hoe grote harde schijf

H

hatz

simpele vraag hoe kom ik er achter hoe grote harde schijf mijn moeder bord aan kan staat niet in boek van mijn moederbord en op de sait word ik ook niets wijzer zelf een pc boer zij je moet het gewoon uitproberen en anders ruil je hem om maar dat is dacht ik niet een goed antwoord want ik wil bepalen waar ik mijn schijfje koop scheelt al gauw 40 ,50 eurie's weet iemand raad.

eagletec M825 LR
BIOSVERSIE 1.21.10

ik denk dat ik in totaal op bijna 300 gig kom

ps eagletec reageert niet op mail niet in nl of engels of de telefoon nemens ze niet op goede reclame als je in nl wilt uitbreiden.

gr hatz

Zo simpel is je vraag niet, maar misschien ook wel.:)

Eagletec heeft er trouwens niets mee te maken, dat is voor zover ik het kan zien de fabrikant van je moederbord.

Als je nu eens zegt welk operating system je hebt, dan kunnen we daar eens mee gaan zoeken.

In bijv. windows 98 zit onder bureau accesoires en dan systeemwerkset de optie systeeminfo.

Ook kun je even op zoek gaan naar AIDA32. Dat is een echt mooi programma. Even installeren en daarna kun je dus ook perfekt alles zien wat er in je systeem zit, waaronder OOK je merk en type harddisk en de grootte ervan.
Mocht de grootte er al niet bij staan, dan is aan de hand van het merk en type van de HD de grootte wel te achterhalen.

Er is ook nog een eenvoudigere methode.
Open een dos venster (command prompt) en type FDISK en dan enter (als je win95/98/ME hebt).
Ga dan 1 scherm verder en druk op 4 voor overzicht, je ziet dan de grootte van je HD aangegeven.
Ga er zonder iets te veranderen met een paar keer op ESC drukken weer uit.

Als je schijf niet in partities verdeelt is gaat het zelfs -nog- gemakkelijker.
Ga op de C staan in windows verkenner, klik op de rechter muisknop en dan met de linkermuisknop op "eigenschappen".

Je ziet dan informatie staan "gebruikt", "beschikbaar" en onder de streep "capaciteit".
De hoeveelheid die bij "capaciteit" staat, is de grootte van je HD.

Er leiden dus vele wegen naar Rome.:)
Suc6.

Hallo BT,
Zijn vraag is hoeveel gig zijn moederboard aankan, niet hoeveel hij nu heeft.
Er ligt een grens, die ligt bij 8 gig. Dit betekend dat een moeder board of niet meer of meer dan 8 gig kan hebben.
Als je meer dan ATA 66 hebt, kan je moederboard meer dan 8 gig aan.
Als jij al praat over een harde scijf vaan 300gig, dan moet je wel een heel modern systeem hebben. De nieuwste harde schijven bevatten volgens mij op dit moment 200 gig.
Je kunt ook met een raid controller werken, dan kun je er 2 harde schijven aan hangen van elk 200 gig.
De ATA gegevens moet je wel via het boekje terug kunnen vinden.
Je kunt er ook een seriele raid controller op zetten. Kun je nog meer mee.

lonewolf

ja je hebt gelijk ik wil graag weten hoe grote hd mijn pc aankan
wat ik weet is in iedergeval 130 gig pakt hij,
ik heb er nu 2 in van ieder 40 gig wat is mijn bedoeling,
1 schijf laat ik vast in de pc zitten nu d dus,
schijf c plaats ik in een slede systeem(q-tec mobile tray cool )(is merkslede).
de tweede c schijf 250 gig kun je omwisselen voor het opstarten zo kan ik 2 c schijfen gebruiken op een pc voor verschillende doelen en systemen win 98 en xp pro op grote schijf.

de grootste schijf op het moment 250 gig kost ongeveer 260 euri en is van maxter 8 mb cahts geheugen.(bij de goedkoopste)
zo kom ik op tesamen 290 gig .

zijn dit de ata die je bedoelt.

Onboard ide channels
-primary and enz
-support for pio
-suport for multiword enz
-support for bus mastering and ultra dma ata 100
33/66/100 modes.

ata 100 staat vet gedrukt.

gr hatz,

en anders leggen we de schijfjes toch op een rij?

De moderne moederboarden ondersteunen iets van maximaal 200Gb dus volgens mij is het moederbord idd de begrenzer wat de Maximale Partitie capaciteit van een harde schijf mag zijn.

Maar de fabrikanten van de harde schijven hebben daar wat op gevonden nl de DISKMANAGER, dit utility deelt de harde schijf zodanig in partities op en slaat dit op de harde schijf op zodat het systeem niet de begrenzer is/wordt

Dus volgens mij hoef je je geen zorgen te maken betreffende capaciteitsproblemen.

Het is niet alleen de moederboard, maar ook de bios. Deze moet het ook ondersteunen, maar je hebt gelijk Matrix, voor wat Hatz wil mag dit geen belemmering zijn. ATA 100 is genoeg.

nu nog even het matriaal verzamelen.

bedankt voor replay,

gr hatz

Sorry, ik had inderdaad verkeerd gelezen.

Als je een modern moederboard hebt, kun je vaak nog een bios upgrade doen maar ik zou liever 2x 120 nemen dan 1x 250 gig.
Als ie eens stuk gaat, heb je de helft nog tenminste.:)

Maarja, da's een persoonlijke overweging.

Originally posted by lonewolf
Het is niet alleen de moederboard, maar ook de bios. Deze moet het ook ondersteunen,.

Juist, dat is de kern van het probleem.
Ik zit met dezelfde vraag.
Mijn moederboard is 2 jaar of wellicht nog ouder; heb de laatste bios ( ook al weer ??n jaar oud), maar hoe weet ik nou tot welke grootte ik kan gaan??

Het ligt er een beetje aan. De 2 jaar oud kan net te weinig zijn, maar ook net genoeg.

Sommige fabrikanten van moederborden hebben er bij staan waar de bios update voor zorgt.
Zo heeft Asus dat ook, maar volgens mij niet op de site in Taiwan, maar wel op de site in Duitsland.
Bij Gigabyte is het net andersom geloof ik dus soms is het echt wel een beetje zoeken.

Het verhaal wat sommigen ophangen van "in 2000 waren er nog geen 160 gig schijven dus op een bios van 2000 werkt dat niet" is onzin. In 2000 waren er immers ook al terrabyte schijven en biossen werken "vooruit".
Toen de bios er kwam voor bijv. de 20 gig schijven, was er gelijk al ondersteuning tot 60 gig ofzo ingebouwd terwijl die er toen niet waren dus dat wil niets zeggen.

Maar zijn er alternatieve manieren om te ontdekken tot hoever de ondersteuning gaat als er nergens een file te vinden is waar het in staat?
Denk het niet, hooguit fabrikant een mailtje sturen en vragen. Probleem daarvan is weer dat die vaak nooit antwoorden.

ik heb nog een p 2 staan ook geen jong ding met laatste bios versie en zat org een schijf in van 8 gig later een van 40 gig bij geplaatst met bios update werkt perfect, stond in beschrijfing ondersteuning 120, 130 gig.

dus pc standaard gekocht met win 98 org schijf groter dan 10 gig
met laatst bios versie kun je volgens mij altijd een schijfgrote gaan tot 120 gig?

daar boven word het moeilijk?

gr hatz,

Hatz,
lees je dat je een maxtor 250Gig met 8MB cache aan wilt schaffen.
Her en der heb ik gelezen dat er met dit type schijf nogal eens problemen zijn. Schijf geeft de geest, symptomen zijn o.a. smart failure etc. dus mischien toch maar een ander merk schijf nemen.
Avensis

Op een normaal moederboard kun je 3 harde schijven aansluiten en 1 cdrom/dvd (die heb je toch wel minimaal nodig om het een en ander te installeren).

Bij de grootte van de schijven wordt het besturingssysteem een factor.

Bij grotere schijven dan 120 Gb kun je moeilijkheden verwachten bij Windows XP, afhankelijk per type. Als je partities groter dan 120 Gb opgeeft kan het zijn dat die niet geadresseerd worden. Er zijn wel patches beschikbaar voor die problemen, maar dat kan de nodige werkzaamheden op zaterdag op gaan leveren.

Natuurlijk kan 250Gb, maar het is niet gegarandeerd dat het van een leien dakje gaat.

Rolo

ik ben geen maxter fan maar levert wel grote schijf voor weinig
tot no heb ik alleen wd ibm schijfen gekocht en 2 x een maxter van 40 gig vast laten lopen werd gewoon omgeruilt voor ander merk wd en ibm en draaien nog steets.

wat heb ik pc zitten

win 98 se
2x 40 gig hd
1x liteon cd brander (werkt perfect)
1x cdrom 52 mtrp

en wat gaan we doen,
1x liteon cd brander laten zitten,
1x schijf 40 gig vast laten zitten,

1x dvd brander plaatsen (plextor)
1x grote schijf met xp plaatsen in slede systeem en
1x andere schijf 40 gig win 98se in slede systeem zodat ik dit kan wisselen( xp en 98 se)

zo kan ik of met xp of win98 werken en heb altijd 1 hd in pc om bestanden over te zetten tussen de bijde c schijven.

de nieuwe schijf waar xp op komt moet ik nog aanschafen
niemand op dit baord is gek op zeer grote schijven tot 250 gig
maar als ik kijk hoe groot tegen woordig bestanden en games zijn
wat is dan wijsheid.

hoe groot moet volgens jullie dan zoonschijf zijn als dvd brand heb je daar al 10 gig voor nodig + het opslaan van image spelletjes zijn ook over 1 gig meestal en xp zelf met software voor
hard ware ook 1.5 gig.

gr hatz,

Nja, je zou al kunnen volstaan met 120 of 160 gig. Je kan een schijf namelijk ook partitioneren.
Daarnaast ben ik helemaal niet meer tevreden over Maxtor, ook over de "kleinere" schijven, na de ervaringen afgelopen jaren.
Als je dan het prijsverschil gaat bekijken tussen een Maxtor en een ander uitstekend merk zoals Western Digital, dan is dat zo klein dat je daar niet meer over denken moet.

Ik weet niet hoe het met de garantie bij Maxtor zit. Velen zijn teruggegaan van 3 jaar naar 1 jaar. WD heeft dat ook gedaan met de kleine schijven, maar vanaf 120 gig heb je toch 3 jaar garantie.
Dan zijn er ook nog de super snelle en stille nieuwere Seagate schijven die zeker niet onder doen voor de Maxtor, alleen weet ik zo even niet hoe die nu in prijs liggen.

Partities van 10 gig zijn wel nodig voor DVD branden en dan liefst NTFS want da's wel zo handig.
Maar als je echt veel wilt, dan pleur je er toch 2 stuks 120 of 160 in?
Verder partitioneer je die dan gewoon in laten we zeggen 6 partities van 20 gig, plaats genoeg.
Dan heb je nog 1 partitie van 40 gig over voor je games, moet je eens zien wat je kwijt kan, en dan hebben we het dus nog maar over 1 HD van 160 gig, laat staan als je er 2 in hangt.

Met een aparte pci controller kun je er nog eens 4 devices aan hangen dus heb je ruimte voor 8 ide/atapi devices, 4 op je mainboard en 4 op de controller dus daar hoef je het ook niet voor te laten.

Partities van 10 gig zijn wel nodig voor DVD branden en dan liefst NTFS want da's wel zo handig.

Vertel!!

ja dat wil ik ook graag weten doe alles nog onder fat 32

en als ik een grote schijf opdeel kan ik een aantal fat 32 en NTFS
door elkaar gebruiken ?

gr hatz ,

ben namelijk bang voor software conflicten en die zijn der zo ook al genoeg.

Waarde heren,

Ik zie dat er toch e.e.a. door elkaar gehaald wordt, dat is nu heel jammer.
Er worden wel degelijk goede antwoorden gegeven, maar er zit nog wat haken en ogen aan:

1) De bios werd al genoemd. Oudere biosen kunnen idd hogere waardes dan 8Gb niet aan. Dit is sompel op te lossen door een bios upgrade ofwel flashen met dus een nieuwe bios.
2) operatingsystem. Ja, die werd ook al genoemd, met name me 98 etc.
First of al: 95 / 98 / ME zijn onder de schil zo goed als gelijk. iig wat os aan gaat, met hier en daar een verbetering / verandering (usb support is er een van).
NT / 2000 - XPzijn ook hetzelfde, met als kantekening dat XP nog de grootste wijzigingen heeft onder de motorkap.

Awel, nu we dat even duidelijk op een rijtje gezet hebben, hoe zit het dan met die schijfgroote? wie pikt het niet?
Het betreft de adressering!

Zodra je bios geupgrade is, kan je vrijwel elke waarde aan schijf aan, die er op dit moment op de markt te koop is.
Ik spreek niet over een bios van 2 jaar oud, nee, eerder biossen van 5 jaar oud.

Nu het OS. alle boven genoemde os-sen werken met een 16bits adressering.
Met uitzondering XP, die zit op 32 bits.
Daarmee is het mogelijk om je RAM geheugen tot maximaal 2 Gb in een keer te kunnen adresseren. Om over je schijfruimte maar niet te spreken.
Schijfruimte wordt in de vtoc (virtual tabel of contens) ook wel de database van je schijf (let op, dit is niet je MBR!) genoemd. Hierin staat waar alles gepositioneerd is.
Je MBR heeft dat ook, echter die heeft het alleen met de boot gegevens van je systeem en dus niet met de rest van de info.

Zolang die weggeschreven kan worden in 32 bits formaat, kan het OS de schijf aan.
Dit is dus duidelijk per schijf!

Zoals sommige weten zijn er al 64 bits computers zoals de itanium van intel.
Wat kunnen die dan aan?
16 petabite ram!!!
om over de disk ruimte maar te zwijgen.

Problemen met disk ruimte onder windows heeft niets met het aankunnen van je bios of os te maken. Het probleem is dan eerder een bug in M$....

Maar ag, dat overleef je denk ik wel.
De keuze om 2 kleinere schijven te nemen heeft meer zin als je in raid gaat draaien en dus alles dubbel op de schijven zet.
Anders kan je gewoon 1 groote nemen, en op tijd je backups draaien.

Originally posted by hatz
ja dat wil ik ook graag weten doe alles nog onder fat 32

en als ik een grote schijf opdeel kan ik een aantal fat 32 en NTFS
door elkaar gebruiken ?

gr hatz ,

ben namelijk bang voor software conflicten en die zijn der zo ook al genoeg.

Ja, maar dat zou ik niet doen!

Fat 32 is (mijn hele persoonlijke mening) een bagger standaard die nergens op slaat.
Ten tweede als je de twee door elkaar gebruikt en je hebt een systeem crash, dan is het risico dat je gegevens verloren gaan groter.
Juist omdat je verschillende bestandsystemen gebruikt.

Originally posted by Black Tiger

Maar als je echt veel wilt, dan pleur je er toch 2 stuks 120 of 160 in?
Verder partitioneer je die dan gewoon in laten we zeggen 6 partities van 20 gig, plaats genoeg.
Dan heb je nog 1 partitie van 40 gig over voor je games, moet je eens zien wat je kwijt kan, en dan hebben we het dus nog maar over 1 HD van 160 gig, laat staan als je er 2 in hangt.

Ok, 2 vragen van mij:
1) Waarom NTFS? Waarom is dat handiger?
2) Wat is de funktie van veel partities?

Oliebollen Hosting Fun Oliebollen

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan