Astra en hotbird tegelijk

R

Ronwest

Ik heb vorige week een satelliet ontvanger Next Vision met schotel en 2 LNB's gekocht. Ik zou nu zowel de Astra als de Hotbird moeten ontvangen. Na een weekend op het dak door te hebben gebracht heb ik nu wel de Astra te pakken maar nog niet de Hotbird. Zoals je waarschijnlijk al gemerkt heb, ben ik, hoewel ik heel handig ben, een volslagen leek op dit gebied. Er zit bij deze set een volslagen onbruikbare handleiding die weinig soelaas biedt. Wie kan mij op weg helpen.

Even er van uitgaande dat je die 2 lnb's op zo'n speciaal houdertje hebt geplaatst die bij je antenne passen kan ik het volgende zeggen.

Als je achter de schotel staat dan moet je je voorstellen dat de astra links van je zit en de hotbird rechts van je.

In geval van een dual opstelling, zoals we jouw opstelling even noemen, is het zo dat niet meer rechtstreeks weerkaatst wordt via de schotel naar de lnb maar dat dit kruiselings gebeurt.

Indien je dus achter de schotel staat, heb je dus links en rechts ook een lnb zitten als je richting lnb's kijkt.

Voor jouw opstelling moet je zorgen dat je de Astra op de -rechter- lnb gaat zetten en de Hotbird op de -linker- lnb.

Misschien is het dat wat je fout gedaan hebt.

Deze twee lnb's worden waarschijnlijk geschakeld door een zgn. diseqc switch. Het handigst is als je nu zorgt dat de rechter lnb, dus die van de Astra, bij de switch op 1 komt en de hotbird lnb op 2.

Daarna is het een kwestie van afstellen, het beste kan dit natuurlijk met een meter die beide satellieten tegelijk kan afregelen.

Heb zelf geen dual opstelling maar heb van "horen" lezen dat je best eerst op de Hotbird uitricht.

Is de Hotbird goed dan zal Astra eveneens goed moeten zijn,tenminste als je houdertje de juiste afmetingen heeft.

Waarom Hotbird,deze sat is toch iets zwakker dan de Astra en enigzins verlies op deze sat is niet zo erg,is sterk genoeg.

Welke afmeting is de schotel?

Black tiger, is het mischien precies andersom als je schrijft:

>>Als je ACHTER de schotel staat dan moet je je voorstellen dat de astra links van je zit en de hotbird rechts van je. <<

Als je er voor staat, dan zit Astra links, dacht ik. Zou Disque wel ingesteld zijn?

Prima idee om de gouwe ouwe site weer eens naar voren te halen.

In principe hebben jullie allebei gelijk, afhankelijk van de beschrijving.

Als je ACHTER de schotel staat staat de astra SATELLIET links aan de hemel en de hotbird rechts.

De signalen worden opgevangen door de schotel en "kruisen" elkaar naar de lnb's toe.

Als je dan dus VOOR de schotel staat, zit de astra LNB links en de hotbird rechts.

en voor alles nog duidelijker te maken........links is waar je duim rechts zit ...:biggrin:

geintje en suc6 met het uitrichten

@RobC en Denktenk

Het is precies goed zoals ik schreef.

Ik heb immers duidelijk geschreven dat de Astra links zat en de Hotbird rechts.

In mijn posting is ook het verhaaltje van het kruiseffect terug te vinden en er staat ook duidelijk welke sat er op welke lnb dan terecht komt.

Er kan hooguit een verschil zijn met wat bedoelt word als zijnde voor en achter de schotel.

Met er achter bedoel ik dus ook echt achter de schotel, richting lnb's kijkende.

Laten we het nu niet moeilijker maken voor de vraagsteller dan het al is.:)

Alexje,

Iets veiliger is om te zeggen dat 'links' de kant is waar je grote teen rechts zit.

Je hand kan je omdraaien nietwaar ;-) ?

Makkelijkste is volgens mij te zeggen dat Astra meer naar het oosten t.o.v. het westen zit dan de Hotbird.

Als je het zo uitlegt maakt het niet uit of je achter of voor de schotel staat!

Ten opzichte van het westen zit werkelijk ALLES naar het oosten.

Dus bedoelde je te zeggen naar het oosten ten opzichte van het zuiden.

Ook dan klopt ie maar is het een stuk duidelijker wat er eigenlijk bedoeld word.

Ondertussen vraagt ronwest (what's in a name) zich af waar ie in 's hemelsnaam aan begonnen is om deze vraag te stellen....:biggrin:

Gooh, Bedankt voor alle goede raad die ik van jullie ontvangen heb. Weet je, ik woon zelf in Amstelveen. Ik heb afgelopen weekend zelfs mijn ontvanger en televisie naar het dak gesleept maar nog steeds zonder resultaat. Als iemand mij thuis kan helpen, zou ik hem vreselijk dankbaar zijn. Ik ben de taal die jullie spreken nog niet helemaal machtig. Uiteraard wil ik hier wel een vergoeding voor geven. Mijn telefoonnummer kun je per PM bemachtigen.

Alvast bedankt.

Laatst bewerkt:
Ik heb zojuist je telefoonnummer verwijderd en de tekst aangepast.

Dat heb ik gedaan omdat je het risico loopt nog lang na dit hele verhaal gebeld te worden door grappemakers.

Het devies op elke publieke site is om niet je (telefoon)gegevens te gaan rondstrooien, dat geldt natuurlijk niet alleen voor jou maar voor iedereen.

Er zijn genoeg figuren die daar gekkigheid mee willen uithalen.

En er zijn zelfs zoekmachines die naar dergelijke gegevens

Ik snap best dat je met een vervelend probleem zit, maar op deze manier zadel je jezelf op met het volgende probleem.

Realiseer je je dat en wil je toch graag je nummer hier bekend maken, dan kun je het opnieuw posten.

Er zal dan verder niemand meer aankomen.

Ben je bang dat je m mist door te vergeten te kijken of je een PM hebt, dan kun je in je persoonlijke instellingen alhier instellen dat je gewaarschuwd word wanneer je binnenkomt.

Sorry ronwest,tuurlijk moet het zijn zoals Mas3 zei,"t.o.v. het zuiden",was beslist niet bedoeld om je nog meer in verwarring te brengen.

Maar om op je probleem terug te komen,prober eens het volgende,haal de diseqcswitch er tussen uit,sluit alleen de lnb aan die loodrecht op de schotelarm staat en zoek de Astra weer op ,beweeg dan de schotel een klein stukje naar het westen,vanachter de schotel gezien naar rechts :).

Zet wel eerst de ontvanger op een hotbird zender en dan langzaam stukkie voor stukkie naar rechts,moet al gek lopen wil je geen beeld krijgen.

Heb je ontvangst op de Hotbird dan switch er weer tussen,diseqcinstellingen in de ontvanger goed zetten en dan moet als het goed is de Astra het ook doen.

Welke diseqcswitch heb je eigenlijk,kan de ontvanger deze diseqcswitsch wel aan?

succes!!!!!

Toch leuk dat Ronwest nog ff een reactie geeft of ie er iets aan gehad heeft.........maar niet heus!!!!!!

Ik heb een dubbele LNB kop met daaraan één aansluiting voor de coaxkabel. In het programma kan ik aangeven welke switch ik gebruik. Ik kan ook nog de "tone burst" aan en uitschakelen. Waar staat dit voor? Ik ben volslagen onbekend op het satelliet gebied maar ik begin nu te leren. Je moest eens weten hoe lang het geduurd heeft voordat ik erachter kwam dat ik de 12 volt switch aan moest zetten. Ik was in de veronderstelling dat de een campingaansluiting was. Ik realiseerde mij niet dat er spanning op de LNB kop noodzakelijk was en dit werd ook niet vermeld in de instructies. Ik heb inmiddels een kompas aangeschaft en ga dit weekend maar eens opnieuw het dak op om Hotbird op te zoeken. Astra weet ik nu te vinden dus misschien komt het allemaal goed. Bedankt voor al jullie hulp. Ik weet nu ook wat links en rechts is. De Astra kop (die in de houder geklemt zit) bevindt zich links en de Hotbird kop bevindt zich rechts er vanuit gaande dat ik achter de schotel sta. Kunnen jullie mij iets vertellen over de modules die in de ontvanger passen. Hoe werkt dit en wat kost het? Is het een vast bedrag of een maandelijks bedrag? Weten jullie een goede satellietwinkel in de buurt van Amstelveen? Alle info, al of niet begrijpelijk is welkom.

Heerlijk.

De verwarring slaat lekker toe.

Dus beginnen we gewoon weer bij het begin.

Stukkie natuurkunde.

Je schotelblad heeft 2 functies.

Belangrijkste functie is het bundelen van signalen.

De andere en ook niet onbelangrijke is het weerkaatsen van die signalen zodat deze in je ontvangstkop terecht kunnen komen.

Om het allemaal wat illustratiever te maken ga ik van de signalen licht stralen maken.

En daarmee gaan we verder.

Dus:

Je schotel is een spiegel.

Je schotel is ook een vergrootglas.

Een soort lachspiegel dus.

Nu de natuurkunde:

Bij spiegeling geldt: Hoek van intreden is gelijk aan hoek van uittreden.

Bij het vergrootglas geldt dat het licht wordt afgebogen zodat het zich op een bepaald punt zal concentreren (brandpunt).

Dat vergrootglas zorgt er dus voor dat je in het brandpunt de maximale concentratie van licht (of signalen) krijgt.

Verder doet de vergrootglas analogie er niet zo toe.

Maar we hadden het dus ook over de hoek van intreden (= hoek van uitreden) van het licht.

Wanneer je schotel exact recht op de satelliet staat gericht is de hoek nul graden, en zal de weerkaatsing ook met nul graden geschieden.

Je stuurt dan dus je signalen terug naar de satelliet.

Dit is natuurlijk niet de bedoeling.

En daarom komt er een 2e dimensie bij kijken.

Dit is de hoogte.

Deze 2e dimensie doet slechts een heel klein beetje ter zake in dit geval en daarom zal ik er niet verder op ingaan.

We zitten voorlopig in een 3 dimensionaal universum, dus ook hier is deze 3e dimensie terug te vinden.

De 3e dimensie geeft diepte aan.

Dat regelen we weer met het vergrootglas, maar daar zouden we het niet meer over hebben.

Wij zitten ten noorden van de evenaar.

De satellieten hangen pal boven de evenaar.

Om in de richting van de satelliet te kijken gaan we dus eerst naar het zuiden kijken.

Satelliet posities worden aangegeven ten opzichte van het zuiden en de nul meridiaan welke over het britse greenwich ligt.

Zoek greenwich maar op in de atlas, moet snel gevonden zijn.

Pal zuid is dus 0 graden als je in engeland zit.

Hier in nederland ligt dat net anders, we moeten ietsje naar rechts (west) kijken om naar het zuiden en de evenaar te kijken.

De hotbird satelliet hangt op 13 graden ten oosten van het zuiden.

De astra satelliet hangt op 19,2 graden ten oosten van het zuiden.

Als je achter je schotel gaat staan en dus met de schotel mee naar de satellieten kijkt, dan hangt de hotbird rechts, en de astra links.

We gaan de schotel niet exact op 1 van deze satellieten richten, zodat we gfebruikmaken van de intreed en uittreed hoek.

Daarom zetten we de schotel ergens in de richting van de 16 graden.

intreed hoek van astra is nu 3,2 graad, en zal dus ook met 3,2 graad weer uittreden.

Als het ware is dan dus de hoek tussen signaal en brandpunt 6,4 graden.

Je raadt het al: de satelliet hangt 3,2 graad linksvan het midden (de arm waaraan je LNBs hangen).

De LNB moet dan dus 3,2 graad RECHTS van het midden uitkomen.

Voor de Hotbird geldt dezelfde analogie.

En dus zit deze LNB LINKS.

Wanneer dit verhaal je te uitgebreid is, maak er dan es een ouderwets huiswerk/knutsel projectje van.

Benodigdeheden: stuk papier, potlood (en gummetje) en trek die geodriekhoek weer es tevoorschijn.

Teken je schotel voor het gemak als een rechte spiegellijn, met haaks en in het midden de arm waaraan je LNBs hangen.

Trek een stukkie verderop een lijntje dat de afstand van je LNB tot de schotel moet aangeven.

Pak 2 willekeurige punten, 1 links en 1 rechts van de LNB-arm, liefst op verschillende afstand van de LNB-arm.

Dit zijn je satellieten.

Teken een lijn van de satelliet naaar de kruising van je LNB-arm met de spiegellijn, en laat deze weerkaatsen volgens de wetten der natuur.

Dus ook met de 2e satelliet (misschien deze beide lijnen met een ander kleurtje, levert je mooi een extra puntje op als je je werkstukkie inlevert :biggrin: )

Wanneer je nu nog niet ziet hoe dit verhaal werkt, kan ik je niet duidelijk maken hoe het zit.

En ben ik bang dat je fysieke hulp nodig hebt met het uitrichten van je setje...

Suc7 in ieder geval ermee !

Oftewel eenvoudig gezegd:

De Astra kop (die in de houder geklemt zit) bevindt zich links en de Hotbird kop bevindt zich rechts er vanuit gaande dat ik achter de schotel sta
Draai dit nu om (dus hotbird links en astra in de houder rechts als je erachter staat) en dan heb je het goed.

Bedankt voor al jullie uitleg. Langzaam maar zeker ga ik begrijpen hoe het signaal binnenkomt en weer naar de LNB-kop wordt gezonden. Ik ben afgelopen weekend weer het dak op geweest en ik heb ongeveer 1200 zender gescand maar op één of andere manier ging er toch weer iets mis en ontving ik op een gegeven moment helemaal niets meer. Ik blijf gewoon aan het klooien, het gaat me vast nog een keertje lukken. Mocht iemand in de buurt van Amstelveen wonen en mij willen helpen, dan graag.Dit laatste hoeft overigens niet kosteloos.

Hé mensen,

Het is mij eindelijk gelukt. Ik heb een satfinder kunnen lenen en toen was het zo gebeurt. De schotel en LNB's staan nu in de goede richting. Ik heb nu een stortvloed van kanalen van zowel Astra als Hotbird. Ik heb uiteraard nu weer een ander probleem. Zo'n beetje iedere minuut blijft het beeld enige seconden stilstaan en soms loopt de spraak achter op het beeld. Ik weet niet wat ik hieraan moet doen. Als iemand hier een oplossing voor heeft, hoor ik het graag.

Kerstboom 1 Hosting Fun Feestdag

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan