Hoe 2de TV aan Dreambox 500 koppelen

K

klimmer

Ik wil met deze box op een tweede toestel naar de tv kijken, welke opties heb ik?

Ik had gedacht: 1 kabel aansluiten op de uitgang en aansluiten op de tv

2 Kabel doorknippen en er een splitter tussen zetten zodat

ik naar het tweede toestel kan gaan en er een nieuwe

DM 500S bijplaatsen.

3 Afstandbediening nemen die door de muren gaat.

Wat is de beste oplossing of hebben jullie een andere oplossing?

 
Laatst bewerkt:
Hoi Klimmer en welkom op Satelilte Fun.

Je schrijft dat je op een tweede toestel naar de tv wilt kijken, maar het is mij niet helemaal duidelijk of je nu bedoeld dat jet met een tweede tv toestel wilt kijken of met een tweede ontvanger die via de DM800 loopt (cardsharing binnenshuis) of met een tweede ontvanger die gewoon alleen op de uitgang van de DM800 zit.

Kabel doorknippen is een optie in elk geval. Afhankelijk van wat je precies wilt is het mogelijk zo'n speciaal systeempje te kopen waarbij je op een andere kamer ook naar de Dreambox kunt kijken, dat is ook een signaal wat door de muren gaat, de naam schiet me nu even niet te binnen.

Een andere optie is misschien een kabel verdeelsysteem, maar dat kan misschien beter een van onze technische leden op dat gebied uitleggen.

Als je met 2 ontvangers wilt kijken is het gewoon het beste om 2 kabels vanaf de schotel te laten komen in de meeste gevallen.

 
Hallo, techneut hier.

Antenne kabel doorknippen is AB-SO-LUUT GEEN optie !

Dm 800s.

De s staat voor Satellite.

Das dus een satelliet ontvanger, niet een kabel of digitenne doos.

Dan mag de kabel die eraan zit wel verdacht veel lijken op de kabel van de kabelmaatschappij, daar houd de gelijkenis dan ook meteen op.

De signalen die in die kabel voorkomen zijn totaal anders.

Hier (klik!) staat een verhaaltje over wat voor signalen er zoal voorkomen, met een uitleg waarom dat zo is.

Als je de kabel doorknipt en er een splitter (kun je net zo goed gewoon een kroonsteentje pakken, werkt hetzelfde) tussen zet, werken beide ontvangers niet meer.

Je kunt ook niet je tv aansluiten op een kabel waar het signaal van je satelliet LNB (de "ontvangstkop") op staat.

Is gewoon een heel ander signaal dat je tv niet snapt.

Wat wel een optie is, is om een tweede satelliet ontvanger aan te sluiten op de uitgang van je 800.

Daarbij moet je dan de LNB voedingsspanning uitschakelen van die tweede ontvanger.

Hierdoor worden de signalen die de eerste ontvanger binnen krijgt, ook door de tweede ontvangen.

Dit geldt niet alleen voor het programma waarnaar je met je 800 kijkt, maar voor de hele band die je 800 ontvangt (je hebt het verhaaltje van daarnet toch wel gelezen he ;) ).

Dit is dus een combinatie van jouw mogelijkheid 1 en 2.

Het betekent wel dat je enigszins afhankelijk bent van wat degene die de 800 heeft, op dat moment zit te bekijken.

Het systeempje waar BT het over heet, is bijvoorbeeld een Marmitek Megavideo.

Dat ding maakt van een SCART signaal, een tv antenne signaal (modulator).

Verder kan het bij de 2e tv een afstandbediening signaal oppikken, en dat terug sturen aar de ruimte waar het signaal word omgezet.

Das dus bij je 800.

Daar word het weer als een infrarood signaal uitgezonden en door je ontvanger ontvangen.

Je kunt dan dus op de slaapkamer, de 800 in de woonkamer bedienen.

Apparaatje zal zo rond de 70 euro kosten gok ik.

Er is ook een gigavideo, die doet hetzelfde maar dan draadloos.

Uiteraard zijn er ook andere merken die iets vergelijkbaars doen, maar deze zijn mij het best bekend.

Wil je maximale mogelijkheden en geen beperkingen in je ontvangst, dan is het noodzakelijk je eigen kabel naar het 2e kijkpunt te trekken en een dubbele LNB te plaatsen.

Een en ander is natuurlijk geheel afhankelijk van je budget en mogelijkheden.

Als je bijvoorbeeld geen kabel kan / mag trekken, dan ben je alweer wat beperkt.

Wat de beste oplossing is, is dus ook afhankelijk van jouw wensen en je mogelijkheden.

 
Het is geen DM 800S wat ik heb maar een DM 500S en wat ik eigenlijk wil is dat ik met 1 ontvanger en in de huiskamer en in de slaapkamer tv kan kijken. Hoe moet ik het tweede toestel dan op de kabel aansluiten.

 
Ik denk dat er maar 1 goed "kope" optie is.

Je schotel verbinding ook naar boven te brengen en daar de ontvanger weer op aansluiten.

 
je begrijpt het misschien niet maar ik wil met 1 ontvanger 2 tvees bekijken en moet ik dan die tweede met een wanddood aansluiten?

 
Het is geen DM 800S wat ik heb maar een DM 500S
In je titel staat DM800s, daarom dacht ik dat je een 500 aan de uitgang van een 800 wilde koppelen.

Het is met satelliet -niet- mogelijk om een tweede TV toestel op de kabel aan te sluiten, net zo min als dat met Digitenne kan. Mas3 heeft alles mooi omschreven.

De beste methode (als je niet meer ontvangers en meer kabels wilt) is dan wat ik al eerder aangaf, het draadloze systeem.

Zo'n Marmitek systeem dus zoals ook omschreven door Mas3.

 
je begrijpt het misschien niet maar ik wil met 1 ontvanger 2 tvees bekijken en moet ik dan die tweede met een wanddood aansluiten?
Nee.

Even kijken wat er in de tweede regel staat.

Zelf zou ik het anders doen.

Lnb met meerdere uitgangen en dan kan je ook een kabel naar de slaapkamer leggen.

En deze er bij nemen. De Max 2000.

 
Ik ben een beginner en zou graag weten hoe ik een 2de tv op mijn MD 500S kan aansluiten.

Mijn gedachte gaat uit van op de uitgang van de reciever een kabel aansluiten en deze dan op de 2de tv aansluiten, kan dat?

Op deze televisie zit kabel tv en nu wil ik ook satelliet ontvangst.

Als dat kan, kan ik dan ook met een splitter bijde kabels aansluiten op de tv?

 
Dit verhaal is een stuk duidelijker.

Dit wil wel maar alleen als je biv.beneden naar ned 1 kijkt kan dat boven niet.

Dit heeft te maken met horizontaal en verticaal ontvangst.

Als je benden horizontaal ontvangt kan je boven alleen verticaal ontvangen.

Je kan ook een lnb met meerdere aansluitingen nemen en boven een aansluiting maken.

Maar misschien heb je nog een probleem.

Ik zou eerst kijken of je canaal plus kan kijken op je tv met sat tuner.

Sommige ontvangers geven geen beeld meer met seca 3.

PS Neem NOOIT een normale splitter.

Want dan kan de ene ontvanger de andere kapot maken met de spanning die naar de lnb gaat.

 
Hoi klimmer.

Waarom stel je dezelfde vraag nog eens, maar dan in een ander gedeelte van het board ?

De antwoorden die je krijgt zullen niet anders zijn hoor.

Weliswaar stel je je vraag nu duidelijker, maar zoals je aan Jan's antwoord kan zien is het nog niet helemaal 100 % duidelijk.

Jan heeft namelijk begrepen dat je een tv hebt die satelliet signalen kan verwerken, en das niet wat je volgens mij vraagt (natuurlijk kan ik je ook verkeerd begrepen hebben).

Volgens mij wil je hetzelfde beeld dat je op de eerste tv ziet en van de 500s afkomstig is, ook op de 2e tv zien.

Jans antwoord in relatie tot horizontaal en verticaal kan ik even niet volgen, als ik dit antwoord zou geven zou ik juist zeggen dat je op beide punten naar of horizontaal of verticaal moet kijken, in ieder geval hetzelfde.

Maar ik denk dus niet dat dat van toepassing is, en dan mag je bovenstaande ook gelijk vergeten.

Heb je een md500s ?

Dan is dat vermoedelijk een Chinese kloon van de DM 500s, maar dat maakt verder niets uit.

Zo'n apparaat heeft een SCART plug, en (letterlijk) daarnaast 3 tulppluggen.

Je kunt de tv bij de ontvanger aansluiten op de SCART plug, en een modulator op de tulppluggen.

De modulator heeft ook een ingang voor het kabel signaal en een uitgang waar het kabel signaal op staat, plus het beeld dat de satelliet ontvanger, verpakt als een extra kabel signaal.

Als je huidige kabel naar de 2e tv dus al vanaf de 1e tv komt, ben je snel klaar.

Zulke modulatoren heb je vast voor minder dan 50 euro.

Zoals eerder beschreven zijn er ook versies die je ook nog de satelliet ontvanger laten bedienen vanaf de 2e tv, ze kosten een paar tientjes meer.

En versies die alleen het satelliet beeld (en de afstandbediening in tegenover gestelde richting) draadloos verzenden, weer een paar tientjes meer.

Deze laatste twee zie je ook wel eens bij Aldi of Lidl in de aanbieding voor de helft van de prijs, of ze even goed zijn weet ik niet.

Je zult nu wellicht afvragen waarom je niet die tulppluggen rechtstreeks op je 2e tv kunt aansluiten.

Dat zou best mogelijk kunnen zijn, maar deze aansluitingen zijn niet bedoeld om meer dan een paar meter te overbruggen.

Bovendien moet je dan minstens 2 aderige kabel (met pluggen) naar de 2e tv leggen.

De modulator verpakt het beeld (de gele tulp) en het geluid (de rode en de witte tulp) in een signaal dat identiek is aan een kanaal van de kabel tv.

Meestal is dat kanaal 38, kabel operators houden die speciaal voor dit doel vrij.

Het kanaal waarop word uitgezonden is altijd instelbaar dus als je moet afwijken van 38 kan dat ook.

Wanneer je zo'n modulator gebruikt, krijg je er dus een privé kabelkanaal bij, met het beeld van de satelliet ontvanger in de andere ruimte.

 
Waarom stel je dezelfde vraag nog eens, maar dan in een ander gedeelte van het board?
Dat klopt Mas3. Zo werkt dat ook niet, we gaan niet dezelfde vraag op verschillende plaatsen stellen.

@Klimmer: Een en ander is dus bij elkaar gevoegd, er staan in de eerste vraagstelling namelijk al diverse antwoorden genoemd.

De titel van de vraag is aangepast zodat duidelijker is wat precies de vraag is. Verdere reacties betreffende deze vraag dus ook a.u.b. in dit onderwerp. Zo blijft alles bij elkaar en ook overzichtelijk anders zien we dadelijk helemaal door de bomen het bos niet meer.:)

 
Op deze televisie zit kabel tv en nu wil ik ook satelliet ontvangst.
Foutje:auw2:

Deze zin had ik niet goed gelezen.

Had het zo gelezen dat hier een sat ontvanger in zat. :sorry:

BT schreef:Jans antwoord in relatie tot horizontaal en verticaal kan ik even niet volgen.

Heb dit vaak gelezen.

Als ontvanger1 op de zelfde transponder horizontaal signaal krijgt dit geblokkeerd wordt voor ontvanger 2.

Ga het binnenkort wel even testen hier staat nog een 500 in de kast.

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Vleugel bemoeit zich er ook ff tegenaan. :)

Als je het jezelf gewoon makkelijk maakt en een LNB met 2 utgangen en een 2e kabel in je schotel hangt en gewoon een tweede DB500 neerzet ben je van alle gezeur af, of deze oplossing en eerder genoemde mogelijkheden elkaar erg veel ontlopen weet ik zonet nog niet.

Maar deze oplossing was al aangedragen dacht ik

Voor wat betreft dat je op je 2e tv al kabel hebt maar hier ook satelliet wilt is simpel.

Je plugt dus de 2e ontvanger middels scart in je tv en kijken maar.

Wil je kabel kijken, selecteer je toch gewoon tv als bron op je afstandsbediening.

Hoef je ook niks te splitten met alle daaraan verbonden risico's

Dit is de meest betrouwbare oplossing naar mijn bescheiden mening

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan