dm500 mounten.....wat een ellende!!

W

wika60

Hoi,

ik ben sinds ruim 3 weken alles af aan het speuren geweest om een begrijpelijke, werkende nederlandse uitleg te vinden over het mounten van mijn dm500 aan mijn PC in de woonkamer. Ik heb hier namenlijk nogal wat films en muziek op staan die ik graag zou willen afspelen op TV/versterker via de dm500.

Of ik snap er op de een of andere manier niets van of het gaat me gewoon boven m'n pet.:sad:

Volgens mij begint mijn probleem al bij m'n modem. Zeker weten doe ik het niet maar ik geef het toch maar even aan, zodat, als iemand mij met raad en daad bij wil staan, hij/zij meteen een duidelijk beeld heeft van de situatie hier.

Ik heb een Speedtouch wl780 modem (hetnet). Hierop zijn 2 PC's gedraad verbonden alsmede de dm500. Op één pc (woonkamer) draait Vista op de andere (slpkamer) draait XP-pro. Ook maak ik af en toe van de 780 gebruik via de draadloze verbinding (laptop waar ook Vista op draait). Ik heb in dit netwerk diverse mappen van zowel PC's als laptop gedeeld, alles zonder probleem. Ook wordt dit alles duidelijk weergegeven in de netwerkomgeving van zowel PC's als laptop. Maar... de dm500 zie ik niet.

Als ik de webpagina van de speedtouch open, zie ik dat de PC's en de dm500 op één ethernetpoort staan (aangesloten met afzonderlijke kabels op poort 1,2 en 3.... dit is volgens mij dus niet OK, of ???) De statusindicatie van de PC's is altijd inactief; de dm500 is altijd actief. Dit kan ik ook niet (misschien iemand anders wel?) veranderen in de configuratie.

Als ik de webpagina van de dm500 (Enigma web interface) open kan ik hem compleet bedienen vanaf de PC's en de laptop. Ik kan een screenshot maken, het geluid doet het, ik kan een bericht naar de dm sturen wat dan op het beeldscherm verschijnt maar ik kan geen uitzending bekijken via web-ex-tv:[; ik zie alleen het VLC logo verschijnen.

VLC is geinstalleerd maar krijg ik ook niet werkend :zwijg:.

Ik heb Dcc_295 geïnstalleerd op de vista-pc. Hier staat in het configuratiescherm netwerk ok. (verbinding met PC; niet met router.)

Het hierbij aanwezige Dreamstream werkt ook niet.

Vraag 1:

waarom is de dm500 niet zichtbaar als zijnde opgenomen in het netwerk van de PC's/laptop?

Vraag 2:

moet ik (en zo, ja hoe moet dat dan) de via een kabel aangesloten PC's en dm500 elk op een aparte ethernetpoort van de speedtouch 780 zetten om o.a. vraag 3 op te lossen?

Is hiermee ook het probleem van vraag 1 op te lossen?

Vraag 3:

hoe kan ik ervoor zorgen dat de dm500 film- en/of muziekbestanden die op de vista-pc in de woonkamer staan kan vinden, openen en via de TV/versterker kan afspelen? (op deze pc is een externe 500gb hd aangesloten (G:) waarop de bestanden staan)

Op de dm500 staat Gemini / ccam 2.0.4

Ik ben razend benieuwd naar jullie adviezen/oplossingen:)!

Allereerst welkom op Satellite Fun Wika60 en leuk je erbij te hebben.

Fijn ook dat je uitgebreid je vraag en je ervaringen opschrijft, zoiets maakt het vaak voor anderen een stuk gemakkelijker om inzicht te krijgen in de situatie.

Het verhaal over het modem is inderdaad een beetje vreemd, maar ik zou daar niet te zeer wakker van liggen, als je alles vanaf de pc's kunt benaderen is de werking van het netwerk goed dus dat is al belangrijk om te weten.

Dan de antwoorden op je vragen voor zover ik die alvast zelf geven kan.

Vraag 1: Als je daarmee bedoeld in de router, zou ik er niet wakker van liggen. Staat de Dream500 middels dhcp ingesteld? Zoja, dan is het wel vreemd.

In de netwerkomgeving bij de pc's is het niet vreemd aangezien standaard geen netbios op de Dreambox gebruikt is en deze derhalve ook niet zichtbaar wordt in de netwerkomgeving net als een computer dat doet.

Dit zou ook een verklaring kunnen zijn waarom hij niet in het modem als zodanig zichtbaar wordt.

Vraag 2: Misschien zou dat wel een oplossing voor vraag 1 zijn, maar het werkt toch? Dus dat hoeft niet perse. Ik ken zat situaties waarbij men 1 lange kabel op 1 van de poorten van zo'n modem/router zet en dan een switch er aan en daarop meerdere apparaten. Feitelijk zitten die dus ook allemaal op 1 poort van het modem dat kan geen kwaad.

Vraag 3: Dat is een probleem waar meerdere mensen tegenaan lopen.

De ervaring heeft ons al geleerd dat de maker van de vlc plugin niet of nauwelijks contact heeft met de makers van VLC zelf. Daardoor is er incompatibiliteit en daarmee problemen als je de laatste versie van VLC op je pc installeert.

Ik zou de handleidingen die je kent nog eens volgen, maar dan eerst op de pc VLC de-installeren en daarna versie 0.8.6c installeren, die werkt wel nog goed met streaming.

Als laatste is het misschien interessant om te vermelden welke soort filmbestanden je probeert te benadere op je vista pc, is dat mpg formaat of divx of wat voor iets?

Hoi BT,

ik heb al meerdere keren jou naam zien opduiken bij diverse forums over dit onderwerp. Fijn dat je hierop reageert.

VLC is misschien leuk maar niet echt dat waar ik op uit ben. Wat ik probeer klaar te krijgen is een film of mp3 bestand, dat op de harde (externe (g:\)) schijf van mijn vista pc staat, te kijken/ beluisteren via de dreambox. Het schijnt te moeten kunnen door te mounten maar ik krijg het gewoon niet voor elkaar. De bestanden variëren van mp3/divx/avi en hd/blu-rayfilms die ik op de pc gewoon kan afspelen. Het mooiste zou zijn als ik het voor elkaar kreeg om dit alles op de TV af te kunnen spelen.

Maar hoe dat te doen, dat is uiteindelijk mijn vraag.

Zoals gezegd ben ik er al ruim 3 weken mee aan het klooien maar het wil gewoon niet lukken.

Is er überhaupt een oplossing voor te bedenken??

Er staat op een andere bord een goede handleiding.

Google even op luxsat.

Op mijn dm 500 is beeld mat. een ramp maar mp3 werkt perfect.

Ik weet niks van vista maar met xp werkt het bij mij goed.

Ik heb begrepen dat het zo zou moeten kunnen, als voorbeeld neem ik als ip adres voor je Dreambox het ip adres 192.168.1.10:

1.) In vista maak je een gebruiker aan in Vista bijv.:

gebruikersnaam: cifs

wachtwoord: pass1234 en geef deze gebruiker beheerdersrechten

2.) Log in als gebruiker cifs op de pc en maak een map aan op de pc die je deelt. Alles aanvinken want lezen en schrijven moet kunnen.

Noem de map dreambox en in die map moet je weer een map genaamd movie aanmaken.

Vooral deze laatste is belangrijk.

3.) Controleer je firewall instellingen en zorg dat het ip adres (192.168.1.10 in het voorbeeld) van je dreambox toegelaten wordt.

4.) Neem nu een ftp programma of gebruik DCC ofzo en login op de dreambox.

Ga dan naar de directory /etc op de Dreambox en wijzig het bestand fstab of liever gezegd voeg de voglende gegevens toe:

Code:
192.168.1.10:dreambox /hdd cifs rw,nolock,rsize=8192,wsize=8192,user=cifs,pass=pass1234 1 0
en sla dan de wijziging op.

Herstart je Dreambox en dan zou het moeten lukken.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi,

@janblues:

Ik heb intussen deze link gevolgd (http://www.dreambox.it/faq_ENG_divx_on_your_dreambox_with_vlc_client.htm) en alles precies zo uitgevoerd.

Resultaat:

Ik kan nu (met VLC geopend op de vista-pc) diverse mpeg-filmbestandjes, die op de g-schijf staan, afspelen in een alleszins bevredigende beeld-en geluidskwaliteit.

Mp3 bestanden zijn op deze manier niet te benaderen (worden ook niet weergegeven in de g:/ dir.:sad:). Misschien dat iemand raad weet hoe dit wel zou kunnen???

DVD-bestanden (VOB's) worden ook weergegeven in een redelijk goede kwaliteit maar zonder geluid :[...... Ditzelfde geldt voor bestanden die ik met de dv-camera opgenomen heb: wel beeld - geen geluid.

Allemaal niet optimaal dus: als hier een oplossing voor zou zijn was ik ook al een heel eind op de goede weg.

@BT:

Ik ga dit vanmiddag eens precies zo doen als jij opgeschreven heb.

Of, en zo ja hoe het werkt zal ik dan hier laten weten.

Sowieso bedankt voor jullie reactie(s) / meedenken :).

gr.

@Wika60: Exact volgens de methode in die link die je noemde heb ik een tijdje terug ook de divx aan het spelen gekregen.

Het probleem zonder geluid heb ik op andere forums ook gelezen, daarvoor moet er een kleine aanpassing in de audio instellingen van VLC gedaan worden voor zover ik begrepen heb, ik zal nog eens kijken of ik kan vinden welke dat was.

@BT:

Het zou mooi zijn als je een oplossing voor het geluidsprobleem kon geven:banaan:.

Helaas kan ik nog niet aan de dm500 aangezien de kids nu (regenachtige zaterdagmiddag) voor de buis hangen.....

Zodra het wel kan probeer ik de omschrijving van het koppelen van de vista-pc aan de dreambox uit.

Ik neem aan dat ik de regel "192.168.1.10:dreambox /hdd cifs rw,nolock,rsize=8192,wsize=8192,user=cifs,pass=pas s1234 1 0" rechtstreeks kan kopiëren als toevoeging aan het fstab bestand op de manier zoals je beschreven hebt :dunno: ??

(waarbij ik me, nu ik het zie staan, afvraag of er een typfout in geslopen is => pass=pas s 1234 <=)

Ik neem aan dat het 'pass=pass1234 1 0' moet zijn :sad:??

Zien we wel....anyway, bedankt alvast

gr.

----- Added 1/11/2008 at 05:21:11 -----

hmmm....... zit al een tijdje te klooten maar ik kan op een of andere manier niets toevoegen/wijzigen aan het fstab bestand (hier staat ook niets in).

Ik heb al van alles geprobeerd maar (ook gewijzigd zodat het van een 'alleen lezen' bestand een open bestand wordt waarin wijzigingen aangebracht zouden moeten kunnen worden) maar ook dat lukt niet... Of zie ik nog iets over het hoofd???

gr

Laatst bewerkt:
hoi,

Een kleine update:

voor wat het geluid betreft ben ik er geloof ik wel uit. Veel dvd-bestanden (VOB) hebben wel geluid op de optische uitgang; dus versterker aanzetten en perfect 5.1 geluid erbij.

Hier kwam ik (zoals wel vaker) min of meer per toeval achter.

Speurend in de DCC FTP var/tuxbox/config/vlc.xml kwam ik bijv. dit tegen:

waarbij AC3 er op duidt dat er een 5.1 signaal verstuurt wordt (meen ik).

In de vlc.xml staan diverse File-Mode's (mpeg, dat, avi,ts enz.) maar ik zie daar géén mp3 bij staan.

Is dat de reden dat ik geen mp3 bestanden kan zien/afspelen??

Als dit zo is, kan ik er zelf een regel aan toevoegen zodat ik wél mp3 bestanden kan afspelen via de VLC-client en hoe moet die regel er dan uitzien??

Ik ben zéér benieuwd naar jullie reactie!

gr.

Even weer wat antwoorden geven.:)

rechtstreeks kan kopiëren als toevoeging aan het fstab bestand
Yep, gewoon als 1 regel erbij plaatsen in de fstab.

Verder moest het inderdaad pass1234 zijn, dus die spatie ertussen hoorde er niet tussen. Het was geen typefout maar om een of andere reden zetten de forumsoftware daar een spatie neer. Ben net gaan kijken en in mijn tekst staat die spatie er niet.

Dus heb ik er even een "code" regel van gemaakt zodat hij nu in orde is, da's ook handig voor mensen die er later eens naar zoeken en het hier vinden.

De ac3=1 betekent dat de digitale uitgang geactiveerd wordt, de 5.1 dus inderdaad.

Ik heb me afgelopen nacht te barsten gezocht naar die ene site waar ik die tekst had gezien maar vond hem niet meer terug.

Helaas kan ik je niet helpen met de Gemini. Ik gebruik zelf een VLCF plugin en daarmee ook een VLCF.XML bestand, daarin staan wel gegevens voor mp3, doch deze is iets anders opgesteld dan de vlc.xml die jij kent, dit staat bijv. in die van mij:

Code:
<setup name="File" pic="mp3.png" ext="MP3" Videorate="2048" Videotranscode="1" Videocodec="mp2v" Videosize="704x576" Audiorate="192" Audiotranscode="1" fps="25" soutadd="" />
  <setup name="File" pic="mp3.png" ext="WMA" Videorate="2048" Videotranscode="1" Videocodec="mp2v" Videosize="704x576" Audiorate="192" Audiotranscode="1" fps="25" soutadd="" />
  <setup name="File" pic="mp3.png" ext="WAV" Videorate="2048" Videotranscode="1" Videocodec="mp2v" Videosize="704x576" Audiorate="192" Audiotranscode="1" fps="25" soutadd="" />
  <setup name="File" pic="mp3.png" ext="OGG" Videorate="2048" Videotranscode="1" Videocodec="mp2v" Videosize="704x576" Audiorate="192" Audiotranscode="1" fps="25" soutadd="" />
Ik moet eigenlijk eens testen of ik DVD's kan streamen, dat moet niet zo moeilijk zijn om te proberen.

Dit staat bij mij trouwens voor DVD:

Code:
Zoals je ziet geen ac3 gebeuren er in.

Ik ga dat ook eens uittesten op mijn 7000 met DarkstarII , om eens te testen of de beeldkwaliteit hetzelfde is als met Vlcf ,

en ook om te zien of dat vervelende haperen van het beeld achterwege blijft

dat haperen heb ik het meest met bestanden die op een gewone ext HD staan gekoppeld aan de router

Met een andere HD nml een Ndas ook aan de router gekoppeld heb ik het iets minder , en met bestanden die op de harde schijf van de pc staan is het bijna ok

@BT , Dat word weer prutsen geblazen hou je maar vast indien ik weeral mijn systeem naar de haaien help :biggrin::biggrin:

@BT:

=>Yep, gewoon als 1 regel erbij plaatsen in de fstab.<=

Dit gaat dus niet, daar ik niets kan wijzigen in fstab.... (fstab is geheel leeg) zoals beschreven in mijn 4e post onder ----- Added 1/11/2008 at 05:21:11 -----

Het mp3-probleem heb ik kunnen oplossen.

Deze regel in de vlc.xml:

heb ik gekopiëerde en eronder geplakt. Daarin meteen e.e.a. veranderd, zodat het er nu zo uitziet:

.

Ik kan nu gewoon mp3's zien in de directorie en afspelen :)!

Geluid komt uit de TV en, als daar behoefte aan is, via de versterker. Het enige minpuntje is dat het even duurt(ca. 5 seconden) om te bufferen. Ik weet niet waar dit aan ligt; misschien heeft het iets met de opgegeven video-/rate/transcode/codec/ of size te maken?? Ik ben helemaal niet thuis in deze materie maar kan me voorstellen dat het er iets mee van doen heeft.

Nu valt me dus meteen iets op.

Je hebt het over VLCF.XML. Is dat de Front-end plug-in?? Is die beter dan de VLC-Client plug-in :sad:?

Ik zie dat daarin de videorate op 2048 staat; kan ik die in mijn xml-bestand ook naar believen wijzigen?

(ik neem aan dat de beeldkwaliteit dan verbeterd mits de PC-processor het trekt?)

DVD's kan ik hier gewoon streamen; ik ben alleen nog aan het kijken hoe de ondertiteling erbij gepakt kan worden :confused2:.

Zou ik ook HD-bestanden kunnen streamen met de VLC en bekijken met de DM500??

Weet jij hoe die regels eruit zouden moeten zien in het vlc.xml bestand??

@Luca:

Ik heb nu al, op de manier zoals hierboven beschreven, een zeer redelijke beeldkwaliteit bij DIVX-, AVI-, VOB- en TS-bestanden :).

Haperen doet het eigenlijk niet, alleen heel even bij het opstarten van het bestand of het doorspoelen naar 'n volgend hoofdstuk (rode knop afstandbediening DM500).

Bijna vergeten: ik heb -tig FLV-bestandjes. Kunnen die ook gestreamd worden en zo ja, moet hievoor ook het vlc.xml worden aangepast?

Last but not least: streamen gaat nu eigenlijk best goed :jajaja:.

Een mount heb ik nog niet kunnen maken ....(ik wil dit wél voor mekaar krijgen natuurlijk), maar is daar eigenlijk wel echt veel mee te winnen

Ik kan nu met VLC-client ook door de bestanden bladeren op de G-schijf van de PC in de woonkamer. Tevens kan ik aan het HD/DVD-rom station (D: ). Zelfs het virtuele DVD station (Deamon) is te benaderen mits ik dit (L: ) als zodanig opgeef in het vlc.xml bestand :).

Tot zover,

gr.

Die flv bestanden krijg ik momenteel niet gestreamd met vlcf

Op de pc gaan ze wel open , met vlcf op de dream laden ze wel in de buffer , maar ik heb een zwart scherm nadien

@Wika60, fijn dat het mp3 probleem nu opgelost is.

V.w.b. vlcf weet ik ook het verschil niet tussen vlc en vlcf. Beiden waren in de Nabilo image te krijgen. De vlc werd niet gefixed en de vlcf wel, dus zodoende dat ik die dan ook ben gaan gebruiken.:)

Normaliter kun je jouw xml bestand naar believen wijzigen, alleen moet je het niet te gek maken, soms is het een beetje testen, werkt iets niet, dan kun je het altijd nog terug zetten. Werkt iets met een wijziging net beter, dan kun je het beter wijzigen.

De andere vragen heb ik helaas geen antwoord op c.q. geen kennis van.

@Luca: Wahahaha, nja is niet erg, als je het verprutst weet je het ook wel weer op te lossen anders help ik je wel.;)

Kerstboom 1 Hosting Fun Feestdag

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan