• * * * Max Verstappen wereldkampioen 2024! * * *

redbull racing

Double layer DVD's

Multispeed †

Addicted Member
Waarderingsscore
0
Punten
0
Heeft iemand enige ervaring met Double Layer DVD's.

Op internet zie ik prijzen van 0,63 tot 3,00 Euro per stuk.

Zijn er bepaalde merken waarvan jullie zeggen niet doen?

Multiburner

Princo = afblijven.

Prijzen kunnen vari?ren maar 63 cent lijkt me wel nogal goedkoop. Doch 3 euro is van de andere kant ook weer duur.
Goede merken: Arita, Platinum en uiteraard de duurdere merken met hun eigen fabriek zoals Verbatim en TDK.

heb verbatim prima kwaliteit ik meen iets van 1,65 op pc beurs
gr frans

@BT Het zijn juist de Arita's die op internet 0,63 Euro zijn.
Komt wel 8,00 Euro afleverkosten bij.

Ik ga voor de Verbatim komen op 1,56 Euro, ik ga ze wel
ergens halen scheelt veel afleverkosten.

Dank voor jullie reacties.

Multispeed

Ik heb echt nooit problemen gehad met de Arita's. Dat Verbatim veel duurder is, dat is me wel bekend, altijd al zo geweest ook met gewone DVD's.:)

Anyway, met Verbatim heb je normaliter wel kwaliteit dus alvast veel plezier!

Brand al jaren op Arita,s voorheen Platinum Die laatste beviel ook goed. van bijden nooit geen uitval. wat ik echt slecht vond zijn Traxdata.ook van de aldi merk octron waren slecht. het brandlaagje liet los. en je kon er dwars doorkijken.

Bestel altijd via Opus met meerdere personen en delen de verzendkosten. ook hebben ze vaak aanbiedingen. maar goed ik heb hier geen cd/dvd boer in de buurt vandaar via opus. of ik moet toevallig in duitsland zijn bij Telepoint, dan neem ik wat extra mee.

Heb hier inmiddels zo,n 2000 stuks.gebrande spul staan.en elke week komen er 5 tot 15 bij ligt er net aan wat er op newsserver aangeboden word.

Grtz/sth.

Traxdata is inderdaad ook zo'n merk waar je niet aan beginnen moet. Arita brand ik ook al jaren mee en zelfs dvd's van 4 jaar gelden gaan hier nog perfekt.

Ik gebruik dezelfde methode.... een aantal personen bij elkaar en dan bij Opus bestellen.:biggrin:

Merken waar je vanaf moet blijven Princo , Traxdata sommige Arita's , Octron , OPTODISC , That's Write , Action (made by Thats Write) echt bagger.

Ik heb goede ervaring met Taiyo Yuden dat is echt heel goed spul LG branders herkennen de dvd's niet goed deze geven een te hoge snelheid aan dvd's zijn 16 speed de branders geven 20 speed aan.

Ook Ridata , Verbatim en HP dvd's doen het goed.

Mediarange doet het redelijk echter niet in alle branders Liteon en LG branders geven problemen.

Brand nooit op de hoogste snelheid dit geeft veel fouten bij het lezen van de dvd na het branden gewonde dvd's max 8 speed en de dual dvd's max 4 speed liefst 2 speed voor een echt goed resultaat.

Heb ook goede ervaring met platinum en verbatim, vooral de laatste zijn heel goed.
Echter met gewone, dus niet double layer, want die vond ik wat duur.
En daarom moet je met de double layer wat voorzichtiger zijn.

Maar over het algemeen geldt dat niet elke brander evengoed met elk merk werkt.
Bovendien geldt hetzelfde voor de externe dvd-player waarop je ze draait.

Iets waarover ik niet veel hoor is de houdbaarheid over langere tijd.
Kunnen ze goed tegen licht, want meestal zitten ze in een zwart doosje.
En hoe (mechanisch) bestendig is de gevoelige laag kant.

Grtz.

Een leuk forum waar ze veel over dvd's schrijven en ze ook getest hebben is http://www.dvdrforum.nl ze schrijven over de media code's en gebruiken de diverse branders om de handel te testen.

Houdbaarheid cdr en dvdr
Over de levensduur / houdbaarheid van opneembare media wordt veel getwist en onderzoeken naar gedaan. Grote merken zoals Verbatim, MCC, Taiyo Yuden kunnen het niet maken om een slechte naam te krijgen een vanwege een korte houdbaarheid.

Een veel gebruikte dye is Azo maar is zeer kostbaar (lees een auto voor 1 kilo). Veel fabrikanten hebben het over een levensduur van 50 jaar maar is dat ook zo? Ik zelf heb inmiddels een 30 tal dvd?s die het al niet meer doen na 2 jaar (onder andere Princo), met de cd?s van verschillende merken heb ik heb ik ook al dat probleem. Maar waarom is een schijf onleesbaar naar verloop van tijd?

Omdat uit te leggen eerst even op rij waar een dvd schijf uit bestaat. Hieronder ziet je de opbouw van een recordable double layer dvd.

Als u een dvdr tegen de zijkant bekijkt ziet je dat er twee helften zijn, aan de bovenkant zit dummy die de helft van de dikte van een dvd is. Een beschadiging aan de bovenkant maakt daarom niets uit, het is immers alleen een plastic laag. Dit in tegenstelling tot een cd die geen dummy bovenop heeft.

Dat een gebrande cd kwetsbaar is aan de bovenkant komt omdat de reflectielaag aan de bovenkant zit. Als je een cd aan de bovenkant krast of beschadigt loop je de kans de reflectielaag los te maken. De laser kan niet meer reflecteren en klaar ben je. Door prijsdruk in de markt is de reflectielaag vaak van aluminium of zilver geworden maar eigenlijk moet dat van goud zijn.

Wat er gebeurt
Door een slechte dye (en omstandigheden zoals zonlicht, slechte brander, verkeerde instellingen) kunnen de gaatjes verdwijnen en dus onleesbaar worden. Het andere probleem is de reflectielaag, door aantasting van bijvoorbeeld lucht kan deze gaan roesten / oxideren. Door dit proces wordt de dye aangetast en dan hebben we ook een onleesbare schijf. Aluminium & zilver oxideren, goud niet vandaar dat dit de beste is om te gebruiken maar is wel kostbaar.

De dye is zeer belangrijk, in de dye worden de gaatjes gebrand (de enen en nullen), daarnaast is er de reflectielaag die door prijsdruk in de markt nu aluminium of zilver is geworden maar eigenlijk van goud moet zijn.

50 jaar houdbaarheid!
50 jaar is een leuk getal, echter als er een schijf onleesbaar geworden is dan krijgt je van de fabrikant een nieuwe echter zonder de data (bv. je trouwfilm) daarop. De data bent je gewoon kwijt. Ik vertelde dat ik ook onleesbare cd?s had, het leuke is dat ik destijds ook dure cdr?s had met een gouden reflectielaag (gold layer) en die doen het allemaal nog. Niet voor niets zien we steeds meer fabrikanten die met een goud versie uitkomen.

Oke, ze zijn wel wat duurder maar dan heb en hou je ook wat. Dit soort schijven zijn overigens niet overal te koop. De betere (web) winkel zal u echter kunnen helpen

Opgepast!
Tegenwoordig komen er steeds meer goudkleurige schijven op de markt. Wat blijkt de schijf is bedrukt met goudkleurige inkt waardoor het lijkt of het een gold layer is. Het verschil is goed te zijn, de schijf moet niet aan de bovenzijde goudkleurig zijn, maar tussen in. Als er een naam in goudkleur gedrukt staat weet je gelijk al dat et er bovenop zit. Ook is er een term golden dye, dit heeft ook niets te maken met een gouden reflectielaag!

Een schijf met een gouden reflectielaag herken je alleen door naar de brandt zijde te kijken. Zoals de afbeelding hierboven kun je zien dat de kleur totaal anders is dan de standaard paarse kleur, Je bent gewaarschuwd!

Mijn advies, betaal iets meer maar koop een stukje meer zekerheid. Is gold layer te duur overweeg dan om een goede tweede, Taiyo Yuden (let op er is veel b-kwaliteit te koop op internet) dan kun je er vanuit gaan dat je goed spul koopt.

Ik zelf brand van elke dvd er 2 op verschillende merken (verschillende media codes, dus geen Ridata, Ritek of Traxdata want dan heb je nog hetzelfde product) in de hoop dat er 1 behouden blijft. Taiyo Yuden wordt door professionals gebruikt en is zeer goed, daar naast heb ik zelf met Profselect professional zeer goede ervaringen.

Brander bepaald ook veel
Nu is het makkelijk om te zeggen een gouden reflectielaag voorkomt dat de data onleesbaar wordt, niets is minder waar. Dat de brander veel roet in het eten kan gooien blijkt uit diverse testen die we online hebben staan. Een schijf kan perfect in brander 1 werken terwijl brander 2 er een puinbak van maakt waardoor de houdbaarheid behoorlijk af kan nemen. Ook de firmware (software in de brander) up-te-date houden is erg belangrijk. Niet alle schuld zit dus op voorhand bij de schijf!

grtz/..

Ritek klasse a of b gaat ook noet wel, althans voor cd's...

de cd’s van verschillende merken heb ik heb ik ook al dat probleem.
Het grappige is dat er hier ook verschil in kan zitten. Neem bijvoorbeeld Platinum. Dat is een merk wat ik dus NOOIT voor cd's ga gebruiken. Dan is het echt rommel, na een tijdje gaat het bladeren, je kunt er doorheen kijken en kiep ze maar weg.
Ik heb er hier verschillende liggen met dat euvel. Dan kun je ze onder de categorie Traxdata scharen.

Vreemd, want daarom dacht ik dat de kwaliteit dus algemeen slecht zou zijn, terwijl het bij DVD's geheel anders blijkt uit te pakken. Of ze nu een andere kwaliteit bestellen? Geen idee, ik heb al lang niet meer naar mediacodes gekeken.

Wat hogerop in de thread werd ook nog het merk Octron genoemd. Dat is echt lachen. Ik heb daar nog cd-RW's van. Toen bij de Lidl of Aldi gekocht, kijk wat goedkoop, doosje cdrw's voor 5 gulden. Dus een gulden per stuk want er zaten er 5 in.

Een aantal heb ik niet gebruik, ik heb er eentje die kan ik steeds opnieuw beschrijven, maar van de 3 doosjes die toen gekocht zijn, is de helft intussen weggeknikkerd want er stond weinig op en na 2x a 3x herschrijven was het voorbij met de pret.
Er zijn er zelfs een paar geweest die maar 1x beschreven konden worden, daarna kon je met 10 programma's proberen ze te wissen... jammer dan... en opnieuw nog wat erbij schrijven lukte ook niet.
Dus dat dat is wel een lachwekkend merk.:biggrin:

Ik ben blij dat ik er daar nooit 100 van gekocht heb.;)

Goed stukje werk step, daar heeft iedereen wat aan!!

Want iedereen gaat er waarschijnlijk vanuit dat zijn data, films, foto's en andere ook goed blijven.
En ik vroeg me af of dit inderdaad wel zo is.
Het zijn tenslotte onvervangbare dingen.
En de industrie wil ons doen geloven dat het wel goed zit!

Een soortgelijke zaak heeft zich een tijd geleden voorgedaan.
Toen moest Nederland een hoop miljoenen euro's europese subsidie terugbetalen.
Omdat bij controle bleek dat een boel gegevens weg waren.
Die waren door de landelijke of lokale overheden ergens op opgeslagen, maar niet meer leesbaar of reproduceerbaar.
En ik denk dat het op dit moment niet anders is.
Het is dus goed mogelijk dat bij overheden belangrijke data gewoon verdwijnen.
Heel anders als vroeger toen alles hard op papier of blauwdruk in archieven lag.
En dus altijd reproduceerbaar was.

Grtz.

Toevallig staat er in de ComputerIdee van deze week ook een stuk over backups en houdbaarheid van data op verschillende datadragers.
Daar komt de cd/dvd wel als beste uit de bus maar wordt er ook voor gewaarschuwd dat de kwaliteit dan toch wel erg meetelt en de wijze van opbergen.

En dus altijd reproduceerbaar was.
Altijd is wel een wat erg rekbaar begrip. Papier is namelijk ook vergankelijk.
Maar op de juiste wijze bewaard kun je er wel een aantal honderden jaren mee uit de voeten, da's toch nog altijd langer dan met een op juiste wijze geconserveerde dvd.:biggrin:

Daar zeg je wat BT!

Was vanavond op kassa weer een vervolg van het microzoft x-box drama te zien.
Dat de x-box spel schijfjes beschadigde door krasjes zodat ze niet meer werkten.
(betrouwbare datadrager?).
Microzoft stug volhouden dat het niet aan de x-box ligt dat ze door de x-box beschadigd worden, haha!
Het is in elk geval ook al in de VS advokaten werk geworden.

Grtz.

LoL... gaan ze alweer zeggen dat het niet aan de xbox ligt? Nee klopt, het ligt aan de in de xbox ingebouwde dvdspeler.:biggrin::biggrin:
Hahaha, nee echt, ergens klopt toch echt iets niet met die doos. En nu ze in de VS juridisch ook wakker geworden zijn kan het M$ nogal eens geld gaan kosten.;)

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan