ING onbeleefd tegen klanten? Of moet dat kunnen?

Black Tiger

Addicted Member
Administrator
Moderator
Waarderingsscore
1.261
Punten
113
Leeftijd
61
ING communiceert nu naar klanten in de "je" en "jij" vorm in plaats van zoals het (mijns inziens) hoort in de u vorm.
Volgens de ING is dat om het contact met klanten meer gelijkwaardig te maken. Persoonlijk acht ik dit onzin, want deze gelijkwaardigheid kan ook in de "u" vorm en is het gewoon een vorm van beleefdheid.

Volgens de ING is het nu begonnen in de communicatie, maar zal straks uitgebreid worden in alle communicatie en ook de website zal aangepast worden.

Wat vinden jullie daar nu van? Hoort men gewoon beleefd te zijn tegen klanten of moeten we tutoyeren maar normaal vinden? Het gaat niet alleen om banken maar steeds meer bedrijven ziet men dit doen.

Uiteraard heb ik het dan niet over als een klant iemand met "je" of "jij" benadert, mag je mijns inziens als medewerker ook op die manier terug antwoorden.

Maar in eerste instantie  dus met communicatie naar een klant toe? Wat vinden jullie hiervan?

Mijn mening is duidelijk, ik vind het onbeleefd en dus ook niet kunnen.

Mij maakt het niets uit.

Ik vind zelf dat je en jij makkelijker overkomt en dat je op gelijkwaardig niveau communiceert.

Het u en uw is uit de tijd en werd eertijds meer gebruikt tegen een hogere rangorde , vaak uit beleefdheid.
Maar in het algemeen worden mensen nu gelijkwaardig beschouwd en heb ik zelf ook altijd moeite met u.

In de meeste gevallen word je teruggefloten als je begint te uwen en zegt men vaak je mag je of jij of zelfs Georges zeggen

Maar Black Tiger u heeft een andere mening en heb daar begrip voor.

U mag me gerust met je of jij aanspreken of gewoon Georges.?

Was dit een tijdje geleden ook niet in het nieuws? 

Ik heb er eerlijk gezegd moeite dat men mij met u aanspreekt, en ook bijvoorbeeld nieuwe collega's die mij met "meneer" aanspreken, ik zeg dan altijd dat meneer hier niet werkt, en dat ik gewoon Corn? heet. 

Als ik een telefoongesprek heb met 1 van deze instanties doe ik altijd mijn uiterste best om verstaanbaar te praten, en niet plat Zunderts. 

Ik heb er dus totaal geen moeite mee als men jij of je tegen mij zegt. Ik zeg meestal "gij" .

Mijn stem is dus: Maakt mij niet uit.

Maar Black Tiger u heeft een andere mening en heb daar begrip voor.
LoL. In de informele sfeer maakt dat natuurlijk niet uit. Maar inderdaad heb ik een andere mening als het gaat om zakelijke en klant relaties en onbekenden.
Ik begrijp dat gelijkwaardig gebeuren niet. Als men beiden de beleefdheidsvorm "u" gebruikt is het net zo gelijkwaardig. Als men teruggefloten wordt, gebeurt vaak, is een teken dat dit inderdaad ook anders mag. Maar dan geef je toestemming.
Maar ik respecteer je mening uiteraard.

@Freggel1: Wat jij noemt als voorbeelden is meer de informele sfeer. Collega's hoeven mij ook niet met u aan te spreken. Maar het is wel een vorm van fatsoen en dus ook goed opgevoed, als zij jonger zijn en jou met U aanspreken. Je kunt dan inderdaad zeggen dat dit niet hoeft en met je en jij verder gaan. Dat zijn echter niet de situaties zoals ik ze bedoelde.

Jij gaat een winkel in of loopt een bank binnen en daar beginnen ze al gelijk met je en jij zonder dat jij er iets over gezegd hebt. Dat vind je dus ook goed?
Overigens.... Gij = U hoor. ;)
Het wordt in Brabant nog wel gebruikt in het Brabants dialect maar het stamt af van een hele vroegere beleefdheidsvorm.

We zijn niet de enige die twee aanspreekvormen (jij of u) hebben. Ook in bijvoorbeeld het Frans, Grieks of Portugees en nog veeeeel andere talen wordt een onderscheid gemaakt tussen (meestal) twee aanspreekvormen. Over het algemeen wordt dan gezegd dat de keuze voor de ene of de andere vorm een kwestie is van beleefdheid. Echter, uit onderzoek is gebleken, dat beleefdheid in dit geval eigenlijk bestaat uit drie factoren: formaliteit, status en solidariteit. Die bepalen of gekozen wordt voor ?je? of ?u?. Status wordt bepaald door te kijken naar leeftijd en maatschappelijke positie. Als iemand ?hoger? staat, omdat hij of zij ouder is, of omdat hij/zij jouw baas is, dan is de kans groter dan je ?u? zegt. Solidariteit gaat over het gevoel van gelijkheid, en formaliteit gaat over het karakter van een specifieke situatie.

Tweede Kamerleden zijn in principe allemaal gelijk qua status, en ze zijn directe collega?s, dus ze scoren hoog qua solidariteit. Maar vergaderingen van de Tweede Kamer hebben over het algemeen een formeel karakter. Die factor is zo belangrijk, dat leden elkaar tijdens de vergadering met ?u? aanspreken. Buiten de vergaderingen is ?jij? gebruikelijk, omdat daar het karakter naar informeel verschuift. Er kan dus tegen ??n en dezelfde persoon, en zelfs tijdens hetzelfde gesprek, worden gevousvoyeerd en getutoyeerd. Leuk voorbeeld is het interview op TV tussen Matthijs van Nieuwkerk en de Minister President (Mark Rutte) waarin hij tijdens het gesprek wisselt, wanneer het onderwerp van persoonlijk naar serieus verschuift van ?jij? naar ?u?.

Indien je bovenstaande in ogenschouw neemt, dan is het heel logisch dat de ING voor de "je" vorm kiest.

Wij zijn sinds 1 januari een sportbedrijf geworden, voorheen Gemeente. Sinds januari is er een nieuw communicatie protocol wat minder formeel is.
En jawel wij mogen geen u meer gebruiken, alles gaat in de je en jij vorm.

Nog even en de briefwisseling gaat ongeveer zo:

Hoi Eikel,

Je rekening kost ons doekoe, dus as je ff jaarlijks nou onze zakken extra spe....eh, in het vervolg meer gaat dokken, dan blokkeren we misschien je rekening niet.

Massels!!
ING

Ik wacht nog op een reactie van een lid uit Belgi?

Je hebt het leuk uitgelegd Eendenteam, maar dat is een zienswijze. Je kunt het ook gewoon blijven zien als een beleefdheidsvorm naar een klant toe. Niet omdat de hoger staat (alhoewel klant is koning) maar uit fatsoen.
Fatsoen en orde begint met de kleine dingen, zoals juist ook dit stukje beleefdheid wat in eerdere tijden inderdaad ook tegen oudere gebruikt werd. Zo kregen kinderen al van kleins af aan geleerd ouderen netjes aan te spreken en zo kweekte men respect.
Nu spreken we vader met zijn naam aan, ouderen anderen met je en jij en vragen ons wel af waarom de jeugd zo asociaal wordt en maar denkt dat alles kan in deze tijd? Dat heb ik toch het idee dat mensen oogkleppen op hebben.

Als je dit nu ook nog gaat nivelleren, waar is dan nog beleefdheid en fatsoensnorm voor nodig? Of hoe kun je die nog uitspraken als er toch geen u meer gebruikt mag worden?
Daar denkt men klaarblijkelijk helemaal niet meer over na.

En inderdaad, in Belgie is dat heel anders. Daar spreken ze in het begin op een informeel forum of gewoon als kennis per email nog met u aan. Hopelijk blijft dat daar zo.
Nederland kan nu op dit moment al iets leren van Belgie v.w.b. fatsoen en beleefdheid. En dan vragen mensen zich af hoe het toch kan dat Belgische scholen het zo goed doen en de kids zo netjes? Ja hoe zou dat toch komen he? Omdat wij hier onze eigen beleefdheid in de taal teniet doen dus. :)

Voor degenen die het niet uit maakt of er geen probleem meer vinden, kijk over 20 jaar eens waar dit toe geleid heeft (en nu al toe geleid heeft).
Het zijn de kleine dingen die 't hem doen.... in elke relatie, ook de bedrijf/klant relatie!

[quote author=the matrix]
Ik wacht nog op een reactie van een lid uit Belgi?
[/quote]

Belgen behandelen elkaar met het grootste respect.
Zelfs de benjamin van het gezin wordt met U aangesproken.

Ik ben verbaasd dat BT zich hierdoor laat verrassen.
De ING (eigenlijk alle banken in het algemeen) laten al jaren lang zien geen enkel respect te hebben voor hun klandizie.
De klandizie die ze nodig hebben, want zonden hen geen kapitaal om te verkwisten.
Dat gaat nooit meer veranderen, ook niet bij de nieuwe banken.
Want die gaan je zelfs vertellen wat je wel en niet met je eigen geld mag doen.

Ik ben verbaasd dat BT zich hierdoor laat verrassen.
Nou dat komt omdat de bank dat voorheen nog niet gedaan heeft. Het verrast me niet meer van bepaalde bedrijven. Maar dat een bank dat doet wel.
Temeer daar je bij de meeste banken in elk geval op de website nog met u wordt aangesproken.

Van de andere kant... ik wordt ook wat ouder dus wordt nog wel eens verrast door het een of het ander.
Het zal met banken zeker nog erger worden, mede vanwege de overheid die het liefst contant geld helemaal zou afschaffen. Die richting gaat het ook wel uit.

Uw saldo is negatief wij zullen helaas u een forse rente in rekening moeten brengen.

Jouw rente op je spaarrekening gaat per direct van 0.3% naar 0.15%
Wij hopen dat je hiermee voldoende bent ingelicht

Het tweede voorbeeld spreekt mij totaal niet aan. Is niet aan mij gericht. :)

Weten jullie wat ik ook niet normaal vindt?  Instanties die je een email stuurt, en gewoon botweg niet de tijd nemen om even te reageren.

Da's een totaal ander onderwerp freggel1 en nogal off-topic hier. :) Maar is wel vervelend.

De bestuurders krijgen steeds hogere bonussen het is toch om U tegen te zeggen  :pfff:

Wie ben ik?

Dat zal dan nu ook afgelopen zijn met ultra hoge bonussen. :clown:
Bestuurders worden dan ook met je aangesproken. En een bonus waar je "je" tegen zegt, bevat volgens mij minder euri's dan eentje waar je "u" tegen zegt. :biggrin: :)

Kerstboom 1 Hosting Fun Feestdag

Terug
Bovenaan Onderaan