Dank jullie wel.
Parabolica zei:
Als de HD's niet zo zwaar belast worden dan komen deze error's veel te snel.
Dat vind ik dus ook. Er was dus wel een verschil met hoe ik ze in mijn pc gebruik en in mijn NAS. De NAS heeft nu kuren, maar die van de PC had opeens een unrecoverable sector waar ie over bleef mauwen. Gelukkig heeft de WD Red 3 jaar garantie en was er pas 2,5 jaar voorbij dus die is terug. Maar ik wil mijn films allemaal niet opnieuw hoeven inlezen van de DVD's en soortgelijke acties dus wil nu een backup maken en dan ander spul er in.
Verder hoor je van meer kanten, ook NAS fabrikanten dat de WD Red toch de aangewezen schijven zijn voor NAS systemen, maar dit stelt me gewoon teleur.
Dr.Z zei:
Ik denk dat je de schijven gewoon 24uur per dag moet laten draaien, de temperatuur zo laag mogelijk moet houden en de optie om de schijven in standbye te zetten niet moet gebruiken.
Dat weet ik niet, als die standby problemen geeft waarom geeft dat dan geen problemen in mijn Qnap? Waar nog veel oudere schijven in liggen, een Samsung en een Western Digital (nog zonder kleurtje) van 300 GB? Die krengen zijn volgens mij al 10 jaar oud en ik mag het afkloppen maar tot nu toe nog geen geneuzel.
Of het moet aan de Asustor liggen. Ik doe daar netjes elke week een snelle smartscan mee draaien, automatisch, die heeft nog nooit wat aangegeven. Schijven zouden in orde zijn, maar toch is al 2x een probleem geweest. 1x 1 disk gedegradeerd plotseling, zou iets mee zijn, was schijf 3.
Apparaat uit gezet, schijf 3 er uit, weer er terug in en rebuild en het was weer 100%?
En 3 dagen geleden wilde ik er films naar toe kopieren, ging niet, geen rechten. Ging ik kijken bleek opeens schijf 1 en 4 er uit te liggen. Gelukkig werkte het na een herstart van de NAS weer wel, zij het dat schijf 1 als goed werd betiteld en schijf 4 gerebuild werd? Ik vind het maar vaag.
Toen pas kreeg ik ook een mail dat er 0% van de disks degraded waren. Als het de Asustor NAS zou zijn (een AS-304T 4-bay) zou dat vervelend zijn, nu effe geen geld voor zowel nieuwe NAS alsook 4 nieuwe schijven voor de zaak. Ik denk dat de belasting me wat anders verteld, spul is nog geen 5 jaar oud ook niet. Maar gezien de kuur van de schijf in de pc gok ik toch dat het de schijven zijn.
Kijk, 5400 of 7200 rpm in de NAS maakt mij niet zoveel uit, maar koel houden gaat hier een probleem worden en er wil nog wel eens wat stof op de NAS komen. Toch heeft die Qnap dezelfde omgeving en de schijven in dat ding blijven maar gaan.
Huidige temperatuur met de WD Red 5400 toeren ligt op 33-36 graden.
@Hangslot: Ja daar was ik vannacht ook al naar aan het kijken. Bij Backblaze kun je de failure rates van schijven eens goed bekijken, Toshiba kwam daar ook goed uit. Die HGST doen het ook goed maar zijn mij wat te duur dus ik begon vannacht ook al wat te azen op de N300 serie van Toshiba, misschien de 4TB versie gelijk dan maar.
Je hebt er echter verschillende types in en niet elk type is overal verkrijgbaar, prijzen verschillen en ik was dus nog behoorlijk aan het puzzelen welk type ik dan zou moeten nemen.
Bij Azerty heb je bijv.
deze retail en
deze bulk
Prijsverschil: 6,55 ten voordele van de bulk.
Als je ze gaat vergelijken dan lijken ze exact hetzelfde, alleen is die retail 50 gram zwaarder. Waarom vraag ik me dan af?
Verder staat er bij de retail niets van garantie, maar zal wel hetzelfde zijn.
Bij de bulk staat:
Schoksensor, Compatibel met NAS, 24x7 continu bedrijf, vibratiesensor, belasting maximaal 180 TB per jaar
Bij de Retail slechts "geschikt voor Raid". Dat lijken ze me dan wel beiden te zijn.
Maar iets verder onder "Header / Assortiment producten" staat bij de bulk Toshiba N300 NAS en bij de retail alleen Toshiba.
Soms kloppen die vergelijkingen ook niet 100% maar ik vraag me nu echt af waar dan die 50 gram extra in zitten? Bulk weeg 720 gram en de retail 770 gram.
Als het echt allemaal geen reet uit maakt kan ik net zo goed die bulk nemen. Scheet op 4 schijven toch weer 26 euro.
Maar wat ik bedoel.... ik ga dus even op
deze site (klik) kijken. Dat is dan exact voor mijn merk en type NAS. Dan zie je 6 verschillende types Toshiba schijven, waarvan er enkele hier niet verkrijgbaar lijkt het.
Allemaal 4TB. Dus daar ben ik nog even mee aan het hannessen.
Weet jij toevallig welk type jullie in die CNC's hebben zitten?
Ben ook nog aan het denken waar ik ze het goedkoopst kan krijgen, maar wel ook met fatsoenlijke service zodat als er iets is, ze gemakkelijk terug kunnen enzo. Zoveel mogelijk voor 'n dubbeltje op de eerste rang zal ik maar zeggen.
Misschien een bedrijf die korting geeft als je er 4 tegelijk neemt?