Oei, roep dat niet te hard, want daar is wel degelijk een paar jaar geleden ruim aandacht aan besteed. Tenminste wat cd's betreft.
Men heeft toen ook testen gedaan waaruit bijv. bleek dat een merk wat Blokker verkocht erg slecht presteerde.
Ook veel cd's die men thuis heeft, zullen na een jaar of 3 niet meer te lezen zijn. Deels vanwege de kwaliteit, maar ook deels omdat er de laatste jaren zoveel verschil is opgetreden in snelheid van de cd-roms.
In een aantal gevallen is de informatie nog te lezen middels een utility, die de snelheid van je cd-rom terugzet naar bijv. 4speed.
Verder is bekend dat Platinum cd's (ik spreek even niet over dvd's) bagger zijn, ook deze kwamen slecht uit de test, waren sneller niet leesbaar en vertoonden het bladeren van de cd. Dit bladeren heb ik zelf ook meegemaakt met Platinum. Daarnaast hadden ze vaker problemen als je ze als muziekcd maakte en dan in de autoradio wilde afspelen. Bij Verbatim kwam dit probleem nooit voor, dat speelde overal in, ook in autoradio's en zelfs cd-wisselaars in de auto.
Mede hierdoor heeft Platinum bij cd's, net zo'n slechte naam opgebouwd als Princo bij de dvd's.
Dat is ook de reden dat ik persoonlijk Platinum DVD's niet vertrouw. Zelfs niet als ze de juiste mediacode (fabrikant) hebben. Dit gezien het feit dat hun DVD's er hetzelfde uitzien als hun cd's, althans de serie die ik gezien heb.
Dezelfde laag er dus bovenop. Als die laag slijt word de zooi onleesbaar.
Natuurlijk hoeft dat nu niet zo te zijn met de DVD's, maar het gaat hier erom of ik ze al dan niet vertrouw.
De nieuwe Arita super-a-grade zal ik ook moeten leren vertrouwen aangezien die nieuw zijn, die paarse zijn niet meer te krijgen, doch hier is wel al een redelijke vertrouwensbasis aanwezig gezien de ervaringen met hun (paarse) voorganger.
Doch dit is een persoonlijke overtuiging. En mede gebaseerd op al dan niet uitval hier bij mij thuis en ook niet alleen gebaseerd op "het werkt", maar ook de ervaring op hoeveel (stand-alone) dvdspelers het in de kennissenkring goed funktioneert. Mijn persoonlijke ervaring daarmee is dat Arita tot nu toe overal goed op speelt behalve op spelers die alleen -R aankunnen. Verder ziet er er naar uit dat DVD's van een jaar geleden ook nog altijd prima voldoen aan de eisen.
Doch, gezien bij DVD's ook sprake is van lege media, net als bij CD's, is er toch sprake van een iets andere laag, ook deze zal na een aantal jaren gesleten zijn en onleesbaar worden, dat is een bekend feit.
Echter, hoe beter de kwaliteit, hoe langer ze meegaan (als je er normaal fatsoenlijk mee om gaat) en in die context bezien, kun je in feite pas over een jaar of 3 een goed oordeel vormen van wie er nog het beste werkt op dat moment.