Een goedkope maar goede CO2 meter

the matrix

Addicted Member
Special Friend
Donateur
Waarderingsscore
814
Punten
113
Leeftijd
74
Ik zoek een CO2meter niet te duur maar wel accuraat

Heb er enkele gezien , maar de recensies zijn mager, vooral de gemeten waardes.

Waar is dat voor als ik vragen mag?
Want als je binnen een gas- of petroleumkachel hebt kun je beter een CO meter nemen, or zeker erbij.

Koolstofmonoxide (CO)

CO ontstaat wanneer brandstoffen niet volledig verbrand worden. Dit kan bijvoorbeeld voorkomen in verwarmingsinstallaties. Een CO-melder waarschuwt je wanneer het CO-gehalte in de lucht gevaarlijk wordt. Je pakt dan best meteen de oorzaak van de onvolledige verbranding aan.

Koolstofdioxide (CO2)

CO2 word geproduceerd door het menselijk lichaam en komt in de lucht terecht wanneer we uitademen. Een CO2-meter is dus nuttig in kantoren en scholen waar veel mensen samen aanwezig zijn. De CO2-meter geeft aan wanneer je een ruimte moet verluchten.

Het gaat mij om de concentratie CO2 in woonkamer en slaapkamer,
Normale buitenlucht heeft een CO2 waarde van 400, komt in huiskamer of slaapkamer deze waarde boven 800 , dan ventileren, of anders koppijn.

Ik zoek dus echt een CO2.monitor WIFI en smart Tuya

Er zijn monitoren op Ali die beide meten maar of die betrouwbaar meten??

Ik heb dit zojuist gevonden op AliExpress: €75,39 | Tuya Wifi 15-In-1 Draagbare Aqi Pm0.3 Pm1.0 Pm2.5 Pm10 Tester App Controle Huishouden Co Co2 Tovac Hcho Tester Multifunctionele Klok

Reden: Aanpassen
Laatst bewerkt:
Ik heb een Duco ventilatiesysteem en hier zit een co2 meter in en een rv meter.
Om te kijken of het een beetje klopt heb ik in iedere vertrek een co2 /rv opnemer geplaats.
Via Ali…met Tuya zodat ik het makkelijk kan monitoren.
Zonder Tuya

Een CO2 buitenlucht is in Nederland momenteel rond de 420 ppm en een gezonde CO2 binnenlucht is rond de 800 ppm. Bij mij springt het ventilatiesysteem automatisch aan bij 850 ppm en bij een RV van 60%.
Verder ventileren we na het slapen een half uur tot een uur door te spuien badkamer en slaapkamer ramen tegenover elkaar open zodat er geen schimmelvorming kan ontstaan.
Laat je het raam in de zomer de hele dag open dan komt er meer vocht in huis (een hoge temperatuur kan meer vocht bevatten) en bij een RV van 60% kan er een schimmel ontstaan. Schimmels worden in de winter zichtbaar omdat deze voelt dat hij dood gaat en dat hij daarvoor nog extra sporen aanmaakt.

Reden: Link toegevoegd.
Laatst bewerkt:
@Nummer10
Zoiets had ik ook gevonden bij Ali en is nu onderweg
Ik heb al een CO2 zigbee. En deze is door mijn zoon naast een professionele meter gezet. Waardes waren nagenoeg identiek.

Nu deze multi air besteld, die 75€ is een farce , hij was slechts 28€ en hoop dat die goed is anders terug en dat model van jouw aanschaffen.

Thanks.

Laatst bewerkt:
Hij heeft vergeleken met een Netatmo smart indoor air Quality monitor

Laatst bewerkt:
Ik zal bij zoiets niet zo snel iets bij Ali bestellen maar gelijk kijken naar iets wat volgens de (strengere) EU wetten is goedgekeurd. Als het om je gezondheid gaat is een verkeerde bezuinigen waardeloos.
Let op dat het CE keurmerk van China iets af wijkt van het CE keurmerk van Europa. In het eerste geval gaat het om elektronica uit China, in het tweede geval gaat het om een daadwerkelijke goedkeuring voor wat betreft veiligheid.

@Peer
Ik weet het CE in china staat voor China Export.
Aan de andere kant komt de meeste meuk gewoon uit china

Zelfs op Bol kom je dezelfde modules tegen. Met een stevig prijskaartje.

Maar voldoet hij niet in vergelijk met een CE gecertificeerde gaat ie gewoon retour.
Gelukkig heeft Ali een goed retour beleid.

Heel veel wordt hier in EU gewoon niet gemaakt.

Aan de andere kant komt de meeste meuk gewoon uit china
Er wordt inderdaad heel veel in China geproduceerd door Europese fabrikanten, maar daar zit wel een uitgebreide kwaliteitscontrole op (brandveiligheid, giftige stoffen). Daarnaast wordt er heel veel in China geproduceerd voor de directe export an consumenten, zonder bovenstaande controle. Gevaar daarbij kan ontstaan door ondeugdelijke stekkers/opladers of broodtrommels of kinderspeelgoed waar giftige stoffen in zitten. USB sticks en SSD's die minder capaciteit hebben dan opgegeven zijn ook van die mooie voorbeelden.
Dit wilt natuurlijk niet zeggen dat het altijd rotzooi moet zijn.

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan