DM800HDSE Foutje in software?

gallia;214909 zei:
Ad

Installeer de image eens opnieuw.
Voer tijdens de eerste instellingen niet de zoekopdracht voor kanalen uit maar stel wel de box in voor de motor met de juiste co?rdinaten van je locatie.
Twijfel je aan de juistheid van de ingevoerde co?rdinaten? Kun je dat enigszins onderbouwen? Immers: Wanneer geen sprake is van koude start werkt alles wel naar behoren.

gallia;214909 zei:
Zodra je de wizzard doorlopen hebt plaats er dan handmatig via dreamset een zenderlijst in. die zijn er genoeg te downloaden en de meeste images hebben zelfs de mogelijkheid in zich om ze te downloaden via het menu maar dan moet de box gekoppeld zijn aan het netwerk

Graag zie ik de reden waarom je vermoedt dat de zenderlijst van anderen zou moeten gebruiken. Wellicht zien anderen veel meer zenders dan ik kan ontvangen, of misschien wel veel minder. Kortom: wat zie je als toegevoegde waarde in de zenderlijst van anderen?

gallia;214909 zei:
Ga nog niet zappen , maar reset/zet je motor op het 0 punt op de schaalverdeling.Als je daarna gaat schakelen naar diverse kanalen dan moet de rotor netjes draaien naar de gewenste sat en opent het kanaal. Begin met zappen op FTA kanalen op de verschillende satellieten zodat je zeker weet dat het kanaal ook open kan gaan.

Dit wordt me te zot. 1 April was meer dan twee weken geleden.
Waarom zou ik een bestaande opstelling gaan ontregelen door het nulpunt te verschuiven?
Dat houdt een reset zoals je voorstelt immers in.

1)Nee hoor die zullen vast goed zijn want ik neem aan dat je weet waar je woont. Dit om te voorkomen dat er tijdens de eerste initialisatie al dingen fout gaan.

2)Een kant en klare zenderlijst komt uit een goed werkende box dus zonder fouten er in voor wat betreft diseq commando's . Laad je deze lijst dan worden de instellingen van je box overgenomen voor wat de sat posities betreft.

3) nee hoor , maar je hebt een probleem dat je wilt oplossen. door de motor een reset te geven verander je zijn instellingen niet, die komen uit de box . Wel worden dan evt. onregelmatig heden die zijn blijven hangen door foutief draaien door een eerdere (koude) start weggenomen. (foute positie) "5e alinea van je eerste posting." Bij wijzigen van je co?rdinaten is het zelfs verstandiger omdat de box je oost west afwijking corrigeert.

Maar uiteindelijk is het je eigen keus op deze manier weet je dat je basis goed is

Tja het opnieuw flashen van een is prima en zo hoort het ook als je in zo'n geval naar een oorzaak/oplossing zoekt, maar als je daarna oude zaken terug gaat zetten schiet dat niet op.
Zoals eerder vermeld: een nieuwe image flashen en dan de basis dingen configureren. M.a.w. het volgen van de setup wizard. Bij satelliet/tuner instellingen geef je jouw co?rdinaten op en verder doe je niks. Dus ook geen zenderlijst uploaden. Daarna ga je uitvogelen wat je schotel doet. Pas als dat goed is, upload je een zenderlijst.

eendenteam;214914 zei:
Tja het opnieuw flashen van een is prima en zo hoort het ook als je in zo'n geval naar een oorzaak/oplossing zoekt, maar als je daarna oude zaken terug gaat zetten schiet dat niet op.
Klopt. Ik heb inderdaad ook niets ouds teruggezet, maar na het verrichten van de basis-instellingen geconstateerd dat de ontvanger ook bij gebruikmaking van de laatstbekende originele software de rotor pas liet draaien nadat een signaal werd ontvangen.
Dit is naar mijn mening ook de kern van het probleem.
Lijsten van anderen te downloaden zou de situatie naar mijn inzicht slechts vertroebelen.

Voor Gallia:
Het probleem waarin ik me vastbijt is het feit dat de ontvanger middels een ikoon aangeeft dat de rotor zou draaien terwijl dit in werkelijkheid niet gebeurt.
Daarbij is gebleken dat de voorwaarde om deze rotor te verdraaien gebaseerd is op de aanwezigheid van op dat moment beeld. Dat bij koude start pas beeld wordt getoond na zenderwisseling zie ik als gevolg van bovenstaande. Om die reden zie ik dan ook niets in het gebruik van vreemde zenderlijsten of opnieuw afstellen van de rotor. Dat met die rotor niets aan de hand is kan worden afgeleid aan de goede werking in combinatie met andere ontvangers.

In de vijfde alinea van mijn eerste posting spreek ik volgens mij over het uitblijven van beeld. Wellicht is de oorzaak ervan een foute positie van de schotel omdat deze in werkelijkheid niet draait terwijl dat softwarematig wel wordt gesuggereerd.
Zo goed als zeker staat de ontvanger dan afgesteld op de frequentie van de transponder waar de schotel "naar toe had moeten gaan".
Opnieuw uitrichten van de schotel, hetgeen dient te gebeuren als je het nulpunt gaat verschuiven heeft in deze situatie dan ook geen enkele zin.
Bedankt voor je suggesties, ik hoop dat zich nog iemand meldt met dezelfde configuratie.
Dat zou mij de werkelijke zekerheid verschaffen dat ik niets over het hoofd heb gezien.

Heb je enig idee naar welke zender en op welke satelliet hij gaat na een koude start.
Misschien staat er default wel een zender in die niet (meer) bestaat.

Verander de default opstart zender eens naar een bestaande. (ik weet effe niet hoe dat moet met een dreambox)

Het achterwege blijven van beeld en het draaien van de motor heb ik ook eens gehad. Ik gaf alles de schuld totdat ik er achter kwam dat de kwaliteit van de kabelaansluiting tussen de Dream en de rotor onvoldoende was, o.a. door het oxideren van de kabel en de connectors. Mijn Humax had er gek genoeg geen problemen mee.

Het is maar een hint maar en misschien heb je deze stappen al doorlopen ad377?

Grt. Parabolica.

the matrix;214917 zei:
Heb je enig idee naar welke zender en op welke satelliet hij gaat na een koude start.

Na mijn ervaring zoals omschreven op: 13-04-2011 21:52 ben ik ervan overtuigd dat alvast wordt afgestemd op de frequentie van een transponder waarnaar de schotel toe had moeten draaien. Dat de zender niet meer zou bestaan sluit ik uit door steeds zelf de frequentielijst te genereren.
Ik weet dat satellieten wel eens wisselen, maar dit lijkt me wel erg snel... ;-)

parabolica;214918 zei:
Het achterwege blijven van beeld en het draaien van de motor heb ik ook eens gehad. Ik gaf alles de schuld totdat ik er achter kwam dat de kwaliteit van de kabelaansluiting tussen de Dream en de rotor onvoldoende was, o.a. door het oxideren van de kabel en de connectors. Mijn Humax had er gek genoeg geen problemen mee.

Het is maar een hint maar en misschien heb je deze stappen al doorlopen ad377?

Grt. Parabolica.

Ik ken dat probleem volledig, maar is hier niet van toepassing. De kabels zijn enkele maanden geleden vervangen, binnenshuis liggen ze nu in een kabelgoot.
Verder pleeg ik steevast de coaxkabel in de plug te voorzien van zuurvrije vaseline.
Dit houdt water uit de steker en voorkomt zo oxidevorming.

ad337;214920 zei:
Ik ken dat probleem volledig, maar is hier niet van toepassing. De kabels zijn enkele maanden geleden vervangen, binnenshuis liggen ze nu in een kabelgoot.
Verder pleeg ik steevast de coaxkabel in de plug te voorzien van zuurvrije vaseline.
Dit houdt water uit de steker en voorkomt zo oxidevorming.

Dus de binnenkant van de F-connector zit ingesmeerd met vaseline ?

Zou je slecht contact kunnen hebben doordat er een niet geleidend vet laagje op zit ?

Ik behandel mijn buiten connectoren altijd met silconenvet .

Ik weet niet of vaseline de koperkern aantast ik denk het niet hij is immers zuurvrij zegt ie.

De kern van de coax is meestal dikker dan de bus waarin hij gestoken wordt en deze klemt zich dan vast en zeker om de binnenader van de coax.

Dat zal het probleem niet zijn immers de kop en de schotel zijn beide constanten in het verhaal , alleen de ontvangers zijn de variabelen.

Mannen toch.... De rotor doet het toch! Alleen na een koude start moet hij wachten en doet de rotor het niet meteen.
Zou allemaal wel erg toevallig zijn indien het vet er voor zou zorgen dat alleen bij een koude start de signalen van dm800 niet worden doorgegeven, terwijl als de dm800 eenmaal is opgestart alle signalen van de ontvanger w?l door het vet heen gaan.

De vraag is waarom deze dm800 met newnigma image, maar ook met andere images, gewoon normaal werkt als die eenmaal goed is opgestart maar dat na een koude start de signalen de rotor niet bereiken. Pas nadat er beeld is gaat alles goed.

Nu we er nog eens over nadenken zou het best allemaal logisch kunnen zijn en dus dat het allemaal goed is. Immers totdat je beeld hebt is de ontvanger immers aan het opstarten. Eerst het bootproces, dan Enigma2 zaken en als laatste de emulator (CCcam wellicht) pas als die klaar is met opstarten heb je beeld en is alles gereed. Immers in Enigma2 geef je aan (d.m.v. een startscript vaak) dat de emulator moet worden gestart.

eendenteam;214926 zei:
Nu we er nog eens over nadenken zou het best allemaal logisch kunnen zijn en dus dat het allemaal goed is. Immers totdat je beeld hebt is de ontvanger immers aan het opstarten. Eerst het bootproces, dan Enigma2 zaken en als laatste de emulator (CCcam wellicht) pas als die klaar is met opstarten heb je beeld en is alles gereed. Immers in Enigma2 geef je aan (d.m.v. een startscript vaak) dat de emulator moet worden gestart.
Je beredenering klopt wat mij betreft helemaal. Onder normale omstandigheden gebeuren twee dingen vrijwel tegelijk:
De tuner stemt af op de frequentie van de transponder waar naar toe gegaan moet worden terwijl de rotor wordt aangestuurd.
Het ikoontje blijft in het beeld knipperen totdat de ontvanger signaal detecteert.

Probleem bij mij echter is: Wanneer geen ontvangst is (zwart beeld) en een nieuwe satelliet wordt gescand (menu >> instellingen >> zenders zoeken >> handmatig zoeken >> ??n satelliet) dan simuleert de ontvanger alsof de rotor draait terwijl dat in werkelijkheid niet gebeurt.

Zoals eerder omschreven: Wanneer dezelfde zoekfunctie wordt gestart op het moment dat (om het even via welke satelliet) wel beeld is functioneert alles naar behoren: de rotor draait even en daarna vult de zenderlijst zich.

De koude start is (achteraf gezien) terug te herleiden op deze eigenschap.
Even vanuit gaande dat de satelliet niet dezelfde is als waarmee wordt opgestart stemt de tuner alvast af op de transponder van de satelliet waar naar toe gedraaid moet worden en wordt op dat moment geen zender ontvangen waardoor de rotor niet draait.

Dat ontvangst en draaien van de rotor met elkaar te maken hebben lijkt me duidelijk: het knipperende ikoon moet namelijk verdwijnen wanneer de zender is gevonden. In dit geval lijkt het erop dat "een" zender aanwezig moet zijn voordat de rotor wordt aangestuurd. Dat lijkt mij verkeerd.

the matrix;214925 zei:
Ik behandel mijn buiten connectoren altijd met silconenvet .

Ik weet niet of vaseline de koperkern aantast ik denk het niet hij is immers zuurvrij zegt ie.
Zuurvrije vaseline wordt heel erg veel gebruikt door zendamateurs en is prima geschikt bij hoge frequenties als hoge vermogens. Ik ben zendamateur.
Siliconenvet is minder bekend qua gebruik, maar lijkt mij ook geschikt.

wat je zou kunnen proberen is mee kijken wat er precies gebeurt. Dus enigma2 loggen Het knipperende icoontje"duidt er op dat de ontvanger ergens mee "bezig" is.
Direct na het starten (niet te lang wachten, maar ook niet te kort) via telnet inloggen.Dan direct intikken (3 commando's; na elk commando op ENTER drukken uiteraard):

init 4
sleep 4
enigma2 >/tmp/E2.log

dan proberen je schotel te draaien zoals altijd zodat je dat icoontje weer krijgt

als alles werkt, je dus weer beeld hebt, dan zet jet het Enigma2 loggen weer uit door in telnet in te tikken:

init 3

Zo kom je er achter wat er precies gebeurt tijdens het knipperen van de icoon,; het log-bestand (E2.log) staat dan in /tmp

Prima idee, ik denk dat bij de uitvoering ervan iets mis gaat:
In Telnet komen hordes met tekst voorbij met veelvuldig termen als "wait for dish".
Ondertussen een paar keer van satelliet gewisseld (om te zoeken) waarbij de ontvanger geen zender vindt en toen ik de logfile wilde sluiten bleek de ontvanger ineens te hangen.
Een blik in de file met de naam /tmp/E2.log leverde slechts twee regels tekst op:

PYTHONPATH: /usr/lib/enigma2/python
executing main

Na resetten hetzelfde geprobeerd, dit keer de file E3.log genoemd.
Na wederom veel tekst voorbij te zien komen besloot ik de file eerder af te sluiten.
Dit keer had E3.log dezelfde inhoud als eerder E2.log: de twee zelfde regels.

Ik heb nog even gezocht om de inhoud van het "terugscrollbare scherm" op te slaan, maar daartoe zag ik geen mogelijkheden.

Mij lijkt duidelijk dat ie het meest wacht op ontvangst en in de veronderstelling verkeert dat de rotor zou draaien.

P.S.
Aanvullimg op bovenstaande: Bij het maken van de tweede logfile, dit keer E3.log genaamd, hing de ontvanger niet.

Geen response meer, ik kan me indenken dat het niet meevalt om in een situatie mee te denken terwijl je de hardware zelf niet voor de neus hebt en ziet wat mis gaat.

Ondertussen heb ik, om alles uit te sluiten, de ontvanger aangesloten bij iemand die een ander merk (USALS) rotor gebruikt. Het resultaat was echter hetzelfde.
De ontvanger was voorzien van de laatste flash van DMM zelf met lege zenderlijsten.
Bewust niet begonnen met zenders te zoeken van de satelliet waarop de afgeloppelde ontvanger eerst op stond. Resultaat: geen enkele satelliet gaf ontvangst en bij wisselen van satelliet draaide de schotel ook niet. Toen de originele ontvanger (DM8000) werd teruggeplaatst bleek dat de schotel wel iets was verdraaid.

Eenmaal weer thuis aangekomen kwam ineens het idee om te controleren of de spanning op de coaxkabel (met inachtneming van de variatie wegens H/V omschakeling) enigszins stabiel bleef. Daaruit bleek dat na de opstart even spanning op de kabel werd gezet, maar daarna werd afgeschakeld! Gemeten spanning: <0.2 Volt. Door het wisselen van zender (op dezelfde satelliet) gebeurde niets en bleef de spanning afwezig. Pas na kiezen van een zender op een andere satelliet kwam de spanning weer terug.

Nog duidelijker werd het toen de functie "Hoofdmenu >> instellingen >> Zenders zoeken >> Rotor instellingen >> Rotor draaien" werd gekozen. Zodra een van de gekleurde toetsen die de rotor zou laten draaien werd ingedrukt viel de spanning van de coax af en bleef deze weg. Manier om spanning terug op de coax te zetten was door de functie "handmatig zoeken >> zoekmodus satelliet" een andere satelliet in te geven. Daarmee kwam de spanning ineens terug en draaide zelfs de rotor.

Laatste ontdekking van hedenmiddag: In het tunermenu heb ik "gebruik stroommeting" afgeschakeld. De ontvanger met Newenigma2 komt hierdoor wel op met beeld na koude start. Dit blijkt netjes de laatstgekozen zender van v??r afschakeling te zijn. Verdere werking blijft ongewijzigd.

Met het periodiek afschakelen van de voedingspanning op de coaxkabel denk ik nu voldoende informatie te hebben om aan DMM terug te koppelen.
In het ergste geval kan ik ermee leven maar zal steeds een andere ontvanger nodig hebben om de schotel te installeren.
En in het meest gunstige geval komt op termijn een oplossing. Nog bedankt voor alle bijdragen, in geval van nieuws dan zal ik dit melden.

wij kunnen e.e.a. niet nagaan want we hebben andere hardware dan jij.
Je hebt zoveel geprobeerd en zoveel informatie verzameld dat het beste is dat je je probleem direct meldt bij DMM. Dat kan door via hun website een email of contactformulier te versturen of door een bericht op hun forum

eendenteam;214981 zei:
Je hebt zoveel geprobeerd en zoveel informatie verzameld dat het beste is dat je je probleem direct meldt bij DMM.
Klopt, en da's ook hetgeen ik ga doen. De gegevens ervan had ik al. Nogmaals dank.

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan