Hoi Gabbertje,
Even terug van weggeweest.
Ik werd zojuist op deze thread gewezen en dit vind ik nu wel weer interessant, dus heb ik een van de admins gevraagd me weer binnen te laten. Bedankt overigens
Ik moet de mensen hier wel een beetje gelijk geven dat het niet slim is zelf andere loaders te laden als je niet weet waar je mee bezig bent.
Daar jij zegt een man uit het elektronica vak te zijn zul je vast wel eerst de hardware vergeleken hebben voordat je een loader van een CRCI in een IRCI plaatst (anders zou je eerlijk gezegd wel echt dom bezig zijn!)
Na het vergelijken van de hardware kun je met een beetje logisch denken tot de conclusie komen dat je van een H208 type zonder enig gevaar een L208 kunt maken, al heeft het voor de werking totaal geen zin!
De loader kun je met de public HDFTool zo van de firmware scheiden en vervolgens weer inpakken met een andere System ID. Dat is dus niet de hardware System ID maar de software System ID die gewoon in de flash geschreven wordt!!! Die ‘nieuwe’ loader kun je dan vervolgens zonder enig gevaar in de 5400 laden en de ontvanger zal gewoon werken. Ik heb het zelf maanden geleden ook getest en dat werkt tadeloos. Waarom ook zou daar je receiver door kapot gaan? We praten over exact dezelfde hardware op het tunertje na. Het ergste wat er kan gebeuren is dus dat je geen ontvangst meer hebt. Ik moet wel zeggen dat ik zelf wel 3 humaxkes ‘vermoord’ heb en mijn toenmalige partner 1, maar die waren met een rom-board weer snel ‘in beweging’ te krijgen. (ja ja, ik heb nog de versie met rom-connector, de nieuwe versie heeft dat niet meer!) De reden dat wij meer risico moesten nemen was het gebruik van onze aangepaste loader die natuurlijk getest moest worden en dat is nou eenmaal riskant. Vooral omdat wij toen nog de enigen waren die zich met Humax software bezig hield en er toen nog geen HDFTool was maar wij alles zelf hebben moeten uitvogelen.
Ik heb nog nooit een loader van een CRCI in een IRCI geladen maar ook dat zou theoretisch prima moeten lukken zolang je maar de loader neemt van hetzelfde hardware type (letten op gescheiden tuner board of op het mainboard geïntrigeerde tuner.) Alle humax loaders (uit een zelfde versie reeks) zijn namelijk bijna 100% identiek. Alleen verschilt het type dat je op je TV beeld en in het display van de receiver ziet.
Ik begrijp uit jouw bericht dat jij de aansturing van de tuner wilt veranderen en dat is zonder meer mogelijk. Ik neem aan dat je dat wilt doen i.v.m. een defecte tuner?
Ik heb daar een aantal maanden geleden een HDF file voor gemaakt (slechts 36 bytes groot) die inderdaad zoals jij al gokte de hardware System ID veranderd en de aansturing van de tuner veranderd van MK2 naar MK3 of andersom. Op die mannier kun je dus prima een zeldzame MK3 versie van een veel eenvoudiger te bestellen MK2 tuner voorzien.
Aangezien Satwatcher al aangaf dat FranX minstens net zoveel van humax weet als ik, stel ik voor dat FranX jou dan maar verder helpt. Die heeft tenslotte ook al op jouw eerste posting gereageerd en ik wil natuurlijk niemand het het brood voor de mond wegkapen
Mocht het FranX niet lukken kun je altijd via PM even reageren en dan stuur ik je die file desnoods graag via e-mail tezamen met een uitleg over werking van eeprom data m.b.t. het tuner board.
Suc6,
TeeBee