Gevorderde netwerk vraag:

B

BiG_G

Hoe kan ik achter het ip adres van iemand die niet online is?

G

In je arp-tabel kijken of ie er in staat. Of, als je een webserver oid hebt draaien, in je logging koekeloeren.

Euh, een ander op een lokaal netwerk, of ergens somewhere op 't Internet???

(Wedden dat je mijn ip-adres best weet te vinden?)

Het probleem is als volgt:

Een systeem komt op de e.o.a. reden niet op inet. Modem geeft een lampje, maar toch gaat het systeem niet online. Het is dhcp, dus systeem zou ip adres moeten krijgen. Computer instellingen zijn goed... nu wil ik dat modem bekijken, maar ik weet nog geen ip...

G

Goed, verdere uitleg:

Mijn nichtje heeft een nieuwe computer. Ik heb er Linux op geinstalleerd. Zij heeft Versatel (voorheen Zonnet) gratis adsl. De grap is dat onder windhoos moest je een programmatje instaleren waardoor je kon aanloggen en weer uitloggen.
Nu heb ik de helpdeksels gebeld van versatel en die zeiden, dat moet ie gewoon doen... echter hij doet het niet. Dhcp instellingen zijn gewoon goed, ik heb dat nl ook, dhcp en hier gewoon getest.
Helpdeksels hebben een aantal instellingen gegeven voor de modem, maar mijn nichtje telefonisch doorgeven wat ze allemaal moet doen... dat werkt niet. Dus dacht ik: ff zelf inloggen op het modem....

Op de server:
FF in je dhcpd.log kijken en dan zie je welk ipadres er is uitgegeven.

Op de client met eth0 als nic:
FF in je /var/lib/dhcpcd/dhcpcd-eth0.info.old kijken wat ie de vorige x had gekregen.

Of:
Geef nog eens een uitbreiding op de casus, voor ik toch ff ga bellen. :)

Mmm, en hoe wil je nu aanloggen op een apparaat zonder netwerkverbinding?

Als (!) je wel weet in welk netwerk het apparaat zit, kan je jezelf een ipadres uit die reeks vast instellen en een broadcastping doen (ping -b (nee, niet beschikbaar op windoos)). Vervolgens de arptabel uitlezen ( arp -a ) en kijken van welke ipadressen er een antwoord is gekomen.

#<== Computer#<==Modem#<==Inet

Tussen comp en modem zit ut " goed", Tussen modem en inet zit ut goed.
Er bleken wat aanpassingen in de modem gedaan moeten worden, daarvoor diende de comp een vast ip adres te hebben, want modem speelt voor router en heeft een ipadres 192.168.1.1. Nu dat netjes gedaan, instellingen aangepast, weer geen internet... was vergeten de comp weer dhcp te maken... nu inet.

Dit alles door de telefoon vertelt, zonder effectief te zien wat er gebeurt (zelf sla je alle zinlose info over, maar een nichtje die de ballen verstand heeft van computers, leest ALLES voor....)

Dit is gewoon vermoeiend, dus vroeg ik mij zo af hoe je achter een ip adres kan komen als bv het modem wel aan staat.... elke "systeemtechniesch" zoekactie zou op niets uitlopen, immers dat was alles goed... (en niemand hoeft te twijfelen als ik zeg dat ik het systeem GOED heb geinstalleerd ;))

G

Zocht je nou het ipadres van de router, of de kompjoetar??

En wat denk jij te hebben aan het ip van de provider als er geen internet verbinding is?

En als je het ip wel wilt hebben.. dat kan je nichtje toch gewoon aflezen in webinterface van haar modum als dat functioneert tenminste

Op de modem kijken waar de dhcp gegevens staan opgeslagen van de laatste sessie en die uitlezen.

Ik heb geen flauw idee hoe je dat op zo'n ding zou moeten doen. Lekker antwoord he?

Nou kun je wel zo dom reageren... Kerstkonijn, maar waarom moeilijk doen met arp -a als het gewoon kunt uitlezen via je browser. Ja geef daar maar eens antwoord op...

Moeilijke types die linux gasten :)

Hoe dan ook je hebt niks aan het public ip als er geen verbinding is. Jij kunt er remote toch niet bij En als haar modum geen verbinding heeft is er niet eens een public ip. (of het moet er hard in zijn gezet.. wat ik niet denk)

Wat ik me eigen wel kan voorstellen is dat het modum mogelijk als brigde staat ingesteld en ze met haar vorige pc een vpn moest bouwen om internet te krijgen.

Geef is wat meer info wat voor modem

En kan je het modem niet zelf laten inloggen.

Anders een ppoa verbinding maken of via vpn inloggen wil ook wel is lukken klinkt gek maar bij wanadoo werkt dat zo met zonnet heb ik geen ervaring mee op linux.

Of ergens voor weinig een speedtouch 510 vandaan halen effe andere firmware er in en draaien maar

Als je eenmaal een internet verbinding hebt, dan is het eenvoudig om achter je externe ip adres te komen.
Je stuurt jezelf gewoon een emailtje, kijkt dan in de bron/header en hups, klaar is kees.

Of je gaat naar een site als: http://www.whatismyip.org/ dat is nog een stuk sneller. Maar dan moet je natuurlijk wel internet op kunnen anders helpt dit niet.

Tja, ik ben bang dat KK de enige is die goed gelezen heeft. Of dat de rest me niet goed begrijpt. Een speedtouch boven een zyxel zal ik zowiezo niet prevereren.

@Terrestrial: Geen aanval, maar een leer moment: Modem, staat voor MOdulator - DEModulator (daarom is modUm niet goed).
Een terechte opmerking is Bridge mode. Om die reden, samen met het feit dat de comp DHCP ingericht is, onmogelijk bij een 192.168.1.1 tercht kunnen komen, en dus zal een webinterface niet werken. Ik heb om die reden de comp om moeten zetten naar een vast IPadres binnen haar netwerkje.
(VPN heeft hier verder niets mee te maken).
Toen hebben we dus VPI en VCI goed kunnen zetten, om vervolgens de comp weer in DHCP mode te zetten.
Je kan je voorstellen, dat als ik een computer onderhoud, dat ik dat graag zelf doe. Ik heb een hekel eraan om mensen die er de ballen verstand van hebben te gaan vertellen wat ze moeten doen, daarnaast is mijn nichtje best lief hoor, maar ze probeert zelf te denken op een vakgebied waar ze niets van weet.

@the wizzard: Om het modem zelf in te laten loggen, moet je instellingen doen, die ik moet doen... Niet een nichtje..... (zie bovenstaand relaas) Nu weet ik haar IP adres, nu kom ik overal (immers. zo ingesteld) ik heb het root ww, dat weet zij niet eens. ;)

@BT: Het was juist mijn bedoeling om er dus zo achter te komen... De rest weet ik ook wel ;)

Maar goed, zoals gezegt, het probleem is al opgelost na een uurtje telefoneren (voor 5 min werk... :()

G

Originally posted by BiG_G

Maar goed, zoals gezegt, het probleem is al opgelost na een uurtje telefoneren (voor 5 min werk... :()

G

Ja das minder en inderdaad ik heb ook liever een zyxel inplaats van een Speedtouch maar ja je vertelde niet wat voor modem gebruikt word.
Want je komt zo hier een daar nog wel eens modems tegen die je echt niet wil en dan echt niet wil hebben voor geen goud al geven ze geld toe.

Zo heb ik op me werk nu een modem van SMC voor adsl2 met draadloos gebeuren er in wat een prut.
Dat word over een tijdej wel wat anders als de adsl2 modems wat beter verkrijgbaar worden.

Het liefst een Draytek of een Zyxel.

Oliebollen Hosting Fun Oliebollen

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan