Dat bedrag word namelijk niet in een gat onder de grond gegooid.
Dat is maar afwachten. Want Jette stond op een gegeven moment zelf er van te kijken dat het slechts 0,00036 graad verschil zou maken.
Daarnaast is dat ook nog eens gebaseerd op schattingen.
Hij baseert zich daarbij op cijfers van het VN-klimaatpanel IPCC, dat uitgaat van ongeveer 0,45 graden per duizend miljard ton CO2."
En dat is niet om een of ander tooltje of apparaat te ontwikkelen waarmee wij koploper gaan worden in Nederland.
Wij staan wereldwijd bekend als dijken en bruggenbouwers, uit noodzaak. En wereldwijde opdrachten op dat gebied is ook maar voor een beperkt aantal bedrijven, daar merken wij weinig van.
Dus dat zie ik ook niet komen met deze investering. En voor werk moeten mensen gezond zijn en dat worden ze steeds minder door de stijgende zorgkosten (zorg mijden).
Maar ik ben er tegen dat wij als mini landje steeds voorop moeten lopen om ons maar op de borst te kloppen van "kijk ons eens", als dat ten koste gaat van de burgers. En dat is op dit moment wel degelijk behoorlijk aan de hand. Dan mogen we best ook eens een stapje terug doen en daar wat beter naar kijken.
Laten we eerst eens aan de basis beginnen, dat mensen gezonder blijven, dat de zorg minder duur wordt en de lage inkomens ook meer lucht krijgen, minder armoede, zodat er ook weer meer steun komt voor investeringen op ander gebied.
Stop daar 28 miljard in, dat helpt tenminste, in plaats van geld in een put te kiepen wat de rest van de wereld gewoonweg weer teniet doet omdat ze toch niet mee doen.
Het is evident bij verzekeraars dat als er iets opeens vaak voor komt, dat ze de polissen duurder maken of niet meer verzekeren willen. Dat zijn namelijk ook bedrijven die winst willen maken.
Ik ontken ook niet dat er meer smeltwater is. Het wordt zeker warmer. En er zijn meer regenbuien en aparte stormen. Maar ik geloof alleen niet dat dit met de CO2 uitstoot te maken heeft.
Er zijn immers ook 20 ijstijden geweest in het bestaan van de aarde. Waarom zouden er dan ook niet warmte tijden zijn?
Dan spreek je over de wateroverlast in Limburg. Wij hebben die hier altijd al gekend, maar het probleem wordt meer veroorzaakt doordat er geen voldoende afvoer is. En dat is ontstaan door een teveel aan bouwen, met name in gebieden die altijd bedoeld waren als reserve waterbekkens voor de Maas.
Dan ga je op een gegeven moment vragen om problemen.
Zo hebben we hier die mooie nieuwe Willem Alexandertunnel. Maar om die reden, en om de reden dat een deel van Heer gebouwd is in origineel moerasgebied, is daar nu extra wateroverlast. En dat komt van een ingenieur.
Ik zie meer een verschuiving. Die hevige regenval was er eerder in mei en juni en nu eerder in juli.
En het is ook meer regen, dat zou best kunnen.
Nog even los van het feit dat er in andere plekken in Nederland juist watertekort is. Waar heb jij gelezen dat in die 28 miljard ook een boel zit voor wateropvang? Want daar waren we sowieso al mee bezig. En met dijken bouwen ook al.
Waar ik mee in mijn maag zit is dat wij 28 miljard uitgeven om 50 megaton CO2 te verminderen, terwijl de grote verbruikers die dan de boel verpesten gewoon duizenden megetonnen de lucht in blijven spuiten waardoor die 50 megaton van ons meteen verdampen. En dat is wel miljarden de put in kiepen mijns inziens.
En die 28 miljard is op onze BBP van ruim 1000 miljard ook te overzien.
Is dat zo? Waarom stijgt dan de armoede dan? Gaat zonder verder ingrijpen het aantal mensen die in armoede leven in zo'n "rijk" land als nederland van 4,8 naar 5,7% komend jaar? Stijgen het aantal voedselbanken en het aantal aanvragen om daarvan te mogen gebruiken continue?
Daar moet nu onze prioriteit liggen, niet op iets waar wij als ministaatje niets aan veranderen kunnen.
Dus ik ben het ook helemaal niet eens met jouw eindconclusie, zeker niet wat verzekeraars betreft, want die 50 megaton uitstoot of die 0,00036 graad verschil, gaat echt niet voor minder regen zorgen of minder hagel in Italie aan het Gardameer. Het is gewoon veel en veel te weinig om ook maar iets te voorkomen.
Terwijl het wel ten koste gaat van onze inwoners, die steeds meer richting armoede gaan, zelfs beneden-modaal inkomens en gaat nu al richting midden inkomens.
En dan hoor je dat komend jaar de zorgpremie weer met minstens 120 euro omhoog gaat, en er zijn al schattingen tot 175? Terwijl steeds minder geneesmiddelen worden vergoed?
Laten we daar eens mee beginnen, dat zet echt zoden aan de dijk.