Dat klopt wel Fred, maar het gaat hier even om het principe, want op die manier kun je stellen dat alles geld kost, een hark op je dak kost ook geld, even daargelaten of je nog toestemming krijgt.
Daar zijn afspraken over gemaakt. Daarom mocht er ook geen abonneegeld geteld worden voor de kaart als men alleen de 3 publieke zenders wilde.
Ga je echter terugkijken naar Irdeto1 en Seca1, en de kosten van een smartcard op dat moment (rond de 30 a 35 gulden als ik me niet vergis) dan zit je dus momenteel met kosten van een smartcard die in die paar jaar tijd meer dan vervijfvoudigt is.
Dat is meer dan 500% want even omrekenen kost die kaart nu 154 euro en centen als we van 70 euro uitgaan.
Dat is onrealistisch en buiten proportioneel.
Misschien kun je er wel de ombudsman of andere organisatie op zetten. Maar stel dat die gelijk krijgen en de kaarten weer bijv. 30 euro worden voor mensen die alleen publieke zenders kijken.... dan is toch al de grootste winst binnen en daarnaast.... die kosten verhalen ze toch weer op de leden.
Dan gaat over een jaar het telefoonnummer weer met 10 cent omhoog en over 2 jaar betalen we 35 euro per jaar of 39,95 i.p.v. 29,95.
Dus hoe je het ook keert of draait, we hangen altijd.
Ben benieuwd hoe dat met digitenne werkt, die toch ook met smartcards werkt etc.
Dat ze gecodeerd worden op satelliet daar kan ik in komen, dat heeft inderdaad te maken met rechten. Doch dat die smartcard zo enorm duur moet zijn, terwijl we weten wat ze inkoop kosten, daar is geen begrip voor te vinden. Jah... om irdeto2 en seca2 mee te bekostigen ja....
Het nadeel is gewoon dat ze alleenrecht hebben in Nederland. Hopelijk komt er wat meer concurrentie als Digitenne eens ooit dekkend en interessant word.