Misschien tip wat je eens kunt proberen? Lees onderstaand maar eens goed!
ING en IBAN controle is MANK
Reageer met quote
26-04-2014, 11:27 door Syzygy, 44 reacties
Laatst bijgewerkt: 26-04-2014, 11:28
Enkele weken geleden:
Sinds de IBAN invoering werkt de controle op NAAM en REKENINGNUMMER bij de ING BANK niet meer.
Naar herhaaldelijk testen en er over te corresponderen doet ING niets met deze melding (buiten onduidelijke replies)
Het scenario tijdens een overschrijving bij MIJNING :
Onderstaande NAAM en REKENINGNUMMERS zijn fictief !!
Als voorbeeld nemen we de naam van de firma De Bruin
Als voorbeeld nemen we het oude rekeningnummer: 12345
Als voorbeeld nemen we het nieuwe rekening nummer: NL45INGB0000012345
Vroeger (voor de IBAN notie):
Je vult een bedrag in en de naam van de begunstigde gevolgd door zijn rekening nummer.
? 100,-
fa. De Bruyn
12345
We spellen de Bruin met een y en er verschijnt een melding BEDOELT U fa. DE BRUIN !!
We zeggen dat dat ok? is en de transactie kan vervolgt worden.
Nu met IBAN notatie:
? 100,-
fa. De Bruyn
12345
Omdat we de naam en het rekeningnummer niet correct hebben zal de zelfde melding verschijnen: BEDOELT U fa. DE BRUIN !!
Vervolgens zal bij goedkeuring de correcte IBAN conversie plaatsvinden.
MAAR NU DOEN WE ZELF EEN CONVERSIE OF WE VULLEN EEN VERKEERD REKENINGNUMMER IN MAAR DE NAAM VULLEN WE GOED IN !!!!!!!!
? 100,-
fa. De Bruin
NL45INGB0000012356
Resultaat: GEEN CONTROLE EN HET BEDRAG WORDT GEWOON OVERGEMAAKT NAAR NL45INGB0000012356 OOK AL HEET DEZE PERSOON WELLICHT "DE JONG" OF ZO !
De controle op naam en nummer is dus foetsie.
Resultaat, je bent je geld in eerste instantie kwijt.
Optie: Je belt de ING, meldt het, zij geven een bericht (verzoek) aan de eigenaar van NL45INGB0000012356 om het bedrag terug te storten. Hiervoor krijgen ze pak weg 3 weken de tijd en als er geen gevolg aan wordt gegeven zal de ING de NAW gegeven van NL45INGB0000012356 naar jou toesturen en kan je zelf aan de slag !
Nou is mijn vraag (ook aan de ING) . Hoe moeilijk is het nou om die controle ( Naam/Nummer) op de nieuwe IBAN nummers uit te voeren.
Na diverse mailtjes houdt de ING het voor gezien en weigeren deze misser toe te geven.
Ze melden alleen hoe het zou moeten werken echter in geval van fouten erkennen ze dit niet.
In het verleden heb ik meer met ING en ABN problemen te maken gehad maar een "mea culpa" zul je nooit van ze horen.
Probeer het maar eens (wellicht is het onderhand opgelost maar zolang je geen TAN code hebt ingedrukt kan er niets gebeuren ;-)