- Lid sinds
- 8 feb 2001
- Berichten
- 35.459
- Waarderingsscore
- 1.341
- Punten
- 113
- Leeftijd
- 61
- Locatie
- State Penitentiary
Bij een kennis doet zich een bijzonder vreemd probleem voor.
Hij heeft al jarenlang 2 Hikvision camera's, van die bolletjes. Deze zijn aangesloten op een Qnap NAS.
Dat werkte perfect op een Linksys router. Deze gaf op een gegeven moment de geest en werd vervangen door een Fritzbox 4040.
Enige tijd later werd er gewisseld van KPN naar Ziggo en met de Connectbox er voor heeft ook dit enkele jaren goed gewerkt.
Connectbox op 192.168.178.x range zoals normaal en de Fritz omgezet naar 192.168.1.x netwerk.
Recent viel bijna continue het internet uit. Ben gaan zoeken, zag het gebeuren en zag ook plotse spontane reboots van de Fritzbox. Rode info lampje knipperde heel kort en dan een reboot, hetgeen uiteraard weer duurde.
Fritzbox vervangen door een nieuwe vandaag, alles leek goed te gaan, oude backup teruggezet, maar opeens ging het weer mis. Fabrieksreset gedaan, even alleen pc er op en alles werkte weer als een trein.
Kabel van een camera ingestoken, plof internet plat. Ik kan dan ook het 192.168.178.1 ip adres van de Connectbox niet meer pingen. Dus de verbinding met de WAN poort is er gewoon niet meer. Kan nog wel in de Fritzbox maar dat gaat heel traag en soms reageert die dan ook niet meer. Ook wifi doet het dan uiteraard niet meer.
Op het moment dat ik de kabel van de camera uit trek, knalt opeens het internet weer binnen en werkt alles perfect en ook snel.
Hang in de NAS op de Fritz, zelfde laken een pak, opeens flapt alles er weer uit, einde internet. Maar beide camera's maken verbinding met de NAS voor opnames dus dat is niet zo gek.
Er zitten een tweetal iPhones, een iPad en een laptop (soms) op het wifi netwerk en dat werkt allemaal als een trein, net als de pc (bekabeld). Totdat dus de NAS of een camera aangesloten wordt (nog niet getest met andere camera).
Ik dacht aan een ip conflict maar dat kan niet. Camera's draaien op 192.168.1.11 en 12 en staan ook zo gereserveerd in de Fritzboxen (oude en nieuwe) dus dat ip wordt ook niet meer uitgedeeld. Idem met de NAS, deze staat ook gereserveerd en het ip wordt niet opnieuw uitgedeeld.
1 camera maakt 24/7 opnames en eentje (die wat ik eerst ingestoken had) begint pas om 20.00 met opnemen. Beiden zijn wel gewoon van buiten via een app bereikbaar met een gebruikersnaam en uiteraard een (niet te makkelijk) wachtwoord.
Het probleem is plots begonnen en ligt dus duidelijk aan een of meer van de camera's. Zelfs 1 camera schijnt wan netwerk plat te gooien. Terwijl dat dus voorheen nooit het geval is geweest.
Ik zit nu even met de handen in het haar, omdat het een jarenlange bestaande situatie is. De NAS is 2 maanden geleden nog geupdate. Zal nog wel een nieuwe zijn.
Misschien hebben camera's ook een update nodig.
Heeft iemand al eens iets soortgelijks meegemaakt en weet evt. wat een dergelijk plots ontstaan probleem kan veroorzaken?
Anders gaan we morgen nog eens zoeken en dingen met de camera's testen, firmware updaten (indien aanwezig).
Hij heeft al jarenlang 2 Hikvision camera's, van die bolletjes. Deze zijn aangesloten op een Qnap NAS.
Dat werkte perfect op een Linksys router. Deze gaf op een gegeven moment de geest en werd vervangen door een Fritzbox 4040.
Enige tijd later werd er gewisseld van KPN naar Ziggo en met de Connectbox er voor heeft ook dit enkele jaren goed gewerkt.
Connectbox op 192.168.178.x range zoals normaal en de Fritz omgezet naar 192.168.1.x netwerk.
Recent viel bijna continue het internet uit. Ben gaan zoeken, zag het gebeuren en zag ook plotse spontane reboots van de Fritzbox. Rode info lampje knipperde heel kort en dan een reboot, hetgeen uiteraard weer duurde.
Fritzbox vervangen door een nieuwe vandaag, alles leek goed te gaan, oude backup teruggezet, maar opeens ging het weer mis. Fabrieksreset gedaan, even alleen pc er op en alles werkte weer als een trein.
Kabel van een camera ingestoken, plof internet plat. Ik kan dan ook het 192.168.178.1 ip adres van de Connectbox niet meer pingen. Dus de verbinding met de WAN poort is er gewoon niet meer. Kan nog wel in de Fritzbox maar dat gaat heel traag en soms reageert die dan ook niet meer. Ook wifi doet het dan uiteraard niet meer.
Op het moment dat ik de kabel van de camera uit trek, knalt opeens het internet weer binnen en werkt alles perfect en ook snel.
Hang in de NAS op de Fritz, zelfde laken een pak, opeens flapt alles er weer uit, einde internet. Maar beide camera's maken verbinding met de NAS voor opnames dus dat is niet zo gek.
Er zitten een tweetal iPhones, een iPad en een laptop (soms) op het wifi netwerk en dat werkt allemaal als een trein, net als de pc (bekabeld). Totdat dus de NAS of een camera aangesloten wordt (nog niet getest met andere camera).
Ik dacht aan een ip conflict maar dat kan niet. Camera's draaien op 192.168.1.11 en 12 en staan ook zo gereserveerd in de Fritzboxen (oude en nieuwe) dus dat ip wordt ook niet meer uitgedeeld. Idem met de NAS, deze staat ook gereserveerd en het ip wordt niet opnieuw uitgedeeld.
1 camera maakt 24/7 opnames en eentje (die wat ik eerst ingestoken had) begint pas om 20.00 met opnemen. Beiden zijn wel gewoon van buiten via een app bereikbaar met een gebruikersnaam en uiteraard een (niet te makkelijk) wachtwoord.
Het probleem is plots begonnen en ligt dus duidelijk aan een of meer van de camera's. Zelfs 1 camera schijnt wan netwerk plat te gooien. Terwijl dat dus voorheen nooit het geval is geweest.
Ik zit nu even met de handen in het haar, omdat het een jarenlange bestaande situatie is. De NAS is 2 maanden geleden nog geupdate. Zal nog wel een nieuwe zijn.
Misschien hebben camera's ook een update nodig.
Heeft iemand al eens iets soortgelijks meegemaakt en weet evt. wat een dergelijk plots ontstaan probleem kan veroorzaken?
Anders gaan we morgen nog eens zoeken en dingen met de camera's testen, firmware updaten (indien aanwezig).