Want in zo'n geval van je eigen server (en dus je eigen domein en zeer waarschijnlijk hetzelfde IP als dat van je internet) klopt zijn antwoord helemaal.
Nee ik doelde eigenlijk niet specifiek op een eigen mailserver. Maar gewoon je ip adres. Als je ip adres is: 212.204.144.244 (fictief voorbeeld) en je email adres
jantje@home.nl (klopt, nooit spaties in email accounts) dan word bij het versturen van je mail, ook als je dat niet middels een eigen mailserver doet dus bijv. via @home zelf (mail.home.nl) altijd je ip adres in de headers van de email toegevoegd.
Het verhaal van Mas3 klopt als blijkt dat niet jouw ip of email adres geblokkeerd is in zo'n spamlijst maar als het de provider is. Om bij ons voorbeeld te blijven weet ik dat de Sorbs lijst het hele @home.nl domein in de blacklist heeft staan, daarom gebruik ik die Sorbs lijst bijna niet.
In dat geval heb je een vet probleem, je provider moet dan zorgen dat ie uit de lijst komt, en bij Sorbs moet je daarvoor betalen en dat doen providers de laatste tijd niet meer vlug dus @home staat er nog steeds in.
Nu bof je bij Sorbs nog, aangezien je als individuele gebruiker je eigen @home.nl email adres (gratis) kunt laten deblokkeren, daar is een procedure voor en die moet je dan ook vanaf je eigen pc uitvoeren (i.v.m. je ip adres wat gekoppeld is aan je email adres).
Doch dat is niet bij alle blacklists het geval. Er zijn er waar je gewoon pech hebt als je erin terecht komt, dan kom je er niet meer uit.