cpu 1700

J

jingjang

wat is de normale temperatuur van een pentium 4 1700 mhz. zit hier op 70 graden belast met een orginele pentium 4 koeler lijkt me een beetje te hoog iemand enig idee wat de juiste temperatuur ongeveer mag zijn ?.

thankzz,

50 a 60 graden max.
Liever er flink onder.

Als je continu (niet eens stressed) op de 70 zit, dan is er iets niet goed.
Let op, voor dat je dit doet: haal even coolpasta bij de computerzaak.
En voor dat je begint; even aarde maken met een verwarming en de kast (tegelijk vasthouden) dan is de spanning gelijk, en kan je niet perongeluk je geheugen naar de klote brengen.

Kast open schroeven
ruimte maken om te werken.
Cooler eraf halen
Alle rotzooi van cpu halen net als van de cooler. Heel dun laagje (flinter dun dus!) nieuwe coolpasta erop.
Voorzichtig cooler weer op cpu zetten en vastmaken.

Suc6

Dat "aarden" alleen als je de kast op RANDAARDE hebt zitten aangesloten,

Anders kon je wel eens een flinke tik (110 Volt ) krijgen.

De KAST alleen aanraken ,mits geaard is ook voldoende hoor!!

Is 1700 al pentium 4? Ik dacht dat dit nog onder pentium III viel.
Maar goed. Temperatuur moet flink lager zijn inderdaad. Vol belast misschien net over de 50 graden, maar normaliter dacht ik rond de 38 a 45 graden.

Het kan zijn dat je zo'n kast hebt die slecht met de luchtstromen om gaat. Anders moet je eens proberen met een grotere koeler. 70 graden is hoe dan ook veel te warm.

Geen kast om? Heb jij dan je moederbord en cpu op een stuk papier liggen ofzo?

Als er geen kast omheen zit, wordt ie warmer. Door de ventilator(s) wordt er in de kast voor een luchtstroom gezorgd die flink helpt met koelen.

Maar geef ff een seintje wanneer ie nog warmer wordt. Dan kunnen we ook allemaal bij jou komen bbq-en. ;)

Zonder kast wordt de processor inderdaad koeler.

Dat komt omdat de "kast temperatuur" nu op omgevingstemperatuur komt te liggen en dat is aanzienlijk lager.!!! en de warmte van de processor wordt veeeeel beter afgevoerd.

Helaas is dat zo,

Die tering kast is er alleen maar voor de show en om de boel van buitenaf invloeden te beschermen

Enne Pentium 4 is er al vanaf 1600Mhz

Een goede kast is er ook om voor een goede luchtstroom en daarmee dus ook goede afvoer van warmte en bezorging van koeling voor moederbord en processor te zorgen.

Helaas is het inderdaad zo dat als je de kast opendoet, je wel het voordeel van de goede luchtstroom kwijt bent, maar daarvoor moet deze goede luchtstroom dan wel eerst goed zijn en in veel kasten is dat helaas niet het geval.
Tevens klopt het verhaal van The Matrix dat de temperatuur dan toch wel omlaag gaat.

Ik zelf heb ook zo'n @%(@ big-tower. Erg mooi, maar een luchtstroom van lek mijn vestje. Zelfs een betere koeler op mijn cpu hielp niet, mede omdat de temperatuur van mijn moederbord gewoon steeg.

Nu draait mijn cpu op 45 graden en moederbord zit op 23 graden.
Bij volle belasting is moederbord 25 graden en cpu 48 a 49 graden echt maximaal 50.

Ik heb 1 zijkant er vanaf. Doe ik deze dicht, dan zit ik binnen de kortste keren, zonder belasting, dus alleen pc hebben draaien, niks doen, met de cpu op een temperatuur van 54 graden en moederbord op 35 a 38 graden waarna er allerlei errors gaan verschijnen en ik kan stoppen met het gebruiken van de pc. Daarbij denk ik dat vooral de temperatuur van het moederbord oorzaak hiervan is want een cpu kan wel wat meer warmte aan.

Dus staat mijn kast maar open. Niet van het geweldigste, en ik moet hem ook regelmatig voorzichtig uitzuigen (stof van de openingen, kaarten, moederbord en cpu koeler halen etc.) maar dan blijft ie ook wel lekker draaien. Met de kast dicht helaas niet.:(

Doch het blijft een feit (zeker met de kast open) dat 70 graden gewoon veel te hoog is.

Neemt nog steeds niet weg dat je gewoon die cooler opnieuw geplaatst moet worden met nieuwe coolpasta.
Kast kan bij de juiste manier van instalatie prima helpen zoals KK al aangaf.
Maar zoals BT aangaf kan een foute kast (meestal is het een tekort aan fans of een teveel aan schijven en andere onzin, al helemaal bij een bigtower, gezien die gemaakt zijn om groots te zijn!) de temperatuur weer oplopen.

Indien het plan niet werkt met de coolpasta, is het kopen van een goede thermaltake of ander cooler misschien een idee. Zeker voor een 1700 zou dat een enorm verschil zijn omdat we kwa cpu snelheid al op het dubbele zitten, je kan je dan ook voorstellen dat de cpu's van vandaag meer geneigd tot warmer worden dan de cpu's van toen ;)

Black Tiger zei:
precies gewoon op een stuk papier heeft i het liggen de gek. hij had het moederboard met cpu van mij gekregen maar de cpu deed bij mij al raar tis gewoon ff een test opstelling.

Tja, dan is misschien de cpu gewoon niet lekker meer.
Een grotere snellere koeler kan soms helpen, bij mij dus niet.

Ik heb een tijdje geleden een pentium II 266mhz processor gehad, die had hetzelfde probleem, liep tegen de 70 graden op en wenste niet koeler te worden, ook niet met de kast open, ook niet met 2 extra koelers die erop stonden te blazen.
Die heb ik op een gegeven moment ook weggegeven aan iemand die alleen even een cpu nodig had om te kunnen testen of zijn PII moederbord nog werkte. En daarvoor was ie dan wel geschikt.:)

P.s. Leg mij maar alvast een stukje biefstuk op de grill.:biggrin:

Kijk ff op welke spanning die processort nu draait.
Als ie hoger is, kan de processort sneller draaien.
Maar dan krijgt ie het wel benauwder.
Dit is een van de dingen waar je mee kunt spelen als je hem wil overklokken.
Je stelt dat in de BIOS in.
Let erop dat je met kleine stapjes werkt, anders word het huilen.
Als je die processort toch van nieuwe koelpasta gaat voorzien, dan moet je eens kijken wat er zoal op staat geschreven.
Daar moet de spanning ook bij staan als ik me niet heel sterk vergis..
Anders is deze info vast nog wel terug te vinden op het internet.

Ehhhhhh ik wil me er eigenlijk niet mee bemoeien maar goed doe het toch even.

Het komt ook wel eens voor dat de temperatuur sensor niet goed is en dan geeft die een verkeerde waarde aan.

Wat ook wel eens gebeurd is dat er een fout in de bios zit en dan klopt het ook niet ASUS had zo'n probleem met de bios welke verholpen werd met een bios flash.

En dan nog een leuke de P4 was er al met een 1200 die was ervoor de desktop en voor de laptop bijden met socket 478 en liep voor geen meter.

Maybe six foot under is the proper job.
It ain't no waste with a intel!
Cheers&grtz.

De genoemde tips heb ik niet eens aan gedacht, spanning etc. zou nog wel eens kunnen helpen.

En dan nog een leuke de P4 was er al met een 1200
Heb je daar ergens documentatie van of een link naar internet? Want als ik eerlijk moet zijn, dan geloof ik het niet. Als ik me tenminste zo de prijskaartjes en aanbiedingen van P4 voor de geest haal waar de computerzaken mee begonnen en de daarbij behorende snelheid.
Een stukje documentatie zou me dan gelijk weer terug op m'n plaats kunnen zetten.:)

Black Tiger zei:
ja dat klopt moederbord en voeding en de rest ligt los op de bank te draaien

ok ik denk het ook dat de cpu niet lekker meer is als de biefstuk maar smaakt

Oliebollen Hosting Fun Oliebollen

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan