Eerste aanhoudingen Cardsharing in polen!

Met mijn computer mag ik op het internet,ditzelfde geldt voor mijn decoder.Het is mijn decoder en als ik iemand toestemming geef om met mijn computer of decoder contact te maken ,is mijn zaak.

Hier wordt het volgens mij wat listig. Vergelijk het eens met het huren van een DVDtje. Je mag 'm "in besloten" kring bekijken, je mag zelfs vrienden uitnodigen, en je mag 'm verder uitlenen (als je jezelf er maar niet voor laat betalen). Je mag 'm echter NIET met de hele voetbalklup gaan zitten bekijken.

Zoiets zal ook opgaan voor je decoder / card. Je mag best je card aan de buren uitlenen, en je decoder ook, allebei ook nog wel. Ik denk zelfs dat je je decoder per internet beschikbaar mag stellen aan je buren - als je er zelf niet OOK naar kijkt in de tussentijd. En je decoder beschikbaar stellen aan heel Internet lijkt me helemaal uit den boze.

Volgens mij zijn dit soort aspekten redelijk geregeld in de diverse mediawetten en de kleine lettertjes in hele pakken voorwaarden (schiet me maar af als ik weer eens zit te raaskallen).

Waar het hier volgens mij uiteindelijk op neerkomt is een botsing tussen behoeftes, net weer als met de CD's: mensen willen eindelijk wel eens iets leuks op TV zien of op de stereo horen, en de providers rekenen hiervoor te hoge prijzen. Als C+ een tientje per maand rekent voor een vol pakket kunnen h.h. illegale kaartverkopers aan het gas (als Premiere hier voor een normale prijs te krijgen was kon C+ aan het gas ;-)).
Als een CDtje 4 of 5 euro kost loopt Kazaa leeg.
3 x raden wat er met de opgestreken verdiensten gebeurt?

Maarja, zal wel weer te stom zijn ...

Ik denk dat er voor beelddragers andere regels gelden als voor een string waarvan dan nog maar bewezen moet worden dat het de sleutel tot is.Ik denk dus dat dat toch een veel moeilijkere zaak is,volgens mij staat er nergens nog dat je een decoder niet aan het internet zou mogen hangen,dat een ander daarmee gebruik kan maken tot het verkrijgen van beeld,is denk ik toch een punt waarvan je van te voren toch nog niet met zekerheid kan stellen dat het dan ook gelijk verboden is,laat staan als het draadloos geschied,waar je het dan weer heel anders waarschijnlijk moet gaan bekijken.Het is in principe zoiets als gegevens uitwisselen tussen decoder en computers,en ik denk zelf dat er wel rechten op de kaart staan ,maar niet op de uiteindelijke gegevens die de kaart,naar buiten brengt.Ik denk dat je dus geen inbreuk pleegt op copyright en dat soort dingen want je kopieert in weze niks,verder is het zo dat je geen beelden naar buiten brengt ,waar eventueel rechten op staan,dus ook dat tast je niet aan

volgens mij staat er nergens nog dat je een decoder niet aan het internet zou mogen hangen
Die regel wilde ik in een van mijn vorige reply's ook posten, maar heb hem gelijk weer weggehaald omdat ik twijfelde.
Er staat namelijk in het beruchte artikel wat C+ zo graag aanhaalt ook dat het verboden is informatie te verspreiden met als doel..... etc.
Dat is waar ze de forums op benaderen steeds.
Nu zou je van een forum kunnen zeggen dat het schriftelijke informatie is.

Maar nu bekijk het eens van een ander oogpunt. ICT is Informatie en Communicatie Technologie. Daar vallen computers en internet ook onder.
Informatie is niet duidelijk gespecificeert in die wetgeving omtrent wat het exact is.
Zij zouden dus sharing via internet kunnen uitleggen als "verspreiding van informatie" en als de rechter ermee akkoord gaat, wat heel goed mogelijk is, dan zou het wel verboden zijn.

Het is natuurlijk een twistpunt op welke manier "informatie" nu in dat artikel bedoelt is, maar daarmee kom je dan weer meteen terecht op het algehele twistpunt.
Dat wetsartikel is op meerdere punten onduidelijk, en zelfs deels in strijd met het Verdrag van Rome, en de bekende argument duikt dan weer op, niemand zal het graag als eerste willen uitproberen in een rechtszaak.

Vandaar dat ik die regel tekst weer weggehaald heb voordat ik de reply schreef.
Aangezien jij hem nu schrijft leek het me geschikt deze overweging er bij te schrijven, want dat is wel iets waar men rekening mee moet houden.

Volgens mij kunnen ze aan sharing niets doen, er staat niets in de wet of waar dan ook duidelijk beschreven of het wel of niet mag. Kritieke punt is wel het sharen via internet...

Dat kunnen ze inderdaad zien als info verspreiden via het net, maar wat verspreid je nu eigenlijk dan? Puur theoretisch gezien verspreid je niets maar je deelt, net zoals je mp3 deelt via een p2p progje....

Maar volgens mij kunnen ze er niets tegen doen, in een ziekenhuis word in principe ook aan sharing gedaan, 10 ontvangers met 10 orginele abb. maar je kan op alle kamers digitale tv kijken.

Ja maar vergelijk het effe.
In ziekenhuizen en bejaardentehuizen gelden speciale rechten daarvoor.
Dat was vroeger ook al met kijk- en luistergeld, die hebbe speciale afspraken daarover.

Dan weer terug op het verschil tussen delen en verspreiden.
Een mp3 sharen mag ook niet. Want je bent aan het delen, maar delen is niets anders dan dat je iets verspreid aan anderen.
Het ter beschikking stellen van een mp3 op het net is in de meeste gevallen ook illegaal als het gaat om copyrighted muziek.

Alleen het p2p progje zelf, en het downloaden is niet illegaal.

Wat je met een kaart doet is het verspreiden van codes die leiden tot de decodering van het signaal.
Hoe je het ook keert of draait, het blijft verspreiden. Jij mag het dan delen noemen, maar delen is ook geven, en geven is verspreiden.

Ga er maar van uit dat juridische instanties, waaronder ook de rechter, het verschil tussen delen en verspreiden niet met jou deelt.:)

Hmmm ik denk dat je dat spreiden ook met een knipoog moet zien,ik verspreid niks natuurlijk op het moment dat zij het ophalen,dus zeg maar de omgekeerde wereld,mijn decoder die helaas niet goed beveiligt is heeft wat lekjes,maar ikzelf heb daar geen moeite mee,maar staat aangesloten op het internet om dat ik het wel heftig vindt om die decoder te bedienen vanuit timboektoe vanaf het internet,dat dat ding dan ook nog iets afgeeft waarbij dat toevallig bij een andere decoder die ook op het internet staat beeld geeft is jammer,maar verspreiden doe je niks,je hebt alleen je beveiliging niet op orde.Mp3s meestal een rip van muziek waar cophiright op staat,op de string zal dat toch echt niet zijn.En zeg nou eerlijk tegenwoordig wil iedereen zijn hele huis toch aan het internet hangen,koelkasten wasmachine`s en noem maar op.Zo wordt je huis zo groot als de wereld met de lucht als dak,en dan share je niet meer buiten je huis.

Klopt, mooi bedacht, ware het niet zo dat je server speciaal en apart moet instellen, dus van slecht beveiligd en per ongeluk lekjes is geen sprake.

Dan zouden ze het anders moeten doen. De server dus in de firmware standaard enablen zodat je het zelf uit moet zetten.

Daar kan je dan als gebruiker niet van op de hoogte zijn of niet slim genoeg voor zijn, en dan spreek je over per ongeluk sharen.:)

Maar het zal denk ik in NL zo'n vaart niet zo heel snel lopen.
Het is vrij gemakkelijk af te schermen voor onbevoegden, en ga dan als provider of justitie maar eens aan de rechter bewijzen dat jij betreffende poort voor sharing gebruikt.

De doos kan en mag namelijk op internet zoals je zelf ook aangeeft.
En er kan ook een webserver op geinstalleerd worden. Wie zegt dus dat jij niet uit veiligheidsoverwegingen die webserver op een afwijkende poort hebt draaien en uitsluitend toegankelijk voor vrienden (afgesloten op ip adres dus) ?

Dat is niet te bewijzen, dan zoude ze al streams moeten gaan loggen en dat heet dus gebruik maken (met rechterlijk bevel) van de logs die internet providers bij moeten houden.

Wettelijk is vastgesteld dat men daar alleen bij zware criminaliteit gebruik van zou mogen maken.
Als ze nu providers sharen als zware criminaliteit gaan bestempelen dan is het einde zoek en zal het bodemprocedures gaan stormen, want dan kun je wel alles "zwaar" noemen.

Het zal volgens mij in NL zo'n vaart niet lopen en als het toch gebeurt dan is het laatste woord er juridisch nog niet over gesproken.

Of je stop je decoder gewoon in de DMZ (voor je FW) en veranderd std username en password.

Wat is een DMZ precies?

Is dit een soort router die je tussen je modem/router en de betreffende ontanger zet?
Kan ik hiermee alle IP blokkeren, behalve degene die ik wil doorlaten?
Waar vind ik zo DMZ apparaat?

Thanks!

Een DMZ is geen apparaat. Het betekent DeMilitarized Zone (als ik het goed geschreven heb) en heeft met netwerken te maken.

Elke router heeft een DMZ optie, de benaming kan overigens anders zijn.
Het is een optie die er voor zorgt dat ALLE poorten naar het ip van de DMZ host geroute worden.

Als het goed is wordt zo'n DMZ pc dan op zo'n manier ingeregeld dat als je daarop zou inbreken van buitenaf, je niet op de rest van het interne netwerk kunt komen, maar bij de huidige routers voor thuis houden ze daar geen rekening mee.

Persoonlijk vindt ik het een slechte zaak om een DMZ te gebruiken, je een klein beetje verdiepen in de werking van een router kan alleen maar gunstig uitpakken en dan kun je beter met port-forwards werken.

In elk geval zeker GEEN DMZ gebruiken voor je Dreambox, want dan kan elke jankukel fijn wachtwoorden gaan bruteforcen op je telnet en ftp gedeelte van je Dreambox.
ALS men al zo slim is geweest om die wachtwoorden te wijzigen.

Dank je voor de uitleg BT!

Is er ook een kastje waarmee ik kan doen wat ik melde in mijn vorige vraag?

Dus:

Achter mijn router en voor mijn dream een ( Er dus tussen in ) een soort router/hub waarmee in ALLE ip adressen richting mijn ontvanger kan blokkeren op enkele die ik zelf instel na?
Ik kan dit natuurlijk doen met een PC met 2 netwerk kaarten en bijvoorbeeld blackice erop, maar wil dit eigenlijk doen met een soort stand-alone kastje.

wederom bedankt!

Natuurlijk is dat er.
Je kunt een tweede router tussen je modem/router en je dreambox zetten.
Maar daarmee scheid je je interne netwerk (min of meer) in twee separate netwerken.
Verder schiet het sowieso niet op om die tweede router een DMZ te geven en dat ding vervolgens de routering te laten doen.
Je kan dat natuurlijk wel doen om ermee te experimenteren zonder je internet onderuit te schoppen.
Je zou dit kunnen overwegen als je modem/router goed genoeg naar je zin functioneert, maar je wat instel mogelijkheden mist voor je dreambox.
Maar ik vind het dan een dubbel geheel wat minder overzichtelijk is en dus iets lastiger in te stellen.
Deze instellingen moet je dus ook in je al aanwezige modem/router kunnen doen middels de routing table.
Dat valt wel onder de geavanceerde instellingen en je moet je hierover wel goed inlezen (je moet de interne route voor de pakketjes in je router uitstippelen).
Vertel anders eens welke modem/router je nu hebt zodat iemand die het ding goed genoeg kent je kan wijzen waar je dit kunt instellen.

Overigens staat dit wel op een wat vreemde plek op het board.
Zou het niet beter zijn er een apart draadje van te maken op de juiste plaats ?

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan