Groote maakt wel uit?

Originally posted by MAS
Een aantal antwoorden die hier gegeven worden, gaan van standaard apparatuur uit.

Yep, zo begreep ik het net ook pas. En dat geeft niet, maar dan wel op de juiste manier (met in dat geval dus maar met 1 lnb)

MAAR !
Die T90 is geen standaard schotel !
Die T90 heeft helemaal geen brandpunt, maar een brandlijn !
Het is een dusdanig vreemde constructie dat deze gewoon juist werkt, en van de eerder genoemde verliezen is geen sprake.
Ga het ding maar eens bekijken als je m tegenkomt in een satshop !
Ja, en nu heb ik me ook nog eens laten vertellen dat door de constructie het signaal extra wordt versterkt. Persoonlijk vraag ik me af of dat zo is...
Natuurlijk is de afstelling dan nog steeds niet zo simpel als wanneer je even je astra setje tegen de muur gooit.
Maar daar ging de vraag ook niet over.
Want de vraagsteller heeft daarvoor namelijk al de juiste vrienden. :biggrin:
:p
Verder word er gevraagd om de ervaringen, maar bij gebrek aan ervaring met genoemd systeem kan ik je daarbij niet helpen.
Erh... Ja, heb je wel gelijk in, maar wat ik me (ook) afvraag: wat is de ideale maat? en waarom? Ik lees hierboven dat te groot niet goed is, omdat het signaal dan te sterk zou zijn (volgens mij kan dat "natuurkundig gezien" niet, maar dat is wel een leuk discussie punt.)
Dan het regenkapje (je weet wel die van die kaplaarzen).
Je signaal viel onlangs weg door de hoeveelheid water tussen satelliet en LNB.
Dat kapje boven je LNB gaat je daar niet tegen helpen; daar heb je een ietsje groter kapje voor nodig dat reikt tot boven de wolken.
Wat dat kapje wel moet doen is voorkomen dat je regendruppels op de afdekking van je feedhorn krijgt.
Dus dat er geen druppels op je toeter blijven zitten.
De schotel is een spiegel die het signaal niet alleen weerkaatst, maar ook nog concentreert in dat brandpunt (/lijn) van daarnet.
Een druppel die net voor je feedhorn blijft hangen zal ook je signaal afbuigen.
Meerdere druppels zullen je geconcentreerde signaal gaan breken en je krijgt allemaal fracties binnen.
Het kapje zorgt ervoor dat de druppels niet op de afdekkap van je feedhorn terecht komen.
Het kapje mag dus ook niet tussen schotel en feedhorn terecht komen, maar de bundel van schotel naar feedhorn moet net onder het kapje door naar die feedhorn gaan.
Daarmee houd je net dat lastige en snel wegvallende signaal wanneer er een regenbui is.
Je ziet het al; je regenkapje heeft wel degelijk een nut, maar het effect zal miniem zijn.
Het ding word dus vrijwel altijd met verkeerde argumenten verkocht.
Het zal de door jou geconstateerde ontvangstproblemen waarschijnlijk niet gaan oplossen.
Ja... dat vermoede had ik dus ook... Vandaar dat ik het maar ff kwam vragen...
Ik hoop je hiermee weer wat verder geholpen te hebben.

Ik denk dat we iig een leuke discussie hebben.... Niet?

Originally posted by dalton
hoi
het verlies van meer lnb is toch begrijpelijk
of je een bord soep met ze vieren moet delen
of dat je hem alleen hebt wie heeft er meer
dat is ook zo met de lnb,s hoe meer je er hebt hoe meer je de wok moet delen dus minder ontvangst
gr dalton

Hallo satvrienden.

Ik denk dat mijn antwoord al is gegeven.

De schotel waar hier over word gesproken ken ik niet,en er zal

zeker wel wat verbetert zijn in die 6 jaar dat ik mijn schotel heb.

Echter, ben ik het met dalton eens je hebt maar 1 brandpunt.

De lnb die daar het dichtste bij staat heeft volgens mij ook het

beste ontvangst.

Natuurlijk kan ik het mis hebben,maar als ik jou was kocht ik een

draaibare Channelmaster.

Je kan dan ook alles aan, en je hebt maar 1 lnb.

Wat je ook mag kiezen laat je goed informeren.!!

Veel success.

Greez sat4ever.

Zoals ik hierboven al aangaf een brandpunt ontstaat doordat het signaal in ??n punt gebundeld word door de schotel.Als het signaal onder een andere hoek op de schotel komt dan zal het resultaat zijn dat dat signaal door de schotel op een ander punt gebundeld word.Laat dit nou net de plaats zijn waar die andere lnb geplaatst word en zo krijgt iedere sat zijn eigen brandpunt.Het is natuurlijk wel zo dat een schotel zo gemaakt is dat het optimaal is wanneer het signaal recht van voren komt zoals in een situatie met ??n lnb.

In de reactie van MAS staat heel duidelijk uitgelegd wat het verschil is tussen een (reguliere) schotel met brandpunt, en een schotel met een brandlijn.

Op de site van satwatcher staat het resultaat van een praktijk-test hiermee. (Ook hij had in eerste intantie z'n twijfels.)

En over de versterking: Mmm, niet helemaal: De schotel reflecteert een net signaal. En dat wordt nogmaals nauwkeuriger gemaakt door de reflector. Zoiets als twee correctors. De tweede haalt er nog meer ellende uit.

Maar nog leuker: Door gebruik te maken van een reflector, komt de lnb andersom te zitten. En vangt ie nog minder regen/sneeuw op. En de 'sneeuwschuiver' op de Wavefrontier is ideaal om nog meer sneeuw enzo tegen te houden.

Kerstkoniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjn.........................

Eindelijk ben je weer terug....

Je zal wel wat te lezen hebben ;)

G

:p

Big G er staat op een andere site veel info over het plaatsen van in totaal 5 lnb's op de visiosat bisatelitte Mischien wat voor jou?

Neu, denk het niet. Vandaag weer een paar keer slecht / geen beeld. Dit is uiterst vervelend als je tv kijkt naar een programma wat je graag wilt zien.

Ik ben dan ook van mening dat een iets grotere schotel de oplossing is.
Zeker als Mokum hem wellicht weer wil helpen met afstellen :p

G

Waarom denk ik bij dit topic aan heel iets anders???
Zou dat komen door de vele na 23 uur kanalen op Sky???? en de Rondom 10 uitzendingen van Thor??

Of zou het komen dat de topic naam meestal naar iets anders bedoelt wordt?

Een grotere schotel kan ook een nadeel hebben: de openingshoek is kleiner en omdat het oppervlak groter is, vangt hij meer en sneller wind, waardoor de kans op uitval groter is tijdens een flinke storm.
Ingraven in de grond zou het beste dan zijn.

@Big_G:

Het draaien van 45 oost naar 45 west duurt ongeveer een minuut, dus kun je de rest makkelijk zelf uitrekenen.

Hmmmm,

Ok. Hartstikke bedankt voor alle reacties, ik ga denk ik gewoon voor de Wave.

Lijkt mij voor mij gewoon de beste oplossing.

G

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan