DM800HDSE Foutje in software?

A

ad337

Alweer een handvol weken geleden heb twee Dreambox ontvangers DM800HDSE gekocht.

Daar ik zelf nog onbekend ben met deze materie heeft iemand die al langer met Dreamboxontvangers werkt voor mij de update van software verzorgd.

Voordat de update werd verricht hebben we beide ontvangers gecontroleerd op werking. Defect in de doos is uiteraard altijd mogelijk, maar gelukkig niet in dit geval.
Wel viel ons een onhebbelijkheidje op: Wanneer de ontvanger wordt opgestart (vanaf spanning uit-positie) dan blijft het beeld zwart terwijl het ikoontje dat aangeeft dat de rotor draait in het scherm blijft knipperen. De rotor draait dan niet en er wordt geen zender getoond. Pas na een keer van zender te hebben gewisseld verschijnt beeld en verdwijnt het ikoontje. Beide ontvangers zijn aangesloten op een schotel met rotor (USALS).

Omdat beide ontvangers deze eigenschap vertonen ging ik er vanuit dat sprake is van een fout van het apparaat zelf. Vervolgens is OPENPLI ge?nstalleerd, maar de geconstateerde eigenschap bleef.

Inmiddels heb ik Enigma2 ge?nstalleerd en ook nu constateer ik dat de eerste keer aanzetten resulteert in dat zwarte scherm en knipperende ikoon terwijl de rotor in werkelijkheid niet draait. in alle gevallen werkt het apparaat normaal wanneer ik van zender wissel. Het probleem treedt niet op nadat het apparaat in stand-by heeft gestaan, maar puur na een koude start.

Vreemd genoeg lijkt niemand dit probleem te ervaren (zou ik dan de enige zijn die een USALS motor gebruik?), althans ik heb dit probleem in geen enkel forum aangetroffen.
Zou ik dan toch zelf ergens een foute instelling hebben gemaakt?

Mocht iemand hetzelfde ervaren...of juist niet dan verneem ik dat graag

Het kan aan een hoop dingen liggen. Niet handig om PLi image te nemen. Probeer het eerst eens met de standaard DMM image. Overigens vreemd dat je schrijft dat je e.e.a. hebt geprobeerd en daarna Enigma2 ge?nstalleerd. De dm800 kan alleen maar werken met Enigma2 images.

Wij adviseren je de originele image van DMM te installeren en dan eerst de boel werkend krijgen zonder rotor. Draai de schotel op bijv. Astra1 (19,2 Oost) en probeer dan beeld te krijgen. Daarna installeer je als je dat zou willen een andere image. Neem bijvoorbeeld een image die voorzien is van de laatste software en drivers. Neem daartoe bijvoorbeeld OoZooN image. Deze image kun je hier downloaden. Indien wordt gevraagd om updates te installeren doe dat dan.

Pas als alles goed werkt ga dan met je rotor e.d. aan de gang.

Even op voorbehoud dat ik op dit moment nog een hoop kennis-achterstand heb, middels deze ontvangers heb ik nu voor het eerst met DB ontvangers te maken.
Je schrijft: "Probeer het eerst eens met de standaard DMM image."
Ik ga er vanuit dat hiermee de originele software wordt bedoeld. Als ik ongezien meteen was begonnen met flashen dan had je een punt. Maar de originele software kende dit euvel reeds (zie eerste bericht). De kans dat een nieuwe ontvanger van inmiddels achterhaalde software is voorzien acht ik klein. Voor zover ik begreep was wisselen van image alleen al noodzakelijk om de Canaaldigitaal kaart te kunnen gebruiken. Maar goed: het euvel verdween niet en nu blijkt dat ook het gebruik van Enigma2 hetzelfde resultaat oplevert zit de grootste gemene deler volgens mij toch echt in de ontvanger.
-
De richting waarin ik denk is de volgende: Het euvel treedt uitsluitend op na koude start.
Daarbij vermoed ik dat het commando om naar de betreffende satelliet te draaien gebeurt v??rdat goed en wel spanning op de kabel is gezet. Het enige dat ik dan nog niet kan verklaren is dat ook geen beeld verschijnt wanneer de schotel niet hoeft te worden gedraaid.
-
Voor alle zekerheid bij deze de specificaties van gebruikte hard- en software:
Enigma: 2011-03-21 experimental, Image: Newenigma v3.2.2 0110-32-4
Harde schijf: Toshiba, 1TB

We begrijpen niet wat je bedoelt met Enigma2 levert hetzelfde resultaat op. Immers op een dm800 kun je alleen maar enigma2 gebruiken.

Probeer nu eens wat we schrijven: een image flashen en dan niet geen rotor settings gebruiken. Zet je schotel op Astra1 en configureer je image en probeer eerst zo beeld te krijgen. Dan weet je dat dat allemaal goed is. Daarna ga je pas met rotor settings en draaien van de schotel aan de gang.

Gebruik geen PLi images. PLi 1 (enigma2) is zwaar verouderd (draait nog op OE 1.5) en PLi 2 (engima2) is nog een beta image en bovendien verandert PLi standaard DMM zaken met alle gevolgen van dien.

ad337;214805 zei:
Vreemd genoeg lijkt niemand dit probleem te ervaren (zou ik dan de enige zijn die een USALS motor gebruik?), althans ik heb dit probleem in geen enkel forum aangetroffen.
Zou ik dan toch zelf ergens een foute instelling hebben gemaakt?

Mocht iemand hetzelfde ervaren...of juist niet dan verneem ik dat graag

Ja je werkt met usals helaas geef je niet aan hoe je dat ingesteld hebt.
Ook kan het zijn dat er een verkeerde setingslijst inzit die ingesteld staat op disqc commando's.

Dus ga eerst naar tuner configuratie (zenders zoeken) en stel die in op eenvoudig geef de juiste sateliet in vul je latitude en longitude in de rest kan blijven staan zoals het staat dacht ik..
Dus ik neem aan dat je de Astra1 er voor hebt kies dan Astra3 of Hotbird en kijk of hij nu draait.

eendenteam;214816 zei:
We begrijpen niet wat je bedoelt met Enigma2 levert hetzelfde resultaat op. Immers op een dm800 kun je alleen maar enigma2 gebruiken.
Hier moet ik het antwoord even schuldig blijven, ik vraag het na. Voor zover mij bekend is de originele software (die dit euvel reeds vertoonde) vervangen door OPENPLI en later door ENIGMA2 van recente datum zoals in mijn vorige bericht te lezen.

eendenteam;214816 zei:
Probeer nu eens wat we schrijven: een image flashen en dan niet geen rotor settings gebruiken. Zet je schotel op Astra1 en configureer je image en probeer eerst zo beeld te krijgen. Dan weet je dat dat allemaal goed is. Daarna ga je pas met rotor settings en draaien van de schotel aan de gang.

Wanneer geen rotor wordt gebruikt treedt dit verschijnsel uiteraard niet op. Ik kan deze aanbeveling niet goed plaatsen.
In mijn oren klinkt het een beetje als iemand die een probleem heeft met de verlichting van zijn auto het advies te geven eerst eens te gaan rijden zonder verlichting.
Let wel: de rotorbesturing werkt naar behoren bij normaal gebruik. Het gaat slechts om de "koude start".

eendenteam;214816 zei:
Gebruik geen PLi images. PLi 1 (enigma2) is zwaar verouderd (draait nog op OE 1.5) en PLi 2 (engima2) is nog een beta image en bovendien verandert PLi standaard DMM zaken met alle gevolgen van dien.

Bij mijn weten is het dus PLi2 (gezien de datum), maar ik vraag het na. Belangrijker is dat het verschijnsel image-onafhankelijk lijkt te zijn.
Vandaar ook mijn stiknieuwsgierige vraag: Zijn er ook anderen die met dezelfde configuratie werken en zo ja: hebben zij dit verschijnsel ook of maak ik ergens een fout...

aart1944;214817 zei:
Ja je werkt met usals helaas geef je niet aan hoe je dat ingesteld hebt.
Ook kan het zijn dat er een verkeerde setingslijst inzit die ingesteld staat op disqc commando's.

Dus ga eerst naar tuner configuratie (zenders zoeken) en stel die in op eenvoudig geef de juiste sateliet in vul je latitude en longitude in de rest kan blijven staan zoals het staat dacht ik..
Dus ik neem aan dat je de Astra1 er voor hebt kies dan Astra3 of Hotbird en kijk of hij nu draait.

Omwille van de leesbaarheid heb ik overbodige info weggelaten. Ik heb geschreven dat dit euvel louter optreedt tijdens "koude start" en ging er vanuit dat duidelijk zou zijn dat daarna alles wel naar behoren werkt. Dit zou niet het geval kunnen zijn wanneer mijn coordinaten niet of onjuist zouden zijn ingevoerd. Ook de lijst van satellieten komt overeen. Mocht je een parameter kennen die in verband valt te brengen met het waargenomen probleem dan verneem ik dat graag.
Tot die tijd hoop ik wat kennis achterstand in te lopen op dit gebied.

Begrijpen we het goed dat de rotor e.d. goed werkt en dat je beeld hebt op de door jou gewenste zenders maar zodra je de spanning van je ontvanger af haalt en dus opnieuw opstart dat dan de rotor het niet doet. De vraag is dan wat je daarna doet zodat die weer goed werkt. Het lijkt er op dat je dan iets in de configuratie verandert dat niet wordt weggeschreven in /etc/enigma2/settings. Dat is een bestand waar je configuratie wordt bewaard. Het wordt echter vreemd als je stelt dat het image onafhankelijk is. Dat zou betekenen dat alle images het niet wegschrijven.

Wellicht is het bestand /etc/enigma2/settings read-only...

Kun je in telnet eens intikken:

ls -l /etc/enigma2/settings

en dan wat je ziet hier kopi?ren.

Sluit je box eens af op een zender die op de zelfde sat zit als de zender waarmee de box opstart.
Grote kans dat de box te laat doorheeft dat de schotel niet goed staat, dit wordt beter als je een paar keer wisseld van zender (sat).
Door op dezelfde sat af te sluiten voorkom je dit.

Verder is het besturingssysteem van de DM800 " enigma2" . Pli is slechts een van de makers van enigma2.
Dus van welke maker je ook een besturingssoftware ( image ) neemt het is en blijft enigma2, maar aangepast naar de wensen van de makers.

Ik vrees dat ik onvoldoende duidelijk het door mij ondervonden probleem heb omschreven. Daarvoor mijn excuses. Mijn eega is docente en beter in staat een heldere omschrijving te produceren, maar helaas gaat dat weer niet op voor de omschrijving van technische problemen. Dat het allemaal "enigma2" betreft wist ik niet en dat schepte deels de verwarring. In het huidige "newenigma2" zie ik zoveel handige features dat ik deze wil blijven hanteren.

eendenteam;214839 zei:
Begrijpen we het goed dat de rotor e.d. goed werkt en dat je beeld hebt op de door jou gewenste zenders maar zodra je de spanning van je ontvanger af haalt en dus opnieuw opstart dat dan de rotor het niet doet.
Klopt helemaal. De ontvangers werken beiden prima en helemaal naar behoren.
Vanaf stand-by functie verschijnt ook meteen het beeld van de laatstgekozen zender.
Echter: wanneer de netspanning verbroken is geweest en de ontvanger vanaf die positie wordt ingeschakeld blijft het beginscherm staan met daarin een knipperend ikoon dat aangeeft dat de motor draait. Doe ik niets dan verdwijnt na lange tijd het knippende ikoon en valt het beeld in muting. (ruisonderdrukking bij geen ontvangst).
eendenteam;214839 zei:
De vraag is dan wat je daarna doet zodat die weer goed werkt.
Om beeld te krijgen zap ik naar een zender op een andere satelliet en zap meteen weer terug. Doe ik dat heel snel na inschakelen dan heb ik ook vrijwel meteen beeld. De schotel stond immers nog op de juiste positie of op z'n minst in de buurt ervan.

eendenteam;214839 zei:
Het lijkt er op dat je dan iets in de configuratie verandert dat niet wordt weggeschreven in /etc/enigma2/settings. Dat is een bestand waar je configuratie wordt bewaard. Het wordt echter vreemd als je stelt dat het image onafhankelijk is. Dat zou betekenen dat alle images het niet wegschrijven.

Ik hoop eigenlijk dat het een fout is die ik zelf heb gemaakt, maar heb geen idee in welke richting ik het moet zoeken. Zoals gesteld ben ik nog niet erg bekend met het fenomeen "dreambox".

Wat ik van de persoon heb begrepen die voor mij de originele image heeft vervangen voor OPENPLI was dat hij ervan overtuigd was dat de ontvanger eerst beeld wil "zien" voordat deze de rotor laat draaien.
Nu is het lastig om steeds naar buiten te rennen om te zien of de rotor ook daadwerkelijk draait. Tweede alternatief is wellicht gebruik maken van een camera zodat ik precies kan monitoren wat er gebeurt.

Om die reden heb ik zojuist een proef-opstelling gemaakt om te zien of daadwerkelijk beeld is vereist voordat de rotor wordt aangestuurd. Opstelling: ontvanger op tafel, daaraan de LNB en de USALS motor er tussen. Wat bleek? De motor draait wel degelijk bij omschakeling van satelliet. Zonder ontvangst uiteraard, want de LNB ligt op tafel.

eendenteam;214839 zei:
Wellicht is het bestand /etc/enigma2/settings read-only...

Kun je in telnet eens intikken:

ls -l /etc/enigma2/settings

en dan wat je ziet hier kopi?ren.

Ik ga er vanuit dat de FTP functie binnen de Total Commander hetzelfde resultaat oplevert.
De inhoud luidt:

config.skin.primary_skin=newnigma2Skin.new/skin.xml
config.misc.languageselected=false
config.misc.defaultchosen=false
config.misc.firstrun=false
config.misc.initialchannelselection=false
config.misc.startCounter=11
config.misc.videowizardenabled=false
config.Nims.0.turningSpeed=slow
config.Nims.0.diseqcMode=positioner
config.Nims.0.latitude=51.xxx
config.Nims.0.powerThreshold=100
config.Nims.0.configMode=simple
config.Nims.0.longitude=4.xxx
config.seek.selfdefined_46=60
config.seek.selfdefined_13=15
config.seek.selfdefined_79=300
config.osd.language=nl_NL
config.tv.lastroot=1:7:1:0:0:0:0:0:0:0:(type == 1) || (type == 17) || (type == 22) || (type == 25) || (type == 134) || (type == 195) FROM SATELLITES ORDER BY satellitePosition;1:7:0:0:0:0:EB0000:0:0:0:(satellitePosition == 235) && (type == 1) || (type == 17) || (type == 22) || (type == 25) || (type == 134) || (type == 195) ORDER BY name:Astra 3A/3B (23.5E) - Zenders;
config.tv.lastservice=1:0:16:51B8:C96:3:EB0000:0:0:0:
config.av.osd_alpha=245
config.av.videoport=Scart
config.usage.e1like_radio_mode=true
config.usage.multibouquet=true
config.usage.setup_level=expert
config.usage.allowed_timeshift_paths=['/media/hdd/']
config.usage.instantrec_path=/hdd/movie/
config.usage.on_long_powerpress=shutdown
config.usage.show_infobar_on_event_change=false
config.usage.hdd_standby=60
config.usage.quickzap_bouquet_change=true
config.usage.timer_path=/hdd/movie/
config.plugins.e2board.path=/usr/lib/enigma2/python/Plugins/newnigma2
config.plugins.piconlcd.location=off
config.plugins.crashlogautosubmit.attachemail=true
config.plugins.crashlogautosubmit.sendmail=send_always
config.plugins.picon.location=off
config.movielist.videodirs=['/hdd/movie/']
config.movielist.description=2
config.lcd.bright=1
config.recording.margin_before=0
config.recording.margin_after=0
config.audio.volume=60

========================================================
De precieze locatie heb ik enigszins geanonimiseerd door
de waarde achter de punt te vervangen in "xxx".

Verder ben ik erg benieuwd of ik ergens een domme fout heb gemaakt.

gallia;214840 zei:
Sluit je box eens af op een zender die op de zelfde sat zit als de zender waarmee de box opstart.
Grote kans dat de box te laat doorheeft dat de schotel niet goed staat, dit wordt beter als je een paar keer wisseld van zender (sat).
Door op dezelfde sat af te sluiten voorkom je dit.
Dat lijkt me een goed idee. Het zou in ieder geval uitsluiten dat het een timingprobleem is (cmd motor draaien voordat de motor goed en wel onder spanning staat waardoor het cmd verloren gaat).

gallia;214840 zei:
Verder is het besturingssysteem van de DM800 " enigma2" . Pli is slechts een van de makers van enigma2.
Dus van welke maker je ook een besturingssoftware ( image ) neemt het is en blijft enigma2, maar aangepast naar de wensen van de makers.
Dat is me inderdaad duidelijk geworden. Op zich vond ik de gedachtegang van de persoon die voor mij in eerste instantie OPENPLI heeft ge?nstalleerd prima.
Het betreft immers een redelijk nieuw model ontvanger waarbij de kans toch aanwezig blijft dat er schoonheidsfoutjes worden verholpen. Bedankt voor je uitleg.

ad337

Mocht het helpen schakel dan het voorkeur opstart kanaal uit.Deze functie is in veel images aanwezig.
Zodra dit uit staat zal de box met het laatst bekeken kanaal opstarten.

Vandaag heb ik bij de tweede ontvanger de flash (Newenigma2) nogmaals ge?nstalleerd, dit om te beginnen met een schone lei, en nauwlettend te observeren wat verkeerd gaat.

Na inschakelen spannning met ingedrukte powertoets is vanaf de computer Newenigma2 van 24-03-'11 ge?nstalleerd en na reboot voorzien van de basisgegevens als taal, motor en co?rdinaten.
Vervolgens heb ik 'm van de computer losgekoppeld en aangesloten op een schotel met USALS motor die normaliter met een andere ontvanger (Marned) is verbonden.
Daarna heb ik via hoofdmenu >> instellingen >> zenders zoeken >> handmatig zoeken
de gewenste satelliet opgegeven bij de gewenste zoekmodus (in dit geval Astra 23.5 E) en met OK bevestigd om het zoeken te starten. Resultaat: langdurig het knipperende ikoon in beeld alsof de rotor zou draaien. Even buiten gekeken: rotor draait niet.
En als uiteindelijk resultaat: geen zenders gevonden.

Omdat ik geen idee had op welke satelliet de schotel eigenlijk gericht stond heb ik de Marned ontvanger aangesloten en daarbij gekozen voor een lokale omroep op Astra, 23.5 E. Marned afgekoppeld, DM800 weer op de schotel aangesloten en nu op bovenstaande manier nogmaals zenders op Astra 23.5 E laten zoeken. Dit werkt.
Na einde zoeken voor alle zekerheid een zender afgestemd: De zenders worden ontvangen.

Vervolgens op dezelfde manier zenders laten zoeken op Astra 19.2E.
Na "OK" toets te hebben ingedrukt verschijnt korte tijd het knipperende rotor-ikoon in beeld en wederom vult zich langzaam de lijst van gevonden zenders.

Na de "OK" toets te hebben ingedrukt besloot ik meteen nog een satelliet te scannen: Hotbird, 13 E. En hier ging het fout. Langdurig het knipperende rotor-ikoon in beeld, de rotor draait niet en uiteindelijk de melding "geen zenders gevonden".

Dit deed me denken aan de opmerking van de persoon die voor mij in eerste instantie de flash had verricht: "Pas wanneer de ontvanger beeld heeft kan de rotor worden aangestuurd".

Dat klopt ook, want ik had na het scannen van de laatste satelliet geen zender gekozen die op die satelliet aanwezig is. De laatste zender die was getoond zat op Astra 23E. Vervolgens is de rotor naar 19.2 gegaan en zijn daar alle gevonden zenders opgeslagen.
Maar na deze handeling bleef het beeld in muting. Normaliter verwacht ik dan ontvangst van de eerstgevonden zender.

Ik vermoedde dat de ontvanger qua frequentie was teruggekeerd naar de transponder waar deze op stond voordat ik de nieuwe satelliet liet scannen. Om deze stelling te onderbouwen heb ik een andere schotel met de Marned ondertussen naar 23.5 laten richten en daarna die schotel op de DM800 aangesloten. Resultaat: meteen beeld.

Resumerend: Volgens mij blijkt hieruit dat de DM800HDSE de rotor pas werkelijk laat draaien wanneer vooraf sprake is van beeld. Dit lijkt me een foutje in de software? Dit verklaart in ieder geval waarom ik een andere ontvanger nodig heb gehad om een schotel te kunnen opstellen en uitrichten.

Voor Gallia: Ik vermoed dat je gesuggereerde oplossing een prima idee is. Ik moet me alleen de werking van voorkeuren en favorieten nog eigen zien te maken. Zoals je wellicht zult begrijpen ben ik nog niet toegekomen aan rangschikken van zenders etc.
Mooiste zou zijn wanneer bovengenoemde probleem zou zijn verholpen en ben benieuwd of nog reacties volgen.

Indien je rotor prima werkt met die andere ontvanger weet je du sjouw lokale co?rdinaten (latitude en longitude). Deze zul je ongetwijfeld goed in de dm800 hebben ingevoerd. Dus daar kan het niet aan liggen.

Je moet niet vergeten dat een dreambox een linux besturingssysteem heeft, dat eerst moet worden opgestart. Dat kan wel even duren. Na het booten wordt enigma2 geladen. Pas als enigma2 is geladen heb je pas via de AB toegang tot het menu e.d. en zou dus ook de rotoraansturing het moeten doen. Het mag dus niks te maken hebben of je beeld hebt of niet. Wel is het zo dat als je eenmaal in je menu kunt het mogelijk is dat een emulator, zoals CCcam, nog aan het opstarten is. Dat verklaart jouw opmerking dat je nog geen beeld hebt.

Samenvattend het duurt inderdaad even voordat een dreambox(-achtige) ontvanger is helemaal opgestart. Afhankelijk van wat je er allemaal op hebt ge?nstalleerd en wat moet worden opgestart na het booten kan het alles bij elkaar wel 5 minuten (gem. 2 a 3 minuten) duren voordat alles gereed is na het van spanning voorzien van de dreambox.

Eventueel te weinig geduld van mezelf had ik al uitgesloten door een keer ruim een kwartier te wachten.
Zoals omschreven verdwijnt na enkele minuten het knipperende ikoon dat aangeeft dat de rotor zou draaien en valt het beeld in muting.
Ik vermoed dat dit de kern van het probleem is waardoor ook de "koude start" geen beeld oplevert. Erg zwaar til ik er allemaal niet aan, maar deze ervaring toont volgens mij wel aan dat het gebruik een andere ontvanger noodzakelijk is om een schotel uit te richten. Het enige inconsequente is nog wel dat in de proefopstelling met op tafel liggende rotor en LNB de rotor weer wel draaide bij wisselen van satelliet, maar in het menu van "positioner setup" de rotor weer niet draaide. Erg inconsequent dus.
Daarom hoop ik dat zich nog gebruikers melden met dezelfde configuratie.
Ik besef dat moeilijk te volgen is voor mensen die de werking niet hebben geobserveerd.

Er zit maar 1 ding op om er achter te komen waar het aan ligt en dat is door een originele image van Dream Multi Media te gebruiken en die dus in je dm800 te flashen. We gaan er overigens wel van uit dat je een originele ontvanger hebt en geen kloon!!!! Dan te bezien hoe de schotel e.d. reageert. Lukt het dan nog niet dan kunnen we je wel met een ontwikkelaar van DMM in contact brengen.
Via deze link kun je een DMM image voor de dm800 hd se downloaden. Neem wel de nieuwste.

Je gedachtegang is prima, maar het was juist de originele software die dit verschijnsel vertoonde. De kans dat er nu een nieuwe release is uitgekomen (in een handvol weken na aanschaf) acht ik maar klein. De ontvangers zijn met zekerheid geen klonen. Ze zijn voorzien van een SIMkaart en bovendien heb ik de "genuine-test" op de Duitse website verricht. Echt onoverkomelijk vind ik het probleem niet, ik kan er in principe mee leven. Maar bovenal ben ik benieuwd of er anderen zijn met identieke configuratie. Dat wacht ik nog een tijdje af en daarna ben ik inderdaad voornemens om DMM eens aan te schrijven.

De DMM software heeft bij een juiste configuratie die problemen zeker niet.
Ja er komen bijna dagelijks nieuwe images voorzien van de laatste drivers e.d. uit.
We hebben je niet voor niets naar die pagina met verschillende DMM images verwezen.

Bovendien als je geen originele DMM image er op hebt en/of de boel niet juist hebt geconfigureerd hoef je ze niet eens aan te schrijven.

Het zal me niks verbazen als het aan jouw configuratie ligt en/of aan bepaalde drivers (image dus)

We weten het niet zeker maar we dachten dat newnigma van Schaedelmeister was, als je Duits kunt schrijven/lezen kun je hem ook je probleem voorleggen.

Ad

Installeer de image eens opnieuw.
Voer tijdens de eerste instellingen niet de zoekopdracht voor kanalen uit maar stel wel de box in voor de motor met de juiste co?rdinaten van je locatie.
Zodra je de wizzard doorlopen hebt plaats er dan handmatig via dreamset een zenderlijst in. die zijn er genoeg te downloaden en de meeste images hebben zelfs de mogelijkheid in zich om ze te downloaden via het menu maar dan moet de box gekoppeld zijn aan het netwerk
Ga nog niet zappen , maar reset/zet je motor op het 0 punt op de schaalverdeling.
Als je daarna gaat schakelen naar diverse kanalen dan moet de rotor netjes draaien naar de gewenste sat en opent het kanaal. Begin met zappen op FTA kanalen op de verschillende satellieten zodat je zeker weet dat het kanaal ook open kan gaan.

eendenteam;214908 zei:
De DMM software heeft bij een juiste configuratie die problemen zeker niet.
Gezien de stelligheid in je bewering (en daarbij kon ik me wel iets voorstellen) heb ik de laatste flash vanuit DMM (experimental-dm800se_20110413.nfi) ge?nstalleerd.
Hiermee verdween het probleem echter niet. Nog steeds wil de ontvanger beeld "zien" voordat de rotor wordt aangestuurd. Zoals eerder gesteld: ik wacht af in de hoop of anderen zich melden met dezelfde configuratie en zal op latere termijn het probleem aan DMM voorleggen. Nogmaals dank voor 't meedenken.

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan