instellingen Diseqc

A

aquainfo

Hallo

wie in de omgeving helmond kan mij helpen met het instellen van mijn DM500???

ik heb 4 vaste lnb's (astra 1 t/m 3 en hotbird)

op mijn vorige ontvanger werkte dit prima (maxdigitaal en topfield)

nu werkt op 1 of andere manier alleen de astra1

ik krijg met geen mogelijkheid de andere aan de gang

pls help

Welkom op Satellite Fun Aquainfo.

In feit mag het allemaal niet zo'n probleem zijn normaliter met de Dreambox. Helaas woon ik helemaal in het zuiden van Limburg dus wat te ver weg, zeker met deze weersomstandigheden.

Heb je nog iets aan de lnb's of schotel gewijzigd na het vervangen van de andere ontvangers door de Dreambox?

Nee er is niks veranderd met de lnb's

ik heb alleen de dreambox er aangehangen

deze stond ingesteld op 2 lnb's (astra 2 en hotbird)

dit werkte wel maar aangezien ik er 4 heb ben ik voor de optie eronder gegaan

aa ab ba enz

alleen dit werkt dus niet

diseqc 1.0 , 1.1 ook al geprobeerd maar ook dit is hopeloos

ik heb het idee dat het iets kleins is dat ik over het hoofd zie maar wat??

De optie 4 satellieten via disecq opt A/B zou goed moeten zijn.

Maar dan komt het. De instellingen kunnen overdwars liggen omdat de lnb's meestal gekruist staan op de satellieten. Nu is het moeilijk daar exacte informatie over te geven, maar even logisch gekeken (ik kan het mis hebben uiteraard).

Eerst de volgorde van oost naar west:

Astra 2, Astra 3, Astra 1, Hotbird.

Probeer het volgende eens:

Astra 3 -> diseqc a/a

Astra 2 -> diseqc a/b

Hotbird -> diseqc b/a

Astra 1 -> diseqc b/b

Ik weet het, het is even puzzelen maar daarin ligt waarschijnlijk toch de oplossing. Als de ontvanger via de diseqc geen ontvangst krijgt kijkt hij automatisch of hij ergens astra ontvangst heeft en gebruikt die lnb dan. Diseqc type 1.1 of 1.0 zou beiden moeten kunnen werken met moderne diseqc's.

Misschien is het handig om even je merk/type diseqc te vermelden, dan is door de technici alhier beter te onderkennen welke schakeling (misschien tone burst zelfs) nodig is.

raar maar er staat geen merk op me switch

alleen dit staat erop :

Diseqc 2.0 type 4518

denk niet dat je hier veel aan heb zo

mischien beter om ineens een andere switch te kopen

het makkelijkst is alles eens op AA zetten , dan beeld zoeken op je ontvanger , kijk welke sat dit is , dan aan de schotel de lnb's een voor een afdekken tot je beeld wegvalt , en dan kan je makkelijk de rest instellen

Als je alles op AA gaat zetten gaat ie zeker Astra 1 pakken want dat doet ie nu ook, dat gebeurt vaker aangezien hij dan niet weet welke satelliet hij moet nemen, dat hij dan automatisch op astra slaat dus ik denk dat je daar niet veel aan hebt.

Dan kun je beter testen met 2 stuks, bijv. a/a en a/b. Dus de satellite configuratie instellen op 2 satellieten, dan a/a en a/b nemen en kijken welke twee je kunt vangen.

Als je dat hebt, dan zet je hem weer op 4 en probeer je met b/a en b/b de andere twee te ontvangen.

oke gaan we proberen

als dat niet werkt geef ik het maar op en wil ik gaan kijken voor een diseqc van:

Emitor AB

of Maximum

iemand enig idee of deze goed zijn voor de DM500??

volgens de winkelier zijn ze beide perfect voor een dreambox

Wat ik bedoelde is , als je 1 sat bvb astra 19,2 hebt gevonden , dan heb je bvb nog 2 lnb's links van deze staan , dan weet je dat die twee gericht staan op bvb 23,5 en 28,2 , door de coax te volgen tot je schakelaar weet je direct op welke disecqpoort ze zijn aangesloten

Ik heb verder geen ervaring met die andere merken. Hier hangt een diseqc van Spaun en dat is niet de goedkoopste maar wel zeer goede kwaliteit.

Heb je het al gevonden aquainfo? Probeer het anders eens als volgt als je van de achterkant schotel richting de lnb's kijkt:

De hele linker lnb op Astra 1 (diseqc a/a)

De tweede van links Hotbird (diseqc a/b)

De tweede van rechts Astra 3 (diseqc b/a)

De lnb geheel rechts Astra 2 (diseqc b/b)

Met dank aan janblues voor de tip.

nee ben er nog niet uit hahaha

morgen alles uit elkaar trekken had ik bedacht

nieuwe kabels eraan (signaal is ook minder zag ik)

nieuwe connectors en dan zal ik me lnb's volgens jouw lijstje plaatsen

uitrichten en hopen maar ;)

anders ga ik toch maar voor die spaun switch ( is trouwens niet zo duur 25 euro):biggrin:

---------- Dubbelpost automatisch samengevoegd om 21:25 uur ----------

moet trouwens astra 1 en hotbird niet andersom??

13 en 19.2 toch??

moet trouwens astra 1 en hotbird niet andersom??
Dat zou je normaliter wel denken maar dat komt omdat het middenpunt van de schotel dan tussen de Astra en Hotbird ligt dus krijg het als volgt (van achter de schotel gezien):

Hotbird lnb ....... middenpunt ...... astra lnb

Even eenvoudig aangegeven dus. Maar omdat nu in jouw situatie het middenpunt anders komt te liggen vanwege dat er 4 lnb's zijn, komen niet deze beiden overkruis maar werkt het anders en komen ze per 2 overkruis, als volgt:

19......13......middenpunt.....23,5.......28

Oftewel:

Astra 1....Hotbird....middenpunt....Astra 3....Astra 2.

Als je er met Google op zoekt kom je dit ook veelvuldig tegen op deze wijze. Een commerciele site omschreef het nog op een iets overzichtelijkere wijze als ik deed:

DiSEqC A (1) = Astra 19,2 oost

DiSEqC B (2) = Hotbird 13 oost

DiSEqC C (3) = Astra 23,5 oost

DiSEqC D (4) = Astra / Eurobird 28,2 oost

En dat is dus ook de volgorde van de lnb's van links naar rechts als je van achter de schotel kijkt. Maar de oorzaak van het niet omwisselen van Astra en Hotbird ligt dus in het feit dat het middenpunt van de schotel nu anders is. Dat is ook de reden dat Astra 2 en 3 niet omgedraait hoeven worden want dat zou dan normaliter ook moeten.;)

zo eindelijk werkt het zonder disecq :bier:

elke lnb afzondelijk werkt perfect alleen met de disecq ertussen werkt het niet

dus zal toch een andere moeten worden

of hij is kapot zo ineens of de dm lust hem gewoon niet

ik blijf het raar vinden dat ik me lnb.s moet laten kruisen maar oke

het werkt nu zonder die kruising en ik laat het maar ff zo

tis niet echt weer om je schotel aftestellen ben ik achter

na de kerst gaan we nog even verder hobbyen

over dat kruisen van lnb's trouwens ..er zit bij mij een rechte strip waar de lnb's opzitten en ik kan niks buigen...is niet goed voor het plastic denk ik

ga van de week of volgendjaar toch kijken voor een andere disecq zal meteen dan kijken voor een andere lnb houder/strip

heb een paar mooie gezien met de lnb's er al in

neem aan dat die goed staan en zo dus sneller kan werken

prettige kerst btw

ik blijf het raar vinden dat ik me lnb.s moet laten kruisen maar oke
Dat lijkt echt maar zo want het moet echt gekruist. Ik wil je wel per pm een paar links geven naar satellietwinkels waar het ook zo uitgelegd word als je interesse mocht hebben, maar die links komen niet publiek op het forum want als onze gebruikers geen commerciele links mogen plaatsen ga ik zelf ook niet het foute voorbeeld geven.

over dat kruisen van lnb's trouwens ..er zit bij mij een rechte strip waar de lnb's opzitten en ik kan niks buigen...is niet goed voor het plastic denk ik
Nee dat zal zeker niet goed zijn, maar je moet ook niet gaan buigen, gewoon laten zitten zoals het zit en aansluiten zoals aangegeven, daarvoor hoef je niet te buigen, toch?

In elk geval alvast fijn om te lezen dat de lnb's het wel doen als je ze per stuk aan sluit, dan is in elk geval duidelijk dat daar het probleem niet ligt.

Ohja, er is nog 1 mogelijkheid als je een beetje vreemde diseqc hebt, dan zouden de instellingen als volgt kunnen.

Non-standard user defined dingens kiezen bij de sat instellingen.

Astra 1 op lnb 0 zetten, dan blauwe knop, diseqc 1.0 kiezen en op a/a zetten.

Hotbird op lnb 1 zetten, blauwe knop, diseqc 1.0 en op a/b

Astra 3 op lnb 2 zetten, daarna diseqc 1.0 en op b/a

Astra 2 op lnb 3 zetten, daarna diseqc 1.0 kiezen en op b/b zetten.

Dan opslaan. Er is een heel klein kansje dat dit werkt, maar het lijkt mij niet omdat alle tegenwoordige diseqc's toch wel het "normale" door de Dreambox gebruikte systeem aan kunnen.

Dat kruisen op de switch is ook niet nodig.

Het maakt helemaal niets uit waar je een LNB op een DiSEqC switch aansluit.

Je moet natuurlijk wel weten waar je welke LNB hebt aangesloten, en vervolgens dezelfde volgorde opgeven aan je ontvanger.

Natuurlijk is het zeer handig als iedereen dit hetzelfde doet, want dan kun je instellingen overnemen zonder een middag dingen goed te zetten.

Wat wel klopt is dat de LNB's gespiegeld moeten worden opgesteld aan je beugel, en ten opzichte van de volgorde waarin de satellieten in de ruimte hangen.

Dat komt omdat je schotel de functie van een vergrootglas (bolling) en spiegel (oppervlak) heeft.

Ik heb op school tijdens de natuurkunde les geleerd dat hoek van intreding gelijk is aan hoek van uittreding bij een spiegel.

Dus als je recht voor de spiegel staat , zie je jezelf.

Sta je links van de spiegel, zie je wat er rechts van die spiegel is.

Zo werkt dat dus ook voor de LNB's, en dat is wat BT bedoelde.

Toch ben ik het niet helemaal met BT eens.

Als je middelpunt tussen Astra 19.2 en Astra 23.2 ligt, krijg je niet :

Astra 1....Hotbird....middenpunt....Astra 3....Astra 2
Maar:

Hotbird....Astra 1....middenpunt....Astra 3....Astra 2

Gezien van achter de schotel, meekijkend in de richting van de satellieten.

Dit geldt dus voor de volgorde waarin je LNB's aan de schotel hangen, en niet waarin ze aan de switch zijn aangesloten, hoewel het wel logisch is die volgorde gelijk te houden.

Als je middelpunt tussen Astra 19.2 en Astra 23.2 ligt, krijg je niet :
Jawel Mas3. Maak hem a.u.b. nu niet in de war maar ga eerst even kijken op de diverse handelaarssites waar dit ook staat aangegeven. Misschien dat mijn uitleg omtrent waar het middenpunt ligt niet klopt, maar de opstelling van de lnb's in zo'n situatie is wel degelijk zoals ik die heb aangegeven.

Wat jij in de laatste tekening doet is dubbel kruisen en dat is niet nodig.

Inderdaad mag je de lnb's op de diseqc hangen waar je wilt, als je maar weet waar ze hangen en de volgorde van lnb's juist is t.o.v. de schotel. De aangegeven volgorde op de diseqc is alleen om het gemakkelijk en overzichtelijk te houden. Dat is des te handiger bij het aansluiten.

Maar als men met de kabels niet uit komt mag het ook anders. De kruis betreft alleen de lnb positie t.o.v. de schotel, niet perse van de switch.

Na wat intern overleg met Mas3 ben ik toch nog maar eens wat dieper onderzoek gaan verrichten. Ik heb inderdaad een aantal voorbeelden gezien met de door mij genoemde volgorde, maar in elk geval 3 van die 4 voorbeelden bleek voor een Multytenne schotel te zijn en dus niet perse voor een gewone schotel. Ik ging er (misschien onterecht) van uit dat dit hetzelfde zou zijn, satellieten blijven immers op hun orbitale posities hangen zo was mijn gedachte.

Ergens anders vond ik foto's van een gebruiker (en dat was dus met dank aan Janblues) die de schotel ook zo had ingericht met lnb's maar die had de lnb's in een andere positie staan op schotel. Het verwarrende aan het verhaal was dat het daar uitgelegd werd van voor de schotel i.p.v. achter de schotel zoals gebruikelijk.

Misschien is je diseqc dus niet stuk maar deze gebruiker had in elk geval (dit keer dus echt van de achterkant van de schotel richting lnb's gezien) de lnb's als volgt opgesteld:

Hotbird 13 oost.....Astra 19 oost..... Astra 3 23.5 oost..... Astra 2 28.2 oost

In die context gezien zouden Aquainfo en Mas3 dus toch gelijk hebben dat de Astra 1 en Hotbird positie omgewisseld moet worden op de schotel.

Persoonlijk vind ik het vreemd aangezien dit dan mijns inziens totaal niet meer met de kruising gerelateerd kan worden als je alles in een gelijkwaardige hoek gaat zetten.

Want links komt dan de verste lnb het dichts bij het midden te zitten, terwijl dat aan de rechter kant net omgekeerd is. Daarnaast wijkt dit ook af van hoe je het op een Multytenne terug vind.

Maar goed, zoals gezegd heeft een gebruiker zo zijn schotel gefotografeerd en zo zou het dan werken. Praktijk heeft toch meestal meer gelijk dan theorie.:)

Dus het kan geen kwaad het op die wijze nog eens op de diseqc in te stellen om te proberen, misschien is ie toch niet stuk.

hahaha er kan nog zat gepuzzeld worden dus :biggrin:

ik heb toch maar besloten om voor een spaun te gaan

Spaun DiSEqC-Switch SAR 411 F (om presies te zijn)

aangezien ik hier alleen maar goeie reacties over vind en lees

zodra deze eraan hang gaan we weer verder kijken

volgens jullie verhalen en uitleg zitten me lnb's nu goed

en ligt het dus tussen dat punt en me dm500-s

ik heb me kabels al doorgemeten en signaal komt 100% door dus blijft me diseqc over

als dat dan nog niet werkt zit het dus in de software van de dm

maar daar waag ik me nog ff niet aan

daar laat ik me mooi bij helpen door iemand met veel ervaring

linux is niet echt mijn ding om het zo maar te noemen ;)

Oke prima. Die Spaun is inderdaad een hartstikke goed ding.

V.w.b. het eventueel zetten van nieuwe software op je Dreambox, geen angst, daar kunnen wij je wel doorheen helpen.

Het is inderdaad Linux en dat is niet het ding van de meeste mensen, maar eigeniljk heb je daar bij het plaatsen van nieuwe software niet tot nauwelijks mee te maken. Alles is vrij eenvoudig te vervangen middels een klein beetje pc kennis en een windows pc en een paar kabeltjes.:)

Kerstboom 1 Hosting Fun Feestdag

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan