hoe grote harde schijf

Oke.
1.) a.) NTFS is handiger omdat die beter om kan gaan met partities groter dan 4 gig voor gebruik met DVD.
Je voorkomt dan ook de foutmeldingen van winrar of brandprogramma's bij uitpakken of branden dat ze gaan lopen mauwen dat ze het niet aan kunnen omdat FAT32 maar tot 4 gig ondersteunt. Probeer het maar eens als je een DVD van 4,3 gig gaat uitpakken, misschien met nog wat hoesjes erbij ofzo.

b.) NTFS is een stuk stabieler en fragmenteert minder dan FAT32.

2.) Er is geen funktie voor meer of veel partities.
Vraagsteller wilde echter op een partitie W98 op de andere WinXP, wilde dacht ik (kan ook zijn dat ik verkeerd gelezen heb) ook toch wel zijn spellen apart houden van zijn downloads en/of dvd's.

In dat geval is het gewoon handig om partities te gebruiken.
Dan kun je alles mooi gescheiden houden.
Het door elkaar gebruiken van Fat32 en NTFS partities hoeft geen problemen te geven als je weet waar je mee bezig bent, heb ze hier ook door elkaar staan.

Waarom dan 10 gig of 11 gig partities en geen 5 gig wat in feite ook groot genoeg is voor een DVD?
Heel eenvoudig omdat ik al rekening gehouden heb met de wens om misschien meerdere svcd's te gaan omzetten op 1 dvd. In dat geval moet je gaan converteren, en daar geeft het zich leuke programma'tjes voor. De meesten van deze vragen echter wel ee partitie van 10 gig hiervoor en ziedaar... dat is de reden voor een 10 gig of groter partitie als advies te geven.
Verder heb je bij een schijf van 160 gig of meer dan zoveel partities (als je ze 5 gig maakt) dat je geen driveletters genoeg hebt, dus een combinatie van een paar diverse groottes is beter.
Vanwege fragmentatie etc. is het af te raden 1 of 2 partities te nemen.

Het is maar wat je wilt, maar men moet zo'n advies ook als advies of goede raad zien, niet als plicht. Men kan doen wat men zelf wil, alleen kijk ik wat verder vooruit en hou dus ook rekening met conversie en verder kun je op een 10 gig partitie ook 2 dvd's tegelijk doen (1 download en 1 branden) bijv.... ik noem maar iets. Maar het kan uiteraard altijd anders, dat moet ieder voor zich zelf bekijken naar de wensen die hij aan zijn systeem stelt.

Dat is hetzelfde als met een nieuwe pc of nieuwe satontvanger kopen.:)

Hopelijk is met deze uitleg wat meer duidelijkheid geschept waarom ik bepaalde adviezen op die manier geschreven heb.

Ik wilde je mening gewoon weten.
En wat betreft ntfs of fat staan we iig op eenzelfde nivo.
Wel wil ik eraan toevoegen dat mijn 80 Gb schijf (toen ik nog windows draaide) gewoon helemaal (geen losse partitie's) op FAT32 was geformateerd.

Echter, de foutmeldingen waar je het over had...
*zucht*

IK HAAT WINDHOOS!

Nou ja... ik heb het er niets mee....

als ik xp pro als besturing neem,
alle partitie's NTFS maak, op een grote schijf.( 120 of 160 gig)
draait alle bekende software hier onder zonder problemen
vb nero clonecd enz spelen call of duty ,rayman 3 om maar een paar te noemen.
som moet je dan een patch zoeken of zijn we die tijd al voorbij.

gr hatz,

Ik heb in mijn ploetertje een schijf van 120 Gb en een van 80Gb alles geformateerd naar Fat32 en gepartitioneerd in stukken van 40 Gb

Idd is het handig om een grote partitie te hebben hierop kun je dan meerdere kopieen van dvd's bewaren.

Een geshrinktDVD levert je idd een slordige 4.3 Gb aan files, alleen het voordeel is dat DVD shrink files aanmaakt van maximaal 1 Gb en dus de joekel van een file van ruim 4 Gb of meer zo omzeild wordt.

Deze files zijn moeiteloos naar de DVD brander te kopieeren (Ik maak nooit een SVCD waarom zou ik) Een dvd r+ heb je al voor 75 eurocent (Bij onze oosterburen)

Enne dat FAT32 "sectoren" verlies oplevert!!, zo wat ik heb 200 Gb en bij 5% verlies toch nog altijd effectief 190 Gb over.

Het voordeel van FAT32 is dat bij calamiteiten je nog steeds de baas bent over je systeem m.a.w. je pakt een opstart floppie en je kunt bij alle partities (schitterend om je backup terug te zetten)

Ieder zijn meug maar ik hou het op FAT32

Het is nietzozeer het sectoren verlies, eerder het data verlies.
Maar iedereen gebruikt datgene waar hij / zij de beste ervaring mee heeft.

Een dvd uit de winkel / videotheek kan een max. inhoud van 19 Gb hebben... (double layerds) wellicht boeiend om daar je partitie ruimte iig mee rekening te houden....

G

19 Gb op 1 DVD jaja op 2 DVD (toch?)

De movie "Band of Brothers" heeft 45 Gb aan data (5 DVD's)

Maar zoals gezegd na het shrinken heb je 5 maal 4.3 Gb met een maximale file grootte van 1 Gb!!!!

Oops, ik hoop niet dat ik een verkeerde indruk gewekt heb, ik ben niet boos of geirriteert op iemand hoor, men mag rustig aan elkaar vragen waarom men een mening is toegedaa, lijkt me niet meer dan normaal.
Daarom dat ik ook uitgebereid uitleg erover heb gegeven, maar misschien is het wat snel en strak gedaan omdat ik het nog effe typte en m'n vrouw hier stond te morren dat het eten klaar was.:)

Ohja, het is zeker verstandig om er iets van Fat32 bij te houden. Net zoals je zegt Twilight kun je er dan met een bootdisk bij.
Daarom dat ik de partities waar m'n downloads op staan en belangrijke bestanden zoals backups en dingen die ik nodig heb om het systeem weer snel draaiende te krijgen ook FAT32 heb staan.
Er bestaat wel NTFSDOS bootflop, dan kun je wel van NTFS lezen, dat kan net genoeg zijn om nog wat dingen die je nodig hebt van NTFS over te zetten naar een FAT32 partitie.

@Big_G: Ja ik haat windows ook, maarja, er is momenteel niets anders wat zoveel kan als windows. Jah, linux maar die heeft beperkingen op games en allerlei andere zaken die ik daarnaast nog doe en is als workstation nog geen alternatief voor windows... helaas.:( Snif.. Toch maar weer verder sukkelen zolang met microsux winslow.:)

Originally posted by the matrix
19 Gb op 1 DVD jaja op 2 DVD (toch?)

De movie "Band of Brothers" heeft 45 Gb aan data (5 DVD's)

Maar zoals gezegd na het shrinken heb je 5 maal 4.3 Gb met een maximale file grootte van 1 Gb!!!!

18,nogwat op 1 DVD!
doublelayed en double sided!

Let niemand meer op tegenwoordig bij het lezen van die computer idee boekjes????

(hoewel computer idee het zelf ook nog niet helemaal snapt)

Als je in het vervolg dan ook schrijft wat je denkt dan had ik niet te hoeven reageren.

In je vorige posting had je het over (double layerds) en nu heb je het over doublelayed en double sided!

ook op dit moment zijn er al double sided dvd Recordables te koop (stond niet in Computer Idee (flut blad overigens)

Maar goed dit doet geen afbreuk aan mijn verhaal betreffende het werken onder Fat 32

Nooit die melding gehad dan Matrix bij het uitpakken van een gedownloadde dvd dat de schijf fat32 was en het formaat niet aankon omdat ie niet groter kan dan 4 gig?
Da's boffen dan, maar zal nog wel een keer komen.;)

Computer Idee is een leuk blad, maar nee, echt aandachtig lees ik het niet, er staan vaker van dit soort fouten in en dingen waarvan je denkt "pffff dat kan een stuk eenvoudiger" wat je dan ook weer vaak ziet aan de eenvoudigere oplossingen die lezers geven in het volgende nummer bij de lezerspost.:biggrin:

Ze zijn behoorlijk arrogant met hun commentaar, wat ze zelf schijnbaar het leukst vinden en nog wat lezers ook, maar wat ook veel mensen (o.a. mij) behoorlijk irriteert.

De enige reden waarom ik het blad heb en houd is omdat er soms toch wel leuke tips in staan, vind de verhalen wel grappig en het is leuk straks voor de kids want met hun pc ben ik nu bezig.

Maar in principe is het blad dan ook voor de pc beginners, niet voor de technici.

Mijn excusses Matrix,

Ik probeer in mijn kennis overdracht zoveel mogelijk te vertellen in zo weinig mogelijk woorden.
Als ik dat nl niet zou doen, zou mijn schrijven wel eens een stuk taaier worden en minder leuk om te lezen.
Hierdoor kan het zijn dat ik voor de iets gevorderde iets essentieels mis.

Ik zal proberen zo precies als mogelijk alles te schrijven.

G

Heren om op de vraag terug te komen.

Bijna alle pc's met ATA 133 kunnen een schijf van ongelimiteerde groote aan.
De zoektijden worden wel ff wat langer.
Er zijn wat uitzonderingen bij sommige Bios versies vanwege de "Bios Capacity Barrier"
Een van de meest gebruikte bios varianten in oudere systemen is Award Bios version 4.51 PG welke een barrier kent van 32GB.

Om dit te omzeilen is er op de meeste disks een niet beschreven jumper positie. Deze heet "Cylinder Limitation Jumper" en kan op diverse posities naast of inplaats van de Master Slave jumpers geplaatst worden. Als je dan in het bios de disk zelf opzet werkt het als een speer.

Je kunt 4 disks op deze manier installeren [P.M, P.S, S.M, S.S] alleen heb je dan geen ruimte meer om cd-roms oid te installeren.

Ook kun je een Ultra ATA kaart in je P2 zetten en dan zijn de problemen met harddisk herkenning zeker weg.

Daarnaast kun je ook nog knoeien met SCSI

Kijk ook even naar de retail versies van Maxtor. Krijg je een boekje en Maxblast software.

Groet van Maison

Oliebollen Hosting Fun Oliebollen

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan