Eerste aanhoudingen Cardsharing in polen!

T

twilight

Het eerste schaap is over de Dam.

OP TVN was net op het nieuws te zien dat de eerste mensen veroordeeld zijn voor Cardsharing.

De boete daar is 500 Zloty, ongeveer 100 euro. (bijna een maandloon!)

De opsporings mensen komen gewoon je huis binnen, en nemen de boel in beslag, je kunt ze elk moment verwachten zelfs midden in de nacht!

Dus, de providers slaan terug!

GR Fred.

Ja in Polen kan dat misschien, gelukkig hier in Nederland nog niet, moet je toch een huiszoekingsbevel hebben en een (hulp)officier van justitie enzo. :)

Maar het is wel interessant nieuws, was ook wel te verwachten dat ze dat zouden gaan doen.

Je kunt wel degelijk gepakt worden voor illigaal kijken zonder dat de politie een huiszoekingsbevel heeft, dit kan met een "bevel tot binnentreding". Vroeger toen er nog kijk en luistergeld betaald moest worden kon je 2 man aan je deur krijgen, 1 agent en 1 kontroleur. Deze mannen moest je dan binnen laten op basis van dit bevel en dan werd er rondgekeken of je geen tv of radio had staan, uiteraard omdat je niks betaalde.

Dus zit je lekker naar C+ te kijken via cardsharing en iemand verlinkt je of nog mooier er kan door je woonkamerraam vanaf buiten vastgesteld worden dat je zit te kijken, dan ben je volgens mij gewoon de klos.

Het probleem met cardsharing is dat het te toegankelijk is voor iedereen, er zal ongetwijfeld iemand straks voor de bijl gaan om een voorbeeld te stelln, ook in Nederland.

Wellicht heb ik ongelijk, we zullen zien.

Ik heb het laatst nog met zon dreambox type er over gehad.
Statisch IP natuurlijk en plukken maar.
Ik denk dat we ook hier snel een (proef)proces kunnen verwachten met de eerste kaartdelers.
Anal + is mij de proceskosten niet waard.
Laat staan het kijken ernaar,maar dat is mijn persoonlijke mening.

ik denk toch niet dat ze kunnen achterhalen wie het juist doet als ik mijn ip nummer door geeft aan mijn vriendekring dan weet toch niemand daarbuiten wat ik bezig aan het doen ben
en als ik op dat moment niet kijk of mijn pc staat uit
ik denk dat het voor de providers zelf heel moeilijk word om mensen opheterdaad te betrappen

gr tendoryu

(zelf heb ik geen dreambox dus voor mij valt er niets te sharen)

Wat mij altijd verbaasd is de mate waarin mensen naief zijn, het illigaal kijken word niet eens meer als strafbaar ervaren of als diefstal. Je ziet hetzelfde terug bij het downloaden van muziek, was laatst bij een buurman en zie dat hij volop mp3's download met Kazaa. Ik zeg "man, kijk maar uit met die software loggen ze alles wat je doet", waarop hij zegt "maar je mag toch 1 keer downloaden!".

Je mag 1 keer een backup maken van je "aangeschafte" muziek cd's veranderen de mensen dus in "je mag iedere cd 1 keer stelen", het is maar wat je beter in de oren klinkt niet?

Maar er is hoop voor C+, er schijnen nog vreselijk veel mensen rond te lopen die "denken" dat ze niet te traceren zijn, hoe ongeloofelijk dat dan ook mag klinken voor die die beter weten (ouder en wijzer misschien?).

hoi all

sinds wanneer is 100 euro bijna een maandloon in polen??

ik dacht dat ze wel wat meer verdienen aangezien ik er haast elke maand heen rijdt

groeten satbink

Het downloaden is in principe niet strafbaar. Het gaat juist om het beschikbaar stellen van muziek en films op Kazaa en andere P2P 'netwerken'. (In ieder geval in de meeste landen)

Het is geel, supersnel en geen banaan
anabolen-vla ? :biggrin:

Nee hoor het bevel blijft ,geen bevel geen binnentreding,zo`n inspecteur heeft dan dus een bevel,vraag je erzelf niet om,verleen je hem dus toegang,weiger je die toegang,moet hij een bewijs overleggen dat hij binnenmag treden,en daarbij moet hij zich ook legitimeren.Het geval van kijkgeld is natuurlijk anders als cardsharing,daarvan moet ten eerste nog bewezen worden dat het een strafbaar feit is,daarna pas valt het onder het strafrecht,en betekend dat als er eventueel verdenkingen bestaan er over moet worden gegaan tot een bevel tot huiszoeking.Wat niet snel verleend zal worden,daar er dan ook nog gekeken wordt naar de aard van het misdrijf.

Voorbeeld hiervan is nu nog de hondenbelasting,hij mag wel aanbellen,maar zonder bevel hoef je hem geen toegang te verschaffen.

Originally posted by satbink
hoi all

sinds wanneer is 100 euro bijna een maandloon in polen??

ik dacht dat ze wel wat meer verdienen aangezien ik er haast elke maand heen rijdt

groeten satbink

Verdienen die meisjes dan zoveel aan jou?

Gr. Lagos

@Ducatist: Een bevel tot binnentreding wordt niet meer zo vlug afgegeven. Wel als het vermoeden bestaat er er iemand die zij zoeken zich bij jou ophoudt, bijv. mijn zoon (heb geen zonen) is een dief, hij jat iets, en verstopt zich bij mij op zolder.

Nu hebben ze het vermoeden dat ie bij mij zit en ik wil ze niet binnenlaten dan moeten ze een bevel tot binnentreding hebben.
Misschien was dat vroeger ook zo met kijk en luistergeld.

MAAR..... kijk- en luistergeld gaat nu niet meer op aangezien het automatisch ingehouden word.
Ze hebben niet het recht je ontvanger of je computer nader te bekijken, daar is echt een huiszoekingsbevel voor nodig.

Overigens moeten beide bevellen afgegeven worden door een rechter en voor cardsharing krijgen ze dat simpelweg niet of men moet al meer tegen deze persoon in handen hebben of verkoop/verhuur kunnen bewijzen.

Het blijft diefstal, daar heb je gelijk in.

Wat betreft het downloaden van MP3's en films niet meer.
Daar is zelfs iemand uit de regering die dat gezegd heeft.
Ik zal je ook zeggen waarom niet.

Omdat hier de Buma/Stemra (auteursrechtenorganisatie) de grootste fout van haar leven heeft gemaakt.
Ze hebben rechten gaan heffen op lege CD's en DVD's.
Op het moment dat jij download en het op cd zet, dan heb jij je auteursrechten betaald.
Verder kunnen ze hier niets mee aangezien dit ook veel inkomsten oplevert van mensen die er geen muziek of films op zetten, en dat zijn onterechte inkomsten.
De Buma/Stemra pleegt dus evengoed diefstal want ze zijn bezig met klakkeloos onterecht innen van auteursrechten.

Wie doet je wat.:)

Alleen de aanbieder kunnen ze dus wat doen.
Wat ik van internet pluk op de cardsharing manier, daar is nog geen wet tegen uitgevonden, ze doen hun best maar eens.

welke meisjes lagos??

bedoel je soms de bulgarkis????

ja die zijn goedkoop maar daar kan jij over mee praten of niet dan?

je weet toch waar je ze moet vinden??

groeten satbink

Interessante argumenten lees ik hier mbt bevel binnentreden/huiszoeking en cardsharing.

@Black Tiger, je lijkt te weten hoe het precies in elkaar zit als het gaat om binnentreding dus neem ik aan dat je argumenten kloppen. Ik zet wel vraagtekens bij de mening dat wat je via cardsharing van het Internet plukt zomaar ongestraft kan. Zeker omdat het vrijwel altijd gaat om een sharing via een tunnel (vpn) verbinding gaat en dus de aanbieder (server) de gebruiker (client) elkaar kennen en een onderlingen deal hebben.

@LeJaWe, Het is geel, supersnel en geen banaan, maar het is zeker aan te raden dagelijks anabolen-vla te gebruiken :)

@tweety, ik heb een gemene Engelse Bull-Terrier, belt de hondenbelasting daarom nooit aan misschien? ;)

Ga er niet 200% van uit dat ik het exact weet. De ervaringen die ik met een bevel tot binnentreding heb, komen van zelf meegemaakte ervaringen opgedaan tijdens deze situaties toen ik op bezoek was bij bekenden die het overkwam.
En nadien wat navragen hoe dat nu zit.
Alleen kun je er niet zomaar mee rondzoeken, je kunt dacht ik wel in kamers kijken maar geen kasten of zakken etc. overhoop halen.

Dan nog even terugkomend op het cardsharen.
Je hoeft geen deal te hebben met mensen en het gaat ook niet via een tunnel of vpn verbinding.
Het is een eenvoudig p2p verbinding en eventueel ook te vinden als men een poortscan gaat doen op de veel gebruikte poorten bijv. Zo moeilijk is dat niet.

In dat geval is het dus aan justitie om te kunnen bewijzen of jij al dan niet een deal hebt met betreffende die server is, dat is dus vrijwel niet te doen.
Tenzij je dus de situatie hebt die steeds meer voorkomt dat er een wachtwoord word gevraagd of je ip vastgezet word in de firewall.
Maar dan nog..... het aanbieden via internet is verboden, maar ik zie zo vlug nog niets wat het ontvangen via internet verbied.
Daarnaast zit je nog met ontvangers die cardsharing ingebouwd hebben en ik weet het niet zeker, maar volgens mij is er in het contract geen bepaling ingebouwd die sharing van je kaart verbiedt, wel deling van het signaal, maar cardsharing is geen signaaldeling of althans dat is heel goed te betwisten.

Volgens mij zal het in Nederland nooit zover komen dat ze hier bij mensen thuis gaan invallen voor cardsharing.
We zijn dan wel een kleinzierig landje met veel tekortkomingen, maar op het gebied van privacy en geneuzel daarover zijn we toch aardig op trap.
Dus eer rechters voor zoiets huiszoekingen gaan afgeven zijn we volgens mij wel een heeeeeeel stuk verder.

@ satbink

Ik ben wat dat betreft zeer deskundig. mijn Pa zij altijd al dat je alles moet onderzoeken en het beste onthouden, tel daar bij op dat wij volgens mij veeeel langer dood zijn dan levend dus geniet er van.

Gr. Lagos

Eigenlijk is het heel simpel. Een bevel tot binnentreding betekent niets meer of minder als dat je verplicht bent deze perso(o)n(en) binnen te laten in het in het bevel beschreven object(woning,caravan etc). Deze mogen dan rondkijken in het object.
Wel kunnen ze je vragen om een kamer- cq kastdeur te openen.
Dit mag je weigeren.

Bij een bevel tot huiszoeking wordt jezelf op een stoel neergezet
evenals eventueel andere aanwezigen, en je staat dan onder toezicht van een opsporingsambtenaar. Een legertje andere opsporingsambtenaren keren dan het hele object binnenstebuiten. Kasten laden kisten niets wordt overgeslagen.

Bekend feit hierin is als je met je auto wordt aangehouden, bv tijdens een prefentieve fouilleringsaktie, de opsporingsambtenaar je altijd zal vragen of hij in je handschoenenkastje danwel kofferbak mag kijken. Weiger je dit dan ga je dus mee naar het buro waar ze een bevel tot huiszoeking gaan regelen. Stem je toe dan zal je gevraagd worden om ze zelf te openen.
Avensis

Correct, en in de grensstreken is het zelfs nog anders wat betreft de auto.
Hier in Maastricht bijv. zitten we 30km binnen het grensgebied van Belgie bijv.
Douane-ambtenaren kunnen je auto dan binnen dat gebied doorzoeken en hebben het recht daarvoor zonder doorzoekingsbevel.
Wat dus de politie alhier nogal eens doet, vooral om papierwerk (huiszoekingsbevel aanvragen etc.) te voorkomen, is gewoon zorgen dat je de auto laat staan, dan roepen ze wat douane-collegae erbij, en dan kom je hem alsnog aan het openmaken als je dat aan politie geweigerd hebt.
Ze kunnen fijn gezamenlijk kijjken, geen doorzoekingsbevel nodig, scheelt tijd en papierwerk en jij hebt als persoon er niets juridisch tegen in te brengen.:)

Hier in nederland mogen ze dus zelfs niet in je auto zonder toestemming.
Dit weet ik uit ervaring,ik had namelijk een hobby,naar oude dingen zoeken op afgebroken tereinen(delft blauwe tegels)
Daar werd ik een keer voor gearresteerd,maar ik had van een muur onder de grond al een hoop tegels staan in mijn auto.
Op het moment dat ik vastzat hebben ze toen die tegels uit mijn auto gehaald omdat bij de arrestatie ik ook mijn sleutels moest inleveren.
Dit was een kapitale fout van ze toen ze die tas op het buro neerzette,mijn vrijlating was toen heel snel geregeld met duizendmaal excuses,ze hadden zonder huiszoekingsbevel en zonder mijn toestemming in mijn auto gezeten.Ik kon daar zelfs een rechtzaak over beginnen,maar daar heb ik van afgezien,mijn tegels kreeg ik wel gelijk terug,en werd zelfs weer door hun bij het terein afgezet.
Verdere denk ik dat ook cardsharing heel moeilijk aan te pakken.
Met mijn computer mag ik op het internet,ditzelfde geldt voor mijn decoder.Het is mijn decoder en als ik iemand toestemming geef om met mijn computer of decoder contact te maken ,is mijn zaak.
Dat diegene daarbij mijn kaart kan aflezen is ook mijn zaak,niet die van kanaal +.
Tegenwoordig kan er steeds meer op internet aangesloten worden.Dat iemand anders contact maakt met mijn decoder en daarmee ook gebruik kan maken van mijn kaart kan volgens mij niet verboden worden,ik stuur namelijk niet de gegevens,maar de ander haalt ze op.
Zo kan over een tijd het misschien wel dat je met een dvd speler kontakt kan maken,en de film zien die ik afspeel en zo zijn er nog veel meer toepassingen te bedenken.
Het op afstand bedienen bijvoorbeeld van de decoder via internet en noem maar op.Stel ik sluit mijn decoder via mijn huisnetwerk(binnenhuis )aan op mijn computer,vanaf mijn decoder gaan de gegevens naar die computer,en de mensen halen vanaf die computer de gegevens op voor het beeld,dan betekent dat al dat er geen rechtstreeks kontakt mert de kaart is.Volgens mij is het dan einde verhaal voor ze.

LoL ja, maar in Polen hebben ze dan ook niet de Nederlandse maar de Poolse wetgeving, die is toch weer iets anders.:)

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan