Ik snap even iets niet, ratelende waterpomp auto?

freggel1

Addicted Member
Moderator
Lid sinds
5 jan 2003
Berichten
20.434
Waarderingsscore
716
Punten
113
Leeftijd
59
Locatie
Zundert
Afgelopen week hoorde ik geratel onder de motorkap van mijn auto, en moest toch naar de garage want de uitlaat moest vervangen worden, en stelde toen de vraag of men even naar het geratel kon luisteren.

Nadat de uitlaat eronder lag en ik de auto op ging halen lag er een briefje op de bijrijdersstoel, het is de waterpomp.

Nu wordt deze natuurlijk meteen vervangen door een nieuwe incl. spanrollen en distributie, je moet het vakantiegeld ergens aan besteden.  :confused:

Maar er wordt bij verteld dat er niet te lang mee doorgereden mag worden want dan kun je de motor kapot rijden ivm met metaalsplinters.

En die snap ik nu niet??? Waterpomp, dus water, dit mag toch niet in de motor komen?
 
Vind ik ook beetje vreemd, maar ben dan ook geen automonteur.
Het kan natuurlijk wel zijn dat als er metaalsplinters aan de binnenkant af komen, deze via de waterkanalen meegenomen worden en dan kan zoiets de waterkanalen verstoppen. Dan wordt de motor te heet en kun je hem kapot rijden. Als ze dat bedoelen kan ik me er nog wel iets bij voorstellen.

Andere kant is als ie vast gaat hangen en daardoor draait opeens de distributie niet meer of verschuift zich een tandje, ook motor in de soep, maar dat heeft weer niet echt iets met metaalsplinters te maken.

Ben derhalve ook benieuwd naar het antwoord van de automonteurs onder ons.
 
Als koelwaterpomp ratelt, loopt er iets vast, dat kapot kan gaan.
Gevolg kan zijn, dat deeltjes metaal door de koelwaterruimtes geperst worden, alhoewel dit onwaarschijnlijk lijkt. Want als pomp al zo aan diggelen ligt, verwerkt die geen koelwater meer, en helemaal geen metaal.
Wel is het zo, dat pomp dan vastloopt, of asje breekt. Vervolg heb je geen koelwater circulatie meer, en sta je met kokende motor langs de weg. In dit geval gok ik op gebroken asje, dat nog enigszins de waaier meeneemt, zodat er nog wat koelvloeistof circuleert.
Ik denk, dat monteur het goed bedoeld heeft, maar zich wat ongelukkig heeft uitgedrukt.
Deze vakgroep is erg handig met de handjes, maar de vaardigheid, om het onder woorden te brengen, loopt wat achter, bij deze vaardigheid....
Aan de andere kant is het ook een hele klus, aan amateurs simpel iets uit te leggen...  ;)

Ik kwam hier eens aan de wal te werken, om een man te vervangen, die met pensioen ging.
Het viel mij op, dat veel tandwielkasten van lopende banden flink ratelden. Toen ik daar mijn bezorgdheid over uitsprak, zei de ouwe baas: "  Zolang ze lawaai maken, draaien ze nog....!"
Dat was zeer in tegenspraak met mijn ervaring als scheeps machinist, waar je altijd probeerde averij te voorkomen....
Wees blij, Freggel, dat dit euvel op tijd geconstateerd is, en dat je niet op de snelweg met een kokende motor bent komen te zitten, of erger nog, Vrouwtje Freggel....
Ik had het hier zelf enkele jaren terug, maar gelukkig op 200 mtr van huis, en reed zelf.
Nog een opmerking, die ik niet kan nalaten te maken... : Het lijkt erop, dat je nu de boodschapper er de schuld van geeft, dat je vakantie centjes naar de garage gaan.... Beetje oneerlijk...
Heb jij trouwens zo'n laag salaris, dat vakantiegeld maar ?130,- is.... Ik wist wel, dat Brabant achtergebleven gebied is, maar zo erg...???
Deze reparatie zal goedkoper zijn, dan Windows 12..... Wel kwestie van prioriteiten stellen...
Prettig weekend verder, vr.gr.George
 
als de water pomp vastloopt en hij loopt via de distributie heb je kans dat die riem knapt en dan zeg maar dag tegen je motor dan zijn alle kleppen krom zuigers beschadigd dan is het leed niet te overzien en waterpomp is een veelvuldig reparatie mijn vrouw zijn auto heeft na 5 jaar 10.000 km gelopen heb ik deze week ook pomp en riem laten vervangen fabrieks voorschrift en wat denk je de pomp tonden al lek sporen
 
Dan ben ik dus toch nog niet zo'n slechte automonteur want ik had beide opties goed. :biggrin: :p
 
Ouwe bus chauffeur :biggrin: volgens mij moesten die vroeger ook motorvoertuigentechniek doen tijdens het rijbewijs voor de bus?

 
Niet voor het rijbewijs van de bus maar voor het Chauffeursdiploma CCV-B, daar komt die kennis inderdaad vandaan. Heb er nog een beetje van onthouden.:biggrin:
 
Oeps...... jij was toch ouder? :biggrin:
 
Dan mijn. Ik moest me motorvoertuigentechniek gewoon halen voor me rijbewijs maar dat kan ook komen door dat ik het in dienst hebt gehaald.
 
Daar heb ik het mijne ook gehaald @Nummer10, maar dat is intussen al weer meer dan 30 jaar geleden, veel vond ik trouwens niet voorstellen wat er geleerd moest worden tijdens het halen van het vrachtwagenrijbewijs, het enige voordeel dat ik er aan gehad heb dat ik toen nog voor 19 keiharde guldens rijbewijs C/D/E bij op mijn gewone rijbewijs kon zetten, dus dat heeft me een aardige cent bespaard. :biggrin: 

Intussen is de waterpomp vervangen en distributieriem en rollen, dus hopelijk zijn hiermee grotere problemen voorkomen.

 
Oh ouder dan jij? Ja ietsie denk ik. :)
Ik had gelukkig geen motorvoertuigen techniek nodig voor m'n rijbewijs. Het C rijbewijs heb ik trouwens pas gehaald toen ik wat ouder was. Vrij kort na de vrachtwagen, dat moet in '89 geweest zijn als ik me niet vergis.

Nou freggel1, fijn dat het allemaal weer in orde is, hopelijk kun je nu weer een aantal jaren zonder teveel kosten bollen.
 
Ohja, wat ik er dus vandaag van begrepen heb wat er dus fout kan gaan toen ik de auto ging halen: Waterpomp kan vastlopen met als gevolg dat dan de distributieriem ook stuk gaat, en dan kan het einde oefening motor zijn.
 
Vandaag van begrepen hebt? Euh... kijk eens een aantal dagen terug....

Black Tiger zei:
Andere kant is als ie vast gaat hangen en daardoor draait opeens de distributie niet meer of verschuift zich een tandje, ook motor in de soep

LoL, langzaam van begrip? :biggrin:
 
Niet alleen een waterpomp kan een auto naar de eeuwige jachtvelden helpen.
Mijn dochter presteerde het om 5 jaar lang te rijden zonder olie bij te vullen. Laatst moest ze optreden (band frappant zie frappantband.nl)  in het zuiden des lands en tja olie op motor finaal naar de kloten.  Total loss.  En dan is het een eind lopen van Den Bosch naar Almelo.
 
Black Tiger zei:
LoL, langzaam van begrip? :biggrin:
Sorry BT maar ook ik laat steeds meer steken vallen, ligt aan de huidige werkdruk denk ik?
 
Denk je? Is toch maar een kwestie van even teruglezen? Moet ik helaas ook regelmatig doen omdat ik meer dingen vergeet of even niet meer weet... is de leeftijd zeggen ze. :)
 

Kerstboom 1 Hosting Fun Feestdag

Terug
Bovenaan Onderaan