ik ben opgelicht door een verkoper op Marktplaats

Soo, die heft een leuk inkomen!
Vroeger kreeg je direct een naam en woonplaats als je van ING naar ING geld oovermaakt.
Ik heb net geprobeerd 5 cent naar dat nr. over te maken, maar dat automatisch invullen van de naam doet de ING niet meer.
Als je de bank beld, willen die niet helpen?

inderdaad vroeger had de GIRO  het beter voor elkaar , je vulde het gironummer in en automatisch kwam daar de naam bij te staan,zodat je kon zien of de overboeking naar de juiste persoon ging,

Tegenwoordig ING maakt de naam niet uit al vul je JAN LUL als naam in als het ING IBAN nummer maar de juiste cijfers bevat.

En verhaal halen of terugboeken ho maar ,
Zelfs de politie doet volgens mij geen flikker hier op uit. Zijn te druk met staken.

Inderdaad vreemd dat iemand niet te traceren is als het bankrekeningnummer wel bekend is. En iemand die een account aanmaakt op MP moet toch ook sporen achterlaten op MP. Minimaal zijn IP adres lijkt mij ook al logt de persoon in op andere locaties.

Wij zijn allemaal tegenstanders van de inzage van onze gegevens, ze weten alles en verkopen het ook door. Maar als jij als consument of benadeelde je recht probeert te behalen is niet thuis. Of ze kappen met het verzamelen van onze gegevens of men helpt de burger er maar eens mee als het nodig is.

Ik heb eens op het rekeningnummer gezocht, en dit nummer wordt ook onder een andere naam gebruikt door de oplichter.

Lees hier maar eens.

Misschien tip wat je eens kunt proberen? Lees onderstaand maar eens goed!

ING en IBAN controle is MANK

Reageer met quote
26-04-2014, 11:27 door Syzygy, 44 reacties
Laatst bijgewerkt: 26-04-2014, 11:28

Enkele weken geleden:

Sinds de IBAN invoering werkt de controle op NAAM en REKENINGNUMMER bij de ING BANK niet meer.
Naar herhaaldelijk testen en er over te corresponderen doet ING niets met deze melding (buiten onduidelijke replies)

Het scenario tijdens een overschrijving bij MIJNING :
Onderstaande NAAM en REKENINGNUMMERS zijn fictief !!
Als voorbeeld nemen we de naam van de firma De Bruin
Als voorbeeld nemen we het oude rekeningnummer: 12345
Als voorbeeld nemen we het nieuwe rekening nummer: NL45INGB0000012345

Vroeger (voor de IBAN notie):
Je vult een bedrag in en de naam van de begunstigde gevolgd door zijn rekening nummer.
? 100,-
fa. De Bruyn
12345

We spellen de Bruin met een y en er verschijnt een melding BEDOELT U fa. DE BRUIN !!
We zeggen dat dat ok? is en de transactie kan vervolgt worden.

Nu met IBAN notatie:
? 100,-
fa. De Bruyn
12345

Omdat we de naam en het rekeningnummer niet correct hebben zal de zelfde melding verschijnen: BEDOELT U fa. DE BRUIN !!
Vervolgens zal bij goedkeuring de correcte IBAN conversie plaatsvinden.

MAAR NU DOEN WE ZELF EEN CONVERSIE OF WE VULLEN EEN VERKEERD REKENINGNUMMER IN MAAR DE NAAM VULLEN WE GOED IN !!!!!!!!
? 100,-
fa. De Bruin
NL45INGB0000012356

Resultaat: GEEN CONTROLE EN HET BEDRAG WORDT GEWOON OVERGEMAAKT NAAR NL45INGB0000012356 OOK AL HEET DEZE PERSOON WELLICHT "DE JONG" OF ZO !

De controle op naam en nummer is dus foetsie.
Resultaat, je bent je geld in eerste instantie kwijt.

Optie: Je belt de ING, meldt het, zij geven een bericht (verzoek) aan de eigenaar van NL45INGB0000012356 om het bedrag terug te storten. Hiervoor krijgen ze pak weg 3 weken de tijd en als er geen gevolg aan wordt gegeven zal de ING de NAW gegeven van NL45INGB0000012356 naar jou toesturen en kan je zelf aan de slag !

Nou is mijn vraag (ook aan de ING) . Hoe moeilijk is het nou om die controle ( Naam/Nummer) op de nieuwe IBAN nummers uit te voeren.

Na diverse mailtjes houdt de ING het voor gezien en weigeren deze misser toe te geven.
Ze melden alleen hoe het zou moeten werken echter in geval van fouten erkennen ze dit niet.
In het verleden heb ik meer met ING en ABN problemen te maken gehad maar een "mea culpa" zul je nooit van ze horen.

Probeer het maar eens (wellicht is het onderhand opgelost maar zolang je geen TAN code hebt ingedrukt kan er niets gebeuren ;-)

Thanxs de klacht ,hierover heb ik gisteren al naar ing gestuurd dat dat van de zotte is en juist fraude en oplichting in de hand werkt en dat ing mede hieraan schuldig is.
Ben benieuwd naar hun reactie.

Antwoord ING:

In deze e-mail geven wij graag onze reactie op uw vraag over de naam en nummercontrole bij het doen van een Overschrijving. Graag reageren wij hierop.

ING gebruikt bij de uitvoering van uw betaalopdracht alleen het IBAN dat u heeft opgegeven. ING controleert niet of het door u opgegeven IBAN overeenstemt met de door u opgegeven naam van de begunstigde. Controleer daarom altijd goed of het door u ingevoerde IBAN correct is.

Geen naam-nummer controle meer
Om onbedoelde overschrijvingen te voorkomen, controleerde ING tot 1 augustus 2014 of het ING Betaalrekeningnummer en de ingevoerde naam van de begunstigde overeen kwamen. Deze techniek was alleen mogelijk bij 7- of minder-cijferige Betaalrekeningnummers. Met de overgang naar SEPA geldt een ander mechanisme om te controleren of het ingevoerde IBAN correct is. Het IBAN gebruikt controlegetallen om de kans op onbedoelde overschrijvingen te beperken. Meer informatie hierover vindt u op www.ibanbicservice.nl

Het is erg vervelend als u online een betaling doet voor een aankoop, waarbij de ander zijn afspraken niet nakomt. Een online betaling is iets tussen u en een website of bijvoorbeeld een aanbieder via Marktplaats of eBay. ING is hier g??n partij in.

Wat kunt u doen?

Wij adviseren u om direct aangifte te doen van oplichting bij het Landelijk Meldpunt Internetoplichting van de politie. Dit kunt u online doen via mijnpolitie.nl. Gebruik hiervoor de volgende link. Heeft u aangifte gedaan bij een lokaal politiebureau, doe uw aangifte dan alsnog online via mijnpolitie.nl.

Eventueel kunt u bij de aanbieder, bijvoorbeeld Marktplaats of eBay, ook een melding doen van oplichting.

Om oplichting gezamenlijk effici?nter te bestrijden is ING een samenwerkingsovereenkomst aangegaan met het Landelijk Meldpunt Internetoplichting van de politie. Wij ontvangen van hen alle signalen van oplichting die betrekking hebben op ING Betaalrekeningen, deze hoeft
u niet meer apart aan ING door te geven.

Hosting Fun

Terug
Bovenaan Onderaan