• * * * Max Verstappen wereldkampioen 2024! * * *

redbull racing

beeldscherm ledtv vervangen?

freggel1

Addicted Member
Moderator
Waarderingsscore
686
Punten
113
Leeftijd
59
Vraagje:  ik kom regelmatig advertenties tegen op Marktplaats van ledtv's die nog maar een paar dagen of maanden oud zijn, maar door een ongelukje een barst in het scherm hebben.

Dit valt vaak niet onder de garantie, maar hoe zit het met de verzekeringen die je in huis hebt? iemand kan er toch tegenaan lopen tijdens een feestje??? 

Maar waar ik nu naartoe wil: Ik heb ooit wel eens een scherm van een laptop vervangen, en dat bleek niet eens zo moeilijk te zijn...

Hoe doe je dat met een Led-tv? nieuw binnenwerk, en dan gaan sleutelen?  En dan natuurlijk nog tegen een interessant prijsje. :biggrin:

Heb het hier gehad,nieuwe led tv 3 maanden oud en midden in het scherm dooie pixels.
Monteur komt langs met een nieuw scherm.
Hij haalt de achterkant van de tv en trekt 2 printplaten los van het oude scherm.
De printplaten gaan op het nieuwe scherm, oude achterkant erop en klaar, hij was nog geen 10 min. bezig

Binnen de garantie is dat mooi te doen Vogelaar. Maar ik denk dat als je een nieuwe beeldbuis moet gaan halen buiten de garantie, dat het qua werk wel zal meevallen, maar dat je qua prijs vrijwel gelijk zit aan de prijs van een nieuwe TV.

Of je moet toevallig nog ergens zo'n zelfde beeldbuis kunnen uithalen uit een goedkope TV die men ergens uit haalt.

Zal er ook aan liggen wat ermee aan de hand is. Misschien dat de pixel opbouw door iets anders gedaan wordt. Onze TV had een vage vlek er in, omdat het nog binnen de 5 was kregen we een coulance aanbieding van Samsung. TV opsturen en dan zou het gerepareerd worden tegen de maximale repa kosten van 250 euro (TV had nieuw 850 euro gekost in 2005). Dit was wel nog een LCD TV, geen Led.
Conclusie was beeldbuis vervangen, dus dan is 250 euro nog goedkoop. Verzendkosten kwamen op zo'n 60 euro uit. Dus samen 310 euro voor een TV die dan weliswaar gerepareerd was maar toch 5 jaar oud. Je weet nooit wat er daarna nog kan gebeuren of hoe lang hij nog mee gaat.
We hebben toen besloten maar wat bij te leggen van het spaargeld en een nieuwe LED TV te kopen met alles er op en er aan voor 300 euro meer in een aanbieding. Die was ook nog groter, inclusief 3D en SmartTV.

Dus tja, wat is wijsheid?

Hoe dat werkt met LED TV's is me niet bekend, dus dat kan weer anders zijn. Helaas zijn er weiniger "platte tv reparateur hobbyisten" dan dat je vroeger bij die dikke kasten mensen had die TV's konden repareren.

Wij hebben een Philips 37pfl9903 Aurea tv, nieuw  een jaar of 4 geleden ruim 3.500 euro.
Ineens was het beeld negatief.
Er is toen een monteur van Ecare geweest die het Tycon board heeft vervangen. Tijdens montage gaf hij al aan problemen met een kabeltje te hebben.
Toen hij weg ging was het beeld ok. Echter kort daarna toch problemen.
Het probleem, het beeld valt af en toe in horizontale banen in storing...
Dit is erg moeilijk uit te leggen. Met name aan de linkerkant. Nooit rechts.
Als je het beeld denkbeeldig van boven naar beneden in 4 banen opdeelt, geeft vooral de 2e van links storing/afwijkende kleuren.
Soms ook is het beeld over de gehele linkerkant weg (zwart) of afwijkende kleuren.
Als ik dan een beetje aan dat kabeltje morrel is het beeld weer een poosje goed.
Na een hoop heen en weer gebel heb ik de tv voor reparatie naar Duiven gebracht, ze wilde geen monteur meer sturen!?! In Duiven verklaarde ze na een half uur de tv totall los.
Ik mocht "swappen" maar niet meer voor een Aurea, en die vinden we juist zo mooi! (swappen = je oude tv inleveren en voor een sterk gereduceerde prijs een nieuwe meenemen.)
Dus, helaas, ongeprepareerd retour. Ik hoefde in ieder geval niet nog meer te betalen...
We hebben er nog een paar maanden naar gekeken, af en toe een klap hielp wel, echter op het laatst moest je wel erg hard slaan.
Zelf het ding maar eens uit elkaar gehaald. Een van de bandkabels die uit het scherm komen veroorzaakt het probleem. Helaas, niet te repareren.
Een poosje terug kwam ik een 37PFL8404H_12 met een defect moederboard tegen. deze heb ik overgenomen voor 80 euro.
Hier heb ik het scherm uitgehaald en in mijn 37pfl9903 aurea gezet.
De kabels die naar de uitgang van het T-con board gaan passen niet, dus het T-con board uit de 37PFL8404H_12 ook overgezet.
De kabels die daarin gaan passen wel.
Tot mijn verbazing werkt het allemaal weer prima!

Uiteindelijk blijkt dus dat veel van die modernere tv's van binnen heel vaak dezelfde onderdelen gebruiken, en je dus gemakkelijk van 2 defecte 1 goede kan maken.

Product Hopeloos Iedere Led-tv Is Praktisch Stuk.
oftewel Philips ??????

Hosting Fun

Terug
Bovenaan Onderaan