Breaky Break, Is er nog iemand staande bij?

40 Volt??? die ken ik niet, ik heb best wel veel met buizen gespeeld en kon door het rooster negatief aan te sturen met een regelbare spanning, het afgegeven vermogen kon je dan mooi regelen, het rooster opdraaien tot de buis mooi blauw werd van binnen ;-) als die rood werd stuurde je de buis te 'hard' aan en raakte die over de pis en werd de levensduur enorm verkort.

Ik heb ooit eens van iemand een buizenzender gekocht voor 75 euro. Die was niet zo geweldig met buizenzenders bouwen en dat ding gaf dus ook een enorme brom.
Ja dat moest nog "gefine-tuned" worden en dat moest ik zelf doen. Da's dan moeilijk als je geen verstand van elektronica hebt en het ding stoorde ook nog als de ziekte dus dat was weggegooid geld, 2x gebruikt en toen weer terug naar m'n meetzendertje. :)

Maar het mooist vond ik toch de 27 MC, zeker toen op een zonnige zondagochtend het een keer lukte om met slechts erg laag vermogen, met Schotland te "tokkelen" volgens mij zelfs met een DV27 op een offset drukplaat (ging ook erg goed) of was het nu toch eerder met de Ringo Star? Heb ik nog ergens een QLS kaart van als bewijs en ook nog vrij goed/duidelijk qua modulatie. Niet heel lang, maar het was geweldig, daarna nooit meer meegemaakt. Zal t.z.t. eens kijken of ik die kaart nog kan vinden, staat het precies op.
Iemand zei me eens dat dit wel eens voor kwam, scheen met zonnegolven of iets in die geest te maken hebben dat een signaal ondanks laag vermogen toch wel eens erg ver kon dragen.

@ Tech, jip de PL509 en de PL519 hebben toch echt een gloeispanning van 40 volt en de EL519 heeft een gloeispanning van 6 volt voor de rest zijn ze indentiek. Bekijk dit maar.
Als de buizen rood stonden had je inderdaad een probleem maar als alles goed uitgetuned stond en je staande golf was keurig 1 op 1 zodat hij probleemloos al zijn vermogen kwijt kon werden de buizen mooi blauw. Had hiervoor een Kenwood antennetuner tussen staan.

Laatst bewerkt:

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan