Informatie Ervaringen met goede goedkope CO meter

Black Tiger

Addicted Member
Administrator
Moderator
Waarderingsscore
1.302
Punten
113
Leeftijd
61
N.a.v. het stukje van The Matrix, leek het mij een goed idee om misschien toch maar eens tot aanschaf van een CO meter over te gaan.
Koolmonoxide dus, geen kooldioxide, dat mag erbij zitten maar hoeft niet.

Heeft er iemand zo'n ding thuis en ook ervaring mee, want op internet zijn er natuurlijk genoeg te vinden maar dit is best wel belangrijk dus het moet ook wel goed werken.

Reden is dat we een butagas straalkacheltje thuis hebben en alhoewel dat vrij zelden gebruikt wordt, is het af en toe toch wel lekker met die kou dus ding toch maar weer eens aan gezet.
En met zoiets in huis brandend wil je toch wel weten dat er geen gekke dingen gebeuren.

Dus a.u.b. geen links van "die en die is goedkoop" want dat kan ik zelf ook vinden op internet, maar liefst echt tips van iemand die er eentje in gebruik heeft of heeft gehad. Dus ervaringen.

Niet specifiek een CO meter maar gecombineerd met een rookmelder: de Google Nest Protect.
Nu zal dit vanwege de prijsklasse niet voor iedereen de gewilde melder/meter zijn. Daarom de punten waarom ik voor dit model heb gekozen:
  • Rook en CO melder in 1
  • Geeft via wifi ook meldingen op afstand
  • Test zichzelf
  • Geeft ook een melding zodra een waarde over een bepaalde grens gaat
  • Heeft een "lichtpad"
  • Design
Punt 2 vond ik het meest belangrijk aangezien een melding op afstand ervoor zorgt dat je indien nodig de brandweer in kan schakelen zodat de kat die dan alleen thuis is een kans maakt. Het stukje design is een persoonlijke smaak. Heb je een goed werkende rookmelder dat is de Nest Protect te duur om alleen als CO melder erbij te plaatsen.
Hopelijk heeft iemand op dit forum hier iets aan.

• Leuk
Waarderingen: Dr.Z
Voor anderen inderdaad misschien een goed geschikt apparaat inderdaad, dank voor de beschrijving en beoordeling.
Voor mij persoonlijk zal het even wachten worden of er nog iemand anders iets weet.
Want een rookmelder hebben we al hangen en de rest vind ik niet interessant behalve punt 4. Maar dat doen de meeste CO melders bij mijn weten.

Wat ik wel veel tegen kom is klachten over de productiedatum. Veel van die goedkopere modellen moeten 10 jaar mee gaan vanaf fabricagedatum. Maar worden schijnbaar niet genoeg verkocht en zo worden momenteel nog melders met productiedatums van 2018 en 2019 of iets later verkocht. Die gaan dan geen 10 jaar meer mee.
Was er ook al tegen gekomen met vervangbare batterijen.
Je ziet soms echt door de bomen het bos niet meer zoveel zijn er van die dingen.

Mits vacuum verpakt lijkt mij dit geen probleem. Het enige puntje zijn de batterijen.

Ga er van uit dat elke rookmelder of CO melder na twee tot drie jaar moet worden vervangen.
Die dingen "ademen" als het ware en de kleine luchtkanaaltjes kunnen bij een stoffige omgeving, of na een mooie voorjaarsdag met alle ramen open, verstopt raken en hun werk niet meer naar behoren doen.
(stuifmeel)
De allergrootste fout die mensen maken is dat zij denken zo'n ding 10 jaar kunnen laten zitten.

Vandaar dat de batterijen van een hoop detectoren (uit de betere klasse) niet te vervangen zijn.

Ik gebruik zelf detectoren van Alphatronics, die hangen aan mijn Unii (ook Alphatronics) inbraak paneel en heb die vervolgens in mijn HomeAssistant gekoppeld.
De detectoren zijn voorzien van een niet te vervangen batterij en gaan inderdaad maar 10 jaren mee.

De allergrootste fout die mensen maken is dat zij denken zo'n ding 10 jaar kunnen laten zitten.
Dat is ook omdat dit er specifiek op vermeld staat en het ook als zodanig verkocht wordt. Moet toch kunnen als iedereen dat zegt.

@Tech Dat Alphatronics spul lijkt me wel goed, maar 200 euro is ver boven budget.

@the matrix De reden dat ik dat niet wilde omdat ze je er dood mee gooien. Kruidvat inderdaad 15 euro en Action wat duurder. Maar die Alecto's hebben ook een redelijk slechte reputatie, vandaar dat ik naar ervaringen vroeg.
En zoals je kunt zien, had ik die ook al gevonden. ;)
Die van Action is een Smartwares, ook hier is van toepassing datum controleren, lijkt me sowieso verstandig.

Is het niet dat je voor de verzekering ook van die dingen moet hebben. We hebben in ons huis op risico volle plekken er eentje hangen.
Ik schrijf daar een datum op en na 5 jaar haal ik nieuwe op.
Ik weet na 5 jaar echt niet meer wanneer ik hem heb gekocht.
Merk unbrandud

Ik vraag Johan Derksen even om zijn grote kaars er onder te zetten voor de jaarlijkse test.🙈

Laatst bewerkt:
  • Haha
Waarderingen: Tech
Is het niet dat je voor de verzekering ook van die dingen moet hebben
Zover ik weet alleen brand melders.
Verzekeraars weer blij mee
Nog een mogelijkheid om niet uit te keren.

Brandmelders houden geen brand tegen, net als inbraak systemen geen inbrekers tegenhouden, daarom is die commercial van Verisure ook zo ongeloofwaardig, los van het feit dat het chinese rommel is wat ze in jouw huis plaatsen.
Wat je wel met brandmelders kunt is levens sparen!

Je hoort ze ook maandelijks te controleren. Nu weet ik dat nagenoeg niemand dat doet :biggrin2:

Maar hoe wil je dat gaan controleren? Door op een knopje te drukken laat dat ding alleen horen dat hij geluid geeft, maar een detectie simuleren lijkt mij lastiger.
Je kunt natuurlijk een krant in de fik steken, dan weet je het zeker... 😂

Is het niet dat je voor de verzekering ook van die dingen moet hebben.
Nee de verzekering stelt geen eisen, is een gewoon woonhuis hier.

Voor zover mij bekend zijn wettelijk (dus niet verzekering) alleen rookmelders verplicht in huizen, verder niets.
Een rookmelder hangt beneden en boven, is door de bouwvereniging opgehangen.

Wat je wel met brandmelders kunt is levens sparen!
Even voor de zekerheid, een brandmelder is toch hetzelfde als een rookmelder, toch? Of niet?

• Leuk
Waarderingen: Dr.Z
We dwalen af , terug naar onderwerp CO ervaringen.
Ik heb geen ervaring omdat ik geen CV en Gas in.Huis heb.
Stadsverwarming en inductiekookplaat . Had ik een CV ketel dan hsd ik zeker zon meter hangen.

Maar gezien dat er amper ervaringen zijn zodat @Black Tiger een goede keuze kan maken lijkt een utopie.

Dus lijkt het me dat hij gewoon er een ophaalt ook al is de datum niet vers, en metingen uitvoert bij dat butagas kacheltje dan heeft hij een indicatie of het veilig is.

Had ik een CV ketel dan hsd ik zeker zon meter hangen.
Wij hebben een combi ketel. Eigenlijk vreemd dat er nooit een verplichting is geweest om met CV ketels of combi-ketels een CO meter in de buurt te hebben.
Zal wel weer een kostenplaatje zijn.

Ik denk ook dat gezien de weinige ervaringen, en die wat er zijn te prijzig zijn, dat ik een van de Action ga proberen en eens kijken wat dat geeft.
Moet er alleen eens over babbelen met deze of gene waar dat ding dan het beste kan hangen aangezien dat kacheltje ook vrij zelden gebruikt zal worden.
Maar het gaat mij inderdaad om de veiligheid met dat kacheltje.

Als je beschikt over een recente ketel, is het wat nutteloos er een meter naast te hangen, het hele branderdeel is volledig afgeschermd van de omgeving en kan alleen lucht aanzuigen en afblazen via het buizensysteem.

Bij een open vuurhaard is het wel even anders, dan moet je wel goed blijven ventileren dus is het zeker aan te raden iets in de buurt te hangen wat op tijd een signaal geeft dat er iets mis is.

alleen lucht aanzuigen en afblazen via het buizensysteem.
Is dat gegarandeerd 100%, buizen kunnen ook lelken afhankelijk van koppelingen.

En hoe weet je dat je een recente ketel hebt die zo werkt?
Vraag me af hoeveel woningen nog uitgerust zijn met goedwerkende (wel of niet onderhoudende) oude ketels.

Laatst bewerkt:
Dat ben ik niet met eens Tech.
Ik was een paar jaar geleden bij mensen in huis en iedereen liep rond met hoofdpijn.
Toen ik aan die mevrouw vroeg hoe lang dan al zei ze een paar week al.
Ik vroeg haar is er iets veranderd in jullie huis.
Ja zei ze een nieuwe cv ketel.
Ik was daar voor wat elektrische storingen en vroeg haar als het goed was een collega te bellen met meet apparatuur om de nieuwe cv te controleren. Van de nieuwe ketel was de verbrandingskamer lek.

Tip, mijn dochter woont in een huurhuis en belde de verhuurder en kon zo gratis een co meter ophalen .

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan