Groote maakt wel uit?

B

BiG_G

De meeste dames zeggen dat de groote niet uitmaakt, echter, in de sat wereld schijnt dat toch anders te zijn.
Ik heb een Bisatelliet van visiosat. Feitelijk zijn dat 2 80 cm schotels in elkaar gevouwen.
Effectief komt de grote van de schotel neer op 76 cm.
Van de week hadden we een behoorlijke onweersbui boven ons huis en ik had geen beeld.... :(

Nu mijn vraag.

Ik ben van plan een wave te koepen, een T90. Met een diameter van 90 cm, zou ik hier dan nog steeds last van hebben? of heb ik dan nog moment dat ik slecht zicht heb?

Doe jullie even jullie ervaringen hier erop knallen.

G

Werelds!

Enfin, voor de kliek die wel reageert:

Ik ben de PARAPROT tegengekomen. Werkt dit echt? of is dit (ook) onzin?

G

ik zou gaan voor de triax 110cm draaibaar.
dan heb je sowieso geen last meer van slecht beeld, het is een heel gedoe om alle zenders goed op de satellieten te krijgen maar als het 1 keer loopt wil je niet meer anders.

succes

p.s.

die paraprot ken ik niet, maar het lijkt me niet bevordelijk voor de ontvangst.

Ik snap ook die hoera sfeer niet, over schotels met 2, 3 of 80 lnb's.
Je verliest zo natuurlijk altid signaal, omdat ie nooit 100% op meerdere sats gericht kan zijn.
Ik heb ook slechte ervaringen met die bisex schotel van Visiosat.
Met een eenvoudige Funke en een Moteckje heb ik veel meer resultaat.

groot is inderdaad over het algemeen wel beter ,maar ook weer niet zaligmakend.Bij een echt hevige regenbui heb ik hier met mijn 110 en mijn funke 100 ook wel eens last van uitval dit is nu eenmaal nooit gegarandeerd te voorkomen.

grtz

Ik ben van plan een wave te koepen, een T90. Met een diameter van 90 cm, zou ik hier dan nog steeds last van hebben? of heb ik dan nog moment dat ik slecht zicht heb?

Hiero op mn wave T55 gaat het prima, zelden last van uitval (alleen bij een heftige onweersbui oid).

Eerst waren somige sats wel gevoelig voor buien (astra1 en thor), vervolgens deze lnb's vervangen door golden interstar 0.3db (waren eerst goedkope "noname" lnb's). En die gaan nu perfect! Hotbird en sirius gaan prima met "goedkope" lnb's.

Ik ga er vanuit dat de T90 over een grotere reserve beschikt. Uitval zal vast wel eens gebeuren, maar zal mits goed afgesteld ;) minimaal zijn.

als er echt een stevige onweers bui voor hangt zal hij toch weg vallen of gaan blokken
heb zelf 150 cm schotel en gebeurt zelden maar het is echt wel eens gebeurt dat het weg viel
maar dat duurt echt geen dagen of uren hoog uit 1 a 2 min
maar dat hangt dus wel van die wolk af die er voor zit
en daar helpt dat kapje echt niet voor

Zelf had ik hier ook vaak bij het minste of geringste spatje regen, wegvallend beeld, alles al geprobeerd, ook een soort regenkapje erop gemaakt wat BiG_G gevonden heeft, de paraprot maar dit gaf voor mij ook niet het goede resultaat.

Het geen wat ik zelf heb gedaan waardoor het een heel stuk minder is geworden, dat is dat ik mijn schotel zo dicht als dat het ging tegen de gevel gehangen, en geprobeerd hem zoveel als mogelijk van de regenkant weg te hangen.

Grootte heeft er volgens mij ook hier niet mee te maken, en het aantal lnb's ook al niet...

Originally posted by freggel1

Grootte heeft er volgens mij ook hier niet mee te maken, en het aantal lnb's ook al niet...

Dat vind ik dan een vreemd iets. Als ik nl de speciaal zaken mag geloven, is groter wel degelijk een verbetering. Ook lijkt het me juist zo, omdat de spiegel veel meer straal opkan vangen en kan bundelen.

Als dit niet waar is, waarom zijn er dan al die verschillende maten?

Nu dat Mokum mijn schotel heeft afgesteld, 89% signaal sterkte op mijn dream, heb ik ook niet zomaar geen beeld, dit was echt een verschrikkelijke wolkbreuk. Echter, als ik zoveel geld uitgeef wil ik wel zeker van mijn zaak zijn. Vandaar deze vraag.

Ook lees ik verschillende reacties over de LNB's. Nu ben ik in het bezit van 2 ALPS lnb's (vraag me nu even niet naar het ruisgetal, dat weet ik niet). Maakt het nu echt zoveel uit? 0,5DB? (verschil tussen 0,8 en 0,3). Laat ik het anders stellen: is het het prijsverschil waard?

Stel dat men mij toch over krijgt voor een motor setup, Hoelang duurt de draaitijd van de schotel naar een volgende sat? Lijkt mij niet snel gaan... Dit meer uit nieuwsgierigheid.

G

Dat gaat inderdaad niet supersnel maar als je niet constant zit te zappen dan valt daar goed mee te leven.Je hebt daarentegen wel tegelijk een heleboel kanalen meer die je kunt ontvangen.

p.s. Dit gaat over een motorsetup.

Ik gebruik een polyester schotel van Echostar 1.2m diam en dual lnb..., draaibaar systeem!

De kabelmij heeft schotels staan van 3m dia voor CNN en spanje en italie en BBC-ws enz...
Wat zie ik: als bij mij het beeld weg is, bij een hevig onweder, dan is het bij hen of ook ongenietbaar of ook weg!
Dus er zijn grenzen!
Die ruisgetallen van 0.3dB neem ik ook met een korreltje zout, die gaan straks de technische en physische mogelijkheden te boven...
Een merk LNB zoals Alps-0.7 of Sharp-0.7 zegt me meer dan die 0.3....!!!

Heb een Triax 110 cm,met altijd goed beeld.
Vorige week echter,met zeer zware bewolking,erge storing bij satallietontvangst.Eerste keer in jaren,dat mij dit overkwam.
Ik heb echter de indruk,dat het de dikke bewolking is,die stoort,en niet zozeer die paar waterdruppels op je LNB.(Sneeuw is wat anders)Gr.George

Die ruisgetallen van 0.3dB neem ik ook met een korreltje zout, die gaan straks de technische en physische mogelijkheden te boven...
Een merk LNB zoals Alps-0.7 of Sharp-0.7 zegt me meer dan die 0.3....!!!
Klopt!
0.3, 0.5, 0.6db etc. maakt normaal gesproken weinig verschil.
Alleen bij de zwakere transponders op een sat. zal bij minder weer sneller storing optreden, met een 0.3db heb je dan nog een aantal procenten extra reserve.

Bij "normale" omstandigheden zul je weinig/niks merken tussen 0.3 en bijv. 0.6db lnb's.

Hallo BiG_G.

Als ik jou was kocht ik een draaibare channelmaster schotel van 1.20,

als je tenminste plaats zat heb.

Ik heb deze schotel al 6 jaar en ben er zeer tevreden over.

Een schotel met meerdere lnb geef verlies en vind ik totaal niets.

Ook zal een schotel van 1.20 minder last hebben van regen,

zeg maar bijna nooit.

Het kan altijd een keertje voor komen,maar dit is dan 1 A 2 minuten.

Mijn advies aan jou is Channel master 1.20 draaibaar.

Greez sat4ever.

@Sat4ever:Hoezo geeft een schotel met meerdere lnb?s verlies.
Ik woon in Scandinavie,en ontvang met mijn 110 cm triax met 4 lnb?s alles,wat mijn hartje begeert.Ik denk zelfs,dat zappen sneller gaat,dan met een draaibare dish.Je hebt inderdaad wat minder keus aan satellieten,maar dat is relatief,als je al pakweg 600 werkende kanalen hebt.Gr.George

Ja, dat wil ik ook wel weten. Waar geeft dat verlies? als je meerdere lnb's gebruikt????

G

hoi
mij is verteld dat een te grote schotel juist niet goed is
voor bepaalde satelieten ik bedoel daar de astra o.a mee
het ontvangst word dan overstuurd vooral digitaal dus de vraag is wat wil je
ontvangen daar pas je de schotel daar dan aan
ik zit met een triax schotel van 88cm met een lnb alles is draaibaar
wat ik wil ontvangen zit tussen de 80 en 100%
wat voor weer het ook is er valt niks van de schotel
alles staat op 3meter van de grond dus geen zwiep in de mast
dus ik ken geen problemen gelukkig
als je bepaalde landen wilt ontvangen dan zal de schotel groter
moeten zijn om met de aarde ronding mee te kunnen doen
oke ik hoop dat het in orde komt groetjes dalton

hoi
het verlies van meer lnb is toch begrijpelijk
of je een bord soep met ze vieren moet delen
of dat je hem alleen hebt wie heeft er meer
dat is ook zo met de lnb,s hoe meer je er hebt hoe meer je de wok moet delen dus minder ontvangst
gr dalton

Een aantal antwoorden die hier gegeven worden, gaan van standaard apparatuur uit.
Een standaard schotel heeft een (1) brandpunt.
Je LNB zet je in dat brandpunt, alwaar de signalen geconcentreerd worden.
Wanneer je je standaard schotel gaat voorzien van 2 LNB's zodat je astra en hotbird tegelijk kunt zien, dan moet je je LNB's n?t even naast het brandpunt zetten.
Astra zit op 19,2 graden ten ossten van het zuiden, en hotbird zit op 13 graden.
Je moet dan dus je schotel richten op 16,1 graad (op 16 graden hangt ook een satelliet, handig voor het afstellen !).
Ook moet je er rekening mee houden dat de satellieten vanuit ons oogpunt niet even hoog hangen.
Omdat je dus niet naar het brandpunt kijkt, heb je ook niet het maximale signaal dat er te bedenken is, maar je kunt het wel gebruiken.
Dat is waarom er eerder gezegd is dat meerdere LNB's aan 1 schotel niet optimaal is.

MAAR !
Die T90 is geen standaard schotel !
Die T90 heeft helemaal geen brandpunt, maar een brandlijn !
Het is een dusdanig vreemde constructie dat deze gewoon juist werkt, en van de eerder genoemde verliezen is geen sprake.
Ga het ding maar eens bekijken als je m tegenkomt in een satshop !
Natuurlijk is de afstelling dan nog steeds niet zo simpel als wanneer je even je astra setje tegen de muur gooit.
Maar daar ging de vraag ook niet over.
Want de vraagsteller heeft daarvoor namelijk al de juiste vrienden. :biggrin:
Verder word er gevraagd om de ervaringen, maar bij gebrek aan ervaring met genoemd systeem kan ik je daarbij niet helpen.

Dan het regenkapje (je weet wel die van die kaplaarzen).
Je signaal viel onlangs weg door de hoeveelheid water tussen satelliet en LNB.
Dat kapje boven je LNB gaat je daar niet tegen helpen; daar heb je een ietsje groter kapje voor nodig dat reikt tot boven de wolken.
Wat dat kapje wel moet doen is voorkomen dat je regendruppels op de afdekking van je feedhorn krijgt.
Dus dat er geen druppels op je toeter blijven zitten.
De schotel is een spiegel die het signaal niet alleen weerkaatst, maar ook nog concentreert in dat brandpunt (/lijn) van daarnet.
Een druppel die net voor je feedhorn blijft hangen zal ook je signaal afbuigen.
Meerdere druppels zullen je geconcentreerde signaal gaan breken en je krijgt allemaal fracties binnen.
Het kapje zorgt ervoor dat de druppels niet op de afdekkap van je feedhorn terecht komen.
Het kapje mag dus ook niet tussen schotel en feedhorn terecht komen, maar de bundel van schotel naar feedhorn moet net onder het kapje door naar die feedhorn gaan.
Daarmee houd je net dat lastige en snel wegvallende signaal wanneer er een regenbui is.
Je ziet het al; je regenkapje heeft wel degelijk een nut, maar het effect zal miniem zijn.
Het ding word dus vrijwel altijd met verkeerde argumenten verkocht.
Het zal de door jou geconstateerde ontvangstproblemen waarschijnlijk niet gaan oplossen.

Ik hoop je hiermee weer wat verder geholpen te hebben.

@ dalton

Als je een schotel voor meerdere satellieten gebruikt dan word ie niet in stukken gedeeld.Wat er gebeurt is dat de invalshoek op de schotel anders is en daardoor komt het brandpunt voor die andere sat ook op een andere plaats te zitten.

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan