Hulp gevraagd:aanschaf voor spaanse zenders

S

Supernova

:zwaai: forummers,

Als starter in het land der schotelaars heb ik een aantal prangende vragen, hopelijk zijn er mensen met ervaring die info willen delen..

Ik wil een schotel en ontvanger gaan aanschaffen met het doel zoveel mogelijk spaanse zenders te ontvangen. Nu zijn de FTA zenders wel leuk maar voor mij niet afdoende. Nu komt ie; wat ik doen om de bekende spaanse zenders te ontvangen zoals La sexta, Quatro, Telecinco etc? Welke apparatuur is hiervoor het meest geschikt? Hoe doen spaanse mensen dat als ze naar bv nederland zijn geemigreerd?

Ik begrijp dat een abbonnement afsluiten vanuit nederland niet mogelijk is. Hoe dit te realiseren en wat kost een abonnement voor het basispakket aan spaanse zenders?

Een heel verhaal, alle info is welkom :zwaai:

Hoi Supernova en welkom op Satellite Fun.

Wellicht ben ik in de gelegenheid een gedeelte van je vragen te beantwoorden en kan iemand anders je nog meer informatie geven hieromtrent.

Wat je moet doen om de Spaanse zenders te ontvangen is zien dat je een abonnement krijgt op Digital+ in Spanje.

Daar zijn een paar methodes voor, bijv. via familie in Spanje, omdat je een Spaans adres moet hebben, maar hier en daar in Nederland zal er wellicht ook wel een handelaar zijn die een abonnemetn voor je kan regelen. Nadeel daarvan is wel dat je meteen voor een heel jaarabonnement moet betalen en dat is toch wel een behoorlijk bedrag.

Dat is tevens het antwoord op je vraag hoe geëimigreerde mensen dat doen, want dit is de enige methode, buiten het illegale cardsharing dan hetgeen we hier niet bespreken, maar daar kun je via google wel genoeg info over vinden.:)

Mocht je een abonnement kunnen afsluiten zul je een ontvanger moeten hebben die de gebruikte codering aan kan. Op dit moment is dat Seca 2 en Nagravision 3 als ik Lyngsat mag geloven.

Veel alternatieve ontvangers zoals bijv. de Dreambox en DGstation kunnen dat ook aan middels emulators, daarom is het toch van belang om te melden wat je verder nog graag zou willen.

Kijk daarvoor ook nog eens naar dit (klik) topic waarin je kunt lezen welke informatie handig is om te weten alvorens tot een goed advies te kunnen komen.

Thanx Black Tiger! :ballon:

Ik zal het e.e.a. verder concretiseren aan de hand van de topic.

Ik heb geen connecties in spanje op dit moment. Ik ken geen tussenpersonen die dit aanbieden. Iemand wel?

Ik wil een ontvanger waarmee ik nog wel wat kanten mee op kan, zonder dat het meteen heel ver hoeft te gaan. Ik ben handig met computers dus dat geen probleem. Mij is een schotel aangeraden -Technisat Multyantenne voor 4satellieten - maar ik weet of dit een goede keuze is, het is z'n compacte schotel. Volgens mij kun je daar alleen astra1,2,3 en hotbird mee ontvangen en niet iets anders. Daar zitten echter wel ook de spaanse zenders bij.

Een dreambox lijkt me ook wel een optie maar dan een van de instapmodellen. Dreambox DM500 PLUS? tot zo'n 200euro denk ik aan. Ik heb hier echter geen ervaring mee. Ik wil iig niet beperkt worden door 1 kaart van een aanbieder. Ik wel digitaalzenders kunnen ontvangen, opnemen hoeft niet. Wat is eventueel een alternatief merk zijn?

Eventueel wil ik eens naar het onderwerp sharing googlen. Maar wil daar liever vooralsnog geen tijd aan besteden.

Hoofdvraag nogmaals

welke optie is de beste prijs/kwaliteit verhouding qua aanschaf gezien mijn wensen en hoe kan de spaanse zenders gaan ontvangen via de astra?

Alle adviezen zijn welkom.. nu ik verder mijn wensen kenbaar heb gemaakt.

:rolleyes:

Laatst bewerkt:
Hoofdvraag nogmaals

welke optie is de beste prijs/kwaliteit verhouding qua aanschaf gezien mijn wensen en hoe kan de spaanse zenders gaan ontvangen via de astra?

De enigste "legale" manier is toch in Spanje een pakket uitkiezen bij de plaatselijke dealer van D+ en dat wordt op je woning in Spanje kompleet werkend afgeleverd met schotel en al op het dak.

Uiteraard moet je dan wel ook een Spaanse bankrekeningnummer opgeven waar het abo geld van afgeschreven kan worden.

Daarna kun je de ontvanger en/of smartkaart meenemen hier naar toe en kun je hier kijken zorg dan wel dat je een abo op de Astra sateliet hebt omdat D+ op de Astra1 op 19.2 oost uitzend en ook op de Hispasat op 30 west.

Je vraagt iets wat helemaal legaal eigenlijk niet kan en minder legaal via een kaartenhandelaar goud geld gaat kosten.

Houd er rekening mee dat dergelijke ontvangers vooral geschikt zijn om er mee te hobby'en.

Dat betekent dat wat jij er mee wil doen, niet zal gaan zoals ie uit de doos komt.

Je zal 'm daarvoor aan moeten passen.

Verder heeft de 500+ (en ook de 600) geen CI slot.

CI staat voor Common Interface, dat is zoiets als Algemene Aansluiting, een aansluiting waar je verschillende decoder modules in kunt stoppen.

Een ontvanger die voorzien is van een (of meer) CI slot, kan wel vanuit de doos (en met de juiste module) signalen decoderen.

Aart44 en Mas3,

Ik begrijp uit jullie verhaal dat het bijna onmogelijk is om dit op een nette manier te kunnen realiseren. Zijn er "hypothetisch gezien" manieren om dit op een andere manier wel voor elkaar te krijgen doormiddel van het bewandelen van andere wegen of is ook dat een lastig verhaal :whatever:

Als leek hoor ik graag jullie mening en ook die van andere..

bedankt!!

:)

PS wat vinden jullie van de schotel die me is aangeraden?

Laatst bewerkt:
Multytenne is een geinig ding.

Maar het schoteltje is te klein om betrouwbaar te kunnen ontvangen.

Daarmee bedoel ik dat je geen regenreserve hebt, wat betekent dat jij eerder last zult hebben van regenbuien dan ik hier met m'n beduidend grotere schotel.

Inderdaad is dat ding uitsluitend bedoeld voor de door jou genoemde satellieten, of een combinatie waar de satellieten in dezelfde verhouding hangen (veel succes met je zoektocht daarnaar..).

Multytenne is een leuk ding als je naar NL, DE en UK kanalen wil kijken, aangevuld met nog wat IT, FR en Arabisch spul (best wel veel dus).

Je kunt er ook ES kanalen mee oppikken maar een andere combinatie van satellieten zal daar waarschijnlijk wel beter voor geschikt zijn.

Het gaat me weer wat te ver om je een wave frontier T55 of T90 (of bouwgelijk) aan te raden, omdat je beginner bent.

Kijk eerst een op kingofsat (klik!) (ziet er mij te onoverzichtelijk uit), of lyngsat (klik!).

Daar kun je eens zien welke Spaanse (Spaanstalige) kanalen er zoal te ontvangen zijn en waar je die kunt vinden.

Aan de hand daarvan kun je dan weer zien welke posities je wil en bepalen hoe je dat moet gaan doen.

Hypothetisch hoeven we nog niet eens te gaan. Mas3 had het over een werking "uit de doos".

Maar het is erg eenvoudig om de standaard software van een Dreambox te vervangen voor alternatieve software (firmware genoemd) zoals bijv. Pli of Nabilo of Gemini.

En in dat geval is het opeens weer geen probleem om kaarten te draaien, er zijn diverse emu's in omloop die je gewoon vanaf je Dreambox met de afstandsbediening kunt downloaden, vermits je de Dream wel op internet aansluit en deze emu's zijn zeer wel in staat om een Nagra of Seca2 kaart te draaien.

Dus een CI slot heb je met een Dreambox niet nodig, tenzij je perse je ontvanger origineel wenst te houden. Dat is wat Mas3 bedoelde te zeggen volgens mij.

Blijft het probleem met de kaart.... van Aart44 en mij heb je al gehoord hoe dat in zijn werk gaat en dat het dus niet zo eenvoudig is.

Alternatief is er dus de "hypothetische" externe cardsharing methode, maar als je je daar voorlopig niet in wenst te verdiepen dan houdt het verhaal even op met de informatie die er nu geschreven staat.

Daarnaast moet je ook nog maar eens toevallig iemand vinden die zo'n kaart beschikbaar heeft om te sharen en bereid is dat te doen, daar hebben we het ook nog niet eens over gehad...

bedankt voor de heldere toelichting..weer stapje verder.

:cool:

De schotel waar ik het overhad is dus niet echt een aanrader. Dan een gewone schotel van 60cm met 2a3 koppen beter? of 80cm? Of maakt dat in mijn geval niet zo veel uit. Deze koppen wil ik nog wel kunnen verplaatsen naar andere satellieten. Multytenne valt dan af, lijkt me.

Wat ik in ieder geval wil kunnen ontvangen is de Astra1 en Hotbird. Dus een schotel ophangen richting de graden-oosten sats Volgens mij is Hispasat niet te bereiken, of wel? Volgens mij zijn dat de drie sats voor spanje. Wat zou nog leuk zijn als toevoeging, een andere astra of hebben jullie goede ervaring met een andere sat die mogelijk is? Wat gebruiken jullie voor schotel..

En stel ik neem geen dreambox, wat is dan een goed alternatief. waarbij ik de mogelijkheid heb om niet alleen die kanaaldigitaal card te gebruiken, maar misschien ook een andere.

:aanbid:

En stel ik neem geen dreambox' date=' wat is dan een goed alternatief. [/quote']
Een Reelbox avantgarde, Triple Dragon, IP Box 9000 of 900 dat zijn receivers met netwerkaansluiting en draaien op Linux software en dan ben ik vast nog merken vergeten.:)

Ja er is ook nog de Technomate 9100 als ik het goed onthouden heb.

@Supernova: De Hispasat is wel te ontvangen mits je vrij zicht hebt die kant op. Ik zou echter nooit beginnen aan een 60 cm schotel als je meerdere lnb's er op wenst te zetten.

Ik zou dus sowieso een 80cm nemen, bijv. een Triax en dan liefst niet zo'n lichte maar een donkere die zijn van betere kwaliteit.

Eventueel zou je ook erbij nog een draaibare schotel kunnen nemen met een 95cm Triax en een Diseqc motor zoals de Moteck-2100 SG met Usals ondersteuning.

Deze kun je dan (in elk geval met de Dreambox, met de andere merken heb ik geen ervaring) gezamenlijk aansturen middels een 4-weg diseqc switch.

Maar er zijn ook andere mogelijkheden.

Zo is er een groter model schotel, namelijk de Wavefrontier 90, deze weegt 14 kilo, maar daar kun je (als je wilt) tot 16 lnb's op hangen. Voor zover ik begrepen heb zou het daar ook net mee lukken om de Hispa te ontvangen. Deze is wel een stuk duurder dan de multytenne en kost rond de 210 euro.

Er is ook nog een kleiner model van, de Wavefrontier 55, kunnen minder lnb's op, kost rond de 115 euro maar ik weet niet of je daar Hispa mee kunt ontvangen.

Dan is er nog een nieuwer type, waar 6 lnb's op kunnen, misschien dat daar ook de Hispa op ontvangen kan worden, kost rond de 95 euro en is de Archsat Multibeam.

Met alle genoemde antennes, behalve de Triax en de Wavefrontier heb ik zelf geen ervaring dus hopelijk dat een van onze gebruikers of moderators daar nog aanvullende informatie over kan geven.

Kleine tip, een Dreambox kan niet overweg met de witte D+ kaart. Dat is nagra3 en is middels een boxkey gekoppeld aan een tuner. Dus niet met de Dreambox. Neem je de grijze kaart van D+ dat is nagra getunneld in seca, dan gaat wel werken. Dus let op welke kaart je aanschaft.

Klopt dat Ptje?

Ik hoorde namelijk van horen/zeggen dat die kaarten in de Dreambox ook zouden werken met boxkey. Vermits je de boxkey kent en deze dan invoert en dan met Newcs op de Dreambox laat draaien.

Net als de kaart van Sky Italie dus.

Dat werkt niet met Nagra 3? Of heeft nog niemand dat getest?

Resume,

Ik denk dat ga voor een 80cm schotel met 3 koppen. Wat ik me dan afvraag, moet je dan drie sats nemen die dicht bij elkaar staan, of kan 1 voor astra 1 voor hotbird en 1 voor hispasat nemen? Dan pak ik de meeste spaanse zenders mee en wat andere leuke. Ik heb trouwens een tuin op het zuiden. En zit er veel verschil in de kwaliteit van de koppen?

Wat betreft de tuner, tips voor de beste aankoop voor rond de 200 euro? Met goede kwaliteit en maar tevens ook een instapmodel met mogelijkheden. Corrigeer me het fout is, maar ik denk te moeten kiezen tussen een "normale tuner" en versie zoals de dreambox waar dus alleen linux op staat en eerst nog een image + software op moet worden gezet. Verder wil ik dus een kaart erin kunnen doen die me niet beperkt tot alleen kanaal digitaal. Of hebben jullie die ook alleen? Die kaarten systematiek is me nog niet helemaal duidelijk. Een spaanse kaart kan ik niet aankomen, dus neem je kanaaldigitaal kaart of...? zelf wat fixen via internet..?

Ik hoor graag jullie feedback weer!

:exactly:

Laatst bewerkt:
Hallo Blacktiger,

Kun jij even de boxkey en Rsa key uit een Nagra3 kaart halen voor me dan ? Of uit de ontvanger. Dan gaat het inderdaad werken.

Je wil dus graag 19.2 oost, 13 oost, en 30 west tegelijk ontvangen, met een enkele 80 centimeter schotel.

Daarmee wil je een bereik van zo'n 50 graden overbruggen.

Dat gaat niet lukken zoals je zelf al vermoedde.

Als je dat zo ongeveer wil, zul je toch aan de al 2 maal eerder genoemde wave frontier moeten.

Dat is een heel speciale schotel die geen brandpunt heeft, maar een brandlijn.

Die kan daarom wel een heleboel satellieten tegelijk vangen.

Alleen vind ik persoonlijk zo'n wave frontier nou niet bepaald het juiste product voor een beginnend satelliet enthousiasteling.

Dat vanwege de prijs, maar ook vanwege de manier waarop een en ander werkt.

Uiteraard kun je dan gaan voor professionele installatie (en onderhoud), maar de vraag is dan wel of dat in je budget gaat passen.

(Die heb je namelijk nog niet genoemd, alleen dat je zo'n € 200,- zou willen uitgeven aan je ontvanger.)

de boxkey en Rsa key uit een Nagra3 kaart halen voor me dan ?
Ahja stom.:headbang: Nagra 3, die hebben ze er nog niet uit en bij Italie is het NDS....

Ik ben er bijna uit!!

Maar wat voor receiver zal.. ik kopen. Dat is nog the big question..

reviewing:

ik wil gaan bewinnen met een 78cm schotel twin-kop voor astra1 en hotbird. En daar een ontvanger zonder HDD uiteraard digitaal. Waarbij ik in de toekomst wat kan gaan hobbyen met images/emu/keys. Budget rond de 200euri lijkt me wel aardig als starter.

Wat te kopen?????

----- Added 8/11/2008 at 01:49:09 -----

alle reacties zijn welkom !!! :jow:

Laatst bewerkt:
Geduld is ook een schone zaak.:)

Maar als je wat wilt hobbyen en ook wat langduriger, dan zit je toch aan een Linux ontvanger. als je een budget van rond de 200 euro over houdt voor de ontvanger zou ik er iets meer bij doen, voor 250 heb je een Dreambox 600 en daar kan wel een HDD in.

Voor 200 de Dreambox 500.

En anders zul je het richting DGStation moeten gaan zoeken, alleen weet ik niet zo vlug welke modellen dat die hebben voor rond de 200 euro.

Geduld is ook een schone zaak.:)

Zekerz black tiger!

Ik denk inderdaad dat de 600 een hele goede optie is. Wat is het nadeel dan dat het linux is? Als ik dat ding uit de doos neem en canaldigitaal-kaart erin prop en dan begin met NL en FTA doet het dan niet meteen??

En qua hobbyen.. wordt ding een beetje goed ondersteurd dat jullie weten?? :)

Zijn er nog meer dingen waar ik aan moet denken.. die nog vergeten ben.

As always.. iedere reactie is welcome!

Greetings :cool:

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan