Gevorderde netwerk vraag:

Het verschil is zowel hardware en software matig doordat er grotere bandbreete mogelijk is.
Ik had al geprobeerd een Draytek 2600 aan het adsl 2 lintje gehangen maar echt helemaal niks ook iet met de nieuwste firmware.

Ook heb ik nog een zyxel 600 geprobeerd ook met nieuwe firmware maar echt helemaal niks

Ik heb er geen verstand van, maar toch lijkt het me een kwestie van instellingen.
Mijn huidige modem is een multipcmodem met telefoon. Daarmee is het ook een 10/100 netwerk router (en firewall en weet ik wat). Adsl2 gaat misschien 24mbit, dus logisch gezien zou ie zelfs vdsl aankunnen (54Mbit)...
Hardwarematig? hmmm, zou kunnen maar ik weet ut niet. Ik denk gewoon een bepaalde instelling (die wellicht angstvallig geheim wordt gehouden ivm de nieuwe stroom met geld wat naar binnen gereden wordt?)

G

Zou goed kunnen maar tot op heden heb ik nog geen ouder type modem aan de praat kunnen krijgen op adsl2 ik krijg geen sync

Ja vdsl zou leuk zijn das helemaal bere snel voor mij zou dat geen probleem zijn thuis niet 1000 meter vanaf de centrale en bij mijn werk is dat helemaal geen probleem 500 meter vanaf de centrale maximale afstand daarvoor is 1200 meter.

Toevallig heb ik hier kort geleden een beetje met een medewerker van mijn provider over gesproken.
Het gaat bij ADSL2+ niet alleen over bandbreedte maar ook over frequentiegebruik.
Het aantal Hz is bij ADSL2+ toch anders dan bij ADSL als ik het allemaal goed onthouden heb. Misschien dat het ooit nog mogelijk word, wie weet, maar momenteel kun je niet met een gewoon adsl modem ook adsl2+ nemen.

Wel schijnt backwards compatibility een rol te spelen, dus zou het mogelijk zijn volgens betreffende medewerker, om met een adsl2+ modem ook gewoon adsl te kunnen gebruiken. Althans bij een aantal merken was dit mogelijk.
Een ervan was dacht ik het Linksys ADSL2+ modem.

Dat klopt BT.

Bij dergelijke apparatuur word dankbaar gebruik gemaakt van de (meestal als nadelig bestempelde) effecten die je krijgt als je de kabel belast met een te breed signaal.
Als je weet welk effect dat heeft, dan kun je dat gebruiken om meer uit de kabel te halen dan waar ie eigenlijk voor bedoeld is.
En dus een grotere bandbreedte bereikbaar word.
Hiervoor worden dus vrij geavanceerde signaalprocessors gebruikt.
Doe je dat dan nog eens met verschillende frequenties, dan kun je de verschillen bij elkaar optellen.
Dit laatste lijkt een beetje op wat men doet bij een dual layer dvd.
Als je weet hoe dat werkt, dan weet je ook dat je met een dual layer nooit de hoeveelheid data kunt verdubbelen, maar je komt wel een eind in de buurt.
En iderdaad de modems die je nu zou kopen kun je gewoon op ADSL aansluiten en later wanneer dat voor je beschikbaar is op ADSL2(+) over gaan (wanneer van toepassing natuurlijk!).

Maar er is dus wel degelijk een behoorlijk verschil in een adsl en een adsl2 modem.

Ja bij linksys zijn er modems die zowel gewoon adsl als adsl2 aan kunnen ook het prut modem waar ik nu mee in gevecht ben van SMC maar ook het nieuwe modem van zyxel kan dat.

Waar je ook op moet letten dat als je zo'n modem neemt of gaat kopen dat deze ook VOIP aan kan en bij linksys heb ik die helaas nog niet gezien.

Tja, ik heb nu een 4mbit lijntje liggen, en door de snelheid van mijn systeem kan het niet eens volledig benutten...

Reeel gezien zou ik niet eens weten wat ik met adsl2 zou moeten of met vdsl...

G

Waar je ook op moet letten dat als je zo'n modem neemt of gaat kopen dat deze ook VOIP aan kan en bij linksys heb ik die helaas nog niet gezien.

http://www.tweakers.net/nieuws/34007

is dit er misschien een heb er geen verstand van
maar sta op het punt een te kopen van daar dat ik het even vraag

groeten humana

Hmm, kk, daar heb je natuurlijk wel een punt!

ADSL2 modem's nog niet op de markt met VOIP? flauw... Het bevalt mij prima hoor... geen KPN rekeningen meer, alleen nog maar 35 eur p/m aan ADSL kosten...

G

ps: kk, wat ben je stil?
Stilte voor de storm? geestelijk aan het voorbereiden voor zaterdag?

@G: Nee, aan het inpakken voor m'n huwlijksreisje. Dat moet een beetje rap, want zaterdag moet onze dochter bij een een of ander stoer vriendje Gijs zijn. Tja, dat krijg je met met de jeugd. En ik wil dat ze stiekum alleen met de brommer van haar broer gaat.

Dus we gaan je 4 weken van het duckforum missen? jezus... 4weken lange elke dag....

Tis maar waar je zin in hebt

G

[SIZE=-6]Zal ik ook maar niet vragen of je die meettoestandomsatellietschotelsmeeuitterichten meeneemt... :biggrin:[/SIZE]

Linksys moet ze toch wel hebben, want ik had er vanmiddag toevallig eentje in mijn handen van Linksys.
ADSL/ADSL2+, wireless en voip erbij.

Overigens moet je wel goed opletten als je dit soort dingen gaat kopen. Toevallig had ik het er vanmiddag met een kennis over, deze leet me dan ook dit modem zien en gaf aan dat er ook goede zouden moeten zijn van AVM Fritz.
Die hebben we wel gezien, maar zonder prijs. Dus maar eens bij een computershop gekeken, deze had niet dit type router maar wel diverse andere Fritz apparatuur.
Hierbij stond ook een ADSL router waar bij stond dat hij "adsl2+ voorbereid" was.

Dit soort mededelingen zou ik niet vertrouwen, dat is in 9 van de 10 gevallen een verkooptruuk van de fabrikant.
Ik weet nog goed dat er vroeger ook TV's verkocht werden op een gegeven moment. Die waren teletekst voorbereid.
Feit bleek echter dat deze voorbereiding bestond uit de aanwezigheid van een slot om een teletekst print in te steken of hooguit ruimte op de printplaat om zo'n aansluiting te realiseren.

Wilde je dan teletekst moest je dus al boffen dat je zo'n slot aanwezig had want alleen al die teletekstmodule kostte toendertijd dacht ik zo'n 275 gulden (of meer).

Dus als iemand iets van adsl2+ mocht zoeken, let dan goed op de doos dat er ook staat dat het adsl2+ aan kan, en niet dat ie alleen maar voorbereid is voor adsl2+, dit om problemen of onnodige kosten te voorkomen.

Ik bedoel maar BT de des betreffende router van Linksys met adsl2 heb ik geprobeerd vandaag ik zeg maar 1 ding ZUCHT daar zitten nog veel teveel software fouten in adsl komt maar heel langzaam tot sync en valt weg zodra je voip gaat gebruiken.

Wat betreft FRITZ das echte zooi ik wil er niks mee te maken hebben zolang ze de gewone adsl modems niet goed aan de praat krijgen kan je de zelfde vragen stellen bij adsl2.

En net zoals je al vertelde voorbereid op adsl2 krijg ik de nare gevoelens van een aantal jaren geleden van bepaalde Sat ontvanger fabrikanten met ontvangers met voorbereid op DIGITAAL en dat is ook nooit wat geworden.

Die vriend van me installeert die Linksys dingen, werken daar allemaal perfekt, maar wel met gewone ADSL.
Met adsl2+ heeft hij ze nog niet getest.
Nja, perfekt.... met dyndns hebben sommige problemen. Een aantal van die Linksys werken ook hiermee perfekt en een aantal exact dezelfde bij anderen geplaatst geven niet altijd bij een ip wijziging die gegevens (goed) door aan dyndns dus er zal vast nog wel iets van firmware updates komen.

De lijnen zijn ook nog lang niet overal klaar ervoor en het is nog allemaal zeer nieuw dus ik kan me voorstellen dat het allemaal nog wel kinderschoenenfoutjes zal hebben en problemen.
Kan natuurlijk ook aan KPN en/of de centrale liggen maarja, dit heb je nu eenmaal met nieuwigheidjes.
Belangrijk is dat je dan in elk geval een merk neemt waar je ook goede support van kan verwachten zoals Linksys of Draytek ofzo.

De AVM Fritz heb ik zelf geen ervaring mee wat betreft adsl, ik ken ze alleen van hun ISDN materiaal en dat was uitstekend. Hun router ziet er mooi uit, of ie kwalitatief ook voldoet begin ik dan behoorlijk aan te twijfelen als ik van jou hoor dat het gewone adsl er nog niet eens echt fatsoenlijk op werkt.

Maar da's weer het fijne van ervaringen uitwisselen, aldoende leert men en uiteraard weet men wel wat te nemen. Ik hou mijn handen ook af van die AVM Fritz, support is misschien wel goed, maar dan moet ik steeds naar Aken rijden voor de garantie en daar heb ik toch al geen zin in.:)

Oliebollen Hosting Fun Oliebollen

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan