Kilroy zei:
Maar matrix, c+ is een h??l erg groot netwerk dat vele firma's en organisaties omvat. Eens gezien op een Duits (hihi!) kanaal.
Een echt spinneweb, gigantisch groot met allemaal zijvertakkingen.
Daar ontsnapt niemand aan in Frankrijk.
Grtz.
Dan hebben we het dus over de canal + van een aantal jaren geleden.
Canal + was een neven activiteit van waterleiding bedijf VIVENDI, inderdaad uit frankrijk.
Door agressieve overnames is dat bedrijf uitgegroeid tot een der machtigste film, tv, muziek en internet content aanbieders.
Dit onder andere door destijds filmmaatschappij UNIVERSAL van philips over te nemen.
En eerder al onder andere de nederlandse tak van FILMNET.
Maar dat alles is grijze historie hoor.
Al een tijd is vivendi bezig zich te concentreren op haar kernactiviteit, en dat zijn de nutsbedrijven.
De reden hiervoor is onder andere het internet-zeepbel effect waar wij hier in nerderland ook allemaal last van hebben (gehad).
Universal is voor zover ik
meen te weten door grootste concurrent sony over genomen.
De losse Canal+ bedrijven zijn stuk voor stuk verpatst.
Het coderingssysteem aan Kudelski.
De italianen aan SKY.
In frankrijk willen ze de hele tv zooi laten fuseren (als ik nu zelf niet twee zaken door mekaar gooi).
Als een van de laatste de (niet erg interressante) nederlandse canal+ verpatst aan dezelfde club die ook telfort in handen had.
Die zelfde club heeft inmiddels canal+ (die van de zenders) verpatst aan UPC.
En UPC mag dus de naam canal + niet gebruiken dus komt de erg ge?nspireerde naam film1 enzo naar boven.
En heeft nu nog Canal Digitaal over, en das de club die het hele spul op de satelliet brengt.
Hoewel ik mijn eerdere posting hier vol met kanttekeninge heb gestopt, was deze wel als positief over de reclame campagne bedoeld, en dat is niet veranderd.
Een opmerking als de FTA zenders moeten FTA zijn, wie denkt C+ wel dat ie is, slaat de plank geheel mis.
Iedereen die hier al een paar jaar op het board meegaat zou het nou toch zo onderhand wel moeten weten hoe dat zit.
FTA zenders bestaan niet als ze dure programma's gaan uitzenden voor de nederlandse kijkers (das de functie van NL 1, 2, 3.) die dan in de originele versie voor heel europa te ontvangen zijn.
Ze moeten dan de rechten voor heel europa gaan betalen om een publiek van 10 miljoen mensen (als ik heel optimistisch ben)te bereiken.
Alleen om die reden zitten deze zenders achter de decoder, en mag een buitenlander deze zenders niet ontvangen.
Destijds was filmnet de einige die hier iets in die richting deed.
Daarom was het voor beide partijen interressant om samen een pakket aan te bieden.
Meer interresse voor filmnet bij de gewone satelliet kijkers, en de filmnet satelliet kijker kon eindelijk die hark afbreken of de kabel opzeggen.
Dat er administratie kosten betaald moeten worden voor de verwerking van je kaartje is echt niet vreemd, en de kosten zijn heel goed op te brengen.
Nou is 30 euro een hoop geld voor het werk dat canal digitaal ervoor lijkt te doen.
Maar kom maar met een alternatief dan dat goedkoper is, ?n minstens dezelfde kwaliteit biedt, ?n waar je alles bij elkaar een dergelijk groot aanbod gaat krijgen.
Nou, kom maar op.
Satwatcher heeft gelijk als ie opmerkt dat het gros hier nog steeds denkt (of in ieder geval zo reageert) dat canal+ in nederland de media touwtjes in handen heeft en die misbruikt.
Terwijl dat in werkelijkheid Liberty Media is, beter bekend hier ter lande als UPC.
En dat ook al vele jaren.
Nu is er eens een redelijk goede reclame campagne die de mensen effectief op het bestaan van satelliet ontvangst (ONZE HOBBY !!) wijst, en wat gebeurt er?
De zaken die er slechts een klein beetje naast zitten worden onder een enorme loep gelegd en de campagne word afgebrand.
Dat kan ik niet begrijpen.
De agrumenten voor deze campagne moet je ook niet verkeerd begrijpen.
De eigenaar van canal digitaal is een INVESTERINGSMAATSCHAPPIJ.
Die heeft maar 1 doel voor ogen:
Het bedrijf dat je koopt oplappen om daarna in een mooi glimmende etalage te zetten.
(KPN is maar wat blij met telfort dat ze van deze club hebben bemachtigd, zeker als je weet dat telfort naar deze club ging om uit handen van KPN te blijven (vanwege regeltjes van de overheid die roet in het eten zouden gooien wanneer KPN O2 zou overnemen)).
En daarna voor een zo groot mogelijke berg geld weer te verpatsen.
Als daarvoor ge?nvesteerd moet worden (kaartwissel), dan gebeurt dat.
Als daarvoor gesneden of getimmerd moet worden aan het pakket (doe de belg erbij dan lijk je meer op de grootste concurrent; de kabel) dan word dat gedaan.
Het betreffende pakket word dan meer waard, maar trekt hopenlijk meer publiek.
Als dat zo is dan hoeft dat waardevoller pakket niet (direkt) duurder te worden.
Want het gehele bedrijf in die etalage is dan waardevoller en daar ging het om.
Al met al moet je eens kijken naar wat er de laatste tijd zoal veranderd is aan canal digitaal, en dan eerlijk zeggen of het allemaal slechter geworden is.
Grote uitdaging die nog niet afgerond (maar wel onder hande) is, is de rampzalige administratie bij deze club.
In mijn vorige posting meldde ik ook in het laatste stukkie dat het tenslotte nog steeds om reclame gaat.
En dus per definitie irritant is.
Zoek eens een adere reclame en verdiep je in de waarheids getrouwheid die daar in tentoon gesteld word.
Niemand die dat doet, en al zeker niet degenen (de leken) aan wie die reclame gericht is.
Dat men dan misstanden aan de kaak stelt omdat men toevallig van deze zaken meer verstand heeft dan van plakstrookjes of vleugeltjes, daar is absoluut niks op tegen.
Maar zoals satwatcher al zegt, deze reclame is beter dan de gemiddelde reclame.
En reken er maar op dat binnenkort het papier aan de binnenkant van de etalage ruit verdwijnt.