Breaky Break, Is er nog iemand staande bij?

freggel1

Addicted Member
Moderator
Waarderingsscore
684
Punten
113
Leeftijd
59
Wie kent het nog, niks op tv, en dan achter het bakkie, ff tokkelen op de 27mc.

Wij zaten meer op 3 en later op 60. Later weer op 3, maar dan in centimeters. ..en dan bedoel ik niet de 27mc kanalen! :giggle::giggle:

Ik had ook niets met die bakkie's lekker 'echte' radio maken was veel leuker :)

Ik heb beiden gedaan, maar die 3 meter was me wat te link, beetje met een meetzendertje en stereo coder liggen klooien maar dat had niet zoveel bereik.
In die tijd kon je ook in België bij echte radio gaan draaien dus dat maar gedaan. Wel veel plezier gehad van die 27MC tijd, ook nog wel enkele vrienden aan over gehouden.

Was het in België niet dat je daar 1 jaar op de 3 meter mocht draaien en geen klachten kreeg,
dat je daarna een vergunning kreeg om een radiostation te mogen beginnen?

27mc heb ik ook veel gedaan, zeker toen met de vossenjachten, altijd spannend op de zondagmiddag,

3 meter ook eventjes in de tijd dat er hier in die tijd best wel veel waren, we vulden toen samen de zondag .

Nou het was een beetje ingewikkelder dan dat. Je moest een bestuur hebben wat volgens mij voor 70% uit Belgische mensen bestond. Daarnaast moest je zorgen dat je zender aanbod voor een bepaald deel uit lokale informatie en cultuur bestond. En natuurlijk ook de rechten aan de Sabam betalen (Belgische Buma/Stemra).
Dan kon je een licentie krijgen en je moest natuurlijk een zender kopen of huren die aan de vereisten voldeed.
Maar in de goeie ouwe tijd had bijna elk dorp en/of gemeente wel zijn eigen station.

Een vossenjacht was echt leuk. Helaas maakte ik te laat kennis met mensen die daar aan mee deden. En zo heb ik 1x mee kunnen rijden. Er stond er nog een op de planning later dat jaar, maar zoals gezegd... net te laat en dat was in de tijd dat de Vossenjachten verboden werden.

Ik ben ooit begonnen met een Josty kitje, ik meen de HF65, dat werd al snel vervangen voor de Stentor, (MRF237) maar met buizen kon ik toch meer en deed de PCC88 met een QQE03/12 snel zijn intrede, alles uiteraard zelfbouw, dat was goed te betalen en leverde ook geen opgeblazen eindtorren meer op ;-)
Nadien toch voor stabielere spullen gegaan en een PLL gebouwd met als basis een BF88 (geloof ik) daarachter een 2N2219A, vervolgens een MRF237, dat de buizentrap in die bestond uit een QQE03/12, vervolgens een QQE12/46 en als laatste trap een 4CX in balans, die kon door de regelbare (negatieve) roosterspanning op worden gekrikt naar een kleine 400W, die gebruikt ik voornamelijk 's nachts om de DX-en.

Uiteindelijk werd de eindtrap iets verzwaard en kon worden opgekrikt naar 1500W maar daar heb ik niet lang mee gedraaid, de 'lokale omroep' (uiteraard illegaal) lonkte en dat was veel leuker met kerst-maratons en weekend uitzendingen, dat kon natuurlijk niet goed gaan en in de 10 jaar van ons bestaan zijn we denk ik 27 keer uit de lucht gehaald, de laatste keer werd alles in de studio in beslag genomen en was de lol er af.
Toch was dat echt een leuke tijd en is dat meer dan 30 jaren geleden ;-)

Een oude maat van de sportschool heeft ook nog jaren op de FM uitgezonden, voornamelijk trance en rustige hardcore. Hij maakte ook zelf jingles met een sampler. Eerst voor zichzelf en daarna ook voor zijn collega's die ook niet geheel legaal op de FM zaten :biggrin2:
Hij nam ook regelmatig muziek op op VHS banden zodat jij daarna 4 uur onafgebroken uit kon zenden zonder zelf thuis te moeten zijn. Dan ging hij nogal eens een rondje rijden, luisterend naar zijn eigen zender 😎

Bij ons in het dorp had hij ook redelijk wat luisteraars, voornamelijk vanwege zijn muziek. Dit was ergens halverwege tot eind jaren '90.

En ik maar denken dat het allemaal brave burgers zijn hier....
Kwam zelf niet verder dan torretjes met een oud "kantel" antenne in de appelboom

Ach ja, de techniek vond ik eigenlijk het leukst, vandaar mijn interesse in satelliet ontvangst.
Ik had destijds een enorme mast achter in de tuin staan (we woonden buitenaf) en had daarin oa. TV antennes opgesteld om maar van alles uit de lucht te kunnen plukken, ik 'spaarde' toen testbeelden en heb toen signalen uit de DDR, Polen, Zweden, Finland, UK en weet ik allemaal nog meer, kunnen ontvangen.
Dan is de verschuiving richting satelliet niet echt bijzonder, daar kon je nog sleutelen aan tuners en LC kringen om uiteindelijk iets wat diep in de ruis te ontvangen was, toonbaar te maken, als ik heel eerlijk ben vond ik de overstap naar digitale TV niet echt interessant en zag dat als een beperking, tegenwoordig zit er niets meer in een tuner wat ook nog maar te herleiden valt naar de techniek van vroeger, alles zit in een 'chippie' ingebakken.

Ik word geloof ik wat oud ;)

Goh lang geleden allemaal, hier ook begonnen met een Josty kit en een open dipoolantenne, zat oorspronkelijk een 2N2219A in, deze deden we vervangen door de 2N697 als ik het mij goed herinner, spoeltje onder op de print moest dan van 4 naar 3 windingen anders kreeg je hem niet meer tussen de 104 en 108 MHZ. Toen kwam inderdaad de Stentor, deze later vervangen door een 3 traps zelfbouwzender met in de nabrander een BLY 90 met een enorme koelvin erboven op. Was een leuke tijd, ander station aanroepen en dan om de beurt een plaatje draaien. Vervolgens op de 27 MHZ terecht gekomen maar dit was meer voor de DX. Had achter op de plaats (we woonden toen nog in Breda) een mast staan van 15 meter hoog met daarin een Avanti Moonraker 4 kruisbeam. Ik heb hier nog wel foto's van, zal deze nog wel plaatsen. En vervolgens in 1988 mijn C licentie gehaald ( is nu F licentie). Ik heb hier nu nog steeds een oude Kenwood 430 allbander staan met een multiband draadantenne voor de 10,15, 20, 40 en 80 M, maar ben de laaste jaren niet meer zo actief.

Zoals ik dit lees hebben de meeste er leuke herinneringen aan.
" Die goede oude tijd"
Maare...

O... Ene
Mijn naam is haas

Haha! Geweldig!!

Inderdaad, wat een aktie, ik denk niet dat die jongens met veiligheidstuigjes en andere zaken naar boven gegaan zijn, alhoewel, misschien ook wel, dan lijkt het op normale werkzaamheden maar blijft evengoed een hele leuke en gedurfde aktie :)

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan