• * * * Max Verstappen wereldkampioen 2024! * * *

redbull racing

Duizenden pc's plat: foute virus-update

S

stephopper

Duizenden pc's plat: foute virus-update
Door PETER OTTE

ROTTERDAM - Duizenden pc’s liggen sinds zondagavond plat doordat de verse anti-virusdefinities van tenminste drie pakketten de pc onbestuurbaar maakten.

De ellende begon zondagmiddag met de Nederlandse versie van het pakket AVG. Dat zag een normaal Windows-bestand (user32.dll) aan voor een virus en verwijderde dat.
Zolang de pc’s aanbleven was er geen probleem, maar bij het opnieuw opstarten, veelal maandagochtend, weigerden ze dienst.
Alleen door het handmatig terugzetten van het gewiste bestand konden de pc’s weer tot leven worden gewekt.
Inmiddels is op diverse fora, zoals Tweakers.net, een stel handigheidjes in omloop om de pc weer aan de praat te krijgen. Dan heb je soms wel een tweede pc, bijvoorbeeld bij de buren nodig, om die truc te kunen uitvoeren.
Paul Jansen van AVG: ,,Dit mag natuurlijk niet gebeuren, de definities zijn zondag niet goed genoeg gecheckt voor ze live werden gezet.’’
Inmiddels is de foutieve definitie verwijderd . Jansen: ,,Wie de pc zondag voor 21.00 uur niet aan heeft gehad, heeft helemaal geen probleem. Toen werd de fout namelijk ontdekt en hersteld.’’
Ook Windows XP-pc’s met service pack 3 hebben van de fout geen last gehad. Jansen: ,,Alleen pc’s die nog service-pack 2 hadden. En alleen de Nederlandstalige anti-virus-pakketten. Britse pc’s hebben er bijvoorbeeld geen last van.’’
Behalve AVG hebben volgens Jansen ook klanten van GData en NOD 32 last, deze firma’s gebruiken dezelfde virusdefinities.

De oplossing van Tweakers.net:
Start de pc op in veilige modus, dan naar start, en uitvoeren en dan CMD.
In de opdrachtprompt:
1. run c:\windows\system32\user32.dll user32.old < enter >
2. copy c:\windows\servicepackfiles\i386\user32.dll c:\windows\system32\user32.dll < enter>
eventueel avg updaten of verwijderen en opnieuw opstarten en klaar.

En de oplossing die AVG zelf adviseert (site kan overbelast zijn):
http://www.nucia.nl/forum/showthread.php?t=42813

grtz/..

Geweldig je PC start niet meer op na een virusupdate en nu moet je maar net toevallig op het idee komen dat dat iets met de virusscanner te maken heeft.

Gelukkig zijn wij allen in het bezit van multi PC en is het zoeken naar de oplossing een peule schil.

Acharme de nitwit met 1 PC , moet naar de reparteur en die verwijdert dolgraag het met virus besmette PC door alles er af te flikkeren en de OS opnieuw te installeren.
Heeft u geen originele Windows CD Aj dat is dan minder.

na een paar dagen gaat de trotse bezitter van eens een goed werkende PC met een OS op CD en een flinke berg geld armer weer huiswaarts en kan gelukkig weer zijn email ontvangen van LIDL C1000 Gamma Praxis, Leen Bakker en niet te vergeten de CLIX .

Klopt, wij waren kamers aan het verhuizen, de pc van een van mijn dochters wilde niet meer aan de gang, deze kwam echter niet met een user32.dll melding maar met winsrv.dll en deze blijkt op een of andere manier afkomstig van dezelfde fout.

1. run c:\windows\system32\user32.dll user32.old < enter >
Lijkt me eerder dat dit "copy" moet zijn en niet "run", je start namelijk niets, je gaat copi?ren.:)

Er zijn ook verschillende gebruikers die na het vervangen van de user32.dll de foutmelding met de winsrv.dll hebben gekregen, dus deze kun je wellicht het beste vervangen samen met nog een andere.
Verder kun je ze ook uit de dllcache halen, dus als volgt:

1. copy c:\windows\system32\user32.dll user32.old <enter>
copy c:\windows\system32\winsrv.dll winsrv.old <enter>
copy c:\windows\system32\gdi32.dll winsrv.old <enter>

2. copy c:\windows\system32\dllcache\user32.dll c:\windows\system32\ <enter>
copy c:\windows\system32\dllcache\gdi32.dll c:\windows\system32\ <enter>
copy c:\windows\system32\dllcache\winsrv.dll c:\windows\system32\ <enter>

Zorg dat VOOR je dit doet, avg geupdate is of in elk geval de automatische verwijdering van virussen uitgeschakeld is anders heb je het probleem bij de volgende herstart weer.

Zeer juist BT!
Die automatische virusverwijdering uitzetten!
Ik kreeg ook een melding dat hij iets verdachts had gevonden.
Maar dan kijk ik via de eigenschappen wat voor een file het is.
En dit was een win systeembestand.
Dus mooi afblijven daarvan.
En problemen bespaard.

Het is wel vreemd dat hun deze blunder kon gebeuren.
Want verder zijn ze toch wel goed.

Grtz.

en mocht de aanwijzing van BT niet helpen
dan met de cd opstarten van xp met sp2 dan naar het cd station bijvoorbeeld d:\i386 expand user32.dl_ c:\windows\system32\ eventueel de oude dll hernoemen met c:\windows\system32 ren user32.dll user32.bak

of even de cd image van avg downloaden helaas werkt dit niet altijd.

Eventueel na reparatie even in de veilge modus starten met f8 en avg verwijderen van je systeem
Succes

AVG publiceert fix na verspreiding foute update in vijf landen
Door Olaf van Miltenburg, woensdag 12 november 2008 12:20, views: 26.798

AVG heeft reparatiesoftware gepubliceerd voor Windows XP SP2-installaties die niet meer opstarten. Het probleem met de AVG-antivirussoftware zou gebruikers in vijf Europese landen hebben getroffen; Nod32 leverde echter geen problemen op.

AVG Nederland heeft bekendgemaakt dat de onjuiste virusdefinitie, die zondag tot gevolg had dat het antivirusprogramma AVG het essenti?le user32.dll-bestand als virus aanmerkte en verwijderde, is verspreid in Nederland, Frankrijk, Italie, Portugal en Spanje. Volgens Jonathan Flietstra van AVG Nederland is het moederbedrijf blij dat de gewraakte virusupdate zondag de deur uit werd gedaan, en niet maandag: "Anders waren ook bedrijven de klos en waren de problemen niet te overzien geweest." Ook toont Flietstra zich opgelucht over het feit dat de Engelstalige versie van AVG niet getroffen is.

Desalniettemin staat de telefoon al drie dagen roodgloeiend. "We verwerken hier met vier medewerkers 300 telefoontjes per uur, acht uur per dag", vertelt Flietstra. AVG heeft inmiddels twee tools uitgebracht voor gebruikers die niet meer over hun Windows XP-schijf beschikken: een cd-image en een usb-image. Flietstra verwacht dan ook dat de rust de komende dagen enigszins op het Nederlandse kantoor van AVG zal terugkeren, al rekent zijn bedrijf wel op de nodige schadeclaims.

In tegenstelling tot wat Tweakers.net maandag berichtte, hebben gebruikers van de virusscanner Nod32 niets te vrezen gehad van de false positive. Volgens het support-team van Nod32 maakt deze applicatie gebruik van andere technologie dan AVG.

Support voor Fix.>> http://www.avg.com/support

Grtz/..

dan met de cd opstarten van xp met sp2
Ik heb 3 verschillende van die cd's, maar als ik daarmee start krijg ik niet de keuze om naar herstelconsole te starten (om dat expand te kunnen doen).
Doet die van jou dat wel dan? Ik moet de gewone installatie cd nemen.

Waarom zet je niet die herstel console (recovery console) als dual-boot optie erop.
Dat doe ik altijd, en is erg handig.

Dat expand is gewoon een extract progje om gecomprimeerde bestanden te extracten.
Die staan inderdaad gecomprimeerd op de installatie cd.
En die win systeembestanden staan uiteraard op de installatie cd.

Grtz.

Waarom zet je niet die herstel console (recovery console) als dual-boot optie erop.
Ja grappig genoeg zag ik dat toevallig bij een pc deze week. Maar ik wist niet eens dat dit ook mogelijk was en zoja hoe dit gedaan moest worden.

Vreemd, want ik gebruik het al erg lang.

Het zal in xp wel hetzelfde gaan.
Maar ik moet van de command prompt en de cd/dvd drive en installatie cd doen:
\i386\winnt32.exe /cmdcons
En dan de instrukties volgen.
Het zal ook wel ergens in de help files staan.

Grtz.

Vreemd, want ik gebruik het al erg lang.
Ik weet niet wat daar vreemd aan is want het feit dat jij het al lang gebruikt maakt het namelijk nog niet vreemd.:biggrin:
En uiteraard weet ik ook niet alles.;)

Bedankt voor de tip! Ik ga het in elk geval eens proberen, het is me net gelukt om mijn pc van een nieuw moederbord te voorzien, met een andere chipset, zonder dat ik mijn XP echt heb hoeven herinstalleren zodat er ook nieuwe accounts kwamen.
Dus met behoud van alle instellingen en software die al aanwezig was. En da's ook een kunst op zich.:biggrin:

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan