
28
Leeftijd
56
Ik ben me aan het oriënteren voor een andere router. We zijn met zijn 2, heb glasvezel in huis.

Het ding moet stabiel wifi hebben, 4 netwerk poorten.
Heb nu een tp link.

Het belangrijkste wat je erbij vergeten bent te vermelden is wat je vereisten zijn. Behalve dan stabiele wifi.
Als dat het enige is dan is de keuze erg groot. Een TP-Link kan dan ook al goed zijn of bepaalde types Asus hebben krachtige wifi.
Ook de Fritzbox heeft prima wifi, alleen met een Fritzbox zit je ook qua prijs in het midden a dure segment.
Net als sommige Asus routers trouwens.

Als je voip telefoon wilt gebruiken is de Fritz een topper daar komt niemand bij.

Als je enige eis Wifi is, kun je alle kanten op bijv. Asus RT-AX53U voor goedkoop maar ook TP-Link Archer AXE75 voor rond 120 euro.
Wil je echt geld uitgeven dan de ASUS RT-AX86U Pro voor rond 200 euro of Fritz 7530 AX met snelste wifi ook rond 200 euro.

Wij hebben wat hue lampen, dat moet ook prima werken. Voor de rest hangen er een aantal computers aan vast. Digitale ontvanger voor radio.
We gebruiken daarnaast onze telefoons, daar bellen we dus mee.

Dus vrij standaard allemaal. Wil een keuze maken waarmee ik de komende jaren mee vooruit kan en ook ondersteund wordt via updates.

Ik wil er 1 kopen bij Coolblue, heb daar een aantal cadeau bonnen van.
De duurde van ASUS hebben ze daar bv niet.

Laatst bewerkt:
heb glasvezel in huis.
krijg je daar geen modem/router bij?

ik hang nog wel eens een los wifi punt midden in een woning met kabel naar modem/router en zet wifi op de router uit

Hue lampen, werken die ook al over wifi?
Ik heb één Hue lamp maar heb me totaal niet verdiept in de eventuele ondersteuning via wifi en ging ervan uit dat die via z-wave/Zigbee werkten, dat is één van de redenen dat ik Homeassistant gebruik :)
Ikzelf ben niet zo stuk van routers met wifi ingebouwd en werk met losse accesspoints, die kan je dan mooi in mesh zetten en op die manier creëer je een stabiel wifinetwerk.

Wij hebben wat hue lampen, dat moet ook prima werken.
Dan moet je even opletten bij de beschrijving. Bij een van de apparaten zag ik erbij staan dat deze niet altijd goed overweg kan via wifi bij met name oudere apparatuur.
Het soort lampen en deurbellen wat vaker gebruikt wordt, zitten over het veelal op de 2.4 GHz band en dan zijn er ook die op het 802.11b protocol zitten.
Dat protocol staat bijv. bij sommige providers bij nieuwe modems uit of na een firmware update en dan moet je dat weer aan zetten.
Misschien dat een van de andere modellen daar wel te krijgen is?

Ze zitten op de 2,4 GHz band. Ik kan de lampen ook van buiten af aan zetten via een app.

Ze zitten op de 2,4 GHz band.
Ja da's wat ik schreef. De meeste van die dingen zitten op de 2.4 GHz. Vandaar ook even opletten dat je ook geen router neemt waar bij staat dat ie lastiger is met oudere apparatuur.

Voor de zekerheid zou ik zeer zeker ook gaan kijken als je een router ziet bij de reviews van Tweakers.
Zo zie ik bij de TP-Link bijv. dat die niet goed met interferentie om kan gaan, dus dichtbij gelegen netwerken en dan wat sneller terug schakelt naar lagere snelheden.
De Asus AX58 (ook bij CB verkrijgbaar), schreef iemand bij dat ie minder goed op 2,4GHz. Weliswaar maar 1 die dat schreef, maar wel iets om even verder naar te zoeken.
Vaak zijn duurdere modellen wel beter, maar niet altijd. Ligt dus ook er aan wat je ongeveer wit spenderen aan een router.

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan